המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תקיפת מתקני הנפט בסעודיה - מימוש איומי איראן לפגוע בסעודיה, ארה"ב וכלכלת העולם
16/9/2019


התקפת איראן על מתקני הנפט בסעודיה היא יישום איומיה המפורשים מן החודשים האחרונים לפגוע בסעודיה, בארה"ב ובכלכלה העולמית


הקדמה

בליל שבת ה-14.9.2019 הוציאה איראן לפועל מתקפה על שני מתקני נפט מרכזיים בסעודיה – שדה הנפט השני בגודלו בסעודיה, חוריס, ו-בקיק, המתקן הגדול בעולם לזיקוק נפט – באמצעות 10 כטב"מים (כלי טיס בלתי מאויש), לדבריהם, מצוידים בחימוש מיוחד. המתקפה שבוצעה ע"י המיליציה החות'ית, בהפעלת איראן, גרמה לנזק  משמעותי שעפ"י הוול סטריט ג'ורנל משתק את מחצית תפוקת הנפט היומי הסעודי, כ-5 אחוזים מייצור הנפט היומי בעולם, דבר שישפיע על מחירי הנפט בעולם ועל הכלכלה העולמית.[1]

 

כל מערכות ההגנה האווירית הסעודיות והאמריקאיות המוצבות למטרה זו בכמה בסיסים בסעודיה לא שיבשו את המתקפה ולא פגעו בכטב"מים.

 

בדיון באל-ג'זירה מה-14.9.2019 הדגישו פרשן ירדני, מפקד האוויר הירדני לשעבר, הגנרל מען אבו נוואר, ודובר חות'י בלונדון, אחמד אל-מועייד, כי מדובר "בכישלון מוחלט של מערכות ההגנה האווירית האמריקאית והסעודית" וכי "איחוד האמירויות היא עדיין מטרה פוטנציאלית."  ראו קליפ ממרי:


איראן מיישמת את איומיה לפגוע בתעשיית הנפט האזורית ובכלכלה העולמית

בדוחות קודמים הציג ממרי את תכנית הפעולה האיראנית שהוצהרה בגלוי הן ע"י ההנהגה הפוליטית והן ע"י מפקדי הכוחות המזוינים של איראן. בתגובה להודעה האמריקאית מאפריל 2019,[2] הודיעו בכירי המשטר האיראני, הן הפוליטיקאים והן בכירי הצבא ומשה"מ, כי המשטר האיראני לא יאפשר מצב שבו נפט מהמדינות השכנות לאיראן ישווק לעולם בעוד שהדבר יימנע מאיראן. על פי התכנית, איראן תמנע בכוח את יצוא הנפט הסעודי וע"י כך תפגע גם באינטרסים אמריקאים ובכלכלה העולמית.

 

כך למשל, אמר הנשיא רוחאני ב-4.12.2018 בריאיון ששודר בטלוויזיה הממלכתית כי "תדע אמריקה שאנו נמכור את הנפט שלנו והם [האמריקאים] אינם יכולים למנוע את מכירת הנפט של איראן. אם אמריקה תרצה מתישהו למנוע מאיראן למכור את הנפט [שלה], שום נפט לא ייצא ממפרץ הפרסי."[3]


אחד מאתרי הנפט בסעודיה לאחר התקיפה [4]


 

ב-21.8.2019 הוסיף רוחאני כי "המעצמות העולמיות יודעות שאם [יוטלו] סנקציות על כל תעשיית הנפט [האיראנית] ויגרמו לכך שייצוא הנפט של איראן יגיע לאפס, נתיבי המים הבינ"ל לא יהיו בטוחים כבעבר. לכן הלחץ החד צדדי על איראן לא יוכל להיות לטובתם [של האמריקאים] ולא יוכל לערוב לביטחונם באזור ובעולם."[5]

 

ראו דוחות ממרי בעניין זה:

דוח ממרי, מאי 2019: כיצד תמנע איראן את יצוא הנפט מן המפרץ אל העולם?


דוח ממרי, אפריל 2019:  שופר המשטר האיראני, כיהאן: יש לפגוע באינטרסים הכלכליים של אמריקה באזור ולחסום את יצוא הנפט הסעודי במצרי הורמוז ובים האדום

 

דוח ממרי, מאי 2019:  שופר המשטר האיראני כיהאן מכריז על מלחמה להפלת המשטר הסעודי והורדת יצוא הנפט הסעודי לאפס; אמריקה אינה רוצה או אינה יכולה לסייע לסעודיה ולאמירויות


ההנהגה האיראנית: האמריקאים חלשים, לא יכולים להתמודד איתנו  

להלן מקבץ דוחות מן החודשים האחרונים אשר מדגישים את חוסר האונים והרפיסות הפוליטית של הממשל האמריקאי בעיני ההנהגה ה איראנית, ואת חוסר יכולתו של הממשל האמריקאי להתמודד צבאית וטכנולוגית עם איראן. ראו דוחות ממרי:

 

דוח ממרי, יוני 2019: לפי שעה מדיניות הטרור של איראן מצליחה

 

דוח ממרי, יוני 2019: תגובות באיראן למתקפת הגומלין שבוטלה ע"י הנשיא טראמפ – הנשיא רוחאני: "הבית הלבן סובל מפיגור שכלי"; כיהאן: "הפלת המל"ט היא סטירת לחי לאמריקה"; בעוד הצבא האמריקאי הושפל, טראמפ הפציץ את איראן רק בציוצים!"; כעת, סעודיה והאמירויות ... יקבלו את חלקן"


מפקד חיל האוויר וזרוע הטילים של משה"מ, גנרל אמיר עלי האג'יזאדה, איים בראיון אינטרנטי שפורסם ב-12.9.2019כי "אנו מוכנים לפגוע בכלי שיט אמריקאים במרחק 2000 ק"מ באמצעות טילים" ואנו עומדים מאוחדים עם פלסטין, לבנון, סוריה ותימן נגד אמריקה. ראו קליפ ממרי: 


איראן מובילה את המלחמה על סעודיה ועל אינטרסים אמריקאים באמצעות החות'ים:

באוגוסט 2018 התרברב קצין משה"מ, גנרל נאצר שעבאני, כי המשטר האיראני הורה למיליציה החות'ית הפרו-איראנית בתימן, לתקוף שתי מכליות נפט סעודיות בים האדום, הנחיה אותה ביצעולדבריו, ביולי 2018. ראו דוח ממרי:

בכיר משה"מ גנרל שעבאני: "אמרנו לתימנים לתקוף שתי מכליות נפט של הסעודים  והם תקפו." הציטוט שהופיע בסו"י פארס, הוסר לאחר פרסומו


גם לאחר המתקפה המשולבת במאי 2019 על מכליות במפרץ עומאן ובים האדום שביצעו החות'ים אמרו עורכי עיתונים המקורבים למשה"מ כי איראן עומדת מאחורי המתקפות וכי יתקיימו מתקפות נוספות. ראו דוח ממרי:

עורכי עיתונים איראניים המקורבים למשמרות המהפכה: איראן מאחורי הפיגועים בפוג'יירה וינבוע; אפשרות לפיגועים נוספים בים האדום ובגולן

 

דוח ממרי הלשון הכפולה של איראן: מאיימת במשך חודשים בפיגועים, נוטלת אחריות לחלקם ולבסוף מכחישה כל קשר אליהם מיוני 2019 מפרט את דפוס הפעולה של המשטר האיראני ביחס ליישום איומיו על סעודיה ועל אינטרסים אמריקאים ומצדיק את המתקפות בטענה שארה"ב מנהלת מלחמה כלכלית נגד איראן ולכן זו זכותה של איראן להגן על עצמה מפני ארה"ב ובעלות בריתה. 

 

כשעתיים לאחר ביצוע התקיפה החות'ית על מתקני הנפט הסעודיים, פורסמו בערוץ הטוויטר של מפקד כוח קודס של משה"מ, קאסם סולימאני, דברי שבח ממנו לכוחות אנצאראללה, החות'ים בתימן, ש"מקבלים היום השראה מהאמאם חוסין ומדרכו."[6] ראו קליפ ממרי:  


יצוין כי באפריל 2015  דיווח ממרי על כך שאיראן מייצרת כטב"מים למשימות התאבדות, ראו דוח ממרי:  איראן מציגה: כלי טיס בלתי מאוישים למשימות התאבדות



 [1] 14.9.2019 /www.wsj.com 

[2]  ב-22.4.2019, הודיע הממשל האמריקאי על ביטול האישור לפטור שהעניק לכמה מדינות לקנות נפט מאיראן החל מה-3.5.2019, כדי לצמצם את יצוא הנפט האיראני לאפס. בהתאם למדיניות הממשל האמריקאי כלפי איראן קבע הממשל ליישם מטרה זו לא באמצעים צבאיים אלא ללחוץ כלכלית על מדינות אחרות שלא לייבא נפט מאיראן.

[3]  אתר הנשיא (איראן), 4.12.2018

[4]  al-Arabiya.net 14.9.2019

[5]  אתר הנשיא (איראן), 21.8.2019 

[6]  חוסין בן עלי, נכדו של הנביא מוחמד והאמאם השלישי בשיעה, נהרג בקרב כרבלא בשנת 680 מול צבא יזיד בן מעאויה, השליט הסוני. דמות האמאם חוסין ונפילתו בקרב כרבלא הפכה לסמל התקומה השיעית במהפכה האסלאמית שהנהיג המשטר האסלאמי באיראן.