המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 14.3.2008
14/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 14.3.2008

 

בתקציר:  ירי איראני לעבר עיראק *  גדודי אל-אקצא: לפטר את סלאם פיאצ'  *  אל-סניורה נפגע מדרך הזמנת לבנון לפסגה הערבית *  פתוא בסעודיה נגד שני כותבי מאמרים  *  אחמדי-נז'אד על היחלשות הדולר * הג'יהאד האסלאמי מאיים בפיגועי ענק

 

עיראק: הממשלה פועלת להשבת הסדר בבצרה

ממשלת עיראק תפרוס בקרוב כוחות צבא בעיר בצרה כדי להחזיר את הנמל לידי השלטון המרכזי ואת השקט לעיר. לדברי בכירים עיראקים, הצעד נעשה נוכח התגברות האלימות במחוז בצרה, העשיר בנפט - בעידודם ובמימונם של גורמים חיצוניים. לדברי אחד הבכירים, הממשלה הציבה אולטימטום  בפני מושל מחוז בצרה: להילחם נגד המליציות, או לאבד את תמיכת השלטון המרכזי.

www.alnajafnews.net , 14.3.08

 

ירי תותחים איראני לעבר אזורים בצפון עיראק

צבא איראן ירה אתמול (13.3.05) אש תותחים לעבר כפרים במחוז אל-סלימאניה שבצפון עיראק, במשך כשעתיים, בטענה שיש בכפרים אלו אנשי ארגון PJAK. ארגון כורדי-איראני זה, המונה 3000 איש, התפלג בשנת 2004 מארגון ה- PKK התורכי, לאחר מעצרו של מנהיג הארגון, עבדאללה אוג'לאן ופתח במאבק מזוין נגד המשטר האיראני למען הקמת "פדרציית כורדיסטן איראן".

 www.alnajafnews.net , 14.3.08

 

איחוד האמירויות: נלכד חשוד במכירת זרקוניום

באיחוד האמירויות החל משפטו של אדם בעל אזרחות ערבית אשר נתפס כשברשותו 240 ק"ג של זרקוניום, חומר שנעשה בו שימוש בכורים גרעיניים ובטילים. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.3.08

 

גדודי אל-אקצא: לפטר את סלאם פיאצ'

גדודי חללי אל-אקצא (פת"ח) קראו ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לפטר את ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאצ', אשר לטענתם השמיט את ההתנגדות מתוכניתה של הממשלה הפלסטינית. כמו כן הם קראו לו לנהל מו"מ עם החמאס כדי להביא לפתרון המשבר הפלסטיני.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 14.3.08 

 

פת"ח וחמאס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-יום (מצרים), 13.3.08

 

אל-סניורה הסתייג מדרך הזמנתה של לבנון לפסגה הערבית

ראש ממשלת לבנון, פואד אל-סניורה, הביע הסתייגות מאופן הזמנתה של לבנון לפסגה הערבית בדמשק, שתתקיים בסוף החודש. את ההזמנה העביר לאל-סניורה עוזר שר החוץ הסורי, אחמד ערנוס, באמצעות שה"ח הלבנוני המתפטר, פוזי צלוח. משה"ח הסורי הודיע כי סוריה תקדם בברכה כל נציג שתשלח לבנון לפסגה. היומון הקטרי אל-ערב, דיווח כי קטר שכנעה את סעודיה להעלות את דרג הייצוג שלה בפסגה, ולשלוח את יורש העצר הסעודי וכי יש תכנית קטרית לפיוס סעודי-סורי.

 אל-נהאר (לבנון), אל-ערב (קטר), 14.3.08

 

פתוא בסעודיה מאשימה שני כתבים בכפירה

פתוא של השיח' הסעודי עבד אל-רחמן אל-בראכ, קובעת כי שני כותבים סעודיים, עבדאללה בן בג'אד ויוסוף אבו אל-ח'יל, הם כופרים. לפי הפתוא, השניים פרסמו דברים הנוגדים את האסלאם, ולכן עליהם לעמוד לדין ולחזור בהם, שאם לא -  יוצאו להורג. הפתוא באה בתגובה למאמרי השניים בעיתון הסעודי "אל-ריאצ'", בגנות ההאשמות בכפירה וטענתם שיהודים ונוצרים אינם כופרים.

www.elaph.com, 13.3.08; www.alarabiya.net, 13.3.08

 

הלחץ האמריקאי על האיראנים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 13.3.08

 

תורכיה מוכנה להגיע לפתרון כולל של סוגיית ה-PKK

עיתון אל-שרק אל-אוסט הלונדוני דיווח כי דיוויד סאטרפילד, מתאם ענייני עיראק במשרד החוץ האמריקני, אמר (13.3.08) כי התורכים מבינים את הצורך בפתרון כולל לסוגיית העימות בינם לבין המורדים הכורדים (ה-PKK). סאטרפילד אמר כי מדובר בפתרון שהוא לא רק צבאי אלא גם "מדיני, חברתי, כלכלי, הכולל את רעיון החנינה גם אם זו תכונה בשמות אחרים".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.3.08

 

אחמדי-נז'אד: היחלשות הדולר מעידה על ההתמוטטות האמריקאית 

בפגישות בסנגל עם מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא ועם נשיא אלג'יריה בוטפליקה, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד, כי "המשטר הציוני חולם להרחיב את כיבושו מנהר הנילוס עד הפרת...והדרך היחידה להפטר מהכיבוש הישראלי היא להתנגד לו." עוד אמר כי "כל צעד שתכליתו הכרה במשטר הציוני יחריף את הבעיות במזה"ת." לדבריו, היחלשות הדולר מעידה על התמוטטות העוצמה האמריקאית כפי שהיה בזמנו עם הקולוניאליזם הבריטי.

אירנא (איראן), 14.3.08

 

הג'יהאד האסלאמי מאיים בפיגועי ענק בישראל

המפקד הצבאי של "פלוגות אל-קדס" (הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי), אבו דג'אנה, איים כי מאות פצצות אנושיות בעזה ועשרות בגדמ"ע מוכנות לבצע פיגועי ענק בישראל כדי לטרפד את הניסיונות לגבש הסכם הפסקת אש עימה.

אל-ג'רידה (כווית), 14.3.08

 

פסגת דקאר, פסגת דמשק ובאמצע: לבנון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 13.3.08