המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
פתוות מתירות את דמם של אנשי האופוזיציה במצרים
13/2/2013

 

פתוות מתירות את דמם של אנשי האופוזיציה במצרים

 

מאת ל. לביא

 

הקדמה

מאז פרוץ האירועים האלימים לציון יום השנה השני למהפכה המצרית ב-25.1.13, התפרסמו כמה פתוות בידי אנשי דת אסלאמיים במצרים המעודדות הפעלת אלימות נגד מתנגדי המשטר. בימים האחרונים, לקראת האירועים לציון יום השנה השני לנפילתו של מובארכ ב-11.2.13, חלה החרפה בלשון הפתוות עד כדי התרת דמם של מנהיגי חזית ההצלה – ארגון הגג של כוחות האופוזיציה במצרים – בהם מזכ"ל סבא"א לשעבר, ד"ר מוחמד אל-בראדעי, והמועמד לנשיאות מצרים לשעבר, חמדין סבאחי. בשל כך, רבים מתריעים מפני גל התנקשויות פוליטיות שיצית מלחמת אזרחים במצרים, במיוחד על רקע רצח מנהיג האופוזיציה בתוניסיה, שוכרי בלעיד, ב-6.2.13.[1]

 

הפתוות גונו בתוקף על-ידי תומכי המשטר ומתנגדיו גם יחד. משרד הפנים המצרי תגבר את האבטחה סביב בתיהם של ראשי האופוזיציה, אך רבים בתקשורת המצרית התלוננו שאין די בכך וקראו לנקוט צעדים מעשיים נגד מחברי הפתוות, עד שב-11.2.13 הורה התובע הכללי לעצור לחקירה את אחד מהם, המשמש כמרצה באוניברסיטת אל-אזהר, שיח' מחמוד שעבאן.[2]

 

התנקשויות פוליטיות מציתות את תוניסיה ומצרים[3]

 

להלן סקירה של פתוות אלה ושל התגובות לפרסומן:

 

פתוות המתירות את דם האופוזיציה

המופתי של ארגון הג'יהאד ומרצה באוניברסיטת אל-אזהר: דין חזית ההצלה – מוות

המופתי של ארגון הג'יהאד, אוסאמה קאסם, הוציא פתוא ב-8.2.13, שלפיה "מנהיגי חזית ההצלה ראויים שיוטל עליהם דין החראבה [עונש קוראני החל על גנבים, שודדים ובוזזים הגורמים לשפיכות דמים, ונע בין גירוש, קטיעת איבר והוצאה להורג] משום שהם תוקפים מתקני ציבור, נוהגים באלימות, חוסמים דרכים... נאבקים בנשיא מוחמד מורסי, דבר שמפלג את האומה לכמה חלקים, ומובילים אותה למלחמת אזרחים." לפי קאסם, "מי שפוגע ברכוש הציבור, דינו כדין תוקף, כלומר אדם המתנפל ותוקף את האחר. מבחינה שרעית, הם ראויים לדין החראבה, משום שמה שחזית [ההצלה] עושה הוא השחתה פוליטית ויציאה נגד השליט. הם קורעים ומפלגים את השורה, והשריעה ייעדה להם את עונש ההרג..."[4]

קאסם הוסיף כי הגנה על הנשיא היא חובתם השרעית של מנגנוני המדינה, אך אם הם לא מסוגלים לעשות זאת, חובה זו עוברת לכלל האזרחים, במיוחד לבני הזרמים האסלאמיים. לדבריו, יש "להדוף את המפגינים בטרם הגעתם לארמון הנשיאות, ולעצרם גם על ידי הריגתם, ואז להטיל עליהם את העונש המוטל על אדם התוקף רכוש ונפש. יש להניא אותו [ממעשיו] ואם אין הוא נענה, יש להרגו."[5]

 

ב-7.2.13 דווח כי מרצה באוניברסיטת אל-אזהר, שיח' מחמוד שעבאן, הוציא פתוא בתכנית הטלוויזיה שלו בערוץ אל-חאפט', שלפיה דינם של אנשי חזית ההצלה הלאומית, על פי ההלכה המוסלמית, הוא "מוות".[6] לדבריו, "מוחמד אל-בראדעי וחמדין סבאחי קראו לא אחת להפיל את המשטר ולקיים בחירות מחודשות לנשיאות והתנגדו לחוקה... ברור לכל שהם משחיתים ומחפשים אחר הכיסא." הפתוא שפרסם שעבאן נשענת על חדית' שלפיו מי שהעניק ביעה (נשבע אמונים) לאימאם, "עליו לתת לו כל שביכולתו. אם מישהו יבוא להתחרות בו, התיזו את ראשו של האחר." לפי דיווחים אלה, שעבאן העניק לחדית' פרשנות שלפיה יש להכות את זה המנסה להפיל את השליט, ואם אין די בהכאתו, יש להרגו.[7]

 

בעקבות הסערה שהתעוררה, הכחיש שעבאן את הפרסום וטען כי הסרטון מפוברק.[8] אל-אזהר הודיע כי אם אכן התפרסמה פתוא כזו, יועבר שעבאן לטיפול וועדת האתיקה של האוניברסיטה, שכן יש בפתוא כזו כדי ליצור אנרכיה.[9] ב-11.2.13 הורה התובע הכללי המצרי לעצור את שעבאן לחקירה.[10]

 

דרשן סלפי: הקבוצות האסלאמיות נכונות להרוג את המשחיתים במקום המשטרה

ב-29.1.13 פרסם הדרשן הסלפי, וגדי ר'נים, סרטון ביוטיוב הפונה למורסי וקורא לו "לנהוג ביד של ברזל" במפגינים. "האם אתה מחכה עד שיתקפו אותך בארמונך? אני יודע שאתה חזק, אינני מכיר את החולשה שאתה מפגין... נהג בכל אלה בעוצמה ובכוח..." ר'נים אף אמר כי "אנשי הנשיא מקרב הקבוצות האסלאמיות מוכנים לרדת לרחוב [על מנת] להשיב את הביטחון במקום המשטרה המתרשלת בביצוע חובתה." כן קרא "לצאת ולהרוג את הרוצחים, הבריונים והמשחיתים משום שלעם נמאס..."[11]

 

בדרשה מוקלטת שהועלתה ליוטיוב ב-8.2.13, קרא ר'נים להטיל על האופוזיציה המצרית את דין החראבה. בהתייחסו לאופוזיציה, אמר ר'נים כי מדובר ברוצחים שופכי דם, ודינו של מי ששורף, צר על מסגדים ורוצה להפיל נשיא לגיטימי נבחר הוא שיהרגוהו. לביסוס טענתו, ציטט ר'נים את הפסוק הקוראני המתייחס לדין החראבה: "הלוחמים באלוהים ושליחו והמבקשים למלא את הארץ חמס, יומתו לפי חרב, או ייצלבו, או ייכרתו יד ימינם ורגל שמאלם, או יגורשו מן הארץ. זה גמולם, ולקלון יהיה להם בעולם הזה" [סורה 5, פסוק 33]. ר'נים הבהיר כי אין כוונתו שכל אדם רשאי לקום ולהרגם בעצמו, אלא שמערכת המשפט תטיל עליהם את הדין על פי המשפט האסלאמי.[12]

 

דרשן אסלאמי: מותר להרוג את חברי הבלאק בלוק אם הם לא יתקנו דרכיהם

ב-27.1.13  פרסם הדרשן האסלאמי השיח' מוחמד נט'מי אל-את'רי, המגיש תכנית בערוץ אל-חאפט', פתוא

באתר האינטרנט שלו, המתירה להרוג את חברי תנועת האופוזיציה המצרית המכנה עצמה "בלאק בלוק" – קבוצה שהחלה לבלוט בזירה המצרית מאז אירועי ה-25.1.13 כתנועה המתנגדת לשלטון האחים המוסלמים, ומחקה את קבוצות המחאה באירופה, הידועות בתהלוכות שמשתתפיהן לבושים בשחור ועוטים מסיכות כדי להסתיר את זהותם. אל-את'רי תיאר את חברי הבלאק בלוק כמשחיתים שאינם מצייתים למרות האימאם והסביר כי יש להזהירם, ו"אם לא ישובו לסורם, יש להעמידם לדין, ואם ימשיכו [בהתנהגותם], מותר להרגם."[13]  

 

בנוסף, מזכ"ל המפלגה האסלאמית, הזרוע הפוליטית של התנועה הג'יהאדית, מוחמד אבו סמרה, אמר כי יש לחסל את הבלאק בלוק לחלוטין ולנהוג עם קבוצות אלה באלימות ובמלוא החומרה, משום שהן מעוררות אימה בלב האזרחים.[14]

 

מהפייסבוק של הדרשן האסלאמי מוחמד נט'מי אל-את'רי:

 "דבר השריעה באשר לקבוצת הבלאק בלוק"[15]

 

 

חזית ההצלה: רצח בלעיד – פעמון אזהרה בקהיר

בהודעה שפרסמה חזית ההצלה הלאומית ב-8.2.13 בתגובה לפתוות אלה נאמר: "הפחדת האופוזיציה ופרסום פתוות המתירות את דם מנהיגיה... במצרים ובתוניסיה לא יעצרו את השגת יעדי המהפכה, ולא יצליחו לדכא את העם המצרי ואת אחיו העם התוניסאי ולעצור את מהפכתם האצילה נגד הדיכוי, הדיקטטורה ושלטון המשטרה המדכא את זכויות האדם..." בהודעה נאמר עוד כי רצח מנהיג האופוזיציה התוניסאי, שוכרי בלעיד, "הוא פעמון אזהרה לקהיר, אזהרה מפני התפתחות סרטנית של ארגוני טרור בכסות הדת, שהחלו ליישם תכנית רחבה לחיסול האופוזיציה פיזית ומוסרית, בניסיון לייצר מחדש משטרים פאשיסטיים המחזיקים בשלטון כמונופול בשם הדת ומפילים את כל ערכי החירות והדמוקרטיה שלמענם התקומם העם."[16]

 

בדומה לכך הזהיר גם "הזרם העממי המצרי" בהנהגת חמדין סבאחי, אחד ממנהיגי חזית ההצלה שכלפיו מופנות חלק מהפתוות הללו, פן תופעת ההתנקשויות של אופוזיציונרים בתוניסיה תגיע למצרים ומדינות האביב הערבי ייכנסו לרצף של התנקשויות פוליטיות באופוזיציונרים. בהודעת הזרם נאמר: "התנאים הפוליטיים שהובילו להתנקשות הפוליטית הראשונה בתוניסיה קיימים באותה מידה במצרים, במיוחד בשל הדמיון בין המשטרים בשתי המדינות ולאור אווירת המתיחות הפוליטית, הקיטוב והפתוות הדתיות המוטעות שיצאו בשם כמה בורים המתיימרים להיות דתיים. פתוות אלה הן פתח להתרת דמם של השונים בידי הקיצונים..."[17]

מוחמד אל-בראדעי, שפתוות אלה מאיימות גם על חייו, הזהיר בחשבון הטוויטר שלו כי פתוות אלה עלולות להביא להתמוטטותה של מצרים. הוא כתב: "כאשר שיח'ים מוציאים פתוא המחייבת הרג בשם הדת, בלי שעוצרים אותם, יש לומר על המשטר ומדינתו 'עליהם השלום'."[18]

 

 

בפייסבוק של הבלאק בלוק פורסמה הודעת תגובה לפתוא של שעבאן, בה נאמר: "אל הטרוריסט מחמוד שעבאן, באיזה פסוק בקוראן ובאיזה חדית' מפי הנביא אתה מוצא טקסט המורה על התרת דמה של חזית ההצלה? כן, תמצא אותו בקוראן ובסונה של המדריך הכללי [של האחים המוסלמים], אך בקוראן ובסונה של המוסלמים לא תמצא אלא רחמים וסלחנות." אחד מחברי הבלאק בלוק אמר: "מטרתנו להילחם במשטר המושחת הזה... נירגע מעט ונכה את המשטר מכת מוות, כדי שיידע היטב כי יש מי ששומר על המהפכה ומגן עליה. לא נשקוט עד נקמת דמם של קורבנותינו..."[19]

 

גינויים בחוגי השלטון ובחוגים אסלאמיים: הפתוות מנוגדות לאסלאם וחסרות אחריות

כאמור, פתוות אלה זכו לגינויים מצד השלטון וגורמים אסלאמיים שונים. בהודעה מטעם לשכת הנשיא נאמר כי הדיאלוג הוא הדרך היחידה להשלמת יעדי המהפכה וכי אלימות פוליטית או הסתה לאלימות היא אחד האתגרים החשובים עימם מתמודדות המהפכות הערביות. כן נאמר, כי חריג שבמצרים יש כאלה המתיימרים לדבר בשם הדת, שמסיתים לאלימות פוליטית ומתירים את דמו של אחר על יסוד חילוקי דעות פוליטיים. הנשיאות הביעה התנגדות לשיח השנאה שהדת חפה ממנו וקראה לבלום את סכנת הפתנה ואת הניסיונות לזרוע פירוד במצרים, ולהיאבק בפשעים אלה בכל דרך חוקית, פוליטית, חברתית ותרבותית.[20]

 

משרד ההקדשים: הפתוות מנוגדות לאסלאם

ראש ממשלת מצרים, ד"ר הישאם קנדיל, אמר כי השינוי במצרים צריך להיעשות לא בדרך האלימות, כי אם דרך בחירות חופשיות; לא בדרך של איומים וכוח, אלא בדרך של ציות לחוק וכיבוד המיעוט את דעת הרוב. הוא הביע תקווה שהעם המצרי מודע לחומרת הפתוות הללו וקרא לכל הקבוצות הפוליטיות להתנגד לאלימות ולדבוק בדיאלוג למען מצרים, הזקוקה יותר מתמיד ליציבות ולאחדות.[21] הממשלה הודיעה כי בכוונתה לנקוט בצעדים הקבועים בחוק נגד מפיצי הפתוות המסיתות לאלימות.[22] גם משרד הקדשים המצרי גינה את הפתוא של שעבאן ואמר כי היא מנוגדות לאסלאם הנכון.[23]

 

האחים המוסלמים: פתוות חסרות אחריות; לא ייתכנו התנקשויות פוליטיות במצרים

חבר לשכת המדריך הכללי של האחים המוסלמים, ד"ר עבד אל-רחמן אל-בר, המתואר לעיתים כמופתי של התנועה, פרסם מאמר באתר הרשמי של התנועה, בו דחה את הפתוות הקוראות לנהוג באלימות נגד האופוזיציה. אל-בר הסביר כי לא ניתן לערוך היקש שכזה מהמקורות עליהם נשענות הפתוות הללו, והסביר כי האסלאם אינו אוסר על קיומה של אופוזיציה, אלא מתיר לאומה לנסות לשנות את השלטון בדרכי שלום ולא באמצעות חרב. לדבריו, רק במידה שאדם המתנגד לשלטון הלגיטימי שׂם את עצמו במקומו ומרכז סביבו חבורה של נושאי נשק שיוצאת נגד האומה להשחית את הארץ, יש להילחם בהם, אך אין הדבר חל על האופוזיציה המצרית כיום.[24] אחד הדוברים של האחים המוסלמים, יאסר מוחרז, אמר כי מדובר בפתוות מגונות וחסרות אחריות המעודדות פתנה ואלימות. הוא קרא לשיח' אל-אזהר להתערב ולעצור את בעלי הפתוות הללו.[25]

 

הזרם הסלפי: האסלאם אוסר נשיאת נשק נגד יריבים פוליטיים

עבוד אל-זומר, חבר מועצת השורא של אל-גמאעה אל-אסלאמיה, מתח גם הוא ביקורת על הקריאה להתנקש באופוזיציונרים במצרים ואמר כי "אסור לאיש לשאת נשק נגד יריביו הפוליטיים" וכי ארגונו לא ינהג באלימות נגד איש.[26]  סגן יו"ר המפלגה הסלפית אל-נור לענייני תקשורת, נאדר בכאר, כתב בטוויטר כי יש לעצור את השיח' מחמוד שעבאן ולהעבירו לחקירה, כיוון שדבריו מנוגדים לשריעה ולחוק ומהווים איום על שלום החברה.[27]

 

ביקורת בעיתונות המצרית: גינוי הפתוות על ידי השלטון אינו מספיק

תגובת השלטונות לפתוות עוררה ביקורת בתקשורת המצרית, שכן עד ה-11.2.13 הסתפק השלטון המצרי בגינוי הפתוות בלבד ולא נקט צעדים מעשיים נגד מחבריהן. אולם ב-11.2.13 הורה התובע הכללי לעצור לחקירה את אחד ממחברי הפתוות – שיח' מחמוד שעבאן.[28]  

 

חסן נאפעה, מרצה באוניברסיטת קהיר והמתאם הכללי של "העמותה הלאומית לשינוי", כתב במאמר ביומון העצמאי אל-מצרי אל-יום: "אם מצרים הייתה מטפלת ברצינות ב'דרשנים חדשים' שהתמחו בהסתה לפתנה עדתית באמצעות פתוות... לא היו מופיעים אנשים כדוגמת ד"ר מחמוד שוכרי [שעבאן] והפתוא המסיתה שלו להרג האופוזיציונרים... גינויה של מפלגת השלטון את הפתוות הללו איננה מספיקה. נדרש חוק שיגדיר עונש לכל מי שמגייס את הדת לפוליטיקה בצורה כזו שמעוררת פתנות, חוק שיסדיר את פרסומן של פתוות דתיות כך שיהיו נאמנות לדרכו של אללה ולהגנת הדת, הרחק מרוחות הפוליטיקה ותהפוכותיה."[29]

 

ביקורת על אוזלת היד שמפגין השלטון המצרי ביחס למחברי הפתוות המתירות את דמם של אנשי האופוזיציה המצריים, נשמעה גם מצד ראש מחלקת החדשות בטלוויזיה המצרית לשעבר, עבד אל-לטיף אל-מנאוי. במאמר באל-מצרי אל-יום כתב אל-מנאוי: "כאשר יצאה הפתוא... שהתירה את דמם של מנהיגי חזית ההצלה הלאומית, ניתן היה לצפות שתתפרסם תגובה שתהלום את חומרת הדבר, שהרי זוהי הקדמה לקריאה לפתוח בהתנקשויות פוליטיות... אך לשליטים החדשים אין יכולת להכעיס את בעלי בריתם, אפילו אם התנהגותם תוביל בהכרח להצתת המולדת... היכן המדינה? היכן החוק? היכן השלטון?... אם האבסורד הזה לא יסתיים לאלתר, מי שיישא באחריות לכך הוא השלטון..."[30]

 

 

* ל. לביא חוקרת את זירת מצרים במכון ממרי



[1] אל-דוסתור אל-אסלי (מצרים), 8.2.2013 

[2] Ahram Online, 11.2.2013

[3] אל-וטן (סעודיה), 10.2.2013

[4] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.2.2013 

[5] אל-וטן (מצרים), 8.2.2013

[6] על הפתוא של שעבאן, ראו קליפ ממרי

[7] אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 6.2.2013

[8] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.2.2013

[9] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 7.2.2013

[10] Ahram Online, 11.2.2013

[11] אל-וטן (מצרים), 29.1.2013

[12] אל-ופד (מצרים), 8.2.2013

[13] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 27.1.2013

[14] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 27.1.2013

[15] דברי הדרשן האסלאמי כפי שהם מופיעים בדף הפייסבוק אודות הבלאק בלוק

[16] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.2.2013

[17] אל-אהראם (מצרים), 8.2.2013

[19] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.2.2013

[20] אל-אהראם (מצרים), 8.2.2013

[21] אל-יום אל-סאבע (מצרים), 7.2.2013

[22] אל-אהראם (מצרים), 8.2.2013

[23] אל-אהראם (מצרים), 8.2.2013

 [24]  www.ikhwanonline.com, 10.2.2013

[25]ו www.masrawy.com, 7.2.2013

[26]ו www.islamtoday.net, 7.2.2013

[27] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.2.2013

[28] Ahram Online, 11.2.2013

[29] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 7.2.2013

[30] אל-מצרי אל-יום (מצרים), 11.2.2013