המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
שיחות וינה: איראן עומדת על דרישותיה מממשל ביידן שהציגה לפני שנה (א')
15/2/2022

 

איראן עומדת על דרישותיה מממשל ביידן מלפני שנה: הסרת סנקציות, הכרה במעמדה כמדינה סף גרעינית והכרה בהתפרשותה באזור (חלק א')

 

מאת: א. סביון

 

הקדמה

נוכח הדיווחים בתקשורת על התקדמות בשיחות הגרעין בוינה וכוונתו הנחרצת ממשל ביידן לחזור להסכם 2015 עומד המשטר האיראני על התביעות שהציג לממשל ביידן לפני שנה: הסרת סנקציות, הכרה באיראן כמדינה במעמד סף גרעיני והכרה בהתפרשותה במרחב המזה"תי.

 

חלק זה יציג שוב את הדרישות שהעלה המשטר האיראני לממשל ביידן עם כניסתו לתפקיד בינואר 2021 כפי שפורסמו בדוח ממרי ב-5.2.2021 שכותרתו: איראן מפעילה 'לחץ מקסימלי' על ממשל ביידן כדי להשיג הסרת הסנקציות ולהגיע למעמד מוכר של "מדינת סף" גרעינית ועל בסיס זה להשיג מאזן אימה גרעיני

 

החלק השני של הדוח יתמקד בוויכוח בשבועות האחרונים באיראן אודות שאלת ניהול שיחות ישירות עם ארה"ב כפי שהשתקף בתקשורת האיראנית.

 

להלן קטעים מדוח ממרי בעניין דרישות המשטר האיראני מממשל ביידן מפברואר 2021:

 

ה-JCPOA פרויקט לאומי של המשטר האיראני

בשבועות האחרונים מפעילה איראן את מדיניות "ההתנגדות המקסימלית/החכמה"[1] המתבטאת ב"לחץ מקסימלי" על ארה"ב והקהילה הבינ"ל בתחומים שונים, שנועדו לגרום לממשל ביידן להסיר את כל הסנקציות על איראן, לשלם פיצויים על נזקיהן, ולנצל את  הצלחותיה בתחום הגרעין עד כה כדי להגיע להישגים נוספים: השגת מעמד של "מדינת סף" מוכרת בעלת יכולת ייצור פצצה גרעינית בתוך זמן קצר וזאת כדי להתקרב  למאזן אימה גרעיני במזה"ת וכן כדי לבלום את היוזמות האירופיות לכלול בהסכם חדש  את נושאי הטילים הבליסטיים וההתפשטות האזורית של איראן וכדי להבטיח את קיום המשטר.[2]  

 

ראוי להדגיש כי פרוייקט הגרעין האיראני הוא פרוייקט לאומי של המשטר האיראני, שכל הזרמים הפוליטיים – האידיאולוגים, משמרות המהפכה, ממשלת רוחאני ושר החוץ זריף – מגוייסים לו באופן מלא. הסכם הגרעין ה- JCPOA מ-2015, הושג  בתכנון, הסכמה ובתיאום מלאים של צמרת המשטר האיראני כולה ותוך התייעצויות ופיקוח של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, לשיפור מעמדה האסטרטגי של איראן המהפכנית. 

 

מג'יד תח'תרואנצ'י, נציג איראן באו"ם, אמר ב-19.1.21 כי "כי זה לא נכון לומר שהסכם הגרעין הוא תוצר של ממשלת רוחאני [כי] גם המועצה העליונה לביטחון לאומי נתנה את דעתה וגם [המנהיג העליון] ח'אמנאי נתן הוראות בנושא הזה. הסכם הגרעין היה נושא שקבוצת [מקבלי ההחלטות] של המשטר דיברה עליו וכעת אנו מגיעים לשלב קריטי, ואנו מתקדמים עפ"י החלטת המג'לס."[3]

יודגש כי אפילו אבי תכנית הגרעין האיראני, מוחסין פח'ריזאדה, ד"ר לפיזיקה גרעינית וגנרל במשמרות המהפכה, שחוסל בשלהי נובמבר 2020, היה שותף לעיצוב הסכם הגרעין עפ"י דרישות המשטר וההנהגה האיראניים. ב-1.12.20 הודה דובר הממשלה, סעיד ח'טיבזאדה, כי פח'ריזאדה עמד מאחורי הקלעים וסייע להסכם הגרעין."[4]  גם עבאס עראקצ'י, סגן שה"ח זריף וממנהלי המו"מ הגרעיני מול ארה"ב, סיפר ב-5.1.21 בריאיון לתכנית רדיו על תרומתו של פח'ריזאדה לעיצוב הסכם הגרעין: "במהלך המשא ומתן על הסכם הגרעין נהנינו מהתייעצויות צמודה עם פח'ריזאדה. ​ההדרכה הטכנית שלו הייתה מאוד מועילה, והיינו בקשר קבוע איתו בכמה מהנושאים שהיינו צריכים להתייעץ בהם. פח'ריזאדה שיתף איתנו פעולה עם הרבה אהבה, תשוקה ומוטיבציה על מנת לשרת את האינטרסים הלאומיים של המדינה וסיפק לנו השקפות בעלות ערך רב. היעדרו הוא הפסד גדול עבורנו."[5]

 

בהתאם לזאת, המשטר האיראני סירב להכריז על ביטול ההסכם בתגובה לצעדי ממשל טראמפ נגד איראן. ראו הצהרתו של דובר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של המג'לס, חוסין נקוי חוסיני, שאמר ב- 29.7.2019 כי איראן "תפחית בהדרגה את מחויבויותיה בהסכם עד שזה ייחשב ללא קיים, אך לא תיסוג ממנו." ראו קליפ ממרי:



כדי לשמר את ההסכם הודיע המשטר כי מסגרתו נשמרת הגם שלמעשה הוא רוקן את ה-JCPOA מכל סעיפיו – ראו דוח ממרי: נובמבר 2019 - גם כאשר בריטניה וצרפת מודות שאיראן מפרה את ה-JCPOA – ממשל טראמפ, שלכאורה יצא מן ההסכם, ממשיך לקיימו באמצעות פטורים על שת"פ גרעיני אזרחי

 

דרישות איראן מממשל ביידן

המנהיג העליון ח'אמנאי: "הדרישה שלנו אינה חזרת אמריקה להסכם הגרעין אלא הסרת הסנקציות"; משטר הרפובליקה האסלאמית חייב לחזק את חברינו ואוהדינו באזור; "נוכחותנו [באזור] יוצרת יציבות... והינה סופית"

המנהיג העליון של איראן ח'אמנאי כבר התיר פומבית ברמיזה את המשך קיום השיחות עם ממשל ביידן בנאומו ב-8.1.21 , בו שרטט את מתווה המו"מ ודרישות איראן מממשל ביידן:

 

"החזית המערבית ואויבינו מחויבים לשים קץ למהלך האכזרי הזה – כלומר להטיל סנקציות על האומה האיראנית – ולעצור את זה באופן מיידי. חובתם להסיר את כל הסנקציות... כמובן, אמרתי פעמים רבות, אני חוזר ואומר שהם [המערב] חייבים להסיר את הסנקציות...

 

בנוגע לנוכחותנו באזור, עליה כל הזמן [אמריקה והמערב] אומרים - מדוע איראן נוכחת באזור, משטר הרפובליקה האסלאמית מחויב לפעול באופן שחבריו ותומכיו באזור יתחזקו, זו חובתנו. הנוכחות שלנו פירושה חיזוק החברים שלנו [באזור] וחיזוק האוהדים שלנו... הנוכחות שלנו [באזור] יוצרת יציבות. הוכח שנוכחות הרפובליקה האסלאמית מסלקת את הגורמים לחוסר יציבות, [כמו] דאעש בעיראק, נושאים שונים בסוריה וכו'... לכן, נוכחות אזורית זו היא סופית, היא צריכה להתקיים והיא תתקיים...

 

הם מדברים על [האפשרות] שאמריקה תשוב להסכם הגרעין. איננו מתעקשים [על כך] כלללא ממהרים שאמריקה תשוב להסכם הגרעיןהנושא שלנו הוא לא האם אמריקה תחזור להסכם הגרעין, אם לאו. הדרישה הרציונלית שלנו היא הסרת הסנקציות... זו זכותה הגזולה של האומה האיראנית...

 

אם הסנקציות יוסרו, לחזרת אמריקה להסכם הגרעין תהיה משמעותכמובן שנושא הנזקים [שאמריקה גרמה לאיראן והפיצויים עליהם] הם חלק מדרישותינו ו[האחראים במשטר] יעקבו אחר [נושא זהבשלבים הבאים - אולם אם הסנקציות לא יוסרו, חזרת אמריקה להסכם הגרעין עשויה אפילו להיות לרעתנו... אכן, אמרתי לאחראים, הן ברשות המבצעת והן ברשות המחוקקת, להמשיך ולפעול בתחומים אלה תוך הקפדה מלאה על שמירת הכללים.

 

הנקודה השנייה היא שהחלטת המג'לס והממשלה לבטל את מילוי ההתחייבויות במסגרת הסכם הגרעין היא החלטה נכונהזו החלטה הגיונית לחלוטין, רציונלית ומקובלת."[6]

 

הנשיא רוחאני: "על ממשל ביידן לפצות על טעויות ממשל טראמפ"

הנשיא רוחאני הדגיש בישיבת הממשלה ב- 20.1.21 כי "אם המצטרפים החדשים לבית הלבן למדו לקח מהממשל הקודם, הם יפצו על הטעויות [של טראמפ]. הנשיא הקודם בנה מגדלים ולא ידע פוליטיקה, אולם הממשל האמריקני החדש מבין פוליטיקה והוא בעל ניסיון פוליטי ... היום הכדור נמצא במגרש של אמריקה וושינגטון. אם הם ימלאו את התחייבויותיהם, גם אנו נעשה זאת. טראמפ מת אולם הסכם הגרעין נותר חי."[7]

 

שר החוץ זריף:  "לא די בחזרת אמריקה להסכם אלא עליה להסיר את הסנקציות; חזרת אמריקה להסכם הגרעין היא נושא משני, הנושא העיקרי הוא נרמול יחסינו הכלכליים [לאמור הסרת הסנקציות]"

בריאיון לאתר המנהיג ח'אמנאי, ב-12.1.21, אמר שר החוץ מוחמד ג'ואד זריף כי "מטרת הסכם הגרעין הייתה להסיר את הסנקציות הללו. כיום, על מנת לספק את התנאים האלה, לא מספיק שאמריקה תחזור פשוט להסכם הגרעין, אלא עליה להסיר את הסנקציות, כלומר, לא לומר, למשל, שאני מממש את דברי הסכם הגרעין...

בארבע שנים האחרונות, מטרת טראמפ הייתה להשמיד את הסכם הגרעין. תחילה, על אמריקה למלא את התחייבויותיה, ואז נושא חזרת אמריקה להסכם הגרעין הוא נושא משני. הנושא העיקרי הוא נרמול היחסים הכלכליים שלנו עם מדינות...

 

לכן, רצונם של המנהיג, האחראים במדינה ומנהלי המו"מ הוא שהעדיפות החשובה ביותר היא ביטול הסנקציות. לאחר מכן יישקל נושא הכניסה של אמריקה ל-JCPOA...

 

[על האירופאים והאמריקאים] להסיר את ההגבלות שהטילו על מכירת הנפט האיראני... יחסינו הבנקאיים חייבים לחזור למצבם הרגיל. יש ליישם את החוזים שהיו לנו עם החברות השונות. הצדדים השונים של התיווך הבנקאי שלנו חייבים לחזור למצב המקורי. יש להסיר את הבעיות שהיו לגבי העברת [מטענים בין איראן למדינות אחרות] והביטוח שלנו.

 

במילים אחרות, מה שיש בנספח השני של הסכם הגרעין מדגיש את השפעת הפעולות. לא [נדרש] רק שביידן יחתום על טקסט [ותו לא]. חתימה נדרשת, אולם זהו תנאי הכרחי בלבד. התנאי [הדרוש] הוא שנראה את ההשפעות של הפעולות האמריקאיות [עלינו]...

 

בנוגע ל[פיצוי על] הנזקים, המנהיג [ח'אמנאי] אמר לנו הן בפקודותיו והן בנאומו הציבורי כי נושא הנזק הוא אחד הנושאים שיש לדון בהם בשלבים הבאים... פעולות אמריקה פגעו בעם האיראני... אסור לנו לשכוח שחמישים חברות סיניות הוחרמו על ידי טראמפ בארבע השנים האחרונות, ושותפינו [הסינים] סבלו. יש לפצות [אותנו] גם על הפסדים אלה...

 

לאחר ההחלטת [מועבי"ט] 2231, נוכחות אמריקה בהסכם הגרעין מועילה רק אם יש לה יתרונות כלכליים עבור איראן. מטרת הרפובליקה האסלאמית התממשה עם [אישור החלטה] 2231 כלומר ההחלטות [מועבי"ט נגד איראן] בוטלו. כעת אמריקה יכולה להחזיר לעצמה את הפריבילגיה על ידי הצטרפותה להסכם הגרעין. זו לא נקודת זכות שהיא [אמריקה] מעניקה לנו אלא זו נקודת זכות שהיא תשיג לעצמה [ואז] היא תוכל לפקח על יישום הסכם הגרעין. לכן, חזרת אמריקה להסכם הגרעין ללא ביטול הסנקציות לא רק שלא מועילה עבורנו, אלא זה מועיל [אך ורק] לאמריקה...

 

אין להם [לצדדים להסכם הגרעין] זכות לעשות זאת [להעמיד תנאים חדשים לאיראן] כלל וכלל [על מנת להסיר את הסנקציות]. ראשית, נושא הסכם הגרעין היה תוכנית הגרעין של איראן ולא הטילים [של איראן]. הם לא היו קשורים אליו. [יתרה מזו] החלטת מועבי"ט התייחסה לטילים בעלי ראש נפץ גרעיני [שאין ברשותנו]. כשלאיראן אין נשק גרעיני, אין משמעות [לדיבור על] טיל עם ראש נפץ גרעיני. לכן ראשית, זה לא רלוונטי עבורנו ומצד שני [נשק גרעיני] הוא גם הקו האדום שלנו. שנית, הצדדים להסכם הגרעין, שמכרו מדי שנה כלי נשק לאזור יותר ממאה מיליארד דולר, אינם במצב שיכולים לומר לאיראן לאבד את הגנתה [באמצעות הטילים]... האירופאים והאמריקאים צריכים לדעת שלא נדון מחדש על מה שסיכמנו פעם. זה מנוגד לכללי המו"מ".[8]

 

הערכה: סימנים לחידוש התביעה האיראנית למעמד של מדינת סף בעלת יכולת לייצר נשק גרעיני

האסטרטגיה האיראנית למו"מ עם ממשל ביידן מושתתת על העקרונות הבאים:

 

-        הסכם הגרעין 2015 יישאר כפי שהוא ללא שינוי.

-        ארה"ב חייבת לבטל את כל הסנקציות ללא קשר לשום היבט אחר ביחסים עם איראן.

-        לאחר הסרת הסנקציות תתבע איראן פיצוי על הנזקים שממשל טראמפ גרם לה.

-        הסכם חדש הוא אפשרי מבחינת איראן בתנאי שיבטיח נדבך גרעיני נוסף למעמדה של איראן מעבר למה שניתן לה ע"י ממשל אובמה בהסכם הגרעין. נדבך חדש זה יהיה הסכמה אמריקאית לכך שאיראן תוכר כמדינת סף בעלת יכולת ייצור נשק גרעיני.

 

יובהר כי איראן כבר תבעה בעבר, מול שלוש המדינות האירופאיות בריטניה, צרפת וגרמניה, עימן ניהלה את המו"מ הגרעיני עד לשנת 2006 ומול ממשל אובמה מאז, מעמד של מדינת סף גרעינית לפי המודל הגרמני והיפני, לאמור: לשתי מדינות אלה יש יכולת ייצור פצצות גרעין אולם הן עוצרות, על ידי הגבלות מפורשות בחוקותיהן, על סף מימוש יכולת זו.

 

שני שרי החוץ האיראניים, כמאל ח'ראזי ב-2005 ומנוצ'הר מותכי בשנת 2009 תבעו להשוות את מעמדה של איראן למעמדן של גרמניה ויפן המוכרות כמדינות סף גרעיניות ולא נחשדו בכוונות לייצר נשק גרעיני.[9]

בפגישה בברלין עם מקבילו הגרמני, יושקה פישר, ב-17.2.2005, הסביר שר החוץ כמאל ח'ראזי כיצד איראן רואה את פתרון סכסוך הגרעין: "מפעלי גרעין [לצרכים] אזרחיים בגרמניה וביפן יכולים לשמש כמודל טוב לפרוייקטים הגרעיניים של איראן ולהוות בסיס לכל סיבוב שיחות בעניין."[10] 

 

במסיבת עיתונאים משותפת במאי 2009 עם שר החוץ היפני נקסונה אמר שר החוץ האיראני, מנוצ'הר מותכי, כי "הדעה הרווחת לגבי פעולתיה הגרעיניות של יפן צריכה להיות מיושמת גם לגבי מדינות אחרות, בהן איראן... [פעולות הגרעין של איראן] הן חוקיות ולמטרות אזרחיות... יפן השקיעה שנים רבות בבניית אמון לגבי פעילותה הגרעינית. איראן נעה בכיוון דומה... במהלך שנות בניית האמון, יפן מעולם לא נדרשה להשעות את פעולותיה [הגרעיניות]."[11]

 

להצדקת התביעה למאזן אימה גרעיני טוענים לאחרונה בכירים במשטר האיראני שנשק גרעיני איראני לא יכוון להשמדת ישראל (אותה היא יכולה להשמיד באמצעים קונבנציונליים, כדברי בכיריה) ולא יחולל אי יציבות איזורית אלא להיפך. נשק גרעיני יבסס מאזן אימה שיבטיח יציבות וביטחון איזוריים על יסוד שיווי משקל אסטרטגי מדיני ובטחוני בין איראן לבין יריבותיה במזה"ת.

 

האיראנים חותרים ליצירת מאזן אימה גרעיני, המבוסס על שיווי משקל איזורי על בסיס מעמדם כ"מדינת סף", ומעריכים כי ביכולתם לזכות לתמיכת ממשל ביידן, אשר נתון להשפעתם של גורמים בכירים במפלגה הדמוקרטית ובהם הנשיא לשעבר אובמה, מזכירת המדינה לשעבר והמועמדת לנשיאות, הילארי קלינטון, ומזכיר המדינה לשעבר, ג'ון קרי.

 

מזכירת המדינה קלינטון הציגה כבר בשנת 2009 במפורש אפשרות שלאיראן יהיה נשק גרעיני והמליצה לאיראנים להעריך נכונה את המצב במקרה כזה, שכן איראן לא תוכל על  בסיס הנשק הגרעיני שלה לאיים על שכנותיה ולשלוט בהן משום שארה"ב  תעניק למדינות המפרץ מטרית הגנה אמריקאית. אלה היו דבריה ביולי 2009 בשולי כנס ביטחון בתאילנד:

 

prior to attending a security summit in Thailand in July 2009, Secretary of State Hillary Clinton said in remarks regarding the security needs of the U.S.'s Arab allies in the Middle East that could come under the hegemony of a nuclear Iran, "We want Iran to calculate, what I think is a fair assessment, that if the U.S. extends a defense umbrella over the region, if we do even more to support the military capacity of those in the Gulf, it's unlikely that Iran will be any stronger or safer, because they won't be able to intimidate and dominate, as they apparently believe they can, once they have a nuclear weapon.”[12]

 

ניצנים של חתירה למטרות אלה ניתן לזהות בהתבטאויות גלויות של בכירי המועצה לאבטחת המשטר בזכות ביטול האיסור על נשק גרעיני בפתווא (הבלתי קיימת) של ח'אמנאי ובזכות נשק גרעיני בידי איראן. ניתן להסביר התבטאויות אלה בדרכה המיוחדת של הנהגת איראן במירוץ הגרעיני, המנסה להשיג לגיטימציה בינלאומית גלויה ליכולתה להשיג נשק גרעיני ולהצדיק זאת בתרוץ של השגת יציבות אזורית.

 

להערכת המשטר האיראני יש ביכולתו לאלץ את משטר ביידן להסכים לשדרוג מעמדה הגרעיני של איראן לאמור:

ממשל אובמה הכיר בזכותה של איראן להעשרה גרעינית במלוא "מעגל הדלק" וכעת ניתן יהיה להביא את ממשל ביידן להסכמה למאזן אימה גרעיני במזה"ת שבמסגרתו יהיה לאיראן נשק גרעיני "לצורכי הגנה".[13] המשטר האיראני חותר לאלץ את ממשל ביידן והקהילה הבינ"ל להסכים לשדרוג מעמדה הגרעיני של איראן. להערכתם לאחר שממשל אובמה הכיר בזכותה של איראן להעשיר אורניום על אדמתה ולקיים מעגל דלק מלא כבר ב-2012 ניתן יהיה להביא את ממשל ביידן, תשע שנים אחרי הכרה זו, להסכים למאזן אימה גרעיני במזה"ת שבמסגרתו יהיה לאיראן נשק גרעיני לצורכי הגנה.

 

רמזים ראשונים ליוזמת המשטר האיראני לקבל לגיטימציה למאזן אימה גרעיני במזה"ת על יסוד התקדמותם למעמד "מדינת סף" ניתן לראות בהתבטאויות של בכירים איראניים השייכים למועצה לאבטחת האינטרס של המשטר. אלה מדברים בבירור על הצורך של המשטר האיראני בנשק גרעיני, ושאם הנסיבות יחייבו, המנהיג העליון של איראן, ח'אמנאי, יכול לשנות את הפתווא (שלא היתה ולא נבראה) האוסרת על נשק גרעיני.[14] דוברים כאלה הם למשל מצטפא נג'פי, מזכיר קבוצת העבודה למדיניות חוץ ויחסים בינ"ל במועצה לאבטחת האינטרס ופרשן פוליטי לענייני המזרח התיכון בכמה יומונים פרגמטים. נג'פי פרסם לאחרונה מאמר בביטאון משרד החוץ האיראני ב-13.12.2020 ומאמר מערכת ביומון הפרגמטי תאבנאכ ב-28.1.2021, שמצדיקים דרישה עתידית של איראן לנשק גרעיני – ראו דוח ממרי מפברואר 2021 בכיר במועצה לאבטחת האינטרס של איראן במאמר ביומון תאבנאכ: "מדוע איראן דורשת פצצת גרעין"

 

בכיר נוסף, אמיר מוסוי, מנהל המרכז למחקרים אסטרטגיים וליחסים בינ"ל, זרוע המחקר של המועצה לאבטחת האינטרס של המשטר ושגריר איראן בצרפת לשעבר, דיבר בנושא שינוי הפתוא הגרעינית והשגת נשק גרעיני בשני ריאיונות לתקשורת הערבית והרוסית (ראו קליפים של MEMRITV) :



שר המודיעין, מחמוד עלוי, אמר בריאיון לערוץ 2 האיראני ב-8.2.21 כי "תעשית הגרעין של איראן היא למטרות אזרחיות והמנהיג ח'אמנאי אמר מפורשות בפתווא שלו כי ייצור נשק גרעיני נוגד את השריעה וכי איראן אינה פועלת בכיוון זה. אולם, כאשר דוחקים חתול לפינה הוא עלול להתנהג אחרת אם תדחק איראן לפינה זו לא תהיה אשמתה אלא אשמת אלה שדחפו אותה לכך. בתנאים רגילים לאיראן אין תכניות או כוונות כאלה."



יש לזכור כי הסכם הגרעין העניק לאיראן היתר לפיצוץ התקן גרעיני (באישור מוקדם של הוועדה המשותפת) עפ"י סעיף T בנספח 1 של הסכם הגרעין. ראו דוח ממרי, מרץ 2019 -איראן אינה מאפשרת פיקוח על פעולותיה בתחום הקריטי ביותר בתהליך ייצור נשק גרעיניפיתוח התקן פיצוץ גרעיני (סעיף בהסכם הגרעין)

 


[1] הביטויים מתייחסים למדיניות הנשיא טראמפ בדבר "מקסימום לחץ" ומדיניות הנשיא ביידן "לחץ חכם" על איראן. ידאללה ג'ואני, הסגן המדיני של נציג ח'אמנאי במשה"מ התייחס ב-24.1.2021, ל"ההתנגדות המקסימלית של העם האיראני בהדרכתו האסטרטגית של מנהיג המהפכה העליון וכוחה של הרפובליקה האסלאמית" הם שמביסים את ארה"ב בין אם זה ממשל טראמפ או ביידן וקבע כי נוכח "מדיניות 'הלחץ החכם' של ביידן [כפי שהתבטא בקמפיין הבחירות שלו לגבי איראן], על האומה שלנו לפתוח גם ב'התנגדות חכמה', פארס (איראן), 24.1.2021

[2] תכנית הגרעין של איראן נועדה להבטיח את שרידות המשטר בעיני ח'אמנאי, ראו דוחות ממרי:

מאי 2012- מטרת ח'אמנאי בשיחות הגרעין - הבטחת שרידות משטרו

אפריל 2017 - איראן לא תבטל את ה-JCPOA משום שהוא מקנה לה מעמד של מדינה גרעינית ומהווה ערובה מערבית לשרידות המשטר

[3]  איסנא (איראן), 19.1.2021

[4] תסנים (איראן), 1.12.2020

[5]  איסנא (איראן), 5.1.2021

[6] אתר המנהיג (איראן), 8.1.2021 . יצוין כי בכירי המשטר חזרו על דרישות ח'אמנאי. עלי אכבר צאלחי, יו"ר הארגון לאנרגיה אטומית, אמר, למשל, בריאיון לאתר ח'אמנאי ב-16.1.21 כי "ראשית, אל לאמריקה ולאירופה למנוע את מכירת הנפט והמוצרים האחרים של הרפובליקה האסלאמית, ושנית, עליהם להקל על קשרי הבנקים כדי שנוכל לבצע עסקאות בנקאיות ועסקאות בינ"ל... אנו מחוייבים ליישם את החוק [שהמג'לס אישר, לפיו איראן תעשיר אורניום לרמה של 20 אחוזים ותגרש את פקחי סבא"א]. הממשלה והארגון לאנרגיה אטומית הכריזו כי אין להם בעיה טכנית ליישם את חוק המג'לס ותוך 24 שעות התחלנו בהעשרת [אורניום לרמה] של 20%." אתר ח'אמנאי (איראן), 16.1.2021

[7] אתר הנשיא (איראן), 20.1.2021

[8] אתר ח'אמנאי (איראן), 12.1.2021

[9] ראו דוח ממרי מ-4.10.2012 Iran Becomes A Nuclear Threshold

[11] איראן דיילי (איראן), 4.5.2009 מתוך דוח ממרי מ-7.5.2009

Iran Foreign Minister: The Japanese Nuclear Model Applies To Us Too

[12] Guardian (U.K.), July 22, 2009; New York Times, July 23, 2009

מתוך דוח ממרי מאוקטובר 2012 Iran Becomes A Nuclear Threshold State 

[13] חלק מהערכה זו מבוסס על כך שמינויים חשובים בממשל ביידן הם של אנשי ממשל אובמה וגם לאובמה ולשר החוץ לשעבר קרי יש מעמד משפיע בתחום זה. ראו דברי מג'יד תח'תרואנצ'י, נציג איראן באו"ם ומחברי צוות המו"מ הגרעיני עם ארה"ב, בריאיון לאיסנא ב-19.1.2021: " ישנם סימנים מה יקרה למדיניות החוץ שלו [ביידן], אולם מוקדם לומר בוודאות [שהמדיניות של ביידן היא ההמשך למדיניות אובמה]... הממשל הנוכחי של ביידן וחברי מדיניות החוץ וצוות הביטחון הלאומי שלו הם דמויות משפיעות מתקופת אובמה, אולם המצב הנוכחי שונה. לכן, לא ניתן לומר שהוא [ביידן] ימשיך באותה מדיניות חוץ [של אובמה]." איסנא (איראן), 19.1.2021

[14] על הפתוא הגרעינית של ח'אמנאי – שאינה קיימת – ראו דוחות ממרי: 

שה"ח זריף חוזר על הטענה השקרית של איראן שקודמה ע"י ממשל אובמה לפיה המנהיג העליון ח'אמנאי הוציא פתוא האוסרת על נשק גרעיניפתוא כזו לא היתה ולא נבראה

Renewed Iran-West Nuclear Talks – Part II: Tehran Attempts to Deceive U.S. President Obama, Sec'y of State Clinton With Nonexistent Anti-Nuclear Weapons Fatwa By Supreme Leader Khamenei 

פרסום קובץ פתוות עדכניות של ח'אמנאיללא הפתוא בעניין פצצת האטום  

-  ממשל אובמה קונה את שקר הפתוא הלא קיימת 

-  הגרסא הרשמית של איראן בנוגע לפתוא לכאורה של ח'אמנאי נגד נשק גרעיני – שקרית 

- נשיא איראן במאמר ביומון סעודימחויבים לפתוא של ח'אמנאי האוסרת פיתוח נשק גרעיני

-  הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי: "מברכים ואסירי תודה על העובדה שהמנהיג עליון [ח'אמנאיהוציא את הפתואהלא קיימת האוסרת על נשק גרעיני 

-    Tehran Again Offers Khamenei's Nonexistent Fatwa In Negotiations As A Guarantee That It Is Not Developing Nuclear Weapon 

-  המשטר האיראני ממשיך בשקרים וזיופים ביחס לפתוא (הבלתי קיימתבעניין הנשק הגרעיני של ח'אמנאי

-  תובנות בעקבות חשיפת תכנית הגרעין הצבאי של איראן (1): המנהיגות הדתית האיראנית משקרת בנושאים מהותיים לדת האסלאם ומשתמשת באסלאם באופן מניפולטיבי כדי להצדיק את אחיזתה בשלטון ואת התפשטותה האזור