המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך עיתון סודאני קורא לשיפור היחסים עם ארה"ב
12/3/2008

 

עורך עיתון סודאני קורא לשיפור היחסים עם ארה"ב

 

במאמר מערכת ביומון "אל-סודאני", קורא העורך מחג'וב ערוה לשיפור היחסים הדיפלומטיים עם ארה"ב. זאת על רקע המתיחות הגוברת לאחרונה ביחסי ארה"ב סודאן בשל הסנקציות הכלכליות שארה"ב מפעילה כנגד סודאן על רקע רצח העם המתרחש בחבל דארפור ועל רקע התפטרותו של השליח האמריקאי המיוחד לסודאן בגלל אי יישום הסכם השלום בין הצפון לדרום בסודאן. וכן נוכח מדיניות סודאנית אנטי אמריקאית שבאה לידי ביטוי במעבר למטבע היורו ובניסיונות לעכב את בניית שגרירות ארה"ב בח'רטום. להלן קטעים מן המאמר:[1]

 

"... השגריר האמריקאי בפועל בסודאן, אלברטו פרנאנדז, ערך ביקור ב[מערכת] העיתון שלנו... ולמרבה המזל [תזמון] הביקור היה במקביל להצהרת משרד החוץ הסודאני... בה הוא התרה בשגריר לבל יתערב בעניינה הפנימיים של סודאן[2]. הקוראים בוודאי שמו לב לכך שאנו ניסינו [מעל דפי עיתון זה] לתקן את הסדק שנפער בין ארה"ב לסודאן, ולהבליט את הצד החיובי [שביחסים בין המדינות]... זאת מתוך אמונה כי מן הראוי שיחסי ארה"ב סודאן יהיו נורמאליים, גם אם לא הדוקים ביותר. אנו יכולים להעיד שישנן תכונות חיוביות רבות המשותפות לעם הסודאני ולעם האמריקאי: דיפלומטים אמריקאים רבים שעבדו או ביקרו בסודאן הכירו בכך. אחד השגרירים האמריקאים הקודמים נהג לקיים אימוני ריצה ברחובות ח'רטום בביטחון ובשלוה. בנוסף לכך, רבים מן הדיפלומטים האמריקאים קיימו קשרי ידידות טובים עם סודאנים רבים. כמה מהם אף הושפעו מן הקשרים הללו והבינו לעומק את האסלאם העממי האמיתי הרווח בסודאן, וכמה מהם אף התאסלמו. לי אישית יש חבר, דיפלומט אמריקאי, שהתאסלם ונשא סודאנית לאישה. אשתו מסרה לי שהוא נהג לצום בכל יום שני וחמישי. יתכן שבזכות זה ארע נס ואותו דיפלומט ניצל ממוות בטוח כאשר הוא הועבר לקניה, שם קיצוניים פוצצו את השגרירות האמריקאית בנירובי לפני מספר שנים. ואולי שיתוף הפעולה האמריקאי-סודאני הוא מה שמושך מאות אלפי סודאנים לחיות ולעבוד בארה”ב.

 

ארה"ב היא ארץ החירויות, הדמוקרטיה וחופש הקניין. אמנם היא לא חפה מפעולות שרירותיות של אותם נוצרים קיצוניים, אותן שדולות ציוניות וגזעניות, ואותם קפיטליסטים, שכל מה שמעניין אותם הוא לצבור ממון בחטא, באמצעות מכירת נשק [כולל] נשק להשמדה המונית ברחבי העולם. אבל אנחנו יודעים שבכל העמים ישנם טובים ורעים, ותפקידם של הטובים הוא להצר את צעדיהם של הרעים ולשתף פעולה לשם כך בכל דרך [עם הטובים במדינות אחרות]. אולי אנשים זוכרים איך ארה"ב העניקה רבות לסודאן מאז שנות החמישים, הן בסיוע [כלכלי] והן בדרכים אחרות. הלא ידוע שהנשיא קנדי הציע ל[שליט סודאן] גנרל עבוד, סיוע שלא הועבר בגלל מלחמות פנימיות [בסודאן] ובשל לחץ הקומוניסטים הסודאנים. קנדי ביקש להפוך את סודאן למדינת מופת אפריקאית מתקדמת... אך [למרבה הצער] המלחמה הקרה [מנעה זאת]. אנשים אולי זוכרים את אתר צלחות הלויין [שארה"ב רצתה לבנות בסודאן] בתקופתו של השר מחמד עבד אל-ג'ואד[3], שאמרו לנו שהן נועדו להוות תחנת ריגול, כפי שטענו שכביש פורט-סודאן ח'רטום [שארה"ב רצתה לסלול] נועד להנחתת מטוסים אמריקאיים בדרכם להפציץ את וייטנאם.

 

אכן, זוהי היסטוריה רחוקה, [אולם גם] מן העת האחרונה [קיימות דוגמאות כגון] הסכם ניבאשה [Nivasha][4], שעצר את שפיכות הדם, והכל יודעים את תפקידה של אמריקה בגיבושו. גם אם ישנם מי שאומרים ש[האמריקאים] עשו זאת כדי לקדם את האינטרסים שלהם, מדוע לא ניהנה אנו מן האינטרסים הללו, לטובת שני העמים? ידוע שרבים מן החוקרים והפוליטיקאים העוינים את האמריקאים נמנים על שורות הקומוניסטים והאסלאמיסטיים. והנה, רבים מאלו רכשו את השכלתם הגבוהה בארה”ב וקיבלו בה מקלט מדיני מזה עשרים שנה. אם כן, מדוע לא נשתמש בהיגיון של מדינאים [בבואנו לבחון את] סוגיית היחסים הבינלאומיים? מדוע עלינו לחזור על הטעויות של שנות הששים? היחסים הבינלאומיים הם יחסים של אינטרסים, מהם טובים ומהם רעים, מהם חיוביים ומהם שליליים. הבה נדבר על הטוב ועל החיובי, במקום לדבר בסיסמאות נבובות. סיסמאות כגון 'מי שמקיים קשרים עם אמריקה הוא סוכן וריאקציונרי', וכן 'מי שמקיים קשרים עם הרוסים הוא מהפכני ומתקדם' - אבד עליהן הכלח, כפי שנאמר בקראן [סורה 3, 64]: 'אמור: הוי בעלי הספר [נוצרים ויהודים], הבה ונגיע להסכמה בינינו לביניכם'."

 



[1] אל-סודאני (סודאן), 28.01.2008

[2] השגריר פרנאנדז אמר בראיון לסוכנות רויטרס ב24.01.08 כי חוסר האמון של אנשי הדרום ומורדי דארפור כלפי ממשלת סודאן מונע הגעה להסכם שלום בדארפור. בעקבות הדברים זימן משרד החוץ הסודאני את פרנאנדז לשיחת נזיפה. http://www.thememriblog.org/blog_personal/en/4866.htm. היו גם דיווחים לפיהם ממשלת סודאן שקלה להכריז עליו כאישיות בלתי-רצויה. SudanTribune.com (צרפת), 26.01.08.

[3] שר התקשורת בממשלת עבוד.

[4] הסכם השלום הכולל בין המורדים מדרום סודאן לבין הממשלה המרכזית בח'רטום שנחתם ב-2005.