המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מנהיג אופוזיציה בסורה: אנו זקוקים לשלום יותר מהישראלים
22/7/2005

 

מנהיג המפלגה הסורית האופוזיציונית: "המשטר הסורי נותן חסות לטרור; אנו בסוריה זקוקים לשלום יותר משהישראלים זקוקים לו"

 

פריד אל-ע'אדרי, מנהיג מפלגת הרפורמה הסורית האופוזיציונית, העניק ריאיון ליומון הכוויתי "אל-סיאסה" שבו מתח ביקורת חריפה על המשטר הסורי "שפשעיו אכזריים יותר מפשעי סדאם חוסיין". הוא האשים את המשטר הסורי במתן חסות לטרור והביע תמיכה בהסכם שלום עם ישראל. להלן עיקרי הריאיון:[1]

 

בקרוב מאוד ייחשפו פשעי משטר הבעת' הסורי

שאלה: האם תיעדתם את הפרות זכויות האדם ע"י שלטון הבעת' כדוגמת הטבח בחמאת שבו קיפדו את חייהם יותר מ-20 אלף בני אדם?

 

אל-ע'אדרי: "התחלנו לאסוף חומר ונמשיך בכך ישירות עם הניזוקים. יש הרבה מאד סורים המשתהים [במסירת החומר] מחשש לדיכוי [מצד המשטר]. קיבלנו את החומר שלהם וכאשר תגיע ההזדמנות נגיש אותו לבתי המשפט הבינ"ל. הצטבר אצלנו חומר עצום המרשיע את המשטר בפשעים נגד האנושות לצד חומר שתיעדו מקצת הארגונים והגורמים שניזוקו... בקרוב מאד ייחשפו בפני העולם פשעי משטר הבעת' הסורי, שהם מתועבים וזוועתיים הרבה יותר ממלחמות [סדאם חוסיין] בחלקו העיראקי של משטר הבעת'. פשעי [מפלגת] הבעת' התבטאו בכיבוש מדינות שלוות כגון: כווית ולבנון, בהשמדת תושבים חסרי נשק באמצעות נשק להשמדה המונית בחלבג'ה, ו[בכריית] קברי אחים כגון: אל-אנפאל, תדמור וחמאת [בסוריה]. אנו נקרא לכל אנשינו שנפגעו, בכל אמצעי התקשורת ומעל כל בימה, לספק לנו ראיות לפשעים ולנקוב בשמות הפוגעים. נמשיך לפעול בכיוון הזה ואנו בטוחים שהפושעים יובאו למשפט צדק בסוריה בדומה לסדאם חוסיין ויקבלו את העונש המגיע להם..."

 

תמיכה בהידוק הקשר עם עיראק החדשה

שאלה: לאחרונה ביקרת בעיראק. האם תוכל לשפוך אור על מטרות הביקור הזה והאם הוא מבשר את הישנות התרחיש העיראקי בסוריה ואת הפלת המשטר בכוח?

 

אל-ע'אדרי: "התפקיד שמילאה ארה"ב בעיראק הוא חיובי. היא שחררה את העיראקים ואת שכניהם ממשטר הבעת' והחלה להפיץ את הדמוקרטיה... בעתיד תמלא עיראק תפקיד אדיר בהאצת התמורות הדמוקרטיות במדינות השכנות ובסוריה בפרט, ויהיה לה תפקיד חלוצי שיעלה על תפקידה של ארה"ב.

 

אנו במפלגת הרפורמה הסורית סבורים שהידוק הקשרים עם אישים בעלי השפעה ופוליטיקאים בעיראק החדשה, המאמינים בתפקיד החלוצי של עיראק באזור הערבי, הוא לא רק לטובת עיראק אלא גם [לטובת] 300 מיליון תושבים ערביים המצפים לדמוקרטיה. כיתור מוקד הרשע של מפלגת בעת' הסורית מעניין את כולם ולא רק את הסורים. המשטר הסורי נותן חסות לטרור ומשווק אותו ובכך מערער את יציבות האזור כולו...

 

אשר להפלת המשטר בכוח, אנו תנועה דמוקרטית לא אלימה ואיננו חותרים לנקוט אלימות גם כאשר המטרות נעלות. אנו פועלים בשקיפות ובאופן ברור. הזרם שקורא להגיב כלפי המשטר באלימות ולהדיחו בכוח עדיין מתעכב, ואין זה סותר [את האפשרות] שהוא יתפתח בעתיד אם המשטר יאריך ימים. איש אינו יכול לנבא האם תיכפה עלינו אופציית האלימות או לא..."

 

"המשטר הסורי אינו נרתע מסילוק כל יריב בכל האמצעים"

שאלה: רצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, גרם לרעידת אדמה פוליטית בלבנון ובאזור. מי המרוויח מהפשע הזה? ועל איזה בסיס האשמתם את המודיעין הסורי במעורבות ברצח?

 

אל-ע'אדרי: "יש רשימה ארוכה של מקרים שבהם רצח המשטר הסורי את מתנגדיו בסוריה ומחוצה לה. כיום הוא עוסק בתחביבו המועדף, ערעור הביטחון והיציבות בעיראק. הרי אין לו אינטרס שתתקיים דמוקרטיה בעיראק ובלבנון השכנות לסוריה... בתי הכלא בסוריה קלטו עשרות אלפי סורים ולא סורים ואלה לא יצאו [משם]. בני אדם רבים מאוד מתו בלבנון. אישים פוליטיים דוגמת ג'ונבלט, ג'מייל ואחרים, שהיו ידועים בהתנגדותם להגמוניה הסורית בלבנון, נרצחו. המשטר הסורי אינו נרתע מסילוק כל יריב בכל האמצעים. המחלוקת של משטר הבעת' עם אל-חרירי הפכה ליריבות כאשר הוא התנגד להארכת כהונתו של [הנשיא] לחוד. לאחר מכן אולץ אל-חרירי ע"י הגנרל רוסתום ע'זאלה [מפקד מנגנוני הביטחון הסוריים בלבנון] לחזור בו מהתנגדות להארכת כהונת לחוד. המחלוקת בין חרירי למשטר הבעת' [גברה] ביחס לעמדתו נגד ההתערבות הסורית הגסה בארצו ובאשר להחלטה 1559.

 

משפחת אל-אסד עדיין חושבת במונחים של המלחמה הקרה... מטרתה להפחיד את הלבנונים ולהרדימם לפרק זמן נוסף..."

 

על רפעת אסאד לעמוד לדין

שאלה: מה האמת בידיעה המפתיעה שרפעת אל-אסד חוזר [לסוריה] והאם אתה מאמין שיש עסקה כלשהי בעדה העלווית?

 

אל-ע'אדרי: "מעשי הלוליינות האחרונים של רפעת אל-אסד הם ניסיון נוסף להציל את משפחת אל-אסד השלטת ולחזק את שלטונה על גבו של העם הסורי, כדי שיוכל לפרוס את שליטתו שוב... אנו במפלגת הרפורמה הסורית בסוריה סבורים כי העמדת רפעת אל-אסד לדין היא חובה לאומית  בנוסף להיותה צורך משפטי והומאני... 

 

האיש הזה [רפעת אל-אסד] ידוע כמי שידיו מגואלות בדם. הוא יגביר את הסתבכותו של המשטר ויאיץ את היעלמותו. לדעתנו, זה ניסיון נואש של משפחת אל-אסד להעביר את השלטון מדור לדור ולבזוז את הסורים. בלתי אפשרי שהוא ישווק את עצמו כשה תמים. האיש הזה מנודה מן החברה הסורית. אנו רואים בו קלף שרוף וארה"ב, אירופה ומדינות ערב מתנגדות לו. זה שטבח בסורים [רפעת אל-אסד] משווק את עצמו כמלאך וכשוחר החירות והדמוקרטיה שאותה הוא הפיל בסוריה. סמל האימה והפחד בסוריה [רפעת אל-אסד] רואה באחדות ובליכוד הכרח עבור הסורים וסבור כי דחיית כל הסכסוכים החלקיים [והבעיות] הפעוטות והפורמאליות תיטיב עם הסורים...

 

האופוזיציה המתחנפת, שקידמה בברכה את האפשרות שרפעת אל-אסד יחזור,  מאבדת את אמינותה וחושפת את פרצופה האמיתי ואת עמדתה באשר למה שעבר על [התושבים] הסורים בימי המשטר בעידן של חאפט' [אל-אסד] ומה שעובר עליהם בזמן יורשו בשאר..."

 

"מה שלא השיבה מפלגת הבעת' במלחמה, נשיב בשלום"

שאלה: מה דעתך על המו"מ בין סוריה לישראל והאם חוות שבעא הן סוריות או לבנוניות? ובהקשר לכך האם אתם מסכימים ללחץ האמריקאי על חזבאללה?

 

אל-ע'אדרי: "לסכסוך הסורי-הישראלי יש מאפיינים ברורים של סכסוך על אדמה סורית -  רמת הגולן וחוות שבעא, עפ"י מסמכי האו"ם. איננו גורסים כי צריך להתנות את פתרון  בעייתנו בפתרון הסכסוכים של החמרוז' והטמילים. אנו בעד הפרדה בין הסכסוכים ובעד פתרונם בדרכי שלום מתוך הנחה שפתרון כל סכסוך באמצעות מלחמות לא יוביל לתוצאות. הצבא הסורי, שהפך להיות כלי שרת בבתי הקצינים הסוריים ובחוותיהם והמצויד בנשק סובייטי חלוד שתמיד הופנה לחזותיהם של הסורים, צריך להתנהג בתבונה ובהיגיון. אנו בסוריה זקוקים לשלום יותר משהישראלים זקוקים לו...

 

אנו הסורים ראויים לחירות ושואפים למזרח תיכון ששולטת בו הדמוקרטיה וכל העמים והדתות חיים בו באחווה. אנו סבורים כי השלום הגרוע ביותר עדיף על המלחמה הטובה ביותר. מה שלא השיבה מפלגת הבעת' במלחמה אנחנו נשיב בשלום סביב שולחן המו"מ באווירה של יחסי שכנות טובה עם כל המדינות סביבנו..." 

  



[1] אל-סיאסה (כווית), 17.7.2005