המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יומון הרש"פ: ישו היה "השהיד הראשון", סמל למאבק הפלסטיני במסלפי היהדות, שצלבוהו
2/1/2019


יומון הרש"פ לרגל חג המולד: ישו היה "השהיד והפידאי הראשון", "בנה הנאמן של פלסטין", סמל למאבק הלאומי הפלסטיני במסלפי היהדות שרדפוהו וצלבוהו

 

ב-25.12.2018 התפרסמו ביומון הרשות הפלסטינית, אל-חיאת אל-ג'דידה, שני מאמרים לרגל חג המולד אשר קשרו בין דמותו של ישו לבין הלאומיות הפלסטינית והמאבק הפלסטיני בישראל. אחד המאמרים הציג את ישו כגיבור פלסטיני אשר נצלב משום שהגן על זכויותיו מפני "יהודים פנאטים" שסילפו את היהדות, בדיוק כשם שהציונים "חטפו" את היהדות בתמיכת "המערב הקפיטליסטי". מאמר נוסף תיאר את ישו כשהיד וכפידאי הראשון שהקריב את חייו למען המולדת.

 

יצוין כי אין זו הפעם הראשונה שבה בכירים פלסטינים קושרים בין ישו לבין המאבק הלאומי הפלסטיני. כך למשל, הפטריארך הקתולי בירושלים מישל צבאח אמר בעבר כי ישו היה פליט וכי הוא התנגד לעושק, להפרת הזכויות ולגזלתן, ולפיכך על הפליטים הפלסטינים לדרוש את זכותם ולא לוותר עליה. גם מי שהיה בעבר חבר הועד הפועל והאחראי על תיק הפליטים באש"ף, אסעד עבד אל-רחמן, שנשא דברים בשם ערפאת, אמר כי ישו היה "הפליט הראשון, נסיך השלום הראשון והפידאי הפלסטיני הראשון, אשר נגאל בייסורים ובסבל..."[1]

 

להלן תרגום קטעים משני המאמרים:

 

בעל טור בביטאון הרש"פ: ישו היה הסמל הראשון למאבק השחרור הלאומי

עומר חלמי אל-ר'ול, בעל טור ביומון הרש"פ, תיאר את ישו כ"בנה הנאמן והמכובד של פלסטין" וכסמל הראשון של המאבק הלאומי הפלסטיני נגד פנאטיים יהודים שסילפו את הדת היהודית, וקשר בינם לבין התנועה הציונית, ש"חטפה" את היהדות בתמיכת המערב. הוא כתב: "יש ניחוח מיוחד לחג המולד, בתפסו מקום ייחודי בתודעה [ההיסטורית] הפלסטינית עצמה, על נביאיה, ובפרט אדוננו המשיח [ישו] עליו השלום, בנה הנאמן והמכובד של פלסטין, שהגן לפני יותר מאלפיים שנה על בחירתו הדתית, הפוליטית והמשפטית מפני הפנאטיים היהודים, אשר מאסו בו ורדפו אותו עד אשר צלבוהו.

 

ישו עליו השלום היה הסמל הראשון למאבק השחרור הלאומי ולהיחלצות מציפורני אלה המתיימרים לייצג את הדת היהודית, אשר סילפו את הברית הישנה ופברקו את כוונותיה, נלחמו בנביאיהם ועשקו את היהודים, את הנוצרים ואת האחרים בתקופת אדוננו המשיח. הם לא הפסיקו לבצע את פשעיהם עד ימינו אלה, לאחר שהיהדות נחטפה בידי התנועה הציונית שהלבישה עליה את הפרויקט הקולוניאליסטי בהסכמתו ובתמיכתו הבלתי מותנית של המערב הקפיטליסטי, וזאת כדי לממש את מטרותיהם הקולוניאליסטיות. הם ממשיכים מדי יום לדחוף [את המצב] לכיוון אופציית המלחמה הדתית, כדי לכסות על פשעי הציונים הקולוניאליסטים ובעלי בריתם בבית הלבן, בפנטגון, במסדרונות שני בתי [הקונגרס], בשדולות המפוקפקות ובקרב כל הפרו-ציונים מאנשי הכנסייה האנגליקנית [כך במקור. הכותב מתכוון, כנראה, לאוונגליסטים]..."[2]

 

בעל טור בביטאון הרש"פ: ישו היה השהיד הראשון והפידאי הראשון

מופק מטר, גם הוא בעל טור ביומון הרש"פ, קשר באופן דומה בין דמותו של ישו לבין הלאומיות הפלסטינית ואף הציגו כשהיד וכפידאי הראשון שהקריב את נפשו למען המולדת: "יום נצחי החל עם הולדת שליח השלום והאהבה המהולל, ישו המשיח עליו השלום... הוא נשא את צלבו כשמצחו הקדוש מדמם, וזאת למען האמת, הצדק והשלום. ההקרבה שלו מזהירה אותנו ופוקחת את עינינו לסכנות ההגמוניה והעושק באמצעות נשק הדיכוי, העוני וההרעבה.

 

המאמינים הם כולם שהידים על תנאי, עד שאלוהים הכל יכול ייתן אישור שנשמותיהם של אלה האהובים עליו תעלינה השמיימה, והשהידים הם מאמינים שעוצמותיהם מעצבות את זיכרוננו הלאומי... אומרים לנו כי אדוננו המשיח, השהיד הראשון והפידאי הראשון, לימד אותנו כי האהבה היא דרך [חיים] וכי החיים שופעים טוב שיש לחפש אחריו עד הרגע האחרון, משום שהוא אחד המופתים של אללה בעולם, שאין לו סוף."[3]



[2] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.12.2018

[3] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 25.12.2018