המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
התכנית הסעודית לחינוך מחדש של טרוריסטים דתיים
7/11/2005

 

השיח' הסעודי אל-עביכאן בראיון על התוכנית הסעודית

לחינוך מחדש של טרוריסטים דתיים

 

מזה כשנתיים מיישם משרד הפנים הסעודי תוכנית הכוונה ויעוץ לעצורים הביטחוניים כדי שיחזרו בהם מתפיסותיהם הקיצוניות. במסגרת יישום התוכנית הודיע לאחרונה שר הפנים הסעודי, האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, על שחרורם של עצורים ביטחוניים סעודיים שמשרדו השתכנע כי הם חזרו בהם מתפיסותיהם הקיצוניות. לדבריו "העומדים בראש התוכנית הבחינו בהשפעה החיובית של התוכנית על מגמות העצורים וכי יש הוכחות לכך שהם מכירים בטעותם וברצונם לחזור למוטב".[1]

 

בעקבות הודעתו של שר הפנים ערך היומון הסעודי "אל-מדינה" ראיון עם השיח' עבד אל-מוחסן אל-עביכאן, חבר מועצת השורא והיועץ המשפטי של משרד המשפטים הסעודי החבר בועדות הייעוץ לאסירים. בראיון סיפר אל-עביכאן על התפיסות הקיצוניות של העצורים ועל עבודתן של ועדות הייעוץ[2]. להלן קטעים מן הראיון:

 

על ועדות הייעוץ לעצורים

"שאלה: האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, שר הפנים [הסעודי], הודיע על שחרור כמה אנשים המעורבים בסוגיות [הקשורות] לאידיאולוגיה התועה, מה דעתך על כך?

אל-עביכאן: זהו צעד מבורך שיש להודות עליו להוד מלכותו האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז שר הפנים ולמנהיגים האחרים...

 

שאלה: מתוקף עבודתך כאחד מיועצי העצורים כיצד התנהל הייעוץ?

אל-עביכאן: הייעוץ התבצע לאחר שהועדה התכנסה ודנה עם העצורים, ובמיוחד עם אלו שהתגלו אצלם ניצנים של מוכנות לקבל את הייעוץ ואת הדיון והדיאלוג הרגוע בנוגע לתפיסותיהם. כאשר [האסירים] חשבו כי [תפיסה מסוימת] היא אמת וחלק מהדת - ניתן להם מענה [לתפיסותיהם] המבוסס על טקסטים שרעיים מהקוראן, מהסונה ומדברי אנשי הידע [הדתי] כדי לשכנעם. אם הם משתכנעים, הועדה כותבת את המלצתה בדו"ח חוות דעת מפורט ואחר כך בכירים במשרד הפנים לומדים את דוחות והמלצות [הועדה] ומקבלים את ההחלטה הנכונה באותו עניין.

 

שאלה: מה מספרן של הוועדות המשתתפות [בתהליך] הייעוץ...?

אל-עביכאן: יש כמה ועדות המורכבות ממספר עלמאא, תועמלנים [של האסלאם] ופסיכולוגים. לעיתים אני חלק מוועדה [מסוימת] ולעתים אחרות אני דן לבדי עם קבוצה גדולה של צעירים עד שאני משכנע אותם.  

 

על העצורים ותפיסותיהם

שאלה: אילו תפיסות מצאתם בקרב צעירים אלו?

אל-עביכאן: התפיסות רבות ומגוונות והן נוגעות להבנה מוטעית של [משמעות] הג'יהאד [ומשמעות]  החדית' [האומר] 'הוציאו את הפוליתיאיסטיים מחצי האי ערב'. כמו כן, יש הבנה מוטעית בנוגע למשמעות הסיוע למי שאינם מוסלמים, התכפיר [האשמת מוסלמי בכפירה], סוגית השיפוט על פי חוקים הנקבעים על ידי בני אדם [ולא ע"י אללה] ועוד.

 

שאלה: האם באמת הצלחתם לתקן את התפיסות הללו באמצעות הייעוץ?

אל-עביכאן: כן, תודה לאללה, אני תיקנתי את תפיסותיהם של רבים מהצעירים הללו והם שוחררו. יש לזקוף זאת לזכותו של אללה ולזכות דאגתה של המדינה לתקן את תפיסותיהם של הצעירים הללו על מנת שיהוו לבנה טובה בבניין המולדת שלהם.


שאלה: כיצד הגיעו אליהם תפיסות אלה?

אל-עביכאן: הן הגיעו אליהם באמצעות כמה ספרים, קלטות, פרסומים ועלונים. בנוסף לכך [שרעיונות אלה הופצו] על ידי אישים בולטים המאמינים ברעיון התכפיר ועל ידי בעלי מחשבות סוטות ותועות.

 

שאלה: הג'יהאד הוא אחת הסוגיות החשובות. מה גיליתם אצלם בעניין זה?

אל-עביכאן: מצאנו שמובן הג'יהאד אצלם מוטעה שכן בעיניהם הוא רצח כל כופר וכל מי שמשתף פעולה עם הכופר הזה ללא סייגים או תנאים...

 

שאלה: האם היו מי שסירבו להכיר בכם כעלמאא, כתועמלנים [של האסלאם] וכיועצים שלהם?

אל-עביכאן: האמת היא שהיו כמה שלא הכירו בנו אולם הם היו מעטים, תודה לאל. מפני שהם לא מבינים באמת את העניינים השרעיים והם נלחמים בכל מי שמתנגד לתפיסה [שלהם].

 

שאלה: מה מספרם של אלו שנהנו מתוכנית הייעוץ ומה גילם?

אל-עביכאן: גילם נע בין 18-30 אולם אין לי סטטיסטיקה מלאה בנוגע למספרם...

 

למורים ולג'יהאד באפגניסטן היה תפקיד בעידוד הקיצוניות

שאלה: האם לתוכניות הלימוד ולבתי הספר היה תפקיד בהדחת הצעירים הללו?

אל-עביכאן: אין ספק שהיו מורים בבתי הספר ובאוניברסיטאות שהזינו את המחשבה התועה הזו באמצעות חריגה מתוכנית הלימודים שנקבעה על ידי המדינה. הם ניצלו את ההזדמנות והפיצו בקרב הנוער את הרעלים שלהם בהעדר פיקוח.

 

שאלה: האם הג'יהאד באפגניסטן היווה גם סיבה לאידיאולוגיה התועה הזו בקרב הצעירים?

אל-עביכאן: אין ספק שמי שהלכו לאפגניסטן הושפעו מבעלי המחשבות התועות שהיו שם. שכן הם היו יכולים לשכנע אותם בתפיסות אלה מכיוון שלצעירים הללו לא היתה חסינות של [ידע] שרעי ודתי.

 

שאלה: האם למשפחה היה תפקיד בכך?

אל-עביכאן: אינני יכול להאשים את המשפחות בכך אולם אומר כי יתכן והיתה הזנחה מצד כמה משפחות..."



[1] אל-וטן (סעודיה), 30.10.2005.

[2]  אל-מדינה (סעודיה), 3.11.2005.