המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי לבנוני: אנו זקוקים לסיום הפטרונות האיראנית, לא להנחיות מנאסרללה בנושא הקורונה
24/3/2020


עיתונאי לבנוני: לבנון זקוקה לסיום האפוטרופסות האיראנית עליה ולא להוראותיו של נאסרללה, איך להילחם בקורונה


לבנון, כמו שאר מדינות העולם, מתמודדת בימים אלה עם מגפת הקורונה המתפשטת בשטחה ונוקטת צעדים בניסיון לבלום אותה. בשבועות האחרונים גורמים בלבנון, בעיקר מצד מחנה ה-14 במרץ המתנגד לחזבאללה, האשימו את חזבאללה באחריות להתפרצות המגפה במדינה בשל התנגדותו במשך כמה שבועות להפסיק את הטיסות לאיראן וממנה ולסגור את מעברי הגבול עם סוריה.

 

בנאום שנשא מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ב-13.3.2020 הוא דחה האשמות אלו בטענה כי אין לעשות פוליטיזציה לנושא הקורונה וכי אין זה הזמן לחיסולי חשבונות פוליטיים. נאסרללה אף נתן ללבנונים הנחיות כיצד לנהוג על מנת למנוע הדבקה, קרא לבנקים בלבנון לשאת באחריות וקרא לממשלה לתת עדיפות למאבק במגפה.[1]

 

בתגובה לנאום זה, פרסם ב-16.3 העיתונאי הלבנוני, ח'יראללה ח'יראללה, הידוע בהתנגדותו לחזבאללה,  מאמר חריף בטורו ביומון אל-ערב היוצא לאור בלונדון. במאמרו טען כי נאסרללה מתנהג "כמנהיג העליון" של לבנון, כמו המנהיג העליון של איראן, וכי הסיסמאות ההתנגדות הריקות מתוכן אותן הוא מפריח לא יועילו ללבנון במאבקה נגד מגפת הקורונה. לדברי ח'יראללה, חזבאללה הוא רק חטיבה במשמרות המהפכה וכי לבנון צריכה להיחלץ מן האפוטרופסות האיראנית, שהקלה על הגעת מגפת הקורונה מאיראן, דרך סוריה, לשטחה. עם זאת, טען ח'יראללה כי חרף מצבה הקשה, לבנון עודנה מתנגדת לחזבאללה "ויש בה מי שאומר 'לא' לנאסרללה, על כל מה שהוא מייצג."

 

חסן נאסרללה בנאומו ב-13.3[2]


להלן תרגום קטעים מהמאמר:

 

"אם המטרה היא שהחיים [הנורמליים] יחזרו ללבנון זה בוודאי לא יקרה באמצעות העצות, ההנחיות וההוראות שנתן מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, בנוגע לאופן ההתמודדות עם מגפת הקורונה. העצות, ההנחיות וההוראות הללו חשפו כי נאסרללה רואה עצמו כמנהיג העליון של הרפובליקה הלבנונית ומקור הסמכות הבלעדי במדינה, וכי אין לו מינימום של צניעות להודות שחזבאללה ואלה העומדים מאחוריו בטהראן נושאים באחריות הגדולה ביותר לפשיטת הרגל אליה הגיעה לבנון בכל התחומים.

 

לבנון אינה זקוקה בימים אלה למי שיקבע לה איך להתמודד עם מגפת הקורונה. יש בעולם מומחים, שיודעים היטב כיצד לבלום את המגפה עד שיימצא חיסון... לעומת זאת, לבנון זקוקה לפני הכל להיחלץ מהאפוטרופסות האיראנית שנכפית [עליה] על ידי מיליציית חזבאללה, אשר הקלה את הגעת הקורונה ללבנון דרך הגבול המופקר עם סוריה, ובד בבד דרך נמל התעופה בבירות.

 

נאומו של מזכ"ל חזבאללה, שהוקדש ברובו למגפת הקורונה, נישא ערב יום השנה ל-14 במרץ [יום השנה להפגנה הגדולה שנערכה ב-14.3.2005 בעקבות רצח ראש הממשלה, רפיק אל-חרירי, והובילה לסיום האפוטרופסות הסורית במדינה]...

 

בין ה-14.3.2005 ל-14.3.2020 פקדו את לבנון אירועים רבים, עד ליום בו נשא חסן נאסרללה נאום על מגפת הקורונה והופיע בחזות האב הטוב, שדואג לטובתם של הלבנונים ולמצבם הבריאותי. ללא ספק, הדבר לא היה אפשרי לולא התבוסה שנחל [מחנה] ה-14.3, שהושתת על רעיון החירות, הריבונות והעצמאות. נכבדים לבנונים רבים [שהשתייכו למחנה זה] שילמו את המחיר בדרך לתבוסה זו...: לפני חיסולו של רפיק אל-חרירי וחבריו ובראשם [חבר הפרלמנט] באסל פליחאן[3], היה גם ניסיון לחסל את מרואן חמאדה, המשמש כיום חבר הפרלמנט והיה שר בעבר[4]... כמו כן, כדי לכסות על פעולת פיצוץ השיירה של רפיק אל-חרירי, היה צורך בפשעים רבים נוספים: חיסולם של [העיתונאי] סמיר קציר[5], ג'ורג' חאוי[6], ג'ובראן תוויני[7], של חברי הפרלמנט, וליד עידו[8] ואנטואן ר'אנם[9], של ראא'ד [מקביל לדרגת רב סרן] ויסאם עיד[10] וליואא' [מקביל לדרגת אלוף] ויסאם אל-חסן[11]. גם פייר אמין אל-ג'ומייל[12] חוסל על כל מה שהוא ייצג במישור הנוצרי והלאומי וכן מוחמד שטח[13]...

 

[בראיית חזבאללה] כל המכות [האפשריות] היו ועודן מותרות, כדי לאפשר את השתלטותו על לבנון - החל מהמלחמה בקיץ 2006, שהוא יזם באופן מלאכותי והביאה לחורבנה של לבנון, ועד להתערבותו בסוריה ממניעים עדתיים [קרי, בשירות איראן והשיעים] ותו לא. איראן לא מצאה [גורם] טוב יותר מחזבאללה כדי לשלחו לסוריה, במטרה למנוע את סילוק בשאר אל-אסד ואת משטרו, המושתת על המיעוט [העלוי] מדמשק. מאז שנת 2012 הפך חזבאללה לשותף ישיר במלחמה נגד העם הסורי, בשעה שהעולם צופה מהצד.

 

אין מנוס מלהודות בכך ש[מחנה] ה-14.3 נחל תבוסה, שהתקבעה במאי 2008, בפשיטה [של חמושי חזבאללה] על בירות ועל [אזור] הר [הלבנון]... העובדה שחזבאללה, המואשם ברצח רפיק אל-חרירי, יכול לכפות [כיום] על הלבנונים את הנשיא שהוא רוצה, מוכיחה כי הוא ניצח את לבנון. זה מה שקרה באוקטובר 2016 [כשנבחר הנשיא מישל עון]. יתרה מכך, כעת הוא גם [קובע] את זהות ראש הממשלה הסוני. זה כבר לא סוד שהממשלה הנוכחית בראשות חסן דיאב היא ממשלה של חזבאללה ולא יותר מכך.[14]

 

אנו עדים כעת להמשכה של מלחמת קיץ 2006, שהסתיימה בניצחון מוחץ של חזבאללה בראשות חסן נאסרללה, שהוא רק חטיבה במשמרות המהפכה של איראן, על לבנון ועל הלבנונים... הדבר הבטוח היחיד הוא, שנוכח המשבר הכלכלי הפוקד אותה, לבנון דומה לחולה הנמצא בטיפול נמרץ. למרות זאת, לבנון עודנה מתנגדת [לשליטת חזבאללה] ויש בה מי שאומר 'לא' לחסן נאסרללה על כל מה שהוא מייצג. למעשה, תרבות המוות ניצחה את תרבות החיים בלבנון. ברכות למנצח, שלא רוצה להבין כי שפת ההתנגדות והסירוב - על סיסמאותיה הריקות מתוכן - לא מועילה בהתמודדות עם מגפת הקורונה...". [15]

 



[3] באסל פליחאן - חבר פרלמנט ושר הכלכלה לשעבר, שנרצח בפיגוע בו חוסל רפיק אל-חרירי ב-14.2.2005.

[4]  מרואן חמאדה ניצל  מניסיון התנקשות באוקטובר 2004.

[5] סמיר קציר עיתונאי לבנוני אנטי-סורי ובעל טור ביומון 'אל-נהאר' שנרצח ב-2.6.2005 בפיצוץ מטען במכוניתו.

[6] ג'ורג' חאוי - המזכ"ל לשעבר של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית שנרצח ביוני 2005 בפיצוץ מטען במכוניתו.

[7] גו'בראן תוויני -חבר פרלמנט, יו"ר מועצת המנהלים ומנכ"ל  אל-נהאר שנהג לכתוב נגד הנוכחות הסורית בלבנון. חוסל בדצמבר 2005.

[8]  וליד עידו היה חבר פרלמנט מסיעת אל-מוסתקבל שחוסל ביוני 2007.

[9] אנטואן ר'אנם היה חבר פרלמנט ממפלגת הפלנגות שחוסל בספטמבר 2007.

[10] ויסאם עיד - איש כוחות בטחון הפנים הלבנוני שחשף את מעורבותם של בכירי חזבאללה בחיסול אל-חרירי.  חוסל ב-2008, לאחר שהספיק למסור לביה"ד לרצח אל-חרירי את המידע שחשף מן הטלפונים הניידים שלהם.

[11]  ויסאם אל-חסן - ראש ענף המידע של כוחות בטחון הפנים הלבנונים. בעבר היה ראש צוות האבטחה של רפיק אל-חרירי. חוסל באוקטובר 2012 ככל הנראה לאחר שחשף הברחת מטענים מסוריה לפיגועים בלבנון, בה היו מעורבים ראשי המשטר הסורי ובעלי בריתו בלבנון.

[12] פייר אל-ג'ומיל - שר התעשייה ובנו של נשיא לבנון לשעבר אמין אל-ג'ומיל. היה בכיר במחנה ה- 14 במרץ. נרצח ב-21 בנובמבר 2006.

[13] מוחמד שטח – כיהן כשר הכלכלה וכשגריר לבנון בארה"ב. ממחנה ה-14 במרץ. חוסל בדצמבר 2013.

[15]  אל-ערב (לונדון), 16.3.2020