המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 24.3.2008
24/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 24.3.2008

 

בתקציר: תוניסיה: הנשיא מכתיב מי יתמודד על הנשיאות *  אלג'יריה מסתייגת מהצעה לפתוח את הגבול עם מרוקו * עיראק מבקשת ממדינות ערב למחוק לה חובות *  "אל-ג'זירה" השמיטה קטעים מדברי בן-לאדן * גרעין למטרות שלום באיחוד האמירויות * מובארכ לא ישתתף בפסגת דמשק

 

פרויקט אספקת חשמל ממצרים לעזה

הממשלה הפלסטינית הודיעה על מיזם לאספקת חשמל ממצרים לעזה שימומן ע"י קרנות ערביות. היועץ הכלכלי של יו"ר הרש"פ, ד"ר ג'ואד אל-נאג'י, אמר כי הפרויקט יסתיים בתוך שנתיים. בינתיים  החליטה מצרים להגדיל את אספקת החשמל לרצועת עזה מ-17 מגה וואט ל-150 מגה וואט. בכיר במשרד החשמל המצרי מסר ששבע המדינות המחוברות לרשת החשמל המשותפת - מצרים, לוב, ירדן, סוריה, לבנון, עיראק ותורכיה - נענו עקרונית לבקשת הרש"פ לחבר את רצועת עזה לרשת החשמל שלהן, בתנאי שהרשת בעזה לא תהיה קשורה לאף מקור אספקה אחר. 

אל-חיאת (לונדון); אל-אהראם (מצרים), 21.3.08

 

מנגנוני הביטחון בתימן: הפיגוע בצנעא כוון נגד השגרירות האמריקאית

היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח מפי מנגנוני הביטחון בתימן, כי שגרירות ארה"ב בצנעא היתה היעד לפעולת הטרור שלשום שבמהלכה נפגע בית ספר סמוך וכי ארגון אל-קאעדה אחראי לפיגוע. משרד החוץ האמריקאי הזהיר את אזרחי ארה"ב שלא לנסוע לתימן ואישר לעובדי השגרירות האמריקאית בתימן לעזוב את המדינה יחד עם משפחותיהם.

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), 21.3.08, 23.3.08

 

תוניסיה: הנשיא מתכוון למנוע ממועמד האופוזיציה לרוץ לנשיאות

נשיא תוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי, חשף את כוונתו להכניס תיקון לחוקה לפיו מפלגה שלה פחות מ-20 צירים בפרלמנט, תוכל להריץ לנשיאות רק את העומד בראשה. יו"ר המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית מאיה ג'ריבי, אמרה שהתיקון נועד למנוע את מועמדותו של אחמד נג'יב שאבי, יו"ר קודם אשר נבחר על ידי מוסדות המפלגה, כמועמדה לנשיאות. יצוין שלפני שבוע הוחרם גיליון של עיתון המפלגה, "אל-מוקף".

www.elaph.com, 21.3.08    

 

בוש משפץ את פסל החירות וחושב: "כך הרבה יותר טוב"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 22.3.08

  

סעודיה: נעצרו עובדי משטרת הדת שהיו מעורבים בתאונת דרכים

יו"ר משטרת הדת הסעודית, אבראהים אל-ע'ית', דיווח בראיון ליומון הסעודי עוכאט', על מעצר  שני עובדי משטרת הדת שהיו מעורבים בתאונת הדרכים שאירעה (16.3.08) באזור תבוכ שבסעודיה, ואשר בה נהרגו שני צעירים סעודיים.

עוכאט' (סעודיה), 20.3.08. 

 

אלג'יריה מסתייגת מהצעת מרוקו לפתוח את הגבול ביניהן

שר הפנים האלג'יראי יזיד זרהוני הסתייג מהצעת משרד החוץ המרוקאי לפתוח הגבול בין מרוקו לאלג'יריה, שנסגר ע"י אלג'יריה בשנת 1994, ולהגיע לנורמליזציה מלאה בין המדינות. הוא אמר כי מדינתו "לא ממהרת" לפתוח את הגבול, והתנה זאת בפתרון מחלוקות אחרות הקיימות בין המדינות.

לה מטין (מרוקו), 21.3.08; אל-ח'בר (אלג'יריה), 23.3.08

 

עימותים במחנה עין אל-חלוה בלבנון

ביום שישי (21.3.08) התחוללו עימותים במחנה הפליטים עין אל-חלוה בלבנון, בין פת"ח ל"ג'נד אל-שאם", ששככו לאחר השגת הפסקת אש בין הצדדים. היומון הלבנוני, אל-מסתקבל, דיווח כי הסיבה לעימותים היא מעצרו של אחד מבכירי "ג'נד אל-שאם" לשעבר, חוסאם מערופ, על ידי חברי פת"ח והסגרתו לידי שלטונות לבנון. לדברי מקורות פלסטינים, מערופ נחשד בקשר עם רשת ריגול של המוסד.

 אל-מסתקבל (לבנון), 22.3.08

 

עיראק קוראת למדינות ערב לפתוח בה שגרירויות ולמחוק את חובותיה להן

דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע' ,קרא למדינות ערב, בראשן סעודיה ומצרים, לפתוח שגרירויות  בעיראק. לדבריו, העדר נוכחות ערבית בעיראק היא טעות אסטרטגית, בהיות עיראק חלק מהאומה הערבית. אל-דבאע' גם קרא למדינות ערב למחוק חובותיה של עיראק להן, כדי לייצב את כלכלתה.

אל-וטן (סעודיה), 23.3.08

 

בן לאדן: "אני הקריקטורה המזיקה ביותר לאסלאם"; על העיפרון כתוב: "טרור"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 22.3.08

 

אלג'יריה: הרוג ופצועים במהומות בין סונים לאיבאדים

השקט חזר לעיר הדרום אלג'יראית בריאן לאחר שני ימי מהומות בין הקהילה האיבאדית לקהילה המאליכית שבעקבותיהם נהרג אדם אחד, נפצעו 17 ונגרם נזק לרכוש רב.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 22.3.08   

 

עיראק: תפילת יום שישי משותפת לסונים ושיעים בבצרה

בתפילת יום שישי משותפת לסונים ושיעים בבצרה (22.3.08), קרא הדרשן הסוני להפוך את השנה הנוכחית לשנת "ביטחון, בניה ומלחמה בשחיתות ובטרור", ולסכל את "המזימה הטרוריסטית הכופרת" של אויבי אללה לפלג את האוכלוסיה העיראקית ולגרום למרכיביה להילחם אלו באלו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.3.08

 

מצב הדולר לעומת היורו

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (קטר), 22.3.08

 

אנגלה מרקל לאולמרט: "אנחנו מתנצלים על השואה";

אולמרט עונה: "ואנחנו לא מתנצלים"; על השלט: "עזה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 21.3.08

 

סעודיה: הסכם בין האגודה לזכויות האדם לבין משטרת הדת

האגודה הלאומית לזכויות האדם בסעודיה והראשות הכללית של משטרת הדת במדינה, הסכימו על מינוי מתאם קשר ביניהן. הצעד נועד להבטיח תקשורת מהירה ויעילה בין הגופים, בעניינים הנוגעים לשניהם.

אל-וטן (סעודיה), 24.3.08.

 

אל-ג'זירה השמיטה מדברי בן לאדן קטעים הפוגעים בסעודיה

אתר האופוזיציה הסורי "אל-חקיקה" דיווח כי רשת הטלויזיה הקטרית אל-ג'זירה השמיטה קטעים ארוכים מסרטון הוידאו של דברי בן-לאדן הפוגעים בסעודיה. בין סעודיה לקטר הוסכם כי "אל-ג'זירה" לא תשדר דברים הפוגעים בסעודיה בתמורה לפתיחת משרדי התחנה בסעודיה והידוק היחסים בין המדינות.

www.syriatruth.org, 21.3.08

 

הפעלת תכנית גרעין למטרות שלום באיחוד האמירויות

ממשלת איחוד האמירויות הודיעה רשמית על קידום תכנית של גרעין למטרות שלום בעלות של 100 מיליון דולר. המהלך לווה בהתייעצויות עם שמונה מדינות בהן ארה"ב, רוסיה , סין ויפן לגבי הסיוע שיעניקו לאיחוד האמירויות בכניסתה ל"מועדון הגרעין".

אל-אתחאד (איחוד האמירויות), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.3.08

 

סגן הרמטכ"ל האיראני: נפילת ישראל - קרובה

סגן הרמטכ"ל האיראני, מסעוד ג'זאירי, אמר כי "החלה הספירה לאחור לקראת נפילת ישראל". לדבריו, הנוכחות האמריקאית בעיראק אינה חוקית ואינה אנושית, בעוד שהנוכחות האיראנית היא חוקית, "בהתאם ליחסים בין שתי המדינות."

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 21.3.08

 

מובארכ לא ישתתף בפסגת דמשק

מקורות בהנהגה המצרית מסרו כי נשיא מצרים, חוסני מובארכ, החליט סופית לא להשתתף בפסגת דמשק לאור מעורבותה של סוריה בלבנון. המקורות הוסיפו כי ביממה הקרובה תנהל מצרים התייעצויות עם סעודיה, ירדן ואיחוד האמירויות, על מנת לתאם את דרג ייצוגן בפסגה, ובתומן יחליט מובארכ אם נציגו בפסגה יהיה ראש הממשלה אחמד נטי'ף, או שה"ח, אחמד אבו אל-ע'יט.

אל-מצריון (מצרים), 23.3.08

 

שחקנית סעודית הותקפה ע"י משטרת הדת

לפני מספר ימים תקפו אנשי משטרת הדת הסעודית את השחקנית וג'נאת אל-רהביני, בשעה שזו עבדה במסעדתה. האירוע התרחש לאחר שאיש דת החל לקלל את אל-רהביני בטענה שהיא עובדת ו"מתערבבת עם גברים".

www.middleeasttransparent.com , 23.3.08

 

ברכת ראש השנה של אחמדי-נז'אד

במסר לעם האיראני לרגל השנה הפרסית החדשה, הצהיר הנשיא אחמדי-נז'אד, כי ראש השנה הפרסית הוא "יום התכוננות להתגשמות השלטון האלוהי בעולם", וקרא לעם להגביר את הציפייה לקראת הופעתו של 'האמאם הנעלם' (מעין משיח בשיעה).

חיאת (איראן), 20.3.08

 

קטר: ערוץ טלויזיה חדש לתפארת הנביא מחמד

קטר חונכת ערוץ טלוויזיה דתי לווייני חדש שמטרתו להגן על הנביא מחמד, לנוכח ההתקפות בתקשורת האירופית עליו, בעיקר בדנמרק. הערוץ יחל לשדר ב-1.4.08, והוא יכלול תכניות – גם בשפה האנגלית עבור צופים לא מוסלמים - על חייו ופועלו של הנביא המציגות אותו באור חיובי.

www.islamonline.net, 21.3.08

 

"פיצוץ" כינוס פעילי זכויות אדם ערביים בעניין דארפור

כינוס של  ארגון "התכנית הערבית לפעילי זכויות אדם" בעניין דארפור, שנערך בקהיר, התפוצץ. היה זה לאחר שנציג איחוד הרופאים הערבים, ד"ר ג'מאל עבד אל-סלאם, עזב בזעם את אולם הישיבות בתגובה לדברי שבח של נציג "התנועה לשחרור סודאן" - אחד מארגוני מורדי דארפור – על פתיחת משרד התנועה בישראל.

www.sudaneseonline.com, 23.3.08