המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איש דת קטרי: הפתוות של אל-קרצ'אוי הזיקו לאסלאם
28/7/2005

 

איש דת קטרי: הפתוות של אל-קרדאוי ודומיו שהתירו את פיגועי ההתאבדות  גרמו למשבר אידיאולוגי ומוסרי באסלאם

 

ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, לשעבר דיקן הפקולטה לשריעה ולמשפט באוניברסיטת קטר, פרסם ב-25 ביולי 2005 מאמר ביומון הקטרי "אל-ראיה" בו מתח ביקורת כנגד שיח'ים כדוגמת הד"ר יוסף אל-קרדאוי שיצרו, לדבריו, פרצה בדיני ההלכה של הג'יהאד כאשר התירו את פיגועי ההתאבדות בישראל ובעיראק, דבר שגרם למשבר אידיאולוגי ומוסרי באסלאם[1]. להלן קטעים ממאמרו:

 

"אנו מתמודדים עם אסלאם חדש, אסלאם כועס העוין את העולם באמצעות בנים שלא היטבנו לחנכם, ללמדם ולהקנות להם תרבות, הנושאים תחושות שנאה כלפי החיים וכלפי האנשים החיים. תוכניות הלימוד הדתיות שלנו לא הצליחו לשתול בליבם את ערכי האהבה ההומאניים והם נפלו לחיקה של הקיצוניות והאלימות והפכו להיות כלי משחק המבצע את ההנחיות, הפתוות וההוראות של האמאמים [מפיצי] השנאה והתוקפנות. [האמאמים הללו] אמרו להם: 'העולם עוין אתכם ואת האסלאם שלכם. תרבות המערב רוצה לחסל את זהותכם, את דתכם ואת השריעה שלכם. לכן עליכם להילחם מלחמת ג'יהאד כדי לסייע לדתכם.' התוצאה המרה היתה שהם הפכו למפוצצים את עצמם ואת האנשים החפים מפשע זולתם.

 

בעבר התנסה העולם בפעולות התאבדות אולם הוא נחלץ מהן. כיום אף אחד אינו מפוצץ את עצמו בין נשים וילדים, במסעדה, בבית חולים או ברכבת תחתית - חוץ מהמוסלמים אשר עדיין עושים זאת ומטילים אימה. אין מדובר בכל המוסלמים אלא רק במוסלמים הסונים. ואין מדובר בכל הסונים אלא רק בקבוצה המכונה הסלפיה הג'יהאדיה שהיא תוצאה או תערובת של [עיקרון] השלטון הבלעדי של אללה [החאכמיה] אותו הגו [סיד] קטב והאחים המוסלמים ושל הסלפיה הוהאבית הדוגלת בתכפיר [האשמת מוסלמים אחרים בכפירה][2]. [קבוצת הסלפיה הג'יהאדיה] היא שאיחדה את המרוקאי, הסורי, המצרי, הפקיסטאני, הסעודי והתימני באמצעות תחושת עוינות אחת ותרבות אחת והיא שגרמה להם לפוצץ את עצמם בקרב המוסלמים בעיראק, סעודיה, אפגניסטן וצ'צ'ניה ובקרב הלא מוסלמים

באמריקה, מדריד, בריטניה והפיליפינים...  

האם דתנו מסכימה לרעיון ההתאבדות? המותר למוסלמי לפוצץ עצמו בין אחרים מפני שהם אויבים?

המקורות הקדושים [האסלאמיים] התייחסו לכך כאחד החטאים הגדולים ביותר. כל הספרות [ההלכתית] בנוגע לג'יהאד, לאורך 14 מאות, אינה מתירה לפגוע בנשים וילדים חפים מפשע. יתרה מכך, אפילו אם האויב חילל את הדברים הקדושים והרג נשים וילדים [מוסלמים] אסור להגיב באותה מידה מפני שבעינינו הג'יהאד מתקשר למוסר ולמעלות הטובות ואסור לנו לפעול בהתאם לפשעי האויב. זהו [עיקרון] מוצק בספרי ההלכה שלנו, בתוכניות הלימוד שלנו ובפרקי הג'יהאד [שבספרי ההלכה] שלנו. העלמאא והשיח'ים של הסלפיה כדוגמת אבן באז, אבן אל-עת'ימין ואאל אל-שיח' הדגישו זאת וכך עשו גם השיח'ים הגדולים של אל-אזהר שלתות, אבן זהרה וד"ר טנטאוי.

 

כאשר נשאל השיח' אל-עת'ימין על פעולות ההתאבדות הוא אמר כי [מבצעם] הורג את נפשו והוא יתייסר בגיהנום. אאל אל-שיח' אמר 'אינני מכיר שום סיבה הלכתית [לפעולות ההתאבדות]' והשיח' אל-עביכאן אמר שהכינוי של פעולות ההתאבדות כפעולות מסירת נפש הוא טעות וכי [פעולות אלה]  אסורות מבחינה הלכתית. [כמו כן] ד"ר אל-זקזוק, שר ההקדשים המצרי אמר שהמתאבדים אינם שהידים, יתרה מכך הם מבצעים פשע כפול [הראשון הוא פשע] נגד אללה מעניק החיים [והשני הוא הפשע של] תקיפת האחרים. 

 

הדין השרעי, האוסר על פגיעה באזרחים, נשאר תקף עד שפתחו השיח' אל-קרדאוי וקבוצה של חכמי הלכה פרצה מסוכנת [בהלכה] בנוגע לג'יהאד. היה זה כאשר הוא פסק כי פעולות ההתאבדות בקרב אזרחים היא דבר לגיטימי, מתוך תמיכה [בתנועת] החמאס. הוא אמר: זהו אחד הסוגים המפוארים ביותר של הג'יהאד והוא סוג של טרור לגיטימי מבחינה הלכתית, בטענה שאין הבדל בין אזרח לבין איש צבא מפני שהילדים בישראל כיום הם הלוחמים של מחר וכי כולם כובשים. את אותה הפתוא הוא [גם] הסב למען פעולות [ההתאבדות] בעיראק כאשר אמר שאין הבדל בין אזרח [אמריקאי] לאיש צבא אמריקאי בעיראק מפני שהאזרח משרת את איש הצבא. אחר כך הוא עשה הכללה בנוגע לכל האזרחים [בעיראק] הקשורים לכוחות הכיבוש, מוסלמים ושאינם מוסלמים, כאשר פסק כי מי שמשתף פעולה עם הכובש דינו כדין הכובש. זהו אותו בסיס הלכתי עליו נשענים פונדמנטליסטים כדוגמת [אבו מוצעב] אל-זרקאוי, [אבו מחמד] אל-מקדיסי[3], אבו קתאדה[4]  וחאמד אל-עלי[5]...

 

הפרצה הקטלנית הזו יצרה משבר אידיאולוגי ומוסרי באסלאם - כפי שאמר [העורך לשעבר של היומון אל-וטן ג'מאל] חאשוקג'י [במאמר ביומון אל-אתחאד ב-19.7.2005] – והיא גרמה לנזקים גדולים ביותר לאסלאם ולמוסלמים. ההידרדרות המוסרית הגיעה עד כדי כך שמפוצצים ילדים בבגדאד ומפוצצים אזרחים שלווים באוטובוסים בלונדון. הפתוות הללו הן אות קלון מוסרית ואידיאולוגית שעלינו לנקות את האסלאם שלנו ממנה...

 

נשאלת השאלה מדוע השיח'ים הללו התירו את פעולות ההתאבדות? הם אומרים שזהו נשק באמצעותו נשפוך את דמו של האויב, נזרע בו פחד וננקום את כבודם המחולל של המוסלמים בפלסטין, בעיראק, באפגניסטאן, בקשמיר, בצ'צ'ניה בשל המדיניות המערבית האמריקאית העושקת. איזו אמירה והצדקה אומללה. אבוי ללימוד [הדתי] ולדעוה [תעמולה] למען אללה. האם אנו מצדיקים פעולות ברבריות בטענה שנגרם לנו עוול ושאנו קורבנות? האם רק אנו - לבדנו – סובלים מעוול בעולם רווי העימותים הזה? האם אין לנו חלק בעוול עליו אנו מתלוננים? האם אנו מלאכים והם שטנים? האם באמצעות פעולות ההתאבדות אנו נוקמים על כבודה של האומה? האם באמצעות רצח ילדי עיראק וההתקפות על המקומות הקדושים של השיעים בעיראק אנו משיבים את גאוות האומה הפצועה? מה הקשר של רצח מוסלמים חפים מפשע באלג'יריה, סעודיה, מרוקו, תורכיה, פקיסטן וצ'צ'ניה לעוול האמריקאי כנגדנו?

 

הדרשן עומד על בימת [המסגד] וצורח: 'ראו כיצד הורגים מוסלמים בכל מקום!' [אולם] מי הוא זה שהורג את המוסלמים? אלו הם המתאבדים שהורגים מוסלמים, בממוצע של 33 הרוגים בכל יום בעיראק. תוך שנתיים הגיע מספר הקורבנות מקרב האזרחים העיראקיים ל-30 אלף ו-20% מהם נשים וילדים. האם באמצעות רצח מוסלמים אנו נוקמים על הכבוד? הם מדברים על העושק של המערב ושל אמריקה, האם הם באמת סובלים מהעושק? מה הם עושים, איפוא, באירופה ובבירה הלונדונית המלאה באמאמים הפונדמנטליסטים. אם הסיבה [לפעולות ההתאבדות] היא העושק של המערב או של אמריקה, כפי שהם אומרים, מדוע איננו מוצאים מתאבד פלסטיני או שיעי שמפוצץ את עצמו בקרב האמריקאים והאירופאים, שהרי הם אלו שהכי סובלים מן העושק השקרי הזה?!...

 

הם חוזרים על שירי הקינה שלהם שהקולוניאליזם והמדיניות התוקפנית הם הסיבה למה שקרה באמריקה, במדריד ובלונדון ולמה שקורה בזירה הערבית. המחשבה החולנית הזו שערוצי הלווין שלנו מפיצים - כפי שאומר אחמד עבד אל-מלך [במאמר ביומון אל-אתחאד ב-21.7.2005] - היא שגורמת לעולם לאבד את התקווה בנוגע אלינו. אנו גינינו את הטרור והיה עדיף שלא היינו עושים זאת. הגינוי [הזה] היה מלווה [במילה] 'אבל' האומללה והיה עדיף בלעדיו, מפני שהוא עושה שירות חינם לתועמלני הטרור ויוצר את האווירה התרבותית לצמיחת הקיצוניות.

 

הטירוף של היטלר הרג 50 מיליון איש למען כבוד האומה הגרמנית המושפלת. היהירות של סדאם [חוסיין] גרמה לרצח מיליונים בהגנה על כבודה של האומה הערבית. כמה אנשים צריכים להירצח על ידי אנשי הג'יהאד למען היהירות של האומה האסלאמית הפצועה? המתאבדים רצחו בניו יורק, מדריד ולונדון ארבעת אלפים איש ורצחו בזירה האסלאמית חצי מיליון איש, מתי הרוב השקט ירים את קולו נגד הטרור כדי להגן על דתו ועל כבודה?" 



[1] אל-ראיה (קטר), 25.7.2005. המאמר פורסם גם ביומון הכוויתי אל-סיאסה ב-25.7.2005.  

[2]  הסלפיה הג'יהאדיה הוא כינוי בו משתמשות קבוצות הטרור האסלאמיות כדי לתאר את עצמן, כלומר, שחבריהן הולכים בדרך המאמינים הראשונים בני דורו של מחמד [הסלף] ודוגלים בחובה להילחם מלחמת ג'יהאד נגד הכופרים היום. 

[3]  אבו מחמד אל-מקדיסי הוא כינויו של עצאם מחמד טאהר אל-בורקאוי פלסטיני מאזור שכם הכלוא בירדן. אל-מקדיסי נחשב למנהיג הזרם הסלפי בירדן בכלל וכמורהו הרוחני של מנהיג אל-קאעדה בעיראק אבו מוצעב אל-זרקאוי בפרט.

[4]  אבו קתאדה הוא כינויו של עמד מחמוד אבן עמר, פלסטיני יליד ירדן העצור כעת בלונדון בחשד לקשר עם אל-קאעדה.

[5]  חאמד אל-עלי הוא שיח' קיצוני כוויתי שהיה עצור בחשד למעורבות בפעילות טרור בכווית.