המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 12.3.2008
12/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 12.3.2008

 

בתקציר: לבנון: תביעה לעונש מוות למפקד "פתח אל-אסלאם" * המשך עימות בכווית בין השלטונות לבין בכירים בעדה השיעית * מצרים: שת"פ בין קופטים לאחים המוסלמים בבחירות המקומיות * הפגנות בעיראק נגד ביקור אחמדי-נז'אד * שת"פ בין ארגון אל-קאעדה בעיראק לבין ה-PKK

 

ראש לשכת הסחר באיראן מודאג מהשפעת הסנקציות

ראש לשכת הסחר, התעשייה והמכרות באיראן, מוחמד נהאוונדיאן, הביע דאגה מהשפעת הסנקציות על כלכלת איראן. לדבריו, עיקר הלחץ מוטל על כתפי היצרנים האיראנים, ויש לחשוב ברצינות על פיצוים. הוא קרא לממשלה לפתור את בעיות האבטלה והאינפלציה הגבוהות, ולקבוע סדר עדיפויות נוכח המשאבים המצומצמים.

אפתאב-י יזד (איראן), 11.3.08

 

צבח-י צאדק: הסנקציות הקלושות על איראן מלמדות על חולשת אמריקה

להערכת שבועון משמרות המהפכה צבח-י צאדק, בהחלטת הסנקציות 1803 אין חידוש רב ולכן "מובנת תמיכתן של סין ורוסיה בהחלטה." השבועון טען כי הדבר מלמד על חוסר יכולתה של אמריקה לכפות סנקציות מהותיות, וכל שנותר הוא שיגור אזהרה לאיראן. הגבלת תנועתם של מספר אישים איראנים מחוץ לאיראן, לא תשפיע על פרויקט הגרעין, סבור השבועון.

צבח-י צאדק (איראן), 10.3.08

 

לוב שחררה את אסיר המצפון פתחי אל-ג'המי

מוסדות קדאפי העולמיים לפיתוח ולצדקה הודיעו על שחרורו של אסיר המצפון פתחי אל-ג'המי, אשר נעצר בלוב ב-2004 לאחר שקרא לרפורמות ליברליות במדינה. דווח כי מצב בריאותו של הדיסידנט אינו שפיר, והוא מאושפז בבית חולים בטריפולי מזה שמונה חודשים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); gdf.org.ly, 12.3.08   

 

התביעה הלבנונית דורשת עונש מוות למפקד "פתח אל-אסלאם"

התביעה הלבנונית דרשה לדון למוות את מפקד ארגון פתח אל-אסלאם, שאכר אל-עבסי, בגין פגיעה בביטחון המדינה בעקבות פיצוצם של שני אוטובוסים עם נוסעים בכפר עין עלק, בפברואר 2006.

אל-מסתקבל (לבנון), 12.3.08

 

כווית: העימות בין השלטונות לעדה השיעית בעקבות "עצרת מוע'ניה"

התובע הכללי של כווית ביקש מהפרלמנט להסיר את חסינותם של שני חברי הפרלמנט השיעים, אחמד לארי ועדנאן עבד אל-צמד, כדי להעמידם לדין בגין השתייכות לארגון "חזבאללה הכוויתי" ומעורבות בעצרת האבל לזכר עמאד מע'ניה. קבוצת חכמי דת שיעיים במדינה גינתה את מעצרם של אזרחים הקשורים לעצרת האבל, והגדירו את הצעד כהתקפה עדתית של כוחות הביטחון על השיעים בכווית. לדבריהם, כמה חברי פרלמנט שהואשמו בהשתתפות בעצרת האבל, לא נטלו בה חלק כלל.

אל-ג'רידה, אל-סיאסה (כווית) 12.3.08

 

המשחק האמריקאי בעולם הערבי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 11.3.08

 

המו"מ על הסדר הקבע [בין ישראל והפלסטינים]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 11.3.08

 

על שולחן המו"מ המאולתר בין אבו-מאזן לאולמרט כתוב: "ההתנחלויות"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 11.3.08

 

יוזמות להפסקת אש; משמאל: אולמרט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 11.3.08

 

מצרים: שת"פ בין האחים המוסלמים לקופטים בבחירות המקומיות

תנועת האחים המוסלמים במצרים כרתה בריתות עם יותר מ-15 מועמדים קופטים לבחירות ברשויות המקומיות, האמורות להיערך באפריל הקרוב. מקור בתנועת "האחים" מסר כי המועמדים הקופטים, ממחוז אלכסנדריה ואל-מניא, משתייכים הן לכנסיה האורתודוכסית והן לאוונגליסטית ושמותיהם ידועים לכוחות הביטחון הפועלים לשיבוש הגשת מועמדותם.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.3.08

 

עיראק: גובר המתח בין "צבא המהדי" לכוחות הביטחון

מקור יודע דבר בעיראק מסר כי כמה ממפקדי "צבא המהדי", השייך לזרם הצדרי, קראו לאנשיהם להתכונן לעימותים אפשריים עם כוחות הביטחון העיראקיים ועם הכוח הרב לאומי, בעקבות הכרזתו של מוקתדא אל-צדר על פרישתו מפעילות פוליטית. לדברי המקור, הקריאה עוררה מהומה בזירה העיראקית, נוכח הידיעות הסותרות בנוגע לצעד שנקט מוקתדא אל-צדר והשלכותיו. המקור הוסיף כי "צבא המהדי" חולק לקבוצות ולא ברור מה טיבן של קבוצות ומה מטרותיהן. מדיווחים ממרכז ודרום עיראק עולה כי באזורים אלה מתנהלים קרבות בין כוחות המשטרה לבין "צבא המהדי" אשר הצליח להשתלט על העיר אל-כות.

www.alnajafnews.net , 12.3.08; אל-זמאן (לונדון), 11.3.08

  

מצרים: פתוא שוללת שוויון בין נשים וגברים במתן עדות ובירושה

כמה עלמאא' ממוסד אל-אזהר במצרים, פרסמו פתוא המתנגדת לדרשותיה של הד"ר זינב רצ'ואן, מומחית להלכה מוסלמית, בדבר מתן אפשרות לאישה לא מוסלמית לרשת את בעלה המוסלמי ומתן משקל שווה לעדות של אישה ולעדות של גבר בבית המשפט. העלמאא' טענו כי דרישות אלה מפרות באופן בוטה את הכתוב בקראן ובסונה ומנוגדות להסכמת חכמי העדה המוסלמית.

אל-מצריון (מצרים), 12.3.08

 

שגריר רוסיה באו"ם: אנו ערבים לאספקת דלק גרעיני לאיראן

שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר כי איראן אינה זקוקה להעשרת אוראניום, כיוון שרוסיה ערבה לכך שהדלק הגרעיני יסופק לה במשך שנים ארוכות. משרד החוץ הרוסי טען כי החלטת הסנקציות 1803 היא מסר רציני לטהראן לגבי ההכרח לשתף פעולה עם מועה"ב ולמלא אחר החלטות סבא"א.

צבח-י צאדק (איראן), 10.3.08

 

הפגנות בעיראק נגד ביקור אחמדי-נז'אד

אתר האינטרנט האיראני שהאב ניוז דיווח כי ביקור אחמדי-נז'אד בעיראק בראשית מרץ 2008, לווה בהפגנות של התושבים המקומיים בבעקובה, פלוג'ה ואעט'מיה, נגד ביקורו. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב, בין היתר, 'לא למשטר האיראני!' 'אל תתנו לאחמדי-נז'אד להיכנס לעיראק', ו'ביקורך יא נז'אד - זלזול בדמנו'.

שהאב ניוז (איראן), 3.3.08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 איראן: לחץ על אמנים להסיר את תמיכתם מהרפורמיסטים

ערב הבחירות למג'לס (14.3) דיווח היומון הרפורמיסטי רוז על לחץ גובר של תומכי אחמדי-נז'אד להדיח את מבקרי הנשיא, ובהם אחמד תואכלי, מההרכב הבא של המג'לס. עורך כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, קרא שלא להצביע עבור "חוגים שבינם לבין אמריקה ובעלות בריתה שוררת תמימות דעים." יממה לאחר שמאתיים אמנים איראנים הכריזו על תמיכתם ברשימת הרפורמיסטים למג'לס, דיווחו חלקם על לחצים שהופעלו עליהם מצד חוגים ממשלתיים, לחזור בהם מהצהרת  התמיכה. 

רוז, כיהאן (איראן), 12.3.08

 

שר המודיעין האיראני: ציר המג'לס שהתראיין ל"קול אמריקה" - בוגד

שר המודיעין האיראני, מוחסני אז'אי, טען כי ציר המג'לס הרפורמיסט, נור אל-דין פירמוזן, הוא בוגד משום שהתראיין ל"קול אמריקה" ומתח שם ביקורת על המשטר באיראן. מקורות איראנים יודעי דבר מסרו כי פירמוזן מעדיף להישאר באמריקה ולא לחזור לטהראן.

אלוטן (סעודיה), אפתאב (איראן), 12.3.08

 

מצרים: מאסר לראש מפלגה בגין הוצאת דיבה

בית המשפט בקהיר גזר על ראש מפלגת מצר אל-פתאת שנת מאסר וקנס של עשרת אלפים לירות מצריות לאחר שהואשם בהוצאת דיבה ובגידופו של אימן נור – לשעבר ראש מפלגת אל-ע'ד האופוזיציונית, במאמרים אותם פרסם בעיתון המפלגה הלאומית בבולאק. אימן נור אמר כי הוא מוותר על עונש המאסר מפני שאינו חפץ בכך שאדם יכלא בשל הבעת דעותיו. את סכום הקנס מתכוון נור להעביר למפלגת אל-ע'ד ולאגודת "מצריים נגד שחיתות".

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.3.08

 

האחים המוסלמים הסורים: "סוריה מנצלת את הדם בעזה למטרותיה"

במאמר שפורסם באתר "האחים המוסלמים" בסוריה, האשים בעל הטור, פיצל אל-שיח' מוחמד, את המשטר הסורי בשימוש בדמם של אנשי עזה כדי להסיח את דעת הקהל הערבית ממשבר הנשיאות בלבנון. לדבריו, סוריה מסעירה את רגשות הרחוב הערבי נגד פשעי האויב הציוני בעזה, בעוד שמאחורי הקלעים כל שהיא זוממת הוא למנות בלבנון נשיא וממשלה הנאמנים לה.

www.ikhwansyria.com, 11.308

 

משטרת אל-בצרה: נילחם נגד הברחות הנשק לעיר

בכירים במשטרת אל-בצרה קראו למליציות של המפלגות בעיר למסור את הנשק שבידיהן, ולא -תפקיע אותו המשטרה בכוח. לדבריהם, אל-בצרה מהווה היום את השער של המפרץ להברחות נשק, סמים ונפט מאפגניסטן ומאיראן, בהן מעורבים גורמי מאפיוזיים. מפקד משטרת אל-בצרה האשים "גורמים מדיניים" בעמידה מאחורי ההברחות המסיביות ואמר כי ידוע למשטרה שאחד ממנהיגי המפלגות הכניס ביום אחד 14 טון של נשק ודינמיט. הוא הזהיר את "הפושעים בבצרה" כי בכוונת המשטרה להפעיל יד קשה ויש לה את האמצעים לכך.

אל-חיאת (לונדון), 11.3.08                    

 

שיתוף פעולה בין ארגון אל-קאעדה בעיראק לבין ה- PKK

בכיר בארגון אל-קאעדה בבגדאד, השיח' אבו ח'ליל אל-בהאדלי, אמר כי מתנהל מו"מ בין לוחמי מפלגת ה- PKK לבין ארגון "מדינת עיראק האסלאמית" של ארגון אל-קאעדה בעיראק, העשוי להניב  שת"פ בין השניים. לדבריו, במסגרת שת"פ זה, יספק אל-קאעדה ללוחמי ה-PKK אתרי היערכות עורפיים בתוך עיראק ודריסת רגל בערי הצפון – ובהן מוצול, כרכוכ ודיאלא - הגובלות בחבל כורדיסטן וכן מידע מודיעיני. בתמורה יסייע ה- PKK ללוחמי אל-קאעדה בנשק ובחציית הגבול בצפון עיראק. יצוין כי ארגון כורדי מזוין אחר -  "החזית הכורדית בצפון עיראק" -  הכריז בעבר על הצטרפותו ל"מדינת עיראק האסלאמית" ונטל אחריות לפיגועים בחבל כורדיסטן.

אל-ערב (קטר), 12.3.08