כותבים פלסטינים: חמאס המיטה עלינו אסון שהשלכותיו יימשכו עשורים רבים; עליה לשלם על כך
בשבועות האחרונים ממשיכים עיתונאים וכותבים פלסטינים רבים לתקוף במאמריהם את תנועת חמאס ולהטיל עליה את האחריות להמשך המלחמה ברצועת עזה, עקב התעקשותה לשמר את שלטונה שם ולהתבצר בעמדותיה במו"מ העקיף מול ישראל, על חשבון סבלם של התושבים.[1]
לדברי הכותבים, חמאס החליטה לבצע את מתקפת ה-7 באוקטובר נגד ישראל בלא שהתייעצה עם איש ומתוך שיקולים לא רציונליים, אלא שהחלטה זו המיטה אסון לאומי גדול על הפלסטינים והביאה את רצועת עזה אל סף קריסה. לפיכך, טענו הכותבים, חמאס היא שנושאת באחריות למצב הנוכחי וזכותו של העם הפלסטיני "לתבוע ממנה דין וחשבון על ההרפתקה הבלתי שקולה שלה". הכותבים הדגישו כי "אין לחמאס זכות לשלוט בגורל עמנו בעזה" ולהקריבו רק כדי לממש את האינטרסים שלה, וקראו לה לסיים את המלחמה.
אחד הכותבים הקדיש את מאמרו לאמונה של חמאס ב"הבטחת אחרית הימים", לפיה חיסול מדינת ישראל קרוב,[2] וטען כי חמאס הסובלת "משגעון גדלות", קיבלה את החלטותיה הצבאיות והפוליטיות על בסיס תפיסה דתית שגויה ומנותקת מהמציאות, שהמיטה על הפלסטינים אסון שהשלכותיו יימשכו עשורים קדימה.
דוח זה יציג קטעים מכמה מאמרים אלה.
כותב ביומון הרש"פ: מתקפת ה-7 באוקטובר - הרפתקה מופקרת שגרמה לאסון לאומי
באסם ברהום, בעל טור ביומון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה, טען במאמר שפרסם ב-9.12.24, כי חמאס פתחה במלחמה נגד ישראל על דעת עצמה בלבד, ולכן העם הפלסטיני לא אמור לשלם את מחיר החלטותיה השגויות והנפשעות. הוא כתב: "לא העם הפלסטיני קיבל את ההחלטה [לפתוח במתקפת ה-7 באוקטובר, אותה כינתה חמאס] מבול [אל-אקצא], ולא הנהגתו הלגיטימית, אלא פלג אחד [קרי חמאס] לבדו, ללא התייעצות עם איש וללא התחשבות בדעתו של אף אחד. הוא פעל לבדו, והוא זה שנושא באחריות להחלטתו – ולא העם הפלסטיני. מדובר בהרפתקה בלתי שקולה שגרמה לאסון לאומי, תבוסה שאיננה שלו [של העם הפלסטיני] אלא של חמאס לבדה...
חשוב כאן לחזור לשורש העניין: חמאס השתלטה על רצועת עזה בכוח הנשק באמצעות הפיכה צבאית, למרות שהיא זו שעמדה בזמנו בראש ממשלת האחדות הלאומית שאושרה בהסכם מכה בפברואר 2007. מאז, חמאס חטפה [למעשה] את רצועת עזה ואת [קבלת] ההחלטות [בה]... חמאס לבדה נושאת אפוא באחריות על החלטתה ולא העם הפלסטיני... לעם הפלסטיני יש זכות לתבוע מחמאס דין וחשבון על ההרפתקה הבלתי שקולה שלה...
לעם הפלסטיני יש הנהגה לגיטימית בעלת הכרה בין-לאומית, שאינה אחראית על מעשי חמאס. להיפך, היא חולקת על [מעשיה של חמאס], בפרט במה שקשור להשתלטותה על רצועת עזה, לפילוג ולפיצול הרצועה מיתר שטחי המדינה הפלסטינית... אין זה צודק שהעם הפלסטיני ייענש על פשע ההחלטות של חמאס, שהן מחוץ לקונצנזוס הלאומי הפלסטיני... חשוב שחמאס תבחן תחילה מחדש את ניסיונה [כגורם שלטוני ברצועת עזה] ותבין כי חריגה מן השורה הלאומית, [קבלת ההחלטות] באופן בלעדי, ותלות באג'נדות זרות [של איראן], לא ישיגו עבורה ולא עבור העם הפלסטיני דבר, זולת אסון".[3]
שר פלסטיני לשעבר: חמאס מקריבה את עמה למען האינטרסים שלה
עאטף אבו סיף, חבר פת"ח ולשעבר שר התרבות ברש"פ, פרסם ב-1.12.24 מאמר ביומון אל-איאם היוצא לאור ברמאללה, שבו קרא לחמאס להפסיק להעדיף את האינטרסים שלה על פני האינטרסים של תושבי רצועת עזה, ורמז כי עליה לשחרר את החטופים הישראלים ולהתגמש במשא ומתן לסיום המלחמה. כך כתב: "האם הגיע הזמן שחמאס תבין מה קורה? האם הגיע הזמן שתבין כי הזמן אינו פועל לטובת עמנו וכי אין שום בשורה באופק?... במצב הנוכחי, הפסקת המלחמה, הפסקת עקירתו של עמנו, הפסקת חשיפתו להרג, והצלה של מה שניתן להציל – זה ניצחון...
אם תוצאת המלחמה היא הכחדת עמנו בעזה, אם עשרות שבויים ישראלים חשובים יותר מחייהם של עשרות אלפי אזרחים [פלסטינים], ואם השלמת תוכנית הנכבה היא התוצאה של מה שקורה – [אז משמעות הדבר] שחמאס צריכה לבחון מחדש את שיקוליה. על [הגורמים] הפטריוטיים בחמאס לדעת, כי ההיסטוריה לא תרחם [עליהם], שכן הדבר לא קשור לסכסוך עם פת"ח ולא עם הרש"פ, אלא לעתיד העם ולגורל סוגייתו...
אין לחמאס זכות לשלוט בגורל עמנו בעזה, זה לא העם שלה לבדה. אין לה זכות להמשיך להתעקש על עמדותיה למען הישגים מפלגתיים טהורים. אין בושה בהודאת אדם בטעותו; מה שמביש הוא [אדם] שמקריב את עמו כדי לדבוק במה שלדעתו היא הדרך הנכונה. גם אין בושה בכך ש[אדם] מקשיב לקול עמו ולדרישותיו; מה שמביש הוא, [אדם] שחי במגדל השן, רואה את החורבן ומעמיד פני עיוור. אכן, חמאס רואה את החורבן ומעמידה פני עיוורת והגיע הזמן שתתעורר...
על חמאס להבין כי הקרבת העם למען העמדה המפלגתית, היא הדבר החמור ביותר שארגון פוליטי יכול להגיע אליו... לחמאס נדמה כי העולם נותר כפי שהיה בבוקר ה-7 באוקטובר, במיוחד בעזה. עליה להבין כי לא זו בלבד שמים רבים עברו מתחת לגשר, אלא שהגשר עצמו אינו קיים עוד, המים עצמם התייבשו, והעולם אינו [אותו] עולם. אני יודע שמנהיגי חמאס יודעים זאת, אבל אני [גם] יודע שאת עקשנותם זאת ניתן לתאר רק כאי-רציונלית, וכמנוגדת לאינטרסים של העם... השמירה על עמנו בעזה חשובה בהרבה מכל הישג שניתן לדמיין, והפסקת סבלו היא הניצחון. מצבם של האנשים [שם] זועק 'די' והם שואלים: מה רוצה חמאס, ומה היא רוצה שנעשה כדי שתבין מה אנחנו רוצים. [חמאס היא] פלג שלא יודע מהן מטרות [בני] עמו ולא יודע כיצד לייצגם ולהגן על זכויותיהם..."[4]
כותב
פלסטיני: תוכנית חמאס לחיסול ישראל הייתה לא ראלית; המיטה עלינו אסון כבד
עבד אל-ר'ני סלאמה, בעל טור ביומון אל-איאם, טען במאמרו מה-27.11.24 כי החלטת חמאס לבצע את מתקפת ה-7 באוקטובר, התקבלה מתוך שיגעון גדלות ואשליה כי ישראל על סף השמדה, תוך התעלמות ממאזני הכוח, ובכך היא המיטה על הפלסטינים אסון שהשלכותיו תימשכנה עשורים קדימה. הוא כתב: "בין הסיבות החשובות ביותר שגרמו לביצוע פעולת 'מבול אל-אקצא' [קרי, מתקפת ה-7 באוקטובר] היא האמונה [של חמאס] בהבטחת אחרית הימים, קרי: האמונה הוודאית ללא צל של ספק כי ישראל על סף קריסה ואבדון סופי, תוך זמן קצר ביותר, וכי הדבר היחיד הדרוש לצורך שחרור פלסטין הוא הנחתת מכה קטלנית על ישראל. זה הרעיון שרחש במוחותיהם של בכירי חמאס ואף התפשט בקרב החוגים העממיים [בעזה]...
רעיון זה אינו חדש – [עוד] לפני 'מבול אל-אקצא' הוא התפשט מאוד והתקבע במרכז החשיבה של בכירי חמאס. להלן כמה דוגמאות שיבהירו זאת:...
בספטמבר 2021 קיימה תנועת חמאס ועידה תחת הכותרת 'הבטחת אחרית הימים' שדנה באופן ניהולה של מדינת פלסטין לאחר שחרורה המלא מן הכיבוש הישראלי.[5]
בספטמבר 2022 משרד השלטון המקומי בעזה ארגן ומינה מועצות עירוניות ליותר מעשרים ערים פלסטיניות בשטחי 48' ובהן יפו ואל-מג'דל [קרי, אשקלון] שנבחרו מקרב בני המשפחות שגרו בעבר באותן ערים, ו[דווח כי] הוא על סף השלמת [מינויי] המועצות ביתר הערים, כדי לצמצם את הכאוס ולהסדיר את החיים במהלך השחרור ואחריו.[6]
במרץ 2023 הצהיר [בכיר חמאס] מחמוד אל-זהאר כי אנו על סף מערכת הבטחת אחרית הימים, שכותרתה כניסה למסגד אל-אקצא, היעלמות הישות הציונית ובריחת הכיבוש ומתנחליו מכל פלסטין...[7]
רעיון היעלמותה
של ישראל כליל ככוח
כיבוש, שהוא בוודאי חלומו
של כל פלסטיני, החל
להשתלט על מוחם של
בכירי חמאס שהחלו לחשוב
כי הוא מעבר
לפינה...
אך ההתייחסות לרעיון
[זה] כאל עובדה אובייקטיבית
שקרובה כפסע או אף פחות
מכך [למימוש], וההתרכזות
בתכנון פעולה [קרי,
מתקפת ה-7 באוקטובר]
שתוביל למלחמה שוחקת
– תוך התעלמות מהמצב
הפוליטי והאזורי, ממשוואות
המערכת הבין-לאומית,
ממאזן הכוחות ומשיקולי
המלחמה המבוססים על
יסודות מדעיים וכיוצא
באלה – הופכות את
העניין לגישה אוטופית לא
מציאותית, [שמובילה] לקבלת
החלטות מסוכנות ומכריעות
בהתבסס על הערכת מצב
שגויה...
הרוח האופטימית הזו רווחה ושלטה במנטליות של בכירי [הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אל-דין] אל-קאסם, וייתכן שהייתה מניע מרכזי לכך שביצעו את מתקפת ה-7 באוקטובר, למרות שידעו שיהיו לה השלכות הרות אסון. ייתכן שהם העזו לבצע את הצעד הזה מתוך התרברבות בגילויי הכוח, החימוש, הטילים והמנהרות שהיו לחמאס, ונוכח המפגנים הצבאיים שגרמו להם לחוש כי יש להם די כוח כדי להביס את ישראל, בנוסף להפרזות של [ערוץ] אל-ג'זירה בתיאור כוחה של חמאס, ארסנל הטילים שלה ו-500 הקילומטרים של מנהרות [שחפרה] – הביטחון העצמי הזה בכוח [הזרוע הצבאית של חמאס], הגיע לשלב של שגעון גדלות.
האמונה הזו – הנבואה [בדבר היעלמות ישראל] – וועידת הבטחת אחרית הימים שקיימה חמאס, לא היו רק תעמולה אפופה בהילת קדושה, אלא הן היו תעמולה שיטתית להתנקשות בשכל הקולקטיבי של התנועה קודם כל, ובהמשך של החברה [הפלסטינית], שהתאימה את עצמה ושתקה נוכח המעשיות הללו, וייתכן שאף האמינה להן... חוויה זו הציבה את עזה על סף קריסה, הובילה את כולנו לאסון שהוא מעל לכוחנו, והותירה השלכות הרות אסון שיימשכו עשורים קדימה..."[8]
[1] ראו גם דוח ממרי: כותבים פלסטינים: חמאס נהגה בחוסר אחריות כשפתחה במתקפת ה-7 באוקטובר, מזלזלת בקורבנות הפלסטינים ומשרתת את איראן והאחים המוסלמים, 21.11.24.
[2] ב-30.9.2021 התקיימה בעזה ועידה בשם "הבטחת אחרית הימים - פלסטין לאחר השחרור", בחסות מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, ובהשתתפות בכירי התנועה ובכירים מפלגים נוספים. המשתתפים דנו בהיערכות לקראת ניהול עתידי של מדינת פלסטין בתחומים השונים, בשלב לאחר "שחרורה" מידי ישראל, אשר תיעלם לדבריהם. ראו דוח ממרי: ועידה בעזה בחסות חמאס דנה בחזון המדינה הפלסטינית, שתקום לאחר "היעלמות" ישראל, 5.10.21.
[3] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 9.12.2024
[4] אל-איאם (רש"פ), 1.12.2024
ועידה בעזה בחסות חמאס דנה בחזון המדינה הפלסטינית, שתקום לאחר "היעלמות" ישראל, 5.10.21 ראו דוח ממרי: [5]
[6] מדובר בפוסט פייסבוק מה-23.9.2022 של בכיר חמאס עאטף עדואן, שסאלמה עצמו אף פרסם עליו בזמנו מאמר ביקורתי. אל-איאם (רש"פ), 26.9.2022.
[7] https://alaqsavoice.ps, 10.3.2023
[8] אל-איאם (רש"פ), 27.11.2024
