המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב סעודי: הפיגוע באהואז – פעולת התנגדות לגיטימית; מייחל לעוד פעולות כאלה
16/10/2018


כותב סעודי: הפיגוע באהואז – פעולת התנגדות אמיצה ולגיטימית;

מייחל לעוד פעולות כאלה

 

בעקבות פיגוע הירי במצעד הצבאי של משמרות המהפכה האיראניים בחבל אהואז ב-22.9.2018, פרסם בעל הטור הסעודי, מוחמד אאל אל-שיח', מאמר ביומון הסעודי אל-ג'זירה, בו תיאר את הפיגוע כפעולת התנגדות לגיטימית מצד המיעוט הערבי המדוכא על ידי המשטר האיראני במחוז ואף ייחל לפיגועים דומים נוספים. לדבריו, אם תנועות האופוזיציה של המיעוטים האתניים באיראן יתאחדו ויקבלו מימון ותמיכה של מתנגדי המשטר האיראני, הם יוכלו להתנתק מאיראן ולזכות לעצמאות.

 

יצוין כי גם בעבר פורסמו בעיתונות המפרצית והסעודית בפרט מאמרים דומים, שקראו לתמוך בהתנגדות של תושבי אהואז למשטר באיראן.[1]

 

זירת הפיגוע במצעד הצבאי באהואז[2]:


 

להלן תרגום המאמר:

 

"לפעולה הפידאא'ית [קרי, פעולת ההקרבה] האחרונה, שהתרחשה באהואז, או בשמה ההיסטורי ערבסטן, אין שום קשר לדאעש[3], שהרי דאעש פועל לטובת איראן והאם זה הגיוני שאדם יירה על עצמו? פעולה זו, שגרמה למותם של 29 איראנים, היא פעולת התנגדות ושחרור מהכיבוש הפרסי המתועב. לפיכך - על פי היקש לוגי - מי שמצדיק [פעולת] נקם מצד איראן באנשי אהואז, כמוהו כמי שמצדיק את פעולות הנקם של ישראל בפלסטינים כשהם נאבקים למען שחרור מולדתם מידי הכיבוש הישראלי. תורכיה, לבנון, סוריה וגם רוסיה גינו את הפעולה וראו בה [פעולת] טרור, בשעה שזוהי פעולת התנגדות לגיטימית, שהראשונים שאמורים לתמוך בה הם הערבים, משום שמי שביצע אותה ומת כשהיד למענה הם ערבים טהורים.

 

להערכתי, בשלה השעה לכך שתנועות האופוזיציה הערביות באהואז יתחילו להצית את הפתיל ואני מייחל בכל ליבי כי פעולה פידאא'ית אמיצה זו היא טפטוף ראשון שמבשר את בואו של גשם שוטף בהמשך. את איראן תוקפות  כעת צרות מכל עבר והיא זקוקה לנס כדי להיחלץ מהן. ישנם מיעוטים אתניים נוספים, שמעזים לפעול בדרישה להתנתק [מאיראן], למשל הכורדים בצפונה [של איראן] והבלוצ'ים בדרום מזרחה. כאשר המיעוטים האתניים יחושו כי משטר האייתולות כבר מותש מהסנקציות הכלכליות, ש[הממשל האמריקאי] צפוי להטיל עליו החל מנובמבר הקרוב, סביר שיתרבו התנועות הדורשות להתנתק [מאיראן] ולקבל עצמאות, בדיוק כפי שהתפרקה יוגוסלביה.

 

המדינות בימינו שורדות [רק] אם כלכלתן חזקה והן נכחדות כשהכלכלה מתערערת ונחלשת. הכלכלה הכריעה את ברית המועצות למשל [והנחילה] לה מפלה קשה וארסנל הכוח הגרעיני שלה לא הועיל לה. לאיראן אין את העוצמה, היכולת, המעמד וההשפעה שהיו לברית המועצות, כיצד אפוא היא תוכל להיחלץ מהגורל הבלתי נמנע הזה, מה גם שהיא מורכבת מכל מיני גורמים אתניים ועדות, בדיוק כמו שהייתה ברית המועצות. הדבר מעניק לפעולה הפידאא'ית באהואז משמעויות בעלות השלכות שפרשנים לא יכולים להתעלם מהן.

 

אהואז היתה מדינה ערבית כבושה בידי בריטניה עד שנת 1925. אחר כך השאה האיראני, רזא [שאה] פהלאוי, פלש אליה, סיפחה לאיראן בכוח, פעל כדי להפוך את תושביה הערביים לפרסים ושינה את שמה ההיסטורי מאהואז לחוזיסטן. במדינה הערבית הכבושה הזו בוצעו כמה ניסיונות לדרישת עצמאות מאיראן, אך הם לא צלחו בשל הדיכוי האלים של שלטון השאה ולאחר מכן של משטר האייתולות. לו יתאמו תנועות השחרור הערבית, הכורדית והבלוצ'ית מתאמות [את פעילותן] זו עם זו ויקבלו מימון וסיוע מצד מתנגדי משטר האייתולות, אז יהיו להן סיכויים טובים להצליח, במיוחד כש[משטר] האייתולות עתיד להיחנק בשל הסנקציות ולא יהיה בכוחה להתמודד עם מרידות מבית, אם הן יתפשטו, יאורגנו ויתואמו כראוי.

 

כל מה שאני מייחל אליו הוא שהפעולה הפידאא'ית האחרונה לא תהיה בודדת, אלא אחת מסדרת פעולות שיתרחשו בזו אחר זו."[4]

 

 



[3] יצוין, כי דאעש נטל אחריות רשמית לפיגוע. על כך ראו דוח JTTM: https://www.memri.org/jttm/isis-claims-responsibility-attack-military-parade-ahvaz-iran; גם דובר הארגון נטל אחריות לפיגוע והבטיח כי לא יהיה האחרון,  ראו דוח ממרי

[4]  אל-ג'זירה (סעודיה), 25.9.2018