המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בעל טור סעודי: משרד החינוך הסעודי פועל באופן קיצוני
24/4/2005

 

בעל טור סעודי: משרד החינוך הסעודי מעודד קיצוניות

 

בעל הטור הסעודי, חוסיין שובכשי, פרסם ביומון הלונדוני בשפה הערבית "אל-שרק אל-אוסט" מאמר בו מתח ביקורת על דרך תפקודו הקיצונית של משרד החינוך הסעודי. זאת בעקבות חקירה שערך המשרד להנהלת בית ספר ששלח את תלמידותיו לביקור במערכת העיתוןArab News . להלן עיקרי המאמר:[1]

 

"לקיצוניות פנים רבות ושונות. דם לא חייב להישפך כדי שמקרה מסוים יוגדר כקיצוני. לאחרונה אירע אירוע במנהלת [החינוך] שההגדרה העדינה ביותר שניתן לתת לו היא קיצוניות.

 

קבוצת תלמידות באחד מבתי הספר לבנות בעיר ג'דה רצתה להוציא לאור עיתון פנימי בו יובלטו פעילויות [בית הספר] ויוסברו הישגיו. מאחר שקבוצת התלמידות היתה חדורת התלהבות, אך לא היה להן ידע בתחום התקשורת, הן היו חייבות לצבור ניסיון בתחום העיתונות.

 

לפיכך, הכינה הנהלת בית הספר תוכנית לביקור ב[מערכת] העיתוןArab News  לצורך מפגש עם העורכות ועם [חברי] מערכת העיתון וכן לצורך היכרות עם דרך העבודה העיתונאית הנכונה. הסיור הלימודי תוכנן, לאחר שנתקבלה הסכמה מפורשת מהורי התלמידות, והן הלכו למשרדי העיתון. לתלמידות התלוו ארבע מורות. הן בילו מספר שעות במחלקות העיתון כדי ללמוד מקרוב על התנהלות העניינים ולשאול על דרכי העבודה המקצועית. לאחר מכן צולמו תמונות למזכרת עם עורך העיתון אשר הסביר והציג להן את העבודה העיתונאית. התמונה והידיעה על הביקור פורסמו בעיתוןArab News .

 

לאחר מכן, פרצה מתקפה מאורגנת שתוכננה מבעוד מועד מצד אחדים שקיללו, גידפו ופגעו בתלמידות בדרך שאין לה שום זיקה לדת, לכבוד או למוסר. אולם האסון הגדול יותר היה שמפקחת מטעם משרד החינוך הגיעה לאותו בית הספר ששלח את התלמידות כדי 'לערוך חקירה' ואחר כך 'לבוא חשבון' על 'המעשה של בית הספר' ועל 'התנהגות התלמידות'. זאת בידיעה כי בביקור לא היתה שום התייחדות של אף תלמידה עם גבר.

 

האם מותר לזרוע פחד ולפגוע בשמן של בנות הארץ, כשכל חטאן הוא רצונן ללמוד ולהתפתח למען טובת המולדת וטובת הכלל? הדת נקייה מכל זה. די לנו בכך שחוטפים את דתנו באמצעות מחשבות מחרידות.

 

פרויקט עיתון בית הספר בוטל, התלמידות התאכזבו, הנהלת בית הספר נתקפה בהלם וההורים [של התלמידות] נתקפו פחד. האם יתכן שמנהלת החינוך מכירה את טובת הבנות ודואגת להן יותר מן ההורים? האם אנו מעוניינים 'להמציא' או 'לחבר' מחדש מה מותר ומה אסור?..."

 



[1] אל-שרק אל-אוסט, (לונדון), 19.4.2005.