המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סערה ציבורית בסעודיה בעקבות "ציוצים" על הנביא מוחמד
23/2/2012

 

סערה ציבורית בסעודיה בעקבות "ציוצים" של עיתונאי על הנביא מוחמד

 

ב-4.2.2012, יום הולדתו של הנביא מוחמד, פרסם חמזה כשר'רי, בעל טור ביומון הסעודי אל-בלאד, כמה "ציוצים" בחשבון הטוויטר, שפורשו ע"י רבים בסעודיה כפגיעה בנביא ובאללה. הדבר חולל סערה תקשורתית גדולה וגרר תגובה חריפה מצד המשטר: שר התקשורת הורה לאסור על כשר'רי לכתוב בעיתונות הסעודית; המלך עבדאללה הוציא צו המורה לעוצרו[1]. בשל חשש לחייו, ברח העיתונאי מסעודיה למלזיה, שם נתפס ע"י השלטונות והוסגר לארצו[2]. דברי העיתונאי הסעודי עוררו ויכוח במדינה, בין מי שדרשו לעוצרו ואף להורגו בשל כפירה באסלאם, למי שביקשו לרחם עליו ולהפסיק את ההתקפה התקשורתית נגדו. להלן סקירה של הפרשה:

 

 העיתונאי חמזה כשר'רי 

אל-ערביה (סעודיה), 8.2.2012 

 

  כשר'רי: יש במוחמד דברים שאני שונא 

 ביום הולדתו של הנביא מוחמד כתב חמזה כשר'רי בחשבון הטוויטר שלו: "ביום הולדתך אני רואה אותך בכל מקום אליו אני הולך, יש בך דברים שאני אוהב, יש דברים שאני שונא ויש דברים רבים שאינני מבין; ביום הולדתך לא אתכופף אליך ולא אנשק את ידיך, אלחץ את ידך כשווה מול שווה, אחייך אליך כמו שתחייך אלי, ואדבר איתך כאל חבר ולא יותר מכך". ביחס לאמונה באל ולפולחן דתי כתב כשר'רי: "תפילה אינה מעשה רציונאלי; כל האלוהים אותם אנו עובדים, הפחדים מהם אנו יראים, והרצונות בהם אנו חושקים, הם פרי מוחנו בלבד; אם לא היו קיימים טיפשים, יכולתו של האל לשרוד הייתה מוגבלת".[3]

 

דבריו של כשר'רי חוללו סערה גדולה בתקשורת, ברשת החברתית ובחוגי השלטון: נפתחו דפי פייסבוק שקראו לגנותו ולהעמידו לדין, וכנגדם דפי פייסבוק שיצאו להגנתו; הוועדה המתמדת  לענייני פתוא, בראשות המופתי של סעודיה, הכריזה כי כשר'רי הוא כופר ומורתד [מוסלמי שחזר בו מן האסלאם], בגין זלזול באללה ונביאו, קראה להענישו על פי השריעה והזהירה את כל המוסלמים מפניו.[4] 

 

האמיר ח'אלד בן טלאל אמר בטלוויזיה, כי הדברים של כשר'רי פוגעים ואין להתייחס אליהם כאל חלק מחופש הביטוי. לדבריו, כשר'רי הוא חלק מגייס חמישי של אנשים הרוצים להפריד בין הדת לפוליטיקה ובין השלטון לעם ולהפיץ שנאה ופתנה בשם חופש הדעה ולכן יש להעניש את כשר'רי ואת כל מי שתומך בו.[5]

 

ב-5.2.12 השיח' הסעודי נאצר בן סלימאן אל-עמר פרץ בבכי במהלך הרצאה שנשא בעניין כשר'רי ושאל: "כיצד אני יכול ללמד בזמן שאללה ושליחו מושמצים לאור ליום?". השיח' קרא לרשויות בסעודיה לעצור את כשר'רי ולשפוט אותו בגין כפירה [שעליה יש עונש מוות] והוסיף כי על אף שהוא מחשיב את עצמו "כאחד מהקוראים הבולטים למודרניזציה... אין להרשות השמצה ציבורית של אללה ושליחו".[6]

 

הסערה גרמה לכשר'רי להתנצל בטוויטר, להסביר כי לא רצה לפגוע באיש ולבקש מחילה מאללה.[7]  

 

 בעלי טורים : דברי חמזה הם טרור             

כמו הממסד, גם העיתונות הסעודית הממסדית יצאה נגד כשר'רי. מוחמד בן עבד אל-לטיף אאל שיח', בעל טור ביומון הסעודי אל-ג'זירה, טען כי מדובר בהתבטאויות שהן בגדר טרור: "חמזה כשר'רי הוא עיתונאי סעודי צעיר אשר 'צייץ' בחשבון הטוויטר שלו דברים חצופים וחסרי נימוס כלפי הנביא, עליו השלום. הדבר דורש את התערבותו של השלטון והבאתו לדין, כדי להגן על כבודו של הנביא [מוחמד]. ההסבר היחיד לחוצפה הזאת היא הוא רדיפת פרסומת חולנית, באמצעות פגיעה בדברים המקודשים והתגרות ברגשות המוסלמים... חופש אשר אינו יודע גבולות... ואינו מכבד את רגשות הזולת, הוא חופש אנרכי וברברי שאין לו כל קשר לאדם ולאנושות. מעשים אלו הם סוג אחר של טרור, אשר בדומה לטרור המוכר, הם פוגעים בביטחונה וביציבותה של החברה..

 

הוראתו של המלך עבדאללה לעצור [את חמזה] ולהביאו למשפט הייתה החלטה נכונה על פי כל כלל. זלזול כזה [בערכים] המקודשים של הדת והתגרות בזולת מחייבת לרסן את מי שנוהג כך. על כולם לדעת, שכתיבה ברשתות החברתיות נמצאת תחת עינו ומעקבו של השלטון, וכל מי שיחצה בהן את הקווים האדומים ויחתור להסית את החברה, יד השלטון תגיע אליו".[9]  

 

סעוד כאתב, בעל טור ביומון הסעודי אל-שרק כתב: "כשר'רי ביצע פשע, פשע גדול, ללא ספק ...והוא לא הראשון שפגע בכבוד הנביא ובכבוד האל. הקדימו אותו אחרים אשר לא התנצלו, לא חזרו בהם מדברם ולא קיבלו תוכחה או עונש... אפילו המערב, אשר קורא לחירות, אינו מאפשר חירות מוחלטת. הוא שם לה גבולות שאסור לעבור אותם, כשהבולט [בגבולות] אלה הוא האנטישמיות... כל מי שפוגע [בדת] צריך להיענש כדי שהוא ידע ואחרים יהיו בטוחים שאנחנו נמצאים במדינה בה שולט החוק ולא האספסוף".

 

מתוך דף הפייסבוק נגד כשר'רי: "אנו רוצים נקמה בכופר הבזוי הזה" [8] 

 

מנגד היו שמתחו ביקורת על ההתקפות הקשות נגד כשר'רי וקראו למחול לו. ארגוני זכויות אדם יצאו נגד מעצרו של העיתונאי ע"י הרשויות במלזיה וקראו להם לא להסגירו לסעודיה, מחשש שיידון למוות.[10]  השיח' סלמאן אל-עודה יצא גם הוא נגד האיומים להרוג את העיתונאי והקריאות הגזעניות נגדו באמרו כי אין זו הדרך לעזור לנביא, וכי יש לפעול באופן תרבותי ובמסגרת החוק ולקבל את התנצלותו הכנה.[11] הנסיכה הסעודית בסמה בנת סעוד ביקשה, בעמוד הפייסבוק שלה, מהמלך עבדאללה חנינה מלאה לעיתונאי משום שלדבריה הוא עשה טעות ברגע של פזיזות וילדותיות, ולכן יש למחול לו.[12]  בדריה אל-בשר, בעלת טור ביומון הסעודי אל-חיאת, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "האם מישהו מכם שקל לתת לבחור צעיר כמו חמזה הזדמנות לחזור בו או שאתם מעדיפים לעשות סביבו הילולת נקמה ושנאה?".[13]

 

בעל הטור הסעודי הליבראל, אחמד עדנאן, כתב ביומון הלבנוני אל-אח'באר: "ניתן היה לכבד את קמפיין הזעם נגד 'הציוצים' של כשר'רי לו היה מצטמצם לדרישה לחקור [אותו] ולהענישו. אך למה שקרה אין קשר לכעס ולקנאה לדת. מה שאני רואה הוא חרב הנקמה וקול הדמים. אין קשר בין זלזול באמונות ובערכים] המקודשים לבין חירויות 

 

בסוגיה של כשר'רי קול ההיגיון והחוכמה בסעודיה הפך לחלש וחשוד. מי שמבקש לקבל מחילה הופך לאויב של אללה ושל שליחו, ומי שמאמין לכך שכשר'רי טעה בהתבטאויותיו, כפי שהוא אמר, נחשב לכופר. הדרישה לנהוג בסובלנות עם כשר'רי אינה מתוך נטייה לפגוע בנביא, אלא מתוך נטייה [לקבל] את התנצלותו ואת הסבריו. הסירוב להרוג את חמזה כשר'רי והאיסור לקרוא [להרוגו], אין משמעותו עידוד להפחתת ערכו של הנביא הנכבד, אלא [כוונה] לראות בנביא את מופת הרחמים והתקווה, לא את מופת ההרג והייאוש... אני תוהה, בצער, מי פגע יותר באדם הנכבד ביותר [מוחמד]... האם 'הציוצים' של חמזה כשר'רי או השיח הדתי הגרוע, אשר מקבל בברכה גזענות ועדתיות, מדכא את חופש הביטוי ומצית שנאה כלפי האחר?"[14]  

 

בעל הטור הסעודי הליבראלי, מנצור אל-נקידאן, כתב ביומון של איחוד האמירויות אל-אתחאד: "משמעותה של הסובלנות היא שתהיה מסוגל להבין את הצד האחר ואת כוונתו ושתיתן לו מרחב לפרש ולהסביר... העיתונים, אמצעי התקשורת ואתרי האינטרנט התגייסו למען רדיפתו של בחור שהביע שאלות ומחשבות שהסעירו את לבו ושאולי חבויות בלבם של  מיליונים מאיתנו.. למי מאיתנו – בני האדם החלשים – אין ספקות את טעויות? 

 

איך אנו יכולים להציג את עצמנו לעולם כחברה סובלנית, לערוך כנסים על דיאלוג בין הדתות וכנסים על דיאלוג לאומי בין הקבוצות השונות במולדת, ולשלם מאות מיליונים עבור הטפה לסובלנות, בזמן שאנו מגייסים את כל קבוצותינו, כוחנו ומוסדותינו לרדיפה אחר צעיר שאמר איזו מילה? גם אם זו מילה שכמה מאיתנו מחשיבים כפירה וחזרה מהאסלאם, במקרה הרע ביותר הוא ימיר את אמונתו לזאת שמאמינים בה מיליונים שאנו מחייכים אליהם ומושיטים להם את ידינו, קוראים להם לסובלנות ומביעים הבנה לשונותם.."[15]

 

 



[1]  אל-סבק (סעודיה), 7.2.2012

[2]  אל-סבק (סעודיה), 12.2.2012

[3]  אל-סבק (סעודיה), 8.2.2012

[4]  אל-סבק (סעודיה), 8.2.2012

[5]  אל-אזד (סעודיה), 13.2.2012

[9]  אל-ג'זירה (סעודיה), 9.2.2012

[10]  www.moheet.com, 12.2.2012

[11]  אל-שרק (סעודיה), 11.2.2012

[12]   www.saudinow.com, 17.2.2012

[13]  arabic.cnn.com,  16.2.2012

[14]  אל-אח'באר (לבנון), 13.2.2012

[15]  אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 13.2.2012