המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.1.2008
16/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 16.1.2008

בתקציר: מחלוקת הגבול בין עיראק לאירן * חידוש יחסים בין עיראק לסעודיה * המיגרנה של מצבח יזדי * האמנה הערבית לזכויות אדם * המופתי של סוריה: אסור להרוג ילדים ישראלים *  מצב זכויות האדם בסוריה * יומון איראני: אסור להתפתות להצעות סרקוזי

 

עיראק פנתה לאיראן בבקשה לתקן את הסכם הגבול ביניהן

שגריר עיראק באיראן, מוחמד מג'יד אלשיח', גילה כי ממשלת עיראק פנתה לאיראן בבקשה לדון בתיקון 'הסכם אלג'יר' משנת 1975, שקבע את קו הגבול בין המדינות. דובר ממשלת איראן, ע'ולאם חוסין אלהאם, אמר בתגובה כי "הן עיראק והן איראן מאמינות שהסכם אלג'יר אינו פתוח למו"מ." לדברי היומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד, התביעה העיראקית מלמדת על כשלון מדיניות החוץ של אחמדי-נז'אד.

אל-זמאן (עיראק), 14.1.08; אירנא, אפתאב-י יזד (איראן) 15.1.08


חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה ועיראק

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת לשרת החוץ האמריקאית, קונדוליסה רייס ולשר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל-פיצל, אשר נערכה אמש (15.1.08) בריאץ', אמר אל-פיצל כי סעודיה מתכוונת לחדש את יחסיה הדיפלומטיים עם עיראק לאחר נתק של עשרים ושמונה שנים, שהחל עם הפלישה העיראקית לכווית.

אל-וטן (סעודיה), 16.1.08

 

המיגרנה מגבילה את פעילותו של איאתאללה מצבאח יזדי

אתר האינטרנט האיראני אלף, המזוהה עם ציר המג'לס השמרני, אחמד תואכלי, דיווח כי פטרונו הרוחני של אחמדי-נז'אד, איתאללה מוחמד תקי מצבאח יזדי, מתכוון להתפטר מראשות "המוסד ללימוד ומחקר מורשת האמאם ח'ומיני", בשל התקפי המיגרנה הקשים שבהם הוא לוקה. האתר דיווח כי בשל החרפת ההתקפים, נמנע מצבאח יזדי מלהצטרף למסע שערך מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, ביזד, לפני שבוע.

אלף (איראן), 15.1.08

 

תנועת הסטודנטים באיראן מוחה על פגיעה בזכויות האדם במדינה

בעקבות מעצר תריסר סטודנטים אתמול (15.1.08) ע"י כוחות הביטחון האיראנים, הביעה תנועת הסטודנטים את דאגתה העמוקה לנוכח "האסון האנושי", והחרפת דיכוי זכויות האדם באיראן. לדברי פעילי זכויות אדם באיראן, כ-60 סטודנטים עצורים כיום ברחבי המדינה, ומצב חלקם אינו ידוע.

רוז (איראן), 16.1.08

 

השבועון צבח-י צאדק: מרגלים אמריקאים נעצרו באיראן

השבועון צבח-י צאדק, שופרו של עלי ח'אמנאי במשמרות המהפכה, טען כי כוחות הביטחון של איראן עצרו מספר מרגלים אמריקאים שהסתננו לאיראן דרך גבול פקיסטאן. לטענת השבועון, "בידי האמריקאים נמצאו חצי מליון דולר, מצלמות לצרכי ריגול, ומפות של אזורים רגישים באיראן."

צבח-י צאדק (איראן), 13.1.08

 

האמנה הערבית לזכויות אדם נכנסה לתוקפה

ראש המחלקה לזכויות אדם בליגה הערבית, מחמד ראשד, הודיע כי האמנה הערבית לזכויות אדם, הראשונה מסוגה בעולם הערבי, נכנסה לתוקפה. לדבריו, לאמנה, שאושררה על ידי שבע מדינות ערב – איחוד האמירויות, ירדן, אלג'יריה, בחריין, לוב, סוריה והרש"פ - יצטרפו גם מצרים ותימן.

אל-אהראם (מצרים), 15.1.08

 

אלג'יריה: הרוג מפיצוץ מטען; חשד שהמטרה הייתה שר השיכון

אדם נהרג ושניים נפצעו מפיצוץ מטען שהניחו טרוריסטים בקטע של כביש לאומי מספר 5, המחבר בין עמאל ולח'דריה. ניידת משטרה שעברה במקום ניזוקה, אך נוסעיה לא נפגעו. קיימת הערכה שיעד הפיגוע היה שר השיכון, שצפוי היה לעבור במקום בתוך זמן קצר. שיירת השר עוכבה בשל הפיצוץ ובשל חילופי האש שהיו בעקבותיו.

אל-שרוק אל-יומי (אלג'יריה), 15.1.08

 

[אולמרט, בוש והעולם הערבי]

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 15.1.08

 

על הטיל שעליו מצייר האמריקאי כתוב: "הכור הגרעיני האיראני"

אל-ראיה (קטר), 15.1.08

 

המופתי של סוריה: "אללה יקלל כל מי שהורג ילד ישראלי"

בנאום בפני הפרלמנט האירופאי בשטרסבורג, יצא המופתי של סוריה, שיח' אחמד בדר אל-דין חסון, בקריאה מפתיעה לפיה "אללה יקלל כל ההורג ילד או איש פלסטיני, ישראלי או עיראקי, היות והוא הורג אדם שאללה כיבד אותו בלא קשר לאמונתו הדתית". עוד אמר כי אם ייהרסו הכעבה, כנסיית המולד או מסגד אל-אקצא, יקום מי שיבנה אותם מחדש, ואולם כאשר נהרג אדם, איש לא יכול להשיבו לחיים.

www.champress.net, 16.1.08

 

יומון איראני לערבים: אל תתפתו לסרקוזי

מאמר המערכת של היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, הזהיר את מדינות ערב "לבל תיפולנה בפח" שטומנת להם צרפת במסגרת ביקורו הנוכחי של סרקוזי באזור. לדברי היומון, הניסיון האיראני מלמד שצרפת, במיוחד תחת סרקוזי הפועל בשירות הציונים, איננה שותפה כלכלית אמינה."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 16.1.08

 

יומון איראני על הפגיון שקיבל בוש באיחוד האמירויות הערביות

איראן דיילי (איראן), 16.1.08

 

משה"ח הסורי: "אין לבוש זכות לבטל את זכות השיבה"

מקור רשמי במשה"ח הסורי הביע פליאה על קריאת נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ליצור מנגנונים בינ"ל חדשים הכוללים פיצויים, כדי לפתור את בעיית הפליטים הפלסטינים. לדבריו, החוק הבינ"ל אינו מעניק לבוש זכות לבטל אף החלטת או"ם. מאמר ביומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה, האשים את בוש במחיקת היסטוריה אנושית בת אלפי שנים, בכך שהוא מבטל את זכות השיבה של הפלסטינים.

אל-ת'ורה (סוריה), 16.1.08

 

דו"ח: הידרדרות חדה במצב זכויות האדם בסוריה

בדו"ח השנתי שפרסמה, קבעה הוועדה הסורית לזכויות אדם כי בשנה האחרונה חלה הידרדרות חדה במצב זכויות האדם בסוריה. לפי הדו"ח, ההידרדרות באה לידי ביטוי במעצר פעילי חברה אזרחית ופעילי זכויות אדם, ובפסקי דין קשים שנפסקו נגדם. הדו"ח מציין כי כוחות הביטחון הסורים אימצו השנה שיטות חדשות לפיזור הפגנות, בכללן שימוש במכות ובאש חיה, וכי מרכזי חקירה, בתי מעצר ובתי כלא בסוריה משתמשים באופן קבוע בעינויים המובילים, לעיתים, למקרי מוות.

www.hrinfo.net, 15.1.08