המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש עסקים כוויתי: על מדינות המפרץ לסייע לעיראק
1/10/2005

 

איש עסקים כוויתי קורא למדינות המפרץ לתת סיוע כלכלי לעיראק

 

חאמד אל-חמוד, בעל טור ואיש עסקים כוויתי, פרסם מאמר ביומון הלונדוני "אל-חיאת" בו קרא למדינות המפרץ ובראשן סעודיה וכווית להעניק סיוע כלכלי לעיראק שיתרום לשיפור מצבה הביטחוני. להלן תרגום עיקרי מן המאמר[1]:

 

"בעת ש[יורש העצר הסעודי], האמיר סולטאן בן עבד אל-עזיז, קרא מעל בימת האו"ם לשמור על עיראק ערבית ו[ראש ממשלת כווית] השיח' צבאח אל-אחמד קרא מעל אותה בימה להשיג ביטחון בעיראק, נפגשו בכווית נציגים מסעודיה, איראן, ירדן וכווית כדי לחלק [ביניהן] את הפיצויים שתשלם עיראק למדינות אלה על הנזקים הסביבתיים שגרמה הפלישה של סדאם [חוסיין] לכווית בשנת 1990. סכומי כסף אלה מוערכים בכארבעה מיליארד דולר כשהחלק הארי מהם, כשלושה מילארד דולר, יינתן לכווית. האמיר תורכי בן עבד אל-עזיז, יו"ר הלשכה הנשיאותית למטאורולוגיה ואיכות הסביבה בסעודיה, הודיע כי האו"ם יתחיל לשלם את הפיצויים האלה מההכנסות של מכירות הנפט העיראקי...

 

יתכן ויש מי שיחשוב שלנושא הביטחון בעיראק, המעניין את האמיר סולטאן והשיח' צבאח, אין קשר להטלת האחריות לפשעיו של הנשיא העיראקי הקודם על עיראק וכי קשה לשנות את ההתחייבויות הבינלאומיות [לתשלום הפיצויים]. אולם, ההתחייבויות הללו שהוטלו על עיראק נוכח בידודה ונוכח הסלידה והבוז של העולם כלפי ההנהגה הפוליטית שלה דאז, עדיין מזכירים לנו שהאו"ם - תחת לחץ כבד מצד ארה"ב שהאמינה כי הדבר יחליש בסופו של דבר את סדאם [חוסיין] - לא נהג בצדק [בהעמידו דרישה זו] ולא לקח בחשבון כי הדבר מקשה על העם העיראקי ומנציח את עוניו ואת כאבו.

 

יישום [גביית החובות מעיראק] בתקופה הנוכחית... הוא כמו לקיחת לחם משולחנו של העני כדי לתת אותו למי שלא זקוק לו. לכן אין מנוס אלא למצוא דרכים חדשות כדי לעזור לעיראק ולעיראקים לשפר את מצבם...

 

על אף התפקיד שמילאו הקבוצות המכריזות [על מוסלמים אחרים] ככופרים ושל תומכי המשטר [העיראקי] הקודם בהרס הביטחון ובביצוע פשעים המוניים, הרי שאחוז גדול מ-16 אלף האנשים שמשתפים איתם פעולה עושה זאת מסיבות כלכליות, שכן עיראק סובלת מאבטלה גדולה שעשויה להגיע לכ- 50%. כדי להעריך את ההשפעה של [המצב הכלכלי] על המצב הביטחוני נדמיין לעצמנו שאחוז האבטלה בסעודיה ובכווית יגיע ל-25%: מצב כלכלי כזה, חס וחלילה, יביא להופעתם של אל-זרקאוי ושל סוגים אחרים של קיצונים המכריזים [על מוסלמים אחרים] ככופרים. לכן העיסוק של סעודיה וכווית בביטחון של עיראק צריך לחרוג [מרמת] הבעת תקווה ומתמיכה מוראלית לתמיכה כלכלית.

 

 על שתי מדינות אלה להוביל תכנית ברורה להשגת הביטחון בעיראק ע"י שיפור תנאי המחייה של העם [העיראקי] בתיאום עם הממשלה הנבחרת ועם מדינות אחרות החברות ב'מועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ'. זאת במיוחד לאחר שהמצב הכלכלי במדינות אלה שגשג מאוד בעקבות עליית מחירי הנפט והאווירה האופטימיות באזור לאחר נפילתו של המשטר העיראקי שעבר מן העולם. כדי שמשהו כזה יתגבש בפועל ייתכן שעל סעודיה וכווית להתגבר על הדעות הקדומות לפיהן עיראק, המלחמות בעיראק והביטחון שלה הם עניינם של האמריקאים בלבד.

 

פיתוח עיראק והשגת היציבות שם הם מעבר ליכולות של העיראקים וממשלתם. הדבר מצריך מאמצים כנים מצד המדינות החברות ב'מועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ' בכלל ומצד כווית וסעודיה בפרט. האמריקאים, למרות יכולותיהם הטכנולוגיות, לא הצליחו להכשיר מחדש את  התחנות ליצור אנרגיה כדי שיגיעו לרמה שהן היו לפני נפילת משטרו של סדאם... נושא החשמל הוא נושא בעל חשיבות מיוחדת ואם מדינות המפרץ יעזרו באספקת החשמל [לעיראק] הן יכולות להקל בכך על סבלם של העיראקים, שהרי אפשר בקלות יחסית לחבר את חברת החשמל של עיראק למדינות המפרץ... חיבור זה יהיה סיוע שישפר את חייהם של מיליוני עיראקים ויהווה איתות ברור מצד מדינות המפרץ שהן תומכות בתהליך המדיני בדרכי שלום בעיראק...

 

מדינות המפרץ ועמיהן יכולים להעניק הרבה למדינה זו הקשורה [אליהן] מבחינת השפה, הדת, הגיאוגרפיה וההיסטוריה, ואשר עתידה ישפיע בצורה ישירה או עקיפה על רובן. אנחנו [נמצאים] במצב של פריחה כלכלית, מה שמקל על התמיכה והסיוע [לעיראק]. עליית מחירי הנפט והמלחמה שהסתיימה בנפילת משטרו של סדאם [חוסיין] יצרו הזדמנויות כלכליות באזור והכפילו את ההכנסות של הממשלות [במדינות המפרץ]. כמו כן, הדבר הביא להכפלת ערכן של מניות החברות בבורסות של מדינות המפרץ... לכן, המצב הכלכלי באזור מתאים כיום לנקיטת יוזמות כלכליות שיסייעו להשבת הביטחון לעיראק מצד 'מדינות המועצה לשיתוף פעולה [של המפרץ]' והמגזר הפרטי."

 

 



[1] אל-חיאת (לונדון) 24.9.2005