המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
על מצבם המתדרדר של הנוצרים בעולם המוסלמי
20/1/2006

ליברל פלסטיני על מצבם המתדרדר של הנוצרים בעולם המוסלמי

 

הסופר הפלסטיני המתגורר בסוריה, ג'ורג' כתן, בעל טור באתר האינטרנט הליברלי www.metransparent.net  סוקר את היחס המפלה כלפי הנוצרים במדינות ערב של ימינו, ומצביע על הירידה במעמדם ובמספרם לעומת תקופות קודמות בהיסטוריה האסלאמית של האזור. הוא מזהיר מפני הפיכת המזרח לאזור נקי מנוצרים, אשר יעדיפו להגר למערב ולא לסבול מן הפיגור והעריצות במדינותיהם. לדבריו, הקהילות הנוצריות צריכות לדבוק בקרקע ולהילחם למען דמוקרטיה ושמירה על זכויות אדם.[1] להלן תרגום חלקים מן המאמר:

 

"הנוצרים מילאו תפקיד מוביל בתקופות האומיית, העבאסית והפאטמית בהפרייה ההדדית בין הציביליזציות ובהעברת המחשבה והמדעים מהציביליזציות [העתיקות] אל הערבים. רבים מהנוצרים בלטו בתקופת הרנסנס בהעברת רעיונות הההשכלה המערבית, בבחינה מחדש של השפה הערבית, בהדגשת הייחודיות של התרבות הערבית בהתמודדות מול הפיגור והעריצות העות'מאניים, ובקריאה להקמת מדינה מודרנית על בסיס השתייכות לאומית ולא דתית... שיא השתתפותם  המיוחדת [בחיים הציבוריים] היה ב'תקופה הליברלית' במחצית הראשונה של המאה הקודמת, ובלטו ביניהם הוגי דעות, משכילים, שרים וחברי פרלמנטים ומפלגות.

 

עם עלייתם של משטרי ההפיכות הצבאיות החילוניות למחצה, תחת סיסמאות פאן ערביות וסוציאליסטיות, במיוחד במצרים, עיראק וסוריה, חלה נסיגה בהשתתפות הנוצרים בחיים הפוליטיים. למרות שמשטרים אלה לא רדפו את הנוצרים -  הרי עריצותם המוחלטת היתה הסיבה העיקרית להתפשטות הפונדמנטליזם האסלאמי הקנאי הקורא למדינה דתית המפלה ודוחקת לשוליים וגורמת להגירה רבה יותר של המיעוטים הדתיים...

 

התפשטות התנועות האסלאמיות והמחשבה הסלפית הקיצונית בחברה המצרית גרמה להרחקתם של הקופטים מן הפרלמנטים, העיריות, האיגודים המקצועיים והמשרות הבכירות במדינה, להצרת צעדיהם בבניה ובשיפוץ של כנסיותיהם, לתקיפה ולהצתה של חלק מהן, ולהאשמתם בכפירה... יצוין עוד, כי תכניות הלימוד התעלמו במשך 600 שנה מההיסטוריה הקופטית של מצרים והמדריך העליון הקודם של האחים המוסלמים דרש לגרשם מן הצבא ומן האדמיניסטרציה וליישם לגביהם את החוק האסלאמי לגבי בני החסות [היהודים והנוצרים], ובהתאם לכך לגבות מהם את מס הגולגולת ["ג'זיה"] ולהפוך אותם לאזרחים מדרגה שנייה.

 

בעיראק העניק משטר סדאם בשנותיו האחרונות חופש פעולה לזרמים סלפיים, שלאחר נפילתו עמדו בראש פעילות הטרור לצד שרידי המשטר הישן... בין פעולותיהם הבולטות פיצוץ שש כנסיות ביום ראשון אחד, דבר שגרם להגירה מסיבית של נוצרים. מספרם של [המהגרים] מאז מלחמת המפרץ הגיע לפחות לשליש מנוצריי עיראק...

 

בגדה המערבית ובעזה רואות התנועות החמושות האסלאמיות את פלסטין כהקדש דתי מוסלמי ["וקף"] וקוראות לשמור על המקומות הקדושים למוסלמים תוך התעלמות מן המקומות הקדושים לנוצרים... הנוצריות המעטות בעזה נאלצות לעטות רעלה מחשש מן הקיצוניים. לפני מספר שבועות פוצץ המקום האחרון לממכר יינות בעזה למרות שהוא שייך למוסדות בינלאומיים...

 

בסעודיה נעקרה הנוכחות הנוצרית לפני מאות שנים. למאות אלפי נוצרים המגיעים לסעודיה מהמדינות השכנות וממדינות רחוקות כדי לעבוד אסור לבנות כנסיות והם עלולים להיחשף להלקאות, מאסר וגירוש באם יקיימו את טקסיהם הדתיים בהיחבא בבתיהם. זאת בעוד המשטר הסעודי מוציא את כספיו מרווחי הנפט לבניית מסגדים מפוארים ברחבי אירופה 'הכופרת'...

 

מספר הנוצרים בלבנון ירד מ-50% לפני מלחמת האזרחים ל-35% כעת, וישנם 3.5 מיליון נוצרים מתוך 5 מיליון הלבנוניים החיים במערב...

 

בעוד שהאפליה, הדחיקה לשוליים, ההאשמה בכפירה והרדיפות גרמו בתקופות הקדומות להתאסלמותם של רבים, כיום גורם הדבר להגירה כל זמן שהשערים פתוחים, ויש בכך סכנה לשקיעתה של הנצרות במקום מושבה הראשון במזרח...

 

האם אנו צועדים לעבר חברות אסלאמיות טהורות? האם התדרדרות זו תיעצר, או שלאחר התרוקנות מדינות המזרח מן הנוצרים היא תביא לטוהר עדתי בכל מדינה ומדינה? האם ישנם פתרונות לחיים בדו-קיום מבלי שהרוב ישנא את השונה ממנו מבחינה דתית ולאומית? האם נתקדם לחברות הומניות ודמוקרטיות מעורבות שמקבלות את הפלורליזם הפוליטי, הדתי והלאומי, או נשוב לחשכת המושגים הישנים בשל הנרקיסיזם הדתי, הלאומי והפאן ערבי?...

 

פתרון הפאן ערביות אינו אפשרי עוד לאחר שתנועות הפאן-ערביות פנו לאסלאמיזציה, ומרביתן מסכימות עם כך שהמילה 'ערבי' היא מילה נרדפת למילה 'מוסלמי'. דבר זה כמעט ומוציא את הנוצרי מכלל הערביות האסלאמית השלטת, עד כי מנעו ממורים נוצריים בכמה מדינות ללמד ערבית משום שהיא שפת הקוראן...

 

לנוצרים אין תכנית פוליטית [להקים] ישות מקומית או אזורית. חידוש תפקידם התרבותי וההומניטרי תלוי בהשלמת הרנסנס [התרבותי]... תוך הבטחת החירות לבנות מקומות תפילה, לקיים את הטקסים הדתיים, לקיים תעמולה דתית בדרכי שלום, להכניס שינויים בדתות ללא כפיה, לפרש את הטקסטים הדתיים מבלי להאשים בכפירה את האחר מבחינה דתית או כיתתית... לבטל את האפליה בחוקות ההופכת את נשיאות המדינה למונופול של המוסלמים... ואת השריעה האסלאמית למקור חקיקה...

 

האופציה שנשארה לנוצרים היא לדבוק בקרקע, ולפעול למען מדינות מודרניות דמוקרטיות שיבטיחו את זכויות האדם. זאת באמצעות אזרחות מלאה ושווה לכל מרכיבי החברה ואחדות לאומית המכירה ברבגוניות [של האוכלוסייה] והופכת אותה לגורם המעשיר את המארג המשותף... בשלב המעבר [הנ"ל] ייתכן קיומן של מפלגות נוצריות דמוקרטיות ליברליות שימנעו התערבות של הדת בענייני המשטר, ויגנו על חופש האמונה ועל חינוך דתי סובלני כלפי האחר...

 

הכוחות הפונדמנטליסטים הגדירו את יריביהם בתור החברה המודרנית: אלו הם האישה והלא מוסלמי. לכן הקואליציה האפשרית להתמודדות עימם היא של הכוחות הפוליטיים הדמוקרטיים החילוניים, ארגונים לחיזוק מעמד האישה, מיעוטים וארגוני זכויות האדם העולמיים הפועלים להפצת החירויות ולמניעת אפליה נגד מיעוטים."