המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 31.3.2008
31/3/2008
 

מה חדש? סיכום יומי 31.3.2008

 

בתקציר: עיתונאי אלג'יראי מפיץ את סרטון "הפתנה" בבלוג שלו *  גילויי סרבנות במנגנוני הביטחון העיראקיים בבצרה * פסגת דמשק: מדינות ערב דבקות ביוזמת השלום הערבית * מוזיאון בדוביי לכבוד הנביא מחמד *  סגירת אמצעי תקשורת ביקורתיים באיראן

 

אל-סניורה: מדיניות סוריה כלפי לבנון – מנעה השתתפותנו בפסגה

ראש ממשלת לבנון, אמר ערב כינוס הפסגה הערבית בדמשק, כי הסיבה המרכזית להיעדרה של לבנון מהפסגה היא מדיניות ההכשלה של סוריה במה שנוגע לפתרון המשבר הפוליטי בלבנון. הוא קרא לבסס את היחסים בין שתי המדינות על קשר בין הממשלות, כינון קשרים דיפלומטיים, רישום גבולות והתחייבות של כל אחת מהן שלא לאיים על בטחון השנייה.

אל-מסתקבל (לבנון), 29.3.08

 

נסגרה שלוחה של אוניברסיטה אסלאמית סעודית בוושינגטון

בסעודיה דווח כי השלוחה של האוניברסיטה האסלאמית על שם האמאם מחמד בן סעוד בוושינגטון נסגרה רשמית לאחר שנים שבהן לא פעלה. זו שלוחה שנייה של אוניברסיטה זו הנסגרת בחו"ל. בשנות פעילותה נלמדה באוניברסיטה זו תכנית לימודים דתית קיצונית שנקראה "המכון למדעים ערביים ואסלאמיים" וזו היוותה סיבה לסגירה. יצוין כי אינטלקטואלים בסעודיה קוראים לסגור גם את אוניברסיטת מחמד בן סעוד ושלוחותיה בחו"ל, בשל תמיכה בקיצוניות ובתכפיר.

סוכנות הידיעות הסעודית, 29.3.08

 

שר החוץ הסעודי: אין ניסיון לבודד את סוריה

במסיבת עיתונאים (29.3.08) בריאץ', אמר שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, כי אין ניסיון של שום גורם ערבי לבודד את סוריה. על הטענה שהנמכת הדרג הייצוגי של מדינות ערביות בפסגת דמשק, נעשה בהשפעת סעודיה, אמר אל-פיצל: "מדינות אלו עצמאיות, האשמה זו מבישה אותן, אנו דוחים עלבון מעין זה כלפי כל מדינה ערבית". ואולם מקור סעודי בכיר דיווח (28.3.08) כי הסיבה להחלטת סעודיה להנמיך את הדרג הייצוגי שלה בפסגה היא התשובה ה"שלילית והמאכזבת", של סוריה לדרישות שהציגה סעודיה ערב הפיסגה.

אל-וטן (סעודיה), 30.3.08- 29.

 

דיון מקדים בפורום אסלאמי ביוזמה למפגש שלוש הדתות   

שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, אמר כי יוזמתו של המלך עבדאללה להפגיש את שלוש הדתות כדי לשמור על האנושות, תוצג בוועידה מקדימה של אנשי דת מוסלמים, כדי לקבוע את מסגרת השיח.

אל-וטן (סעודיה), 30.3.08.

 

על המחבת הלוהט כתוב: "פסגת דמשק"; על היד כתוב: "ארצות הברית"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 29.3.08

 

אוטובוס "הליגה הערבית" תקוע על  "הפסגה" [בדמשק]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ריאץ' (סעודיה), 29.3.08

 

פסגת הסכסוכים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 29.3.08

 

עיתונאי אלג'יראי מפיץ את הסרטון "פתנה" בבלוג שלו

העיתונאי האלג'יראי  מחמד סיפאווי המתגורר בפריז, שם קישור ל"פתנה" – הסרטון של גרט וילדרז,  המופץ בהולנד - בבלוג האישי שלו והמליץ לקוראים לצפות בו. הוא כתב שלא הסרטון מזעזע אותו, אלא ה"פשיסטים הסלפים... והדבר הנורא שנקרא אחמדי-נז'אד." עם זאת, הוא ביקר את יוצר הסרט על כריכת כל המוסלמים של  אירופה עם האסלאמיסטים אותם כינה "הנאצים של ימינו". לדבריו, המוסלמים הם ראשוני הקורבנות של "נאצים" אלה.

www.alarabiya.net, 30.3.08; www.mohamed-sifaoui.com, 28.3.08   

 

בשאר אל-אסד: על הערבים לבחון מחדש את בחירותיהם האסטרטגיות

בנאום שנשא בפתח הפסגה הערבית בדמשק, האשים נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, את ישראל בהתעלמות מיוזמות השלום הערביות. הוא קרא לערבים לבחון מחדש את בחירותיהם האסטרטגיות.

אל-בעת' (סוריה), 30.3.08

 

ממצאי הדו"ח העשירי של הועדה הבינ"ל לרצח אל-חרירי 

בדו"ח העשירי של ועדת החקירה הבינ"ל לרצח ר"מ לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי נכתב כי רשת של אנשים תכננה וביצעה את הרצח וכי רשת זו מעורבת בנושאים אחרים שחוקרת הועדה. עוד נכתב כי הרשת היתה קיימת עוד לפני הרצח וחלק מחבריה נשאר פעיל גם לאחריו. נמסר כי הוועדה עדיין חוקרת את זהותו של המחבל המתאבד ורציחתם הבכירים הביטחוניים הלבנוניים, פרנסוא אל-חאג' ווסאם עיד, ואת הקשר בין רציחות אלה. מנהלת ההסברה במשרד החוץ הסורי, ד"ר בושרא כנפאני, הביעה חוסר סיפוק מהדו"ח אותו הגדירה מעורפל, כיוון שאיננו מנקה את סוריה באופן מוחלט.  

אל-מסתקבל (לבנון), 29.3.08; אל-ג'רידה (כווית), 30.3.08

 

יום השנה החמישי לפלישה לעיראק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 28.3.08

 

עיראק: ראשי שבטים תומכים במדיניות הממשלה בבצרה

בפגישה עם קבוצת שיח'ים של שבטי בצרה, הגדיר ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, את פעילות החמושים בעיר בצרה כגרועה מזו של ארגון אל-קאעדה. השיח'ים הביעו תמיכה בתכנית "אכיפת החוק" של הממשלה בבצרה. יצוין כי שבטי בנו מאלכ במחוז בצרה, יצאו נגד נוכחותם של החמושים באזור אל-קורנה ואילצו אותם להסתלק משם. גילוי דעת של 18 שבטים בדרום בגדאד ובמחוז ואסט הביע תמיכה בפעילות הממשלה לאכיפת החוק בכל רחבי עיראק.

www.alnajafnews.net , 30.3.08,  www.aswataliraq.info, 29.3.08

 

עיראק: גילויי סרבנות במנגנוני הביטחון העיראקיים בבצרה

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, הודיע על הארכת האולטימטום שנתן ל"כנופיות הפשע" להסגיר את נשקן - שאמור היה להסתיים ב-28.3.08, בעשרה ימים. לדברי מקור בכיר, כוחות הממשלה בבצרה מתקשים להשתלט על המצב בעיר, נוכח סרבנותם של אלפי חיילים - בעיקר מקרב תושבי מחוז בצרה - להילחם נגד אנשי "צבא המהדי" וכי אנשי "צבא המהדי עדיין שולטים בכמה תחנות משטרה בעיר". 

www.elaph.com  28.3.08

 

פסגת דמשק: מדינות ערב דבקות ביוזמת השלום הערבית

בהודעה שפרסמו מנהיגי מדינות ערב עם סיום הפסגה הערבית בדמשק, הודגש כי הצד הערבי ימשיך להציג את יוזמת השלום הערבית, בכפוף לכך שישראל תבצע את מלוא התחייבויותיה במסגרת המוסדות הבינלאומיים, למען השגת שלום באזור.

אל-בעת' (סוריה), 31.3.08

 

דוביי: מוזיאון לכבוד הנביא מחמד

לאור הפגיעה בנביא מחמד בתקשורת המערבית, הורה מושל דוביי, השיח' מחמד בן ראשד אאל מכתום,  להקים פרויקט ראשון מסוגו בעולם - מוזיאון העוסק בחייו ובפועלו של הנביא מחמד, במטרה ליידע כמה שיותר אנשים בעולם על חיי הנביא ועל המסרים החיוביים שהפיץ.

www.islamonline.net, 29.3.08

 

מתיחות בין מוקתדא אל-צדר לאיראנים

אתר אינטרנט איראני מתח ביקורת על "הראיון החצוף" שהעניק מוקתדא אל-צדר (29.3.08) לאל-ג'זירה, בו טען כי בפגישתו עם ח'אמנאי, לפני שנה, ביקש ממנו אל-צדר "לשים קץ לפעולות הפוליטיות והצבאיות של איראן בעיראק." האתר רמז כי צדר מעלה טענות חצופות אלה, בעת שבמערב מאשימים את איראן בחימוש קבוצתו של אל-צדר, "ג'יש אל-מהדי" ואירוחו מעת לעת.

תאבנאק (איראן), 30.3.08

 

מקתדא אל-צדר לאנשיו: הפסיקו הלחימה בבצרה

בכרוז שפרסם אתמול איש הדת השיעי, מקתדא אל-צדר, הוא קרא לאנשיו להפסיק את הלחימה בכוחות הממשלה בבצרה. אל-צדר הכריז גם על התנתקותו מכל מי שיסרב להוראה, אולם כמה מאנשיו מסרו שלא ייענו לקריאתו. בתוך כך, הצהירה חברת הפרלמנט מטעם הזרם הצדרי, ע'פראן אלסאעדי, כי סיעתה תחתור להפלת ממשלת נורי אל-מאלכי אם יתמיד במאבקו באנשי אל-צדר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.03.08

 

ממשלת סודאן: שיפור יחסים עם ארה"ב – ללא תכתיבים

עלי צאדק, הדובר הרשמי של משרד החוץ הסודאני, דחה את הידיעה שהתפרסמה בעיתון לוס אנג'לס טיימס, לפיה ארה"ב הציגה תכנית לשיפור היחסים עם סודאן בכפוף למספר תנאים. לדבריו, שיפור היחסים לא יתבצע תחת תכתיבים, אלא בהידברות בלבד.

אל-חיאת (לונדון), אל-סודאני (סודאן), 31.03.08

 

עיראק: הנחייה לסלק את תמונות מנהיגי הדת ממוסדות ממשלתיים

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, הורה למזכירות הכללית של הממשלה לפעול להסרת כל התמונות, הסיסמאות והכרזות הפוליטיות והדתיות מחזיתות בנייני הממשלה ולנקוט צעדים נגד מי שיפרו הנחייה זו. במשרדי הממשלה העיראקיים, אשר חולקו ע"פ מפתח עדתי, הוחלפו תמונותיו של סדאם בתמונותיו של המנהיג הרוחני של כל שר, ובשלטים הנושאים את סיסמאות מפלגתו של השר.

אל-ערב (קטר), 30.3.08

 

חוסל פעיל אל-קאעדה שתכנן להתנקש בחיי נשיא אלג'יריה

כוחות הבטחון של אלג'יריה חיסלו צעיר שתכנן להתנקש בחיי הנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה בפיגוע התאבדות, בעת ביקורו המתוכנן באיזור והראן. הפעיל השתייך לתא בארגון "אל-שרק" המסונף ל"אל-קאעדה במדינות המגרב האסלאמי". לניסיון התנקשות זה קדם ניסיון אחר בספטמבר אשתקד.

אל-חיאת (לונדון), 31.03.08

 

סגירת אמצעי תקשורת ביקורתיים באיראן

מאמר באתר האינטרנט תאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, הכתיר את השנה הפרסית החולפת כשנת 'סגירת כלי התקשורת המבקרים את ממשלת אחמדי-נז'אד.'  בין 67 כלי פרסום שסגרה ממשלת אחמדי-נז'אד - 27 בשנה האחרונה - מצויים שרק, אילנא, האם-מיהאן ובאזתאב. במאמר נטען כי בלחץ הממשלה, הוחלפו המנהלים בסוכנויות הידיעות איסנא ופארס.

תאבנאק (איראן), 30.3.08

 

חששות איראניים מניסיון אמריקני לתאם מתקפה על איראן

מקור איראני יודע דבר התייחס לפרסומים מערביים לפיהם מתקפה על איראן הייתה אחד הנושאים המרכזיים בביקורו של צ'ייני במדינות המפרץ הפרסי. לדבריו, איראן עוקבת אחר השיחות החשאיות בין האמריקאים לבין מדינות האזור והיא אינה מקלה ראש בפרישתו - דווקא בשלב זה - של מפקד הכוחות האמריקאיים במזה"ת, וויליאם פאלון, שהתנגד למתקפה על איראן. המקור סיכם כי אל לבית הלבן לקבל רושם מוטעה משתיקת בכירים באיראן נוכח הצעדים האמריקאיים.

תאבנאק (איראן), 29.3.08