המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סעודיה: מינוי היסטורי של נשים למועצת השורא
27/6/2013

 

סעודיה: מינוי היסטורי של נשים למועצת השורא לצד עוינות מצד המשטר כלפי פעילות זכויות נשים 

 

מאת י. אדמון *

 

הקדמה 

ב-11 בינואר 2013, לראשונה בתולדות סעודיה - מדינה שבה נשים טרם מימשו את זכותן לנהוג, והן עדיין זקוקות לליווי ולאישור האפוטרופוס הגבר כמעט בכל צעד בחייהן[1] - מינה המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז 30 נשים לחברות במועצת השורא. פירוש הדבר כי מעתה נשים רשאיות להגיש מועמדות למועצת השורא, להשתתף כחברות בדיוני המועצה ולקחת חלק פעיל בהליכי קבלת החלטות המתפרסמות מטעמה ואשר נוגעות לכל רובדי החברה הסעודית. החברות החדשות חברות גם בוועדות השורא ושלוש מהן אף מונו לתפקיד סגנית יו"ר ועדות אלה. ראוי לציין כי חברי השורא אינם נבחרים בהליך בחירות רגיל, כמו זה הנערך במדינות דמוקרטיות, אלא הם נבחרים ע"י המלך עבדאללה. הנשים שבהן בחר עבדאללה הן נשים בעלות השפעה בחברה הסעודית ובעולם. שתיים מהן הן נסיכות ממשפחת המלוכה.

 

בעוד שהחלטה זו מצד המלך ויישומה, הנסקרים בהרחבה בדוח זה, מייצגים לכאורה קפיצת דרך משמעותית בתחום זכויות האישה בממלכה, יש להבינם בהקשר של אירוע נוסף – מהלך כוחני של המשטר הסעודי המזים התקדמות זו, כביכול, והופך אותה לנטולת ערך. החודש נידונו לעשרה חודשי מאסר שתי פעילות נשים סעודיות בולטות, וג'יהה אל-חוידר ופוזיה אל-עיוני, באשמת הסתת אישה נגד בעלה. הפעילות נעתרו לקריאות האישה להביא לה ולילדיה מים ומזון, לאחר שבעלה כלא אותם בבית. אולם הללו נאשמו בניסיון להבריח את האישה וילדיה מסעודיה.[2]

 

ההחלטה לצרף נשים למועצת השורא זכתה לתמיכה בקרב חוגים רבים בסעודיה, בהם אנשי דת, חברי שורא ובעלי טורים רבים בעיתונות הסעודית הממסדית. נראה כי גם בקרב החברה הסעודית יש תמיכה למהלך זה: סקר שנערך בסעודיה כחודשיים לאחר ההכרזה על מינוי הנשים, בקרב מאתיים גברים ואלפיים נשים, חשף כי 73.5% מהנשים ו-69.9% מהגברים תמכו בהצטרפות נשים למועצת השורא, וכי 41.2% מהסעודיות מעוניינות להגיש מועמדות לחברוּת במועצת השורא ולקחת חלק בהליכים מדיניים.[3]  

 

מנגד, היו גם אנשי דת שהתנגדו להחלטה בטענה שהיא פוגעת באסלאם ומפרה את כללי השריעה, בהם האיסור ל"אח'תלאט", כלומר עירוב מגדרי.[4]  ראוי לציין כי תגובתו של המופתי, השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', הייתה מפתיעה. על אף התמיכה לה זכתה ההחלטה ממועצת חכמי הדת הבכירים, שזהו המוסד הדתי הרשמי בסעודיה ואשר המופתי עומד בראשו, המופתי לא הגיב רשמית על ההחלטה. יתרה מזאת, באחת מדרשותיו הזהיר המופתי מפני העירוב המגדרי שנוצר במועצת השורא בעקבות ההחלטה. בהצהרה קודמת שלו אף התנגד המופתי לכוונתו של עבדאללה לצרף נשים למועצת השורא.  

 

בחינת פעילותן של הנשים בשורא בחודשים הראשונים למינוין מראה כי הללו לוקחות חלק פעיל בדיוני המועצה ומעלות נושאים הקשורים בעיקר לקידום מעמד האישה בסעודיה, בראשם נהיגת נשים ושילוב נשים בשוק העבודה. חברות השורא פועלות להשגת זכויות נשים גם בתחום הפיננסי. כבר ביוני 2013, כארבעה חודשים לאחר כניסתן לשורא, אושרה המלצה שהגישו שלוש חברות שורא, אשר לפיה נשים יהיו רשאיות לבקש הלוואות לרכישת דירה, בדומה לגברים. 

מסמך זה יסקר את ההחלטה למנות נשים לשורא, את התגובות לה ואת ראשית פעילותן של הנשים בשורא.

 

המלך עבדאללה: 20% מחברי השורא - נשים

ב-11 בינואר 2013 פרסם המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, צו המורה לשנות כמה סעיפים בתקנון מועצת השורא. השינוי כלל הרכבה מחדש של מועצת השורא לתקופה בת ארבע שנים, החל מה-19 בפברואר 2013 ומינוי, לראשונה בתולדות המדינה, 30 נשים לחברות בה. לפי הסעיף החדש בתקנון, "מועצת השורא תורכב מיושב ראש וממאה וחמישים חברים שיבחר המלך ואשר יהיו בעלי ידע, ניסיון וכישורים; [שיעור] הנשים בה לא יפחת מ-20% ממספר החברים. זכויות החברים, חובותיהם וכל ענייניהם ייקבעו בהתאם לצו מלכותי". עוד נאמר בצו, כי המלך נועץ עם מספר רב של חכמי דת שפסקו כי ההלכה המוסלמית מתירה מינוי נשים לשורא, תוך שמירה על כלליה, כגון: עטית חיג'אב, הקצאת מקומות ישיבה נפרדים לחברות, הקצאת כניסה ויציאה נפרדות לחברות והקצאת לשכות נפרדות לחברות.[5]   

 

דברי המלך בטקס השבעת החברות החדשות

בטקס ההשבעה למועצת השורא, שנערך ב-19 בפברואר 2013, איחל המלך עבדאללה הצלחה לחברות החדשות ואמר לכלל חברי השורא הנבחרים: "אני שמח להיפגש עמכם בפתיחת ישיבות השנה הראשונה של המושב השישי של מועצת השורא, הראשון בהשתתפות האישה... דעו כי תפקידכם במועצת השורא... הוא ייצוג רובדי החברה הסעודית ... המחייב אתכם לתרום ולנהוג בתבונה, כדי להתמודד עם כל נושא שיוצג בפניכם".[6]  בטקס כבוד שנערך לחברות השורא בחסות רעייתו של עבדאללה, הנסיכה חסה בנת טראד אל-שעלאן, היא אמרה כי חברות השורא החדשות מהוות ערך מוסף למועצת השורא בשל היכולת והידע הנרחבים שלהן.[7] 

 

חברות השורא בטקס ההשבעה[8]                    החברות החדשות[9]

         

 

מיהן חברות השורא?

כל החברות הנבחרות הן בעלות תארים אקדמאיים, בעיקר בתחומים: רפואה, מדע ומחקר. חלקן אף זכו בפרסים על הישגיהן בתחומים אלה ועבדו במוסדות בינלאומיים. כמה מהחברות הן בעלות השפעה בחברה הסעודית ובעולם, והן הצהירו לא פעם על כוונתן לקדם את ענייני הנשים בסעודיה. שתיים מהחברות הן נסיכות בנות משפחת המלוכה – הנסיכה סארה בנת פיצל בן עבד אל-עזיז אאל סעוד והנסיכה מודי בנת ח'אלד בן עבד אל-עזיז אאל סעוד.[10]

 

חברת השורא, ד"ר ת'וריא עובייד, שכיהנה קודם המינוי בתפקידים בכירים וכיום היא משמשת סגנית יו"ר הוועדה לזכויות אדם ולעצומות במועצת השורא, נבחרה, לראשונה בסעודיה, ע"י המלך עבדאללה לאשת השנה בפסטיבל הלאומי למורשת ותרבות, "אל-ג'נאדיריה 28". עובייד אמרה בתגובה כי הדבר יחזק את תפקידה החלוצי של האישה בסעודיה, וכי הוא מהווה אינדיקציה חיובית להערכת מאמציה של האישה הסעודית בשנים האחרונות.[11]  כמו כן, זכתה עובייד בפסטיבל זה במדליית כבוד והצטיינות מדרגה ראשונה שהוענקה לה ע"י בנו של המלך עבדאללה, האמיר מותעב, שר המשמר הלאומי הסעודי.[12]  על ההחלטה למנות נשים לשורא אמרה עובייד כי מדובר בניסוי חדש שייבחן במיקרוסקופ, "בפרט כשהציפיות גדולות מכדי להגשימן בו זמנית". לדבריה, הנשים יתנו את דעתן לא רק בעניינים הקשורים בנשים, אלא גם בכל הנושאים שיועלו לדיון.[13]  

 

חברת השורא ד"ר ת'וריא עובייד[14]               האמיר מותעב מעניק לעובייד מדליית כבוד[15]

         

 

חברת השורא, ד"ר סלוא אל-הזאע, רופאת עיניים במקצועה והרופאה הסעודית הראשונה שקיבלה פרופסורה ברפואת עיניים בארה"ב, זכתה בפרסים רבים לאורך שנות המחקר שערכה במסגרת התמחותה. בעבר נבחרה אל-הזאע ע"י המגזין הכלכלי הבינ"ל, פורבס, לאחת הנשים הערביות המשפיעות ביותר לשנת 2005.[16] בראיון למגזין הערבי הבינ"ל, אל-מג'לה, אמרה אל-הזאע כי ההחלטה למנות 30 נשים לחברות במועצת השורא היא החלטה אמיצה שתפעיל מחצית מהחברה הסעודית ותפתח לא רק את האישה ואת המשפחה הסעודית, אלא את המדינה כולה. לדבריה, כניסת האישה לשורא תגרום לחברה הסעודית להבין שהאישה יכולה לקחת חלק בקבלת החלטות ולשאת באחריות כלפי נושאים הקשורים למדינה, בדומה לגבר. עוד אמרה כי בעיות הנוגעות למשפחה, למעמד האישה ולאבטלה בקרב נשים יהיו בראש הנושאים שיידונו בשורא.[17]

 

בתום טקס ההשבעה, אמרה חברת השורא, ד"ר לובנא אל-אנצארי, רופאת משפחה במקצועה, כי השבועה בפני המלך עבדאללה היא בבחינת הכרה לאומית בתפקידן של האזרחיות. לדבריה, המלך עבדאללה תמך באישה בצורה מדהימה ע"י נקיטת צעדים להשמעת קולה ולשיתופה בכל תחומי החיים וישיבתן לצד החברים הגברים מעידה כי כולם ממלאים תפקיד זהה וזוכים לשוויון הזדמנויות. אל-אנצארי ציינה כי בכוונתה לפעול לקידום התחומים של זכויות האדם והרפואה.[18] 

 

חברת השורא ד"ר סלוא אל-הזאע[19]              חברת השורא לובנא אל-אנצארי[20]

      

      

חברת השורא, ד"ר פדוא סלאמה אבו מריפה, מתמטיקאית במקצועה, אמרה כי הזמן יוכיח שהחלטתו של המלך עבדאללה למנות נשים לשורא הייתה החלטה נכונה וכי הוא לא היה נוקט צעד זה לולא האמין ביכולתה של האישה הסעודית. לדבריה, נישואי קטינות הוא הנושא הראשון שבכוונתה להעלות בשורא.[21]

 

חברי שורא: ההחלטה תואמת את הרפורמה החברתית

חברי מועצת השורא שיבחו את ההחלטה למנות נשים לשורא, ואמרו כי היא עולה בקנה אחד עם הפיתוח המדיני, החברתי והכלכלי בסעודיה: חבר השורא, ד"ר חאמד אל-שרארי, אמר כי צירוף נשים למועצת השורא נובע מאמונו של המלך עבדאללה ביכולותיה של האישה הסעודית ובבשלותה העיונית, השכלית, התרבותית והמנהלית. לדבריו, ההחלטה מהווה מסר לאחרים כי דת האסלאם אינה מהווה מכשול בפני השתתפות האישה המוסלמית בכל תחומי החיים; חבר השורא, ד"ר עבדאללה אל-ט'פירי, אמר כי ההחלטה מבטאת את עמדת ההנהגה השלטת, אשר מדגישה את זכותה של האישה להיות שותפה פעילה בשורא ולסייע בהליכי קבלת החלטות; חבר השורא, ד"ר עבדאללה נסיף, אמר כי ההחלטה באה לאחר בחינה מקיפה ולאחר היוועצות עם חכמי הלכה והוסיף כי האישה היא מרכיב בסיסי ופעיל בחברה הסעודית, ולפיכך אין מנוס מלשתפה בתהליכי פיתוח וקבלת החלטות.[22]   

 

סגן יו"ר השורא: חברות השורא יוכלו לעמוד בראש ועדות בשורא

בישיבת השורא הראשונה בהשתתפות נשים, שנערכה ב-24 בפברואר 2013, הוכרזו שמות ראשי ועדות השורא וסגניהם. חברות השורא טרם מונו לעמוד בראש ועדות השורא, אולם שלוש מהן מונו לתפקיד סגנית ראשי ועדות: חברת השורא, ד"ר ת'וריא עובייד, מונתה לסגנית יו"ר הוועדה לזכויות אדם ועצומות; חברת השורא, ד"ר לובנא אל-אנצארי, מונתה לסגנית יו"ר הוועדה לענייני בריאות וסביבה; חברת השורא, ד"ר זינב אבו טאלב, מונתה לסגנית יו"ר הוועדה לענייני תרבות ותקשורת.[23]  

ביום זה קרא סגן יו"ר מועצת השורא, ד"ר פהאד אל-חמד, לפעול להצלחת השתתפות האישה בחברות השורא: "כניסת האישה במשקל שכזה למועצה ובהחלטה של איש המדינה הראשון [כלומר המלך עבדאללה], מחייב את האזרחים, את הנאמנים [למלך] ואת כל מי שהמולדת חשובה לו, לסייע כל אחד בתחומו להצלחת הניסיון הזה". אל-חמד הוסיף כי קיימת אפשרות שחברות השורא יוכלו לעמוד בראש ועדות בשורא, וכי הדבר תלוי בבחירת חברי הוועדות ובמועמדותם.[24]   

מחלוקת הלכתית סביב ההחלטה

ההחלטה למנות נשים למועצת השורא עוררה מחלוקת הלכתית בקרב הממסד הדתי במדינה: מחד, אנשי דת שתמכו בהחלטה, טענו כי יש לה סימוכין באסלאם, משום שהנביא מוחמד נהג להיוועץ בנשותיו ומאחר שנשים רבות באסלאם מילאו תפקידים של יועצות. מאידך, היו אנשי דת רבים שהתנגדו להחלטה וראו בה פגיעה באסלאם, ביניהם המופתי של סעודיה, שעמדתו בנושא הייתה מפתיעה.

 

המופתי: ההחלטה פוגעת בצניעות האישה והחברה

כאמור, ההחלטה זכתה לתמיכת מועצת חכמי הדת הבכירים, המוסד הדתי הרשמי במדינה, שהמופתי, השיח' עבד אל-עזיז אאל אל-שיח', עומד בראשה.[25] כמו כן, ב-22 בפברואר 2013 דווח במקומון הסעודי www.an7a.com כי טקס ההשבעה של חברות השורא החדשות נערך בנוכחות המופתי.[26]  לפיכך, היה מצופה כי המופתי יתמוך בהחלטה ויפרסם תגובה רשמית בנושא. אולם, מהדיווחים על יחסו של המופתי להחלטה עולה כי הוא נמנע מלשבחה ואף הזהיר מפני העירוב המגדרי שייווצר בשורא בעקבותיה. למעשה, המופתי התנגד לצרף נשים לשורא עוד קודם ההחלטה, כאשר המלך עבדאללה הודיע לראשונה בספטמבר 2011 על כוונתו לצרף נשים לשורא ולאפשר להן להשתתף בבחירות המוניציפאליות. המופתי אמר בתגובה כי הדרישה לצרף נשים לשורא היא אחת ממזימות אויבי האומה [המוסלמית] לפגוע בה.[27]

 

בדרשה שנשא ב-4 בינואר 2013, הזהיר המופתי מפני העירוב המגדרי שייווצר בשורא בעקבות ההחלטה. לדבריו, עירוב זה מהווה איום על צניעות האישה והחברה. בדרשה קרא המופתי לשלטונות הסעודיים לדבוק בדינים ההלכתיים הכוללים הפרדה בין נשים לגברים ככל שניתן: "על האישה להיות מופרדת מהגבר בכל צורה אפשרית, מאחר שדת חשובה זו מגנה על הנשים מפני דברים נפסדים... אסור לחוקק חוקים הסותרים את השריעה, למשל שאישה תתאפר, תהיה חשופת פנים או תבוא במגע עם גברים... מי שעושה זאת רוצה לפגוע במידות ובערכים. אסור שבכיר כלשהו יחוקק חוק הסותר את חוקי אללה ויהרוס את אמות המוסר. המעשה [של אותו בכיר] בלתי קביל בהיותו מנוגד לשריעה".[28]  

 

ראוי לציין כי ב-13 בנובמבר 2011, עת הודיע לראשונה המלך עבדאללה על החלטתו לאפשר לנשים להגיש מעומדות לחברות בשורא בסבב הבא של הבחירות ב-2013, חשף העיתונאי הסעודי, עבדאללה אל-מדיפר, שמות של חכמי דת סעודיים, חברי מועצת חכמי הדת הבכירים, שתמכו בהחלטה למנות נשים לשורא, ומנגד שמות של חכמי דת שהתנגדו לה, ככל הנראה, משום שהמלך עבדאללה לא נועץ בהם טרם פרסומה. בין אנשי דת אלה: המופתי של סעודיה, השיח' צאלח אל-פוזאן והשיח' צאלח אל-לחידאן, הידועים בתור שיח'ים אדוקים המתנגדים לקידום מעמד האישה בסעודיה ואף תורמים לדיכויו.[29]

 

אנשי דת נוספים מתנגדים למינוי

אנשי דת סעודיים נוספים שהתנגדו להחלטה, ראו בה פגיעה באסלאם, וטענו שההלכה המוסלמית אוסרת למנות אישה למשרה ציבורית. אנשי דת אלה אף התקהלו במשך מספר שעות מול לשכת המלך בריאד כדי למחות על ההחלטה:[30]

 

 

המחאה על ההחלטה באה לידי ביטוי גם ברשת החברתית טוויטר, שם נפתח האשטג בנושא ובו ביקורות על ההחלטה ודברי גנאי כלפי חברות השורא.[31] אחדים מאנשי הדת שהתנגדו להחלטה השמיעו קריאות בוטות נגד חברות השורא, כדוגמת השיח' הסעודי אחמד אאל עבד אל-קאדר, שכינה אותן 'שפלות'.[32] במקור אחר דווח כי השיח' עבד אל-קאדר אף כינה את חברות השורא 'פרוצות'.[33] 

 

השיח' הסעודי עבד אל-קאדר מכנה את חברות השורא שפלות[34]

 

 

איש הדת, ד"ר צלאח אל-שהיר, מרצה לשעבר באוניברסיטה האסלאמית ע"ש המלך סעוד, שתקף אף הוא את ההחלטה, כתב בבלוג שלו: "הוי המופקרים במועצת השורא, האם [ייתכן] שהלא מאמינות הללו ייצגו את החברה שלנו? אני נשבע באלוהים שהתשובה היא לא. יתרה מזאת, הן הזבל של החברה ולא ייתכן שהמדינה תיתן להן את התפקיד הזה".[35] 

 

בעקבות דברים אלה, הודיע היועץ המשפטי הסעודי, אחמד אל-מחימיד, כי עונש בגין הוצאת דיבה על חברות השורא ברשתות החברתיות הוא מאסר של עד שנה ו/או קנס כספי של עד חצי מיליון ריאל, בהתאם לתקנון המאבק בפשעי מידע.[36]

 

חלק מאנשי הדת אף מתחו ביקורת גם על המופתי ועל הממסד הדתי שנתנו, לטענתם, גיבוי להחלטה הסותרת את השריעה. אנשי דת אלה האשימו את המופתי ואת הממסד הדתי בהשחתת החברה הסעודית. בחלק מהציוצים נטען כי המופתי עצמו וחכמי דת נוספים מהממסד הדתי אוסרים בעצמם עירוב מגדרי, ולכן הדבר פוגע באמינותם. היה אף מי שהעלה לטוויטר פתוא ישנה יותר של המופתי הסעודי שבה הוא יצא נגד הדרישה להכניס נשים למועצת השורא וכינה זאת "המשך התחבולות של אויבי האומה":[37]

 

 

 

איש הדת הסעודי הסלפי, השיח' אבראהים אל-פארס כתב: "כבוד המופתי, כמה פגעה בנו התמונה שבה חברות מועצת השורא צועדות מולך, חלקן גלויות [פנים] ומאופרות. האם דבר זה הינו חלק מחוקיו של אללה?! האם אתה רוצה בו עבור בנותיך?!":[38] 

 

ציוץ נוסף שהופץ בטוויטר מעיד על הביקורת שהתעוררה בשל העובדה שלא היתה מחיצה בין חברות השורא לחברי השורא הגברים. בציוץ נכתב: "תמונה של חברות מועצת השורא בישיבתן הראשונה, ללא מחיצה או פרגוד ביניהן לבין הגברים, וכולן הורשו להשתתף בדיון!":[39]

 

 

שיח'ים סעודיים: ההחלטה מעוגנת באסלאם

לעומת זאת, היו אנשי דת רבים שתמכו בהחלטה: השיח' הסעודי, ד"ר מוחמד אל-נוג'ימי, מרצה באוניברסיטה האסלאמית באל-מדינה, שיבח את ההחלטה למנות נשים למועצת השורא, ואמר כי היא באה בעיתוי מתאים ובהסתמך על מחקרים והתייעצויות עם חכמי דת ומומחים. לדבריו, השתתפות האישה הסעודית בשורא חשובה והיא תסייע במידה רבה להעשרת דיוני המועצה ופעילותה.[40] 

 

השיח' הסעודי, ד"ר אבראהים אל-חמוד, מרצה במכון גבוה למשפט ובפקולטה לשריעה בריאד, אמר כי כניסת האישה לשורא משקפת את זכותה להיוועץ ואת עמדת האסלאם כלפי האישה, שמילאה לאורך ההיסטוריה המוסלמית תפקיד חלוצי גדול בשירות האומה והחברה [המוסלמית]. לדבריו, היוועצות באישה היא מותרת מבחינה הלכתית ואין איסור הלכתי שאישה תיקח חלק בשורא, בפרט כשמועלים בה נושאים המצריכים נוכחות נשית. יתרה מזאת, אמר אל-חמוד, דעתה של האישה אינה מסתכמת בזכויות האישה בלבד, ודעתה לעתים אף עדיפה מזו של הגבר.    

 

ד"ר חסן אל-חג'אג'י, ראש מכון האמאמים והתועמלנים באיגוד העולם האסלאמי, אמר כי ההחלטה למנות נשים לשורא ראויה לשבח וכי האישה באסלאם שווה לגבר. לדבריו, הנביא מוחמד נהג להיוועץ [באשתו] אום סלמה בקרב חודיביה, כאשר חתם על הסכם עם שבט קורייש[41], וגם עאישה מוזכרת בחדי'תים של הנביא [מוחמד] פעמים רבות כמי שהנביא נועץ בה.

 

ד"ר עבד אל-רחמן אל-חאזמי, יועץ במשרד לעניינים אסלאמיים, אמר כי לאישה תפקיד מרכזי בתיקון החברה, מאחר שהיא מהווה מחצית ממנה ומאחר שהיא הגורם הראשון האחראי על חינוך הילדים. כניסת האישה לשורא, לדבריו, היא הזדמנות עבור הנשים להיות פעילות, משפיעות ושותפות להחלטות שעשויות לסייע לתהליכי הפיתוח בכל המגזרים במדינה.

 

השיח' ד"ר אחמד בן עבדאללה אל-פריח, מנהל המכון הגבוה של משטרת הדת הסעודית באוניברסיטת אום אל-קורא, אמר כי מינוי נשים לשורא היא החלטה ראויה, מאחר שהנשים מכירות את מצבן האישי, אולם חשוב, לדעתו, שדעתן בשורא תישאר כפופה לכללים ההלכתיים.[42]

 

האם יש בפועל הפרדה בין חברות השורא לחברים הגברים?

ה"אח'תלאט", שפירושו עירוב מגדרי, מצב שבו נשים וגברים שוהים במקום אחד ללא כל הפרדה ביניהם, הוא נושא המעסיק רבות את החברה הסעודית ומתנהלת סביבו מחלוקת הלכתית ממושכת במדינה. כיום הוא הנושא העיקרי המטריד את הממסד הדתי בסעודיה בעקבות ההחלטה למנות נשים לשורא. לפי הצו של המלך עבדאללה, לחברות השורא יוקצו כניסה נפרדת ומקומות ישיבה נפרדים באולם הדיונים של השורא. ב-25 בפברואר 2013, יום לאחר ישיבת השורא הראשונה בהשתתפות הנשים, פרסם היומון הסעודי הממסדי אל-וטן תמונה של חברות השורא החדשות ושל דלת הכניסה הנפרדת המיועדת להן.

 

ישיבת השורא הראשונה בהשתתפות נשים[43]           מול הדלת הושם שלט "מיועד לנשים":[44] 

    

 

בישיבות השורא הראשונות לא היה ברור האם יש מחיצה בין החברות לחברים בתוך אולם הדיונים של השורא. תחילה, דווח בעיתונות הסעודית כי זכוכית כהה תפריד בין החברות לחברים. ערב ישיבת השורא הראשונה בהשתתפות הנשים, דיווח היומון אל-וטן כי הישיבה הראשונה תעסוק באופן ישיבת הנשים בתוך האולם לצד הגברים – האם החברות ישבו באותו אולם לצד הגברים ומחיצה תפריד ביניהם, או שהן ישבו באולם נפרד וישתתפו בישיבות דרך מסך טלוויזיה. חברת השורא, ד"ר חנאן אל-אחמדי, אמרה בראיון לרשת החדשות הבריטית skynewsarabia: "לא צוין במפורש [בצו של המלך] כי תהיה הפרדה מוחלטת בין הנשים לגברים, נהפוך הוא, צוין כי האישה תשתתף בכל הישיבות. אני צופה כי יהיו מנגנונים מתאימים להשתתפותה, ייתכן באמצעות הטכנולוגיה המודרנית".[45]

 

בפועל, עניין זה טרם הועלה לדיון בשורא, והישיבה הראשונה בהשתתפות הנשים עסקה בנושאים אחרים והתקיימה ללא מחיצה בין החברות לחברים.[46]  הנשים ישבו בצד אחד של האולם, בעוד הגברים ישבו בצדו האחר.[47]  על פי דיווח שפורסם ב-24 בפברואר 2013 ביומון אל-וטן, מפי מקורות בשורא, נטען כי מועצת השורא ביטלה את הכוונה להקים מחיצה מזכוכית שתפריד בין החברות לחברים. עוד דווח כי החברות מתקשרות עם החברים ועם יו"ר השורא וסגנו באמצעות פקידות מיוחדות שתפקידן להעביר ניירת בין החברות לחברים בזמן הישיבה.[48] 

 

העיתונות הסעודית בשבח ההחלטה

כותבים ואינטלקטואלים סעודיים שהגיבו להחלטה למנות נשים למועצת השורא, אמרו כי זהו צעד חשוב לקראת צעדים נוספים שיחזקו את תפקיד האישה בחברה הסעודית. העיתונאי הסעודי הליבראלי, חוסיין שובכשי, טען כי צעד זה עולה בקנה אחד עם מדיניותו של המלך לשתף את כל האזרחים בתהליכי קבלת החלטות ובפיתוחה המדיני והחברתי של המדינה. לדבריו, החברות החדשות אף תמלאנה תפקיד פעיל יותר מזה של הגברים, בפרט בכל הנושאים הנוגעים לאישה, דבר שישדרג את מעמדה של מועצת השורא. שובכשי הוסיף: "תפקיד האישה יהיה שקול לתפקיד הגבר... כך שקולה של האישה יפתח וישלים את קולו של הגבר".[49]     

 

היומון אל-וטן: ההחלטה – המשך תפקיד האישה בראשית האסלאם

מאמר מערכת ביומון הסעודי הממסדי אל-וטן הציע הקשר היסטורי להחלטה בהסבירו כי מינוי נשים לשורא מהווה המשכיות לתפקידים שהן מילאו בראשית האסלאם: "מה המניעה שהאישה תעסוק במועצת השורא בסוגיות של נשים ומשפחה? התשובה הטבעית לכל מי שמפקפק בתפקיד האישה היא: [האישה] מסוגלת ללא ספק לדון בסוגיות אלה, נוסף על בחינה ודיון בכל הנושאים הכלכליים, הארגוניים והחברתיים העומדים על סדר היום במועצה. יתרה מזאת, צפוי [שהאישה] תמלא תפקיד מכריע בחיזוק המועצה, ע"י אימוץ ראייה לעתיד ופתרונות אקטיביים יותר לבעיות החברה...

 

בניגוד לתמונה שמציירת המנטאליות הפטריארכאלית, האישה בעתות הכרעה... נעתרת לשפת ההיגיון וחושבת בהיגיון ובמנותק מהרגש... הדוגמאות לכך רבות: נשותיו של הנביא מוחמד מסרו לנו את רוב החדית'ים והדינים, והן מילאו תפקיד מכריע בהלכה המוסלמית ובמדיניות... כדוגמת אום סלמה לאחר הסכם חודיביה. האישה בראשית האסלאם היתה אחת מחברותיו של הנביא מוחמד [הנחשבת לבעלת סמכות בהלכה המוסלמית]... והיא מילאה תפקידים לא פחות חשובים מאלו של הגבר... כיום, האישה היא רופאה, משכילה, מוסמכת לענייני הלכה, חוקרת, מנהלת, נשיאת ארגונים בינלאומיים, אינטלקטואלית ופעילת זכויות אדם. שיתופה הנוכחי של האישה בחברה שלנו מהווה המשכיות למה שעשו הנשים בראשית האסלאם, ואין לכך קשר לליבראליזם או לחילוניות..."[50]   

 

בעלת טור סעודית: על חברות השורא לנצל מעמדן לטובת המגזר הנשי

לצד התמיכה בהחלטה, היו בעלי טורים אחדים שטענו כי מינוי שלושים חברות אינו מספק. במאמר ביומון הלונדוני אל-חיאת, שיבחה הליבראלית הסעודית, בדריה אל-בשר, את ההחלטה, אך טענה כי זהו צעד שבא באיחור ועתה יש להאיצו ולהרחיבו: "יש לשמוח על [החלטה] זו, שכן שיתוף האישה באחד ממוסדות המדינה החשובים ביותר הוא הכרה ביכולתה, בתבונתה ובזכותה לשרת את חברתה כאזרחית בה. כמו כן, [הצעד] מראה כי האישה השיגה התקדמות בתחום הפוליטי ולא נעצרה בגבולות התחומים: החברתי, החינוכי, הכלכלי והרפואי... מי שמנסה להפחית [מחשיבותו] של מהלך זה, אינו מודע כלל להיקפו, בצל חברה שהייתה ידועה בהתנגדות אידיאולוגית וחברתית לקידום האישה...        

 

במאורע מעין זה, באה השמחה [על ההחלטה] לפני הביקורת [עליה], ועלינו לומר 'מזל טוב'. מזל טוב לכל הנשים, חברות השורא שזכו לאמון המלך. הן לא היו זוכות בו לולא התפקיד שמילאו ולולא זרם התודעה המתפתח בקרבן, אשר מפעיל לחץ להשגת זכות זו, בדומה לזכויות רבות אחרות... הנשים שהגישו מועמדותן למועצת השורא, לא באו מבתיהן. הן נבחרו מאוניברסיטאות וממוסדות של עבודה אקדמית, רפואית וחברתית. הביוגרפיה שלהן מעידה על הישגיהן, וחלקן זכו בפרסים בינלאומיים ועולמיים... כאשר הן תיכנסנה למוסד הזה המשתמש בביקורת, במחקר ובפיתוח תקנונים, ראוי שהשתתפותן תהיה בהיקף הראוי לניסיון זה...

 

[עם זאת], 30 נשים במועצה בשיעור של 20% [מכלל החברים] הוא איננו המספר העונה על ציפיותינו. זו התחלה שבאה, כרגיל, באיטיות, ואשר תסלול דרך חדשה לאישה בתחום הפוליטי... כניסת האישה למועצת השורא היא רק התחלה שתיתן לאישה דריסת רגל בדרך להשגת שאר זכויותיה האזרחיות ודרישתן... כגון הזכות לשמש כאפוטרופוס, הזכות לנסוע [ללא ליווי אפוטרופוס], הזכות לנהוג וביטול האפליה [נגדה]. אנו מצפים לראותה בקרוב שרה לעניינים חברתיים או שרת החינוך, או לקבל לידיה תיקים אחרים שמהם היא תוכל להתחיל [לכהן] במשרה ממשלתית.

 

תקוות רבות תלויות בתפקיד האישה במועצת השורא. [התקווה] הראשונה היא [שהיא] תמלא אחריות זו על הצד הטוב ביותר... כמו כן, מן הראוי שנוכחות חברות השורא החדשות תתרום למגזר הנשי ולא תהיה סתם נוכחות בירוקרטית שתביא להן כבוד ורווח כספי. המשימה הראשונה שאני מניחה על שולחנן היא אישור חוק המעמד האישי שיגדיר את זכויות האישה ויגן עליה... מפני הטרדה מינית ואפליה במקומות עבודה..."[51]

 

בעל טור סעודי: חברות השורא ייצגו את כלל החברה

במאמר ביומון הסעודי הממסדי עוכאט', כתב בעל הטור מוחמד אל-חרבי: "זהו הישג היסטורי וחלום שאת קווי התגשמותו שרטט המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז וקיים את הבטחתו לעמו... האישה במועצת השורא אינה מייצגת רק את האישה [הסעודית], אלא את [כל] החברה – גברים, נשים, ילדים וזקנים, והיא מתערבת בענייני הכלל ובכל התחומים...

 

עובדת היותן נשים אין פירושה כי הן ידונו רק בעניינים של נשים. נכון שמן הראוי שהן יהיו פעילות יותר בכל הקשור לענייני האישה הזקוקה למי שייצגה במועצה בעוצמה [וידאג] להרחבת ההתמחויות שמותר לאישה ללמוד; [הרחבת] המקצועות שמותר לה לעסוק בהם; [טיפול בבעיית] האבטלה בקרב נשים; [מתן] הקלות מנהליות לנשות עסקים; [קידום] נהיגת נשים... ושאר עניינים רבים שהאישה הסעודית סובלת מהם... שלושים סעודיות [עומדות] במבחן אמיתי להצלחת הניסיון, כדי להוכיח שכל דרישותיהן היו ראויות לתלאות [שהן עברו], ושכל הדיו... שנשפך על גבי דפים במשך עשורים, לא נשפך לשווא..."[52]

 

הנשים בשורא: פועלות ומחוקקות למען זכויות האישה

כבר בחודשים הראשונים למינוין, החלו חברות השורא החדשות להשתתף בישיבות השורא ולקחת חלק פעיל בדיוניה, מתוך מטרה ברורה לקדם סוגיות הקשורות בעיקר למעמדן של הנשים בסעודיה, כגון: נהיגת נשים, נישואי קטינות, תפקיד משטרת הדת ויחסה לציבור, טיפול בבעיותיהן של אסירות סעודיות ועוד. גם העיתונות הסעודית מרבה לדווח על ישיבות השורא בהשתתפות הנשים, ומפרסמת תמונות רבות של החברות.

 

ב-6 במאי 2013, יום השנה השמיני למלוכתו של עבדאללה, פורסמו בעיתונות הסעודית כתבות על הישגיו בעיקר בתחום קידום מעמד האישה בסעודיה, בראשם החלטתו האחרונה למנות נשים לחברות בשורא ולאפשר לנשים לממש את זכותן להצביע למועצות המוניציפאליות בסבב הבא של הבחירות. הנסיכה הסעודית, מודא בנת נאצר בן עבד אל-עזיז, אמרה כי האישה תוכל לממש את כל זכויותיה רק באמצעות דיון בבעיותיה במועצת השורא. חברת השורא, ד"ר סלוא אל-הזאע, אמרה כי שנה זו נחשבת ל'שנת הזהב' של האישה הסעודית, וכי ההחלטה למנות 30 נשים לחברות בשורא חיזקה את תפקיד האישה שעתה מסוגלת לקבל החלטות בדומה לגבר. לדבריה, החלטה זו היא צעד ראשון לקראת הצטרפות האישה לממשלה.[53] 

 

חודשים אחדים לאחר מינוי הנשים לשורא, אמר יו"ר מועצת השורא, ד"ר עבדאללה אאל אל-שיח', כי המלך [עבדאללה] הימר על האישה וניצח בהתערבות, בשל יכולת ההשפעה ואומץ הלב שמפגינות הנשים בשורא. לדבריו, רצינותן והשפעתן של החברות עלו מעל המצופה, מבחינת ניסיונן הקודם ומגוון הנושאים שהן מעלות לדיוני השורא ובקיאותן בהם. אל-שיח' הוסיף כי חברות השורא אינן מתערבות בדיוני השורא שלא לצורך, אלא רק בנושאים שבהם הן משפיעות ומועילות, וכי הן הצליחו ליצור תדמית זוהרת של האישה הסעודית.[54]  

 

ישיבה בהשתתפות חברות השורא[55]

 

 

חברת השורא, ד"ר ת'וריא עובייד, אמרה כי חברות השורא דנות בהתמדה בוועדות השורא שהן חברות בהן בבעיותיהן האמיתיות של הנשים – כל אחת בוועדה שלה. עובייד הוסיפה כי על החברות לדון בכל הנושאים המועלים בשורא, בדומה לחברים הגברים, וכי יש להן תפקיד חשוב במיוחד בהעלאת נושאים הנוגעים לנשים.[56]   

 

הישג ראשון בשורא: יותר לנשים לבקש הלוואות לרכישת דירה

בישיבת השורא שהתקיימה ב-18 ביוני 2013, קצרו הנשים את הפרי הראשון שלהן, כאשר למעלה ממחצית חברי השורא הצביעו בעד המלצה להתיר לנשים לבקש הלוואות לרכישת דירה, דבר שהוגבל עד כה לגברים בלבד. ההמלצה הוגשה ע"י חברות השורא: ד"ר ופאא טיבה, חברת הוועדה לזכויות אדם ועצומות; ד"ר לובנא אל-אנצארי וד"ר מונא אאל משיט, חברת הוועדה לענייני בריאות וסביבה. ההמלצה דרשה להתיר לכל הנשים לבקש הלוואת לרכישת דירה, ללא קשר למצבן החברתי או המשפחתי, כגון אלמנות, יתומות וגרושות. ההמלצה נתמכה ע"י 76 חברי שורא, לעומת 29 שהתנגדו [השאר נמנעו]. חברת השורא, ד"ר מונא אאל משיט, אמרה בתגובה כי חובתן של חברות השורא להשיג צדק וזכויות עבור אישה, בפרט כשעתה היא נהנית מתור הזהב שהמלך עבדאללה נתן לה במתנה. לדבריה, מדובר בניצחון הנוטע בנשים תקווה ואשר מניע אותן לבחון סוגיות חיוניות נוספות הנוגעות לאישה. חברת השורא, ד"ר לובנא אל-אנצארי, אמרה כי מדובר בניצחון ראשון שנחלו חברות השורא עבור האישה, וכי הללו הצליחו לבטא את עמדתן בשורא באמצעות איחוד מאמציהן.[57]

 

קידום נהיגת נשים

כמה מחברות השורא הצהירו בתקשורת כי בכוונתן לעסוק בסוגיות הקשורות לאישה ואשר יסייעו לפיתוח החברה. לטענתן, אחת הסוגיות הבוערות היא הצורך להתיר נהיגת נשים – סוגיה שמתנהל סביבה דיון ציבורי והלכתי במדינה מזה שנים ואשר טרם הוכרעה ע"י החלטה רשמית.[58]

 

חברת השורא, ד"ר ת'וריא עובייד, אמרה בראיון ליומון הסעודי הממסדי עוכאט' לאחר מינויה כי ישנן הצעות רבות שהוגשו ליו"ר מועצת השורא בעניין נהיגת נשים, ומשם הן הועברו לגורמים הממשלתיים הרלבנטיים, אולם צוואר הבקבוק נוצר אצל הגורמים המבצעים. עובייד אמרה כי נהיגת נשים הוא נושא חברתי הנשלט ע"י המסורת ולא הדת: "האישה אצלנו נוהגת ברכב במדבר ובאזורים כפריים, ודבר זה אינו גורע ממעמדה, מכבודה העצמי או מהכבוד שיש לה בחברה. נהיגת [נשים] היא אחד מכישורי החיים שהאישה צריכה כדי לנהל את חייה ואת משפחתה. אנו המדינה היחידה בעולם האוסרת על האישה לנהוג, לא משום שדתנו אוסרת עלינו זאת, אלא משום שהמסורת מכתיבה את המצב. ניתן להתיר זאת במסגרת תנאים ברורים, בדומה למדינות השכנות לנו, ולהותיר את האופציה לכל משפחה [שתחליט בעניין] בהתאם להסכמת האפוטרופוס של האישה".[59]

 

ב-19 במרץ 2013 הגישה לראשונה הוועדה לזכויות אדם ועצומות במועצת השורא, שסגנית היו"ר שלה היא חברת השורא עובייד, עצומה חתומה בידי 3,000 אזרחים סעודיים שדרשה לדון בסוגיית נהיגת נשים. אולם, לפי הדיווחים בתקשורת הסעודית, מאז שהוגשה העצומה, הנושא טרם הועלה לדיון בשורא.[60]   

 

באותו הקשר אמרה החברה, ד"ר ת'וריא אל-עריד, שהיא גם בעלת טור ביומון הסעודי הממסדי אל-ג'זירה: "כשאני אומרת שהנושא חשוב מאוד, אני מדברת על עצמי כאחת התומכות בה". לדבריה, האפשרות לדון בנושא בשורא קיימת, ודלת המועצה פתוחה תמיד להגשת עצומות; חברת השורא, ד"ר לובנא אל-אנצארי, אמרה כי חופש הבחירה מגיע לשני המינים, ולכן יש לאפשר לאישה לבחור אם היא תומכת ב[נהיגת נשים] או מתנגדת לה; חברת השורא, ד"ר לטיפה אל-שעלאן, אמרה כי נהיגה היא אחת הזכויות הבסיסיות ביותר שנשללת מהאישה בשל מנהגים ומסורות; חברת השורא, ד"ר סלוא אל-הזאע, אמרה כי חברות השורא יעלו את סוגיית נהיגת נשים לדיון בשורא וכי הן יהיו "קול אחד" בעניין זה.[61]   בביקורת שנמתחה בישיבת השורא ב-25 במרץ 2013 על תפקוד משרד התעבורה הסעודי, אמרה חברת השורא, ד"ר חיאת סנדי, כי טרם הדרישה להתיר נהיגת נשים, יש להקים גוף עצמאי לתעבורה וביטחון שבראשו תעמוד אישה.[62]

 

חברת השורא ד"ר חיאת סנדי[63]

 

 

חברות השורא: נטפל בבעיית האבטלה בקרב נשים

חברות השורא פועלות גם לשיפור מצב התעסוקה של הנשים בסעודיה, וזאת ע"י קידום "סעודיזציה" – תהליך לצמצום העסקתם של עובדים זרים, דבר שיאפשר פתיחת משרות גם לנשים. העסקתם של עובדים זרים בסעודיה הוא נושא המטריד את החברה הסעודית משום שהדבר גורם לשיעור אבטלה גבוה בקרב אזרחים סעודיים. חברת השורא, ד"ר אמל אל-שאמאן, אמרה כי נשים רבות שעברו הכשרה טכנולוגית מקצועית, מובטלות, וקראה להרחיב גם את תכניות ההכשרה האלקטרונית.[64] 

 

כמו כן, כחלק ממגמה לפתור את בעיית האבטלה בקרב נשים בסעודיה, אמרה חברת השורא, ד"ר סלוא אל-הזאע, כי תפעל להקמת ארבע קריות לרפואת עיניים במדינה. אל-הזאע התייחסה לבעיות הנובעות מהעסקתם של עובדים זרים, ואמרה כי הקמת הקריות תפתור חלק מבעיות אלה.[65]

 

חברת השורא, ד"ר אל-ג'ואהרה בובשית, שהיא גם חברה בוועדה למשאבי אנוש במועצת השורא, מתחה ביקורת על התכנית להעסיק נשים במשרדי ממשלה. לטענתה, מדובר בתכנית חלשה שאינה נותנת מענה ראוי לשאיפה להעסיק נשים, בפרט לאור העובדה שהאישה הצליחה רבות בתחומי העסקתה, והראיה לכך היא מינויה למועצת השורא והתפקיד שהיא ממלאת לתמיכה בנשים. בובשית אמרה כי יש עיכוב בלתי מוצדק בהעסקת נשים במשרדים ממשלתיים וקראה לבחון לעומק את הנושא.[66] 

 

בישיבת השורא ב-3 במרץ 2013, אמרה חברת השורא, ד"ר אמל אל-שאמאן, כי יש למנות נשים לסגל העורך ביקורים בבתי כלא לנשים, כדי להתעדכן על מצב האסירות והאם בעיותיהן מטופלות כראוי. חברת השורא, ד"ר חנאן אל-אחמדי, אמרה כי יש לטפל באסירות שסיימו לרצות את עונשן ושהאפוטרופוס שלהן אינו מעוניין לקבלן חזרה. לדבריה, השארת נשים אלה בכלא היא קיפוח ואפליה נגד האישה בסעודיה.[67]

 

כמו כן, בישיבת השורא ב-31 במרץ 2013, מתחה חברת השורא, ד"ר פאטמה אל-קרני, ביקורת על היעדר נשים במשטרת הדת וקראה להעסיקן בתפקידי השטח של הארגון, משום שהדבר נחוץ, לדבריה, לשם טיפול במקרים המצריכים נוכחות נשית.[68]

 

פעילות למען שיפור מעמד האישה

נראה כי במגוון תחומי עיסוקן, פועלות חברות השורא לשיפור מעמדה של האישה. כך, למשל, אמרה חברת

השורא, ד"ר היא אל-מוניע, עיתונאית במקצועה, כי בכוונתה להעלות לדיוני השורא נושאים הקשורים בזכויות האזרחיות של הנשים בסעודיה. אל-מניע אמרה כי האישה הסעודית צריכה לצאת ממצב שבו היא משוללת זכויות ולהיות חלק פעיל בחברה. אל-מניע הביאה דוגמאות למקרים המצריכים, לדעתה, חקיקה לטובת הנשים: נשים גרושות הנותרות ללא כל זכויות לאחר הגירושים; ילדות שאביהן מחתן אותן ללא כל ידיעתן; החוק האוסר הטרדות מיניות והחוק להגנה מפני אלימות מעורפלים, לטענתה. אל-מניע הוסיפה כי רצונה הוא שהאישה הסעודית תיהנה מזכויות וחובות אזרחיות בהתאם לאסלאם ולא בהתאם למנהגים חברתיים.[69]    

 

 * י. אדמון חוקרת את זירת סעודיה במכון ממרי



[1] בסעודיה אישה מחויבת ל'מחרם' שהוא האפוטרופוס הגבר - בעל, אב, סב, אח או בן – שהאישה זקוקה לאישורו ולליוויו כמעט בכל צעד שלה. למשל, אישה סעודית אינה רשאית לנסוע לחו"ל ללא ליווי אפוטרופוס.

[3] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 17.3.2013

[4] כלומר מצב שבו נשים וגברים שוהים במקום אחד ללא כל הפרדה ביניהם. במועצת השורא כיום החברות יושבות בצד אחד של האולם בעוד החברים הגברים יושבים בצדו האחר ואין ביניהם מחיצה כשלהי.

[5] אל-וטן (סעודיה), 11.1.2013

[6] אל-שרק (סעודיה), 20.2.2013

[8] אל-שרק (סעודיה), 20.2.2013

[10] אל-וטן (סעודיה), 11.1.2013

[11] אל-שרק (סעודיה), 27.3.2013; עוכאט' (סעודיה), 28.3.2013

[12] אל-ריאד (סעודיה), 19.5.2013

[13] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.4.2013

[15] אל-ריאד (סעודיה), 19.5.2013

[16] אל-שרק (סעודיה), 17.5.2013

[17] אל-מג'לה (לונדון), 24.2.2013

[18] אל-שרק (סעודיה), 21.2.2013

[21] אל-וטן (סעודיה), 4.4.2013

[22] אל-ריאד (סעודיה), 13.1.2013

[23] אל-וטן (סעודיה), 24.2.2013

[24] אל-ריאד (סעודיה), 25.2.2013

[25]ו www.inewsarabia.com, 19.2.2013

[26]ו www.an7a.com, 22.2.2013

[29]ו www.ararnews.net, 13.11.2011

[30]וו www.france24.com, 16.1.2013

 [32]ו www.twitter.com/aledaat , 21.2.2013

[33]וו www.anbacom.com, 25.2.2013

 [34]ו www.twitter.com/aledaat , 21.2.2013

[35]ו www.anbacom.com, 25.2.2013

[36] סבק (סעודיה), 23.2.2013. התקנון קובע עונש מאסר של עד שנה ו/או קנס כספי של עד 500,000 ריאל על כל אדם שיבצע אחד מהפשעים המופיעים בתקנון: גלישה לא חוקית באתר אלקטרוני או גלישה לשם עריכת שינויים באתר; פגיעה בפרטיות ע"י שימוש לרעה במצלמות של טלפונים ניידים; פגיעה באנשים דרך אמצעי טכנולוגיות המידע השונים. לתקנון המלא

[40] אל-ריאד (סעודיה), 27.1.2013

[41] 'הסכם חודיביה' נחתם בין הנביא מוחמד לבין בני שבט קוריש, בשנת 628 לסה"נ. במסגרתו חויבו המוסלמים לחזור לאל-מדינה מבלי לעלות לרגל למכה, להתגלח ולשחוט את הצאן שהוכן לכך, אולם הם לא צייתו לדבריו מאחר שחשו נפגעים מההסכם. לאחר שסיפר הנביא לאשתו אום סלמה על כך, היא הציעה לו להתגלח ולשחוט את צאנו. הנביא נענה לה, ולאחר שהמוסלמים ראו את מעשיו, הם עשו כמוהו, למרות כעסם.

[42] אל-ריאד (סעודיה), 30.1.2013

[43] אל-וטן (סעודיה), 25.2.2013

[44] אל-וטן (סעודיה), 25.2.2013

[45]וו www.skynewsarabia.com, 11.1.2013

[46] אל-וטן (סעודיה), 24.2.2013

[47] אל-שרק (סעודיה), 7.2.2013; אל-וטן (כווית), 24.2.2013

[48] אל-וטן (סעודיה), 24.2.2013

[49] אל-שרק (סעודיה), 12.1.2013

[50] אל-וטן (סעודיה), 26.2.2013

[51] אל-חיאת (לונדון), 12.1.2013

[52] עוכאט' (סעודיה), 21.2.2013

[53] סבק (סעודיה), 6.5.2013

[54] אל-ריאד (סעודיה), 1.5.2013

[55] אל-מדינה (סעודיה), 20.5.2013

[56] עוכאט' (סעודיה), 4.4.2013

[57] אל-ריאד (סעודיה), 19.6.2013

[59] עוכאט' (סעודיה), 4.4.2013

[60]ו www.anaween.com, (סעודיה), 20.3.2013

[61] אל-שרק (סעודיה), 13.1.2013; אל-ג'זירה (סעודיה), 20.2.2013

[62]ו www.alarabiya.net, 26.3.2013

[64] אל-וטן (סעודיה), 21.5.2013

[65] אל-שרק (סעודיה), 17.5.2013

[66] אל-שרק (סעודיה), 13.6.2013. ראוי לציין כי האגודה לזכויות האדם בסעודיה דרשה בכמה הזדמנויות להעסיק נשים בכל משרדי הממשלה ולפתוח עבורן סניפים בכמה ערים במדינה, אולם האגודה טרם קיבלה מענה מהמשרדים הרלבנטיים. לפי דיווחים, משרד האוצר והמשרד לשירות אזרחי בוחנים אפשרות לפתוח משרות גם לנשים. (אל-שרק, סעודיה, 13.6.2013). 

[67] כל אל-וטן (סעודיה), 5.3.2013

[68] אל-מדינה (סעודיה), 1.4.2013

[69] אל-וטן (סעודיה), 10.2.2013