המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ציוצי זעם של סעודים בטוויטר בעקבות גירושו של בלוגר סעודי ממסגד אל-אקצא
30/7/2019


בעקבות גירושו של בלוגר סעודי ממסגד אל-אקצא, ציוצי זעם של סעודים בטוויטר:

בריונות וכפיות טובה; זכותנו לנרמל היחסים עם ישראל; יש להפקיע את האחריות לניהול אל-אקצא מידי ירדן


הקדמה

ב-22.7.19 הגיע לביקור בישראל מוחמד סעוד, פעיל טוויטר סעודי הידוע באהדתו לישראל ובתמיכתו בכינון יחסים דיפלומטיים עמה, יחד עם משלחת של עיתונאים מהעולם הערבי. במהלך ביקורו בעיר העתיקה בירושלים ובמסגד אל-אקצא, הותקף מוחמד סעוד על ידי ילדים ומבוגרים פלסטיניים אשר גינו אותו וקראו לו להסתלק מהמתחם, תוך שהוא ספג מהם גידופים, יריקות, דחיפות וזריקת כסאות.

 

סרטונים המציגים את ההתקפה על מוחמד סעוד שהופצו ברשתות החברתיות ובפרט בטוויטר, עוררו תגובות סוערות רבות מצד סעודים רבים, אשר הוקיעו את התנהגותם של התוקפים והאשימו את כלל הפלסטינים בבריונות, ברבריות, וכפיות טובה כלפי סעודיה. חלקם טענו כי הפלסטינים מתייחסים למסגד אל-אקצא כאל רכושם הפרטי וקראו להעביר את השליטה עליו לניהולן של סעודיה או ישראל, והיה אף מי שקרא לגרש את הפלסטינים לירדן. רבים מהמגיבים  צייצו תחת האשטאגים שנפתחו כמו #מוחמד סעוד, #כולנו מוחמד סעוד וכן #פלסטינים תוקפים את המבקרים בירושלים.

יצוין כי לצד תגובות אלו, נפוצו ברשת הטוויטר גם ציוצים בחשבונות סעודיים ומפרציים אשר הסתייגו מביקורו של מוחמד סעוד בישראל, וטענו כי הוא אינו מייצג אותם ואת הממלכה.

 

עוד יצוין כי בשנים האחרונות מתגברים קולותיהם של אינטלקטואלים, עיתונאים ופובליציסטים סעודים המביעים תמיכה פומבית בישראל, מביעים סולידאריות עימה בכל הנוגע למדיניותה כלפי איראן וחלקם אף קוראים לכונן עימה שלום ונורמליזציה, כשמנגד ישנם מאמרים השוללים יחסים כאלה ואף תוקפים בחריפות את ישראל ואת מדיניותה.[1]

 

התגובות הפלסטיניות למתקפה על מוחמד סעוד נעו בין הצדקה לגינוי. חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, חאתם עבד אל-קאדר, אמר כי הפגיעה במוחמד סעוד היתה מעשה ספונטני וכי כל אדם שיבוא לירושלים באותו האופן שבו הגיע סעוד יגורש באופן דומה. מנגד כמה כותבים טענו כי המתקפה נגד סעוד פוגעת במרקם היחסים של הפלסטינים עם אחיהם הערבים ומשרתת את ישראל.

 

כסא נזרק לעבר סעוד במהלך ביקורו בעיר העתיקה בירושלים[2]


 

דוח זה יציג תגובות נבחרות להתקפה על מוחמד סעוד:

 

ביטויי גינוי וכעס כלפי הפלסטינים: ברברים, שפלים וכפויי טובה

כאמור, סעודים רבים הביעו זעם בטוויטר על תקיפתו של מוחמד סעוד, האשימו את הפלסטינים בכפיות טובה ובחוצפה כלפי סעודיה וכלפי ישראל, ואף גידפו אותם בחריפות. חלקם אף הצדיקו את זכותה של סעודיה לחתור לנורמליזציה עם ישראל ואף הזכירו כיצד הפלסטינים נהגו בכפיות טובה כלפי סעודיה כבר ב-2015 כאשר במהלך דרשה במסגד אל-אקצא לאחר מותו של עבדאללה מלך סעודיה הקודם, נענו דברי הספד של הדרשן על המלך המנוח בגידופים ובצעקות מצד המתפללים הפלסטיניים, והוא נאלץ להפסיק את דרשתו.

 

כך למשל, מוחמד אאל אל-שיח', בעל טור בכיר ביומון הסעודי אל-ג'זירה, יצא בחשבון הטוויטר שלו נגד הביקורת הפלסטינית על גילויי נורמליזציה בין סעודיה לישראל, תוך כינוי הפלסטינים שוטים ומטומטמים. כך צייץ: "הו, פלסטינים שוטים ומטומטמים, אם אתם נותנים לעצמכם את הזכות לנרמל [יחסים] עם האויב הפרסי הבזוי שלנו [קרי, איראן], מדוע אתם שוללים את זכותנו לנרמל [את יחסינו] עם ישראל, שלא ירתה עלינו אפילו כדור אחד?"[3] בציוץ נוסף שלו בנושא, הוא כתב: "הקללות, הגידופים והטלת הדופי שאנשי המפרץ שומעים מהפלסטינים מעת לעת, ההתנגדות של רובם לדרשן מסגד אל-אקצא כאשר הביע תנחומים על [מותו של] המלך עבדאללה, והברית של אלו בחמאס שמעמידים פני מוסלמים עם האויב הפרסי, [כל אלה] גרמו לכך שהרוב המכריע של אנשי המפרץ דורשים נורמליזציה עם ישראל.​"[4]

 

המשתמש הסעודי עבד אל-רחמן אל-חרבי מתח ביקורת על כפיות הטובה של הפלסטינים לא רק כלפי סעודיה אלא גם כלפי ישראל. הוא צייץ: "מעל 120,000 פלסטינים עובדים בתוך ישראל. המספר גדל פי ארבעה תוך שנתיים בלבד. הם מתפללים בימי שישי במסגד אל-אקצא, מקללים את המלך עבדאללה ושורפים תמונות של המלך סלמאן, ואחר כך הולכים לעבודה ביום שבת, בתוך ישראל! ברבריות, ניוון ושפלות."[5]

 

ביקורת חריפה במיוחד נגד הפלסטינים נכתבה בחשבון הסעודי "המעריץ של המנהיג". שם נכתב: "ספר לי על טינופת ואגיד לך - 'פלסטיז' [כינוי גנאי המורכב מהמילים פלסטין ו-טיז – ישבן], ספר לי על ניבולי פה וחוצפה, ואגיד לך – 'פלסטיז', ספר לי על התכחשות ועל כפיות טובה, ואגיד לך – 'פלסטיז', ספר לי על מכירת המולדת, ואגיד לך – 'פלסטיז', ספר לי על הבריה הנאלחת ביותר ביקום, ואגיד לך – 'פלסטיז', 'פלסטיז', ושוב 'פלסטיז'. שאללה יקללם  ויברכך, מוחמד סעוד, שגריר השלום."[6]

 

ציוצו של "המעריץ של המנהיג"


 

בדומה לכך, גם המשתמשת הסעודית למיאא' בנת עבדאללה גינתה את תקיפתו של מוחמד סעוד, וטענה כי הפלסטינים כפויי טובה. היא צייצה: "זה לא חדש. לכל מקום אליו הפלסטיני הולך, ולא משנה כמה הממשלה והעם הסעודיים מוקירים אותם, הם נשארים שפלים וכפויי טובה. ההתנהגות הזו [כלפי מוחמד סעוד] ... מעידה על השפל המוסרי של אלו שמלכתחילה לא יודעים חינוך [מהו]."[7]

 

​​ביקורת על הפלסטינים שמנכסים את מסגד אל-אקצא לעצמם וקריאות להפקעת האחריות עליו

מגיבים סעודים רבים מתחו ביקורת על הפלסטינים הנוהגים כאילו מסגד אל-אקצא הוא בבעלותם הפרטית והזכירו להם שהוא שייך לכל המוסלמים.

 

כך למשל, סוכינה אל-מושיח'ס, עיתונאית סעודית ובעלת טור ביומון הסעודי אל-יום, אשר מתגוררת בדובאי ואשר הביעה לא פעם בעבר תמיכה בנרמול היחסים בין סעודיה לישראל,[8] צייצה: "הם תקפו את [מוחמד סעוד] במכות כאילו שמסגד אל-אקצא הוא רכושם הפרטי, ולא מסגד שאליו פונים בני כל הדתות. זוהי תקיפה ​גסה שנובעת מחוסר תרבות ומהתנהגות קלוקלת."[9]

 

פעילת הרשת הסעודית סועאד אל-שמרי, מתחה ביקורת דומה וכתבה בשבחו של מוחמד סעוד. היא צייצה: אם אתם חושבים שירושלים היא בעיה של כל המוסלמים [ולא רק שלכם], מדוע אתם מונעים ממוסלמים לבקר בה? תגידו בכנות: 'אנחנו בעלי המונופול עליה'. מוחמד סעוד הוא צעיר שרוצה להפיץ שלום ולקרב את רעיון הדו קיום וקבלת האחר. בושה וחרפה היחס הזה שאתם מתפארים בו ומחשיבים עצמכם לגיבורים בעטיו, כשאתם [בפועל] סתם בריונים. בושה תרדוף אתכם.​"[10]

 

מצייצים סעודים אחרים קראו להפקיע את האחריות לניהול מסגד אל-אקצא מידי ירדן ולהעבירה לידי סעודיה או ישראל, והיה אף מי שכינה את הפלסטינים אסון וקרא לגרשם לירדן. כך, האינטלקטואל הסעודי עבד אל-חמיד אל-חכים, בעבר מנהל מרכז המזרח התיכון למחקרים אסטרטגיים ומשפטיים בג'דה, אשר ביקר בעבר בישראל ואשר נוהג להביע את תמיכתו בה,[11] צייץ: "הברבריות הזאת מחזקת את מה שדרשתי בעבר – שניהול המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים יהיה בידי סעודיה, בשל הניסיון המוביל שיש לה בניהול מקומות קדושים. מה שקרה למוחמד [סעוד] היום הוא מסר לכל סעודי, [לפיו] אם ירושלים תיפול חלילה בידי חמאס, כי אז גורלו של כל מבקר סעודי יהיה [חמור] פי כמה מזה של מוחמד, והאישור לביקור [יהיה בידי] טהראן."[12]

 

בציוץ נוסף כתב אל-חכים: "מה שקרה לאח מוחמד סעוד הוא תוצאה של מדיניות הרשות הפלסטינית וחמאס המזינות  תרבות שבה השלום מוגדר פשע וכל מי שמתקרב לשערי השלום מואשם בבגידה..."[13]

 

פעיל הרשת הסעודי מוחמד אל-קחטאני, הידוע גם הוא בתמיכתו בנרמול יחסים בין סעודיה לישראל, פרסם תחת ההאשטאג "כולנו מוחמד סעוד" ציוץ המלווה בדגלי ישראל וסעודיה בו קרא גם הוא להפקיע את החסות על מסגד אל-אקצא מירדן, ולהעבירה לידי ישראל, "כדי שההתקפה השפלה והנבזית על האזרח הסעודי מוחמד סעוד לא תישנה."[14]

 

ציוצו של מוחמד אל-קחטאני


איש התקשורת הסעודי עבד אל-חמיד אל-ר'בין טען כי הפלסטינים הם האסון של האומה הערבית וקרא לעודד את ישראל לגרשם לירדן, שהיא, לדבריו, מולדתם האמיתית. הוא צייץ: "​הגנתי על פלסטין ועל הפלסטינים במשך שנים ארוכות והפסדתי הרבה [בשל כך] במישור המקצועי ובמישור הכספי. חשבתי שהבעיה שלהם צודקת, ושכחנו שהם עצמם האסון של האומה שלנו. היפטרות מהם, בכל דרך שהיא, תהווה הצלה של 500 מיליון ערבים מהתפוררות ואבדון. עלינו לעודד את ישראל לגרשם למולדתם האמיתית, ירדן. שכן, שם מקומם.​"[15]

 

מוחמד סעוד מבקר בכנסת[16]


 

חבר המועצה המהפכנית של פת"ח: המתקפה נגד סעוד – תגובה ספונטנית

חבר המועצה המהפכנית של פת"ח חאתם עבד אל-קאדר, הצדיק כאמור את תקיפתו של מוחמד סעוד, באומרו "אנו מזהירים כי כל אדם שיבוא לירושלים באותו האופן שבו הגיע הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד, [קרי] דרך אזור שער המוגרבים, דרכו מגיעים המתנחלים לאל-אקצא, יגורש באותו אופן." הוא הוסיף: "אנשים כאלה אינם רצויים בירושלים ולא נערוב לשלומם. זוהי אזהרה שיש לקחת בחשבון... אנשי ירושלים עשו אתמול מעשה ספונטני מתוך הגנה על עירם. הפתרון יהיה בכך שערבים יבואו [למסגד אל-אקצא] דרך השער הפלסטיני [הכוונה לבאב אל-אסבאט, שער האריות - המשמש ככניסה ראשית לעיר העתיקה עבור המוסלמים המבקשים להגיע אל מתחם הר הבית]. או אז נאמר להם: 'ברוכים הבאים למולדתכם פלסטין'."[17]

 

כותב פלסטיני: ביקור של ערבים עיתונאים בישראל הוא פשע בגידה אישי; אסור שיפגע ביחסינו עם הערבים

בעל הטור מופק מטר טען כי ביקורו של סעוד בישראל הוא לא נורמליזציה אלא פשע ובגידה. עם זאת טען כי פשעו הוא פשע אישי שאינו מלמד על כלל הסעודים, וכי ההתקפות נגדו ברחבת הר הבית בשם חופש הביטוי רק מזיקות לפלסטינים ופוגעות ביחסיהם עם אחיהם הערבים. מטר כתב ביומון אל-חיאת אל-ג'דידה: "אין לאיש זכות להחריב את הקשר בין העם הפלסטיני והנהגתו לבין העמים הערבים והנהגותיהם באמתלה של מימוש חופש הביטוי, משום ש[פגיעה ב]אינטרסים של העמים ו[ב]אינטרס של העם הפלסטיני הם קו אדום מבחינתנו שאסור לאיש לחצותו...

 

לא ניתן לראות בביקורם של ערבים עיתונאים ואנשי תקשורת, לכאורה, במדינת הכיבוש נורמליזציה, אלא פשע ובגידה שמי שנושא באחריות להם הוא האדם [העושה זאת] עצמו בלבד, ויש אף לנכות את משפחתו ממעשהו המנוגד לערכיה ולעמדותיה האצילות. ניתן לקטלג את  הבגידה בהתאם לרמתה, אך היא בסופו של דבר לאומית אינדיבידואלית, שכן מבצעהּ משתייך במקור למדינה ערבית ומחזיק באזרחותה בשעה שמדינתו עדיין מגדירה כפשע קשר עם מדינת הכיבוש ישראל, הן בדרג הרשמי או העממי. האחים הסעודים אינם זקוקים לאישור מאיש כדי להוכיח את עמדותיהם המוצקות כלפי הסוגיה הפלסטינית ואת התמיכה שלהם בעמנו הפלסטיני. כך גם אנו לא צריכים לנער את חוצננו מעת לעת מתגובות עצבניות ובלתי ענייניות שעלולות לבוא מצד פלסטיני במקום זה או אחר על התנהגותו של אדם שנדמה לנו שהוא מכריז בפומבי עד כמה הוא גאה במדינת כיבוש גזענית - ישראל...

 

אחריות לאומית מחייבת דריכות וזהירות כדי לשלול מחורשי רעתנו את האפשרות לנצל את הקנאות הפטריוטית הקיימת אצל אנשים בקרבנו ובקרב קהילות העמים הערביים, שעלולים להתרגז ולהיות מוסתים ממילים אמוציונליות בלתי שקולות, היוצאות מפיו של אדם כאן או שם, המתפשטות כאש בשדה קוצים בכלי התקשורת שהפכו את העולם לכפר קטן. זאת, משום שהגורמים שמעוניינים להוסיף לפלג ולפורר אותנו וליצור קונפליטקטים ביננו הם מבריקים ויודעים כיצד לנצל את התגובות [הללו כדי להביא] למצב של פיצוץ שיפגע בנו ובאחינו הערבים, ואני משוכנע שאנו נהיה המפסיד הגדול ביותר בשל קיומן של קהילות פלסטיניות [במדינות ערב] אשר עלולות להיפגע ולהיות הקורבן הראשון.


לא נספק למשטר תל אביב את ההזדמנות לנתק אותנו מהעומק הערבי והאסטרטגי שלנו ולא נספק גם לחורשי רעתנו הזדמנות להפיל אותנו ברשתם, שכן יש לנו תבונה רבה שגורמת לנו להתמודד עם הדברים בהתאם לנסיבותיהם ולממדיהם האמיתיים. כך שאם אדם זה או אחר בחר את הבגידה כדרך חיים, אז אנו בחרנו את השיוך הלאומי ואת התבונה, הקיימת להערכתנו [גם] אצל העמים הערבים האחרים ואצל העולם, כדרך לנצחון ענייננו וזכויותינו".[18]


בלוגרית פלסטינית: ממתי אל-אקצא שייך לתושבי ירושליםממתי תושבי פלסטין מתנהגים בברבריות כזו?

ביקורת חריפה יותר כתבה הבלוגרית, נאדיה חרחש. היא כתבה: "התקיפה שביצעו אנשים נגד הסעודי שהתברר כי הוא נמנה עם משלחת אנשי התקשורת הערבים המבקרת בישראל שירתה אך ורק את התעמולה הישראלית אשר מפיצה זה שנים רבות את [הטענה בדבר] תוקפנותם ואכזריותם של הפלסטינים בזמן שאינם עוסקים בטרור. הללו [קרי האנשים שתקפו את הסעודי] הגישו לנתניהו ולמי שמשרתים את האג'נדות הציוניות קמפיין על מגש של כסף, שישמש אותם נגדנו שנים רבות. תקיפת אדם ערבי המתהלך בלבוש ערבי שלא ניתן לזייפו בשעה שהוא מנסה או רוצה להתפלל במסגד אל-אקצא

 

אין זה חשוב מיהו האדם [שהותקף], ואהבתו לישראל אינה חשובה וגם לא התמונות שפורסמובהן הוא נראה בכנסת כשמאחוריו דגל ישראל. מה שחשוב הוא [החומר] שסיפקנו לאדם הזהלעוקביו ולערבים שהולכים בעקבותיולתעמולה המחזקת את הסיבות לאהבתו לישראל ולדמוקרטיה שלה שהמריצו אותו לבקר בה, וכן [סיפקנו לוסיבות לשנאה... כלפי הפלסטינים אשר גמלו למבקר הערבי [על מעשיו] בברבריות שכזו

 

האם אין אנו הפלסטינים מתחננים תמיד לערבים באומרנו 'הו ירושלים'? האין אנו קושרים את ההיסטוריה שלנו לעיר באמצעות האסלאמיות שלה ועקרון קדושת המסע הלילי של הנביא מוחמד [ממכה לירושלים]...? האם ירושלים אינה וקף אסלאמי? ממתי אל-אקצא שייך לתושבי ירושליםממתי תושבי פלסטין מתנהגים בברבריות שכזו? אנו עם [שוחר שלום] שקיבל לחיצת יד [מיד] שהרגה אותנו לאחר אוסלו והפכנו את האויב שלנו לידיד במשיכת קולמוס באמצעות הבנה הדדית, [אפילולא הסכם!  

 

עולי הרגל [הפלסטינים] החלו היום [23.7.19] לצאת לסעודיה כהכנה למילוי מצוות העלייה לרגל. האם המתפרעים הללו ואלו התומכים בגידוף האיש עם הלבוש הערבי לא חושבים שהדבר עלול להשפיע על עולי הרגל הפלסטינים? על התושבים הפלסטינים בסעודיה ובמפרץ? האם לא למדנו עדיין לקח מכווית?[19] האם לא די לפלסטינים בפזורה בהפחדה ובאיום על מקור הפרנסה? האין אנו רואים מה קורה בלבנון?".20]]

 

מאמרה של חרחש בחשבון הטויטר שלה[21]


 

 

 

 

 

 

                                  



[2]  twitter.com/SuleimanMas1, 22.7.2019

[3] twitter.com/alshaikhmhmd, 22.7.2019

[4] twitter.com/alshaikhmhmd, 22.7.2019

[5] twitter.com/RHMN_H, 22.7.2019

[6] twitter.com/3asheqAlza3eem, 22.7.2019

[7] twitter.com/Lamia14337153, 22.7.2019

[9]twitter.com/sukinameshekhis, 22.7.2019

[10]  twitter.com/SouadALshammary, 23.7.2019

[11]  על תמיכתו של אל-חכים בישראל ראו דוח ממרי: אקדמאי סעודי שביקר בה: רוצים שגרירות שלה בריאד

[12]  twitter.com/hakeem970, 23.7.2019

[14]  twitter.com/Al__qm2014, 22.7.2019

[15]  twitter.com/Abdullhameeds, 22.7.2019

[16]  almodon.com, 28.7.2019

[17]  alwatanvoice.com, 25.7.2019

[18] אל-חיאת אל-ג'דידה (אל-חיאת אל-ג'דידה), 25.7.19

[19] ככל הנראה הכוונה לכעס המופנה כלפי הפלסטינים מצד כווית ומדינות במפרץ עד היום, כתוצאה מהתמיכה הפלסטינית במנהיג עיראק סדאם חוסיין כאשר פלש לכווית ב-1990.

[20] nadiaharhash.com, 23.7.2019

[21] twitter.com/nadiaharhash, 23.7.2019