המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון לבנוני: חזבאללה שולט על שטח בסוריה לאורך הגבול עם לבנון ונערך בו צבאית
21/11/2018


יומון לבנוני: חזבאללה שולט על שטח בסוריה לאורך הגבול עם לבנון

והקים שם בסיסים צבאיים, מחנות אימונים ומחסנים תת קרקעיים

 

היומון הלבנוני אל-מודון, הידוע כמתנגד לחזבאללה, פרסם ב- 25.9.2018 כתבה של העיתונאי אחמד אל-שאמי, הסוקרת את התפרשות כוחות חזבאללה בצד הסורי של הגבול עם לבנון. מן הכתבה עולה כי הארגון שולט על אזורים נרחבים בריף דמשק המערבי וכן על רצועה של 3-5 ק"מ לאורך גבול סוריה-לבנון. עוד דווח בכתבה כי הארגון הקים ברצועה זו בסיסים צבאיים, מוצבים בנקודות אסטרטגיות, מחסנים תת קרקעיים וכן מחנות אימונים, המאפשרים לו לבסס את אחיזתו בה. כמו כן צוין כי למעלה מ-1500 פעילי חזבאללה פרושים ביותר ממאה עמדות צבאיות באזור זה וכי באחד המחנות נוכחים גם חיילי משמרות המהפכה האיראנים והוא משמש כחדר מבצעים איראני. הכתבה מתארת גם את התועלת הכלכלית שמפיק חזבאללה משליטתו באזור, באמצעות הברחת אנשים וכלי רכב והנפקת אישורי שהייה בלבנון, בעבור תשלום. לפי מקורות המובאים בכתבה, מטרת התבססות חזבאללה באזור זה, הכולל כפרים שיעים רבים, היא לאפשר לו להעביר לשם את נשקו, במידה ולא יתאפשר לו להמשיך להחזיק בנשק בתוך לבנון.

 

רצועת השטח בצד הסורי עליה שולט חזבאללה על פי הכתבה[1]


 

להלן תרגום קטעים מהכתבה: [2]

 

"אף שסילקה את כוחות האופוזיציה [הסורית] מריף דמשק המערבי כבר לפני שנה וחצי, לאחר מצור שנמשך שנים, מיליצית חזבאללה הלבנונית עדיין מחזיקה בעמדות צבאיות מבודדות ובמתחמים ביטחוניים רבים בכמה ערים בר'וטה המערבית, שעה שאזור שליטת המיליציה מסתכם בשטח של 3-5 ק"מ לאורך גבול סוריה-לבנון.

 

לדברי מקור צבאי מהאופוזיציה, יותר מ-1500 פעילי חזבאללה פרושים ביותר ממאה עמדות צבאיות של הארגון במערב [מחוז] ריף דמשק, ומודיעין חיל האוויר הוא הגורם הצבאי הסורי היחיד שחולק איתם את השליטה על אזור זה. המקור הוסיף כי כל מפקדי ופעילי הארגון באזור כפופים ישירות למנגנון הביטחון של חזבאללה - ענף 910, שלו סמכויות רחבות ויפוי כוח לקבל החלטות באזור.

עוד ציין המקור כי עיקר כוחו של חזבאללה באזור הוא בעמדות אותן הקים בשטח סוריה לאורך הגבול עם לבנון, שנחשבות לעמדות של 'משמר גבול' – החל מהעמדה ב[נקודת הגבול הסורי לבנוני] אל-מצנע ועד קצה תחום השיפוט המנהלתי של האזור במישור רנכוס. המרחק בין כל עמדה הוא קילומטר אחד.

 

מקור יודע דבר מ[העיר] אל-זבדאני אמר ליומון, שחזבאללה עדיין שולט בשכונת אל-שלאח ועל חלקים מהרובע המערבי [בעיר], שנחשבים למתחם ביטחוני שלו וכן בקלעת אל-תל ובט'הר אל-קדיב במערב העיר – שהן מנקודות התצפית החשובות ביותר באזור. לארגון יש גם מחנות צבאיים בסרר'איא ובעין חור לאורך רצועת הגבול, והוא שולט בעמדות [באזור] המיוער סביב  העיר בלודאן. בנוסף, הארגון משתמש בווילות ובמבנים אחרים שבבעלות סעודים... כמרכזי נופש לפעילי הארגון.

 

בעיירות כפיר יאבוס וג'דידה יאבוס, יש לחזבאללה שליטה מלאה, למרות שיש בהן משרדי ממשלה סורים. לחזבאללה יש רשימות מליאות של תושבי שתי העיירות, ואיש אינו יכול לצאת מהן או להיכנס אליהן, אלא לאחר ששמו הוכנס לרשימות אלה. בכפרים מעדר ועטיב המצב דומה, ובעטיב הקים הארגון בסיס אימונים גדול, במקום בו שכן [בעבר] גדוד המכ"מ של [כוחות] ההגנה האווירית של המשטר [הסורי].

 

מאז שחזבאללה הטיל מצור על העיירה מדאיא[3], הוא הקים באזור המישורי של העיירה, המכונה ע"י תושביה מרג'ת אל-תל, מוצב צבאי סגור גדול, המשתרע על פני יותר משלושה קמ"ר ומוקף באזור אסור לכניסה, שארכו יותר משני ק"מ ולפי הערכות לחזבאללה יש מחסנים תת-קרקעיים באזור זה. כמו כן, חזבאללה ומשמרות המהפכה [האיראנים] שולטים במחנה הצבאי אל-טלאא'ע, המשמש כמחנה אימונים שלהם וכחדר מבצעים של איראן.

 

בצפון העיירה בקין מול מדאיא יש לארגון מוצב אחד – בניין בן 6 קומות, אותו מכנים תושבי העיירה עבד אל-מג'יד. הבניין משמש כחדר מבצעים של הארגון והמחסן שלו משמש ככלא זמני.

 

בעיירות קדסיא ואל-האמה אין נוכחות של חזבאללה. הארגון הסיג מהן את כוחותיו לעבר כפרי ואדי ברדא, כמה ימים לאחר שלקח חלק בהשתלטות עליהן לצד כוחות משטר אסד.

 

לדברי עומר אל-שאמי, איש תקשורת מקדסיא, חזבאללה שולט על הגבעות הגבוהות ביותר בואדי ברדא – אל-נבי האביל וארד אל-דהרה. מדובר במקומות אסטרטגיים שמאפשרים לארגון לתצפת על האזור, ויש בהם בסיסי אימונים של פעיליו. חזבאללה ומודיעין חיל האוויר הסורי, שולטים בעיירות בסימה ועין אל-פיג'ה, ומונעים מתושבי העיירות לשוב אליהן למרות שכבר כשנתיים אין שם גורמי אופוזיציה.

 

חזבאללה מנצל את קיומן של עמדותיו בגבול להברחת סחורות ובני אדם מסוריה ללבנון ולהפך. בעיירה אל-דימאס יש לארגון מחסנים גדולים למוצרים המיובאים מלבנון והם נחשבים למעין 'שוק חופשי'...."

 לדברי המקורות, חזבאללה עוסק בהברחת אנשים בין המדינות, בהברחת אופנועים וכלי רכב - לעיתים בשיתוף פעולה עם קציני מכס סורים - והוא מסייע בהנפקת אישורי שהייה בלבנון בעבור תשלום.

 

היומון הוסיף: "[המקורות הדגישו] כי חזבאללה חותר להישאר במערב [מחוז] ריף דמשק שכן הכפרים והעיירות הלבנוניות על הגבול מאל-הרמל [בלבנון] עד ליחפופה וג'דידה יאבוס [בסוריה], הם כולם שיעיים [ולכן יש לו שם בסיס תמיכה דמוגרפי] ... הארגון מגבש אסטרטגיה לעתיד ושומר על נוכחות חמושה באזור הזה [בסוריה] כתוכנית חלופית למקרה שיום אחד יגבר עליו הלחץ בלבנון שהנשק יהיה בידי צבא לבנון בלבד [וכך הוא יוכל לשמור על נשקו בסוריה]"[4]