המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
יו"ר התאחדות הסופרים הסורית: הלוחמים הפלסטינים בסוריה - אצילים
7/1/2004

 

יו"ר התאחדות הסופרים הסורית: הלוחמים הפלסטינים בסוריה הם אצילי נפש

 

יו"ר התאחדות הסופרים בסוריה ומזכ"ל התאחדות הסופרים הערבים, ד"ר עלי עקלה ערסאן, התראיין לשבועון הישראלי "כל אל-ערב" (2.1.2004). להלן נוסח הריאיון:

 

ש: מהי תגובתך למלחמת החורמה המתנהלת נגד סוריה בימים אלה?

ערסאן: הישות הציונית, בת בריתו של הממשל האמריקאי של הנשיא בוש ושל הממשלים הקודמים, מנהלת בימים אלה מסע תקיף נגד סוריה. מסע זה התגבר עם 'החוק לדרישת דין וחשבון מסוריה'. חוק זה - מטרתו לגרום לסוריה לוותר על זכויותיה ועל עמדותיה, ולדרוש ממנה להתייחס אל ההתנגדות הפלסטינית החוקית ואל ההתנגדות בלבנון כאל טרור. סוריה לא תנקוט עמדות כאלה, מכיוון שההתנגדות לכיבוש היא חוקית. ההסלמה האמריקאית רוצה להשיג את דרישותיה ואת דרישות הישות הציונית באמצעות איומים, מלחמה, מצור, כניעה או ויתורים.

 

ש: ארה"ב מאשימה את סוריה כי ציידה את עיראק בנשק, ורומזת כי תפלוש לסוריה. מהי תגובתך?

ערסאן: אין זה מן הנמנע כי ארה"ב תעשה מעשה טפשי נוסף. ההאשמות האמריקאיות אשר הופרכו בעיראק מתחדשות בצורה שונה. הממשל הזה איבד את אמינותו, והוא מונהג ע"י ימין ציוני קיצוני השולט על [קבלת] ההחלטות. [הממשל] רוצה כעת, לקראת הבחירות, להוציא לרחוב האמריקאי בעיה חדשה וגם לשדוד את האחרים. עיראק לא היתה זקוקה לסוריה בנושא הנשק, שכן לסוריה אין נשק לתת לעיראק, אשר נמצאה תחת צורות שונות של מצור. תואנה זו, כמו תואנת נשק ההשמדה ההמונית, הופרכה. עם זאת, הנשיאים בוש ובלייר ממשיכים עם שקרים כאלה.

 

ש: מה יש לעשות מול הסכנה האמריקאית וכדי למנוע הגמוניה [אמריקאית] על כל העולם הערבי?

 ערסאן: מה שצריך הוא סולידריות מינימלית ועמדה ערבית ברורה, מוצהרת וכנה, ולא עמדה 'מעל השולחן' ואחרת 'מתחת לשולחן', [אך] אינני צופה שזה יקרה, שכן חוסר האונים הערבי וההיגררות של משטרים ערבים רבים אחרי ארה"ב הם ברורים. [צריך לגבש] עמדה בנוגע לעוינות, לשוד, ללחץ ולמצור, ולהתלכד כדי להוות גוש [ערבי] אחד שיכפה את האינטרסים שלו ואת נוכחותו... לאחר מה שקרה בעיראק, ארה"ב עשויה להעריך [את מדיניותה] מחדש, אם תיתקל בכח ערבי מאוחד ובקול בינלאומי שירתיע אותה ממעשי הרשע. [ארה"ב] היא מרכז הרשע, ולמעשה אינני מצפה ממדינות ערב לדָבָר מלבד גילויי דעת, הצהרות, מחאות וכדומה. אינני מצפה לעמדה מעשית ואמיתית, כפי שקרה בעבר... עם הפלישה למחנה ג'נין, לשכם ולרפיח ומעשי הטבח המתמשכים נגד העם הפלסטיני כיום.

 

ש: גנרל ישראלי [תא"ל עיבל גלעדי] הצהיר השבוע כי [ישראל] יכולה להגיע לדמשק באותה מהירות בה הגיעה ארה"ב לבגדאד. כיצד אתה רואה הצהרה זו?

ערסאן: ...איומים אלה הם דיבור זול, גזעני ותוקפני. אנו אומרים בצורה ברורה כי אין לנו האיזון האסטרטגי עם ארה"ב ועם הישות הציונית, אך אנו יכולים להגן על עצמנו בצורה שתגרום לישות הציונית לחשוב [על כך] מחדש. [הדיבור הזה] מתבסס על גזענות אמריקאית-ציונית משותפת, המאיימת על העולם, מפיצה רוע ועומדת מחוץ לחוק הבינלאומי, מחוץ למוסר ומחוץ לכל לגיטימיות בינלאומית. הגנרל הזה וממשלתו צריכים להתבייש בגלל רדיפתם אחר ילדי פלסטין ובגלל הכיבוש והטרור המתמשכים שלהם. אינני צופה שגורמים ציוניים, אשר מאמינים כי הם העם הנבחר [העומד] מעל האחרים, יעשו זאת. המוסר שלהם הוא מוסר הנשק, והוא חף מכל אתיקה, כפי שהוכח ב-50 השנים האחרונות.

 

ש: האם אתה חושש ממתקפה ישראלית נגד סוריה בעקבות הצהרות של גורמים צבאיים ישראלים?

ערסאן: הכל אפשרי, מכיוון שלשרון אין כל אופק מדיני, והוא אינו מבין דבר מלבד תוקפנות ועניינים צבאיים. הוא יכול לבצע מעשים טפשיים בחסות מדינית –תקשורתית אמריקאית. כאשר אנו שומעים את הנשיא בוש מקבל אותו כאילו היה איש שלום, בשעה ש[למעשה] הוא טרוריסט, רוצח ופושע, אני צופה כי [בוש] ישמור על [שרון] כאשר הוא יתקוף, כפי שקרה פעמים רבות[1], כמו במעשה התוקפנות בעין אל-צאחב.

 

ש: יש ידיעות כי משלחת מ'הליכוד' תבקר בסוריה ותעביר לנשיא אסד מסר משרון. מהי תגובתך?

ערסאן: זוהי עלילה. סוריה אינה יכולה לארח משלחת מהליכוד או [משלחת] כלשהי מהישות הציונית. ישנם ערוצי תקשורת עקיפים, דרך ארה"ב ו[בדרכים] אחרות, אך אין לברך כלל וכלל על הרעיון או על הגעתו של בכיר ציוני לסוריה.

 

ש: שר ישראלי אמר שנשיא סוריה נותן לנאצים ולטרוריסטים פלסטינים מקלט בארצו. מהי תגובתך?

ערסאן: הפלסטינים נרדפים ע"י הגזענות החדשה המיוצגת ע"י הישות הציונית. הפלסטינים אינם נאצים. הטרוריסט והגזעני הוא שרון. מי שתומך בו, מי שהורג ילדים ואזרחים, מי שהורס בניינים על ראש יושביהם, מי שעקר את רפיח ואת מחנה ג'נין - הוא הוא הטרוריסט. הנאצי הוא זה אשר ביצע את הטבח של סברא ושאתילא, של קיביה ואת [שאר] מעשי הטבח. לקרוא לפלסטינים 'טרוריסטים' מהווה זלזול במוסר, בחוקים ובהסכמות [הבינלאומיות]. סוריה מארחת לוחמים אצילי נפש ולא טרוריסטים.

 

ש: אם יופעל על סוריה לחץ כדי שתוציא משטחה את הארגונים הפלסטינים ולא תתמוך בחזבאללה, מה תהיה תגובתה?

ערסאן: לחצים אלה [מופעלים] מאז תחילת שנות השמונים. סוריה אינה יכולה לראות בהתנגדות הפלסטינית החוקית נגד הכיבוש או בכל התנגדות [אחרת] נגד כיבוש – טרור. להתנגדות הפלסטינית בסוריה יש משרדי הסברה. פעילותה, ארגונה, מאמציה ופעולותיה מתוכננים מתוך [פלסטין], מונהגים מבפנים ומבוצעים מבפנים. הניסיון של הישות הציונית או אמריקה לייצא את המשבר העיראקי הוא ניסיון ידוע, וסוריה לא תיכנע לשוד מהסוג הזה.

 

ש: ישראל חשפה את תכניתה להגביר את ההתנחלות ברמת הגולן הסורית הכבושה. מהי תגובתך?

ערסאן: זהו לחץ על סוריה וניסיון שוד, כדי לגרום לסוריה להסכים למו"מ בהתאם לנוסחה הציונית. סוריה יודעת כי האויב הכובש יכול לעשות ככל העולה על רוחו, אך הגולן ע"פ ההחלטות הבינלאומיות ולפי הרצון הסורי הוא אדמה סורית כבושה. הוא יחזור [לסוריה] ולא יישאר בו אף יהודי.         

           



[1]  הכוונה להפצצה הישראלית על מחנה האימונים של החזית העממית בעין אל-צאחב, ליד דמשק, בערב יום כיפור 2003.