המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
סניורה למזכ"ל האו"ם: סוריה מאחורי "פתח אל-אסלאם"
23/10/2007

 

סניורה למזכ"ל האו"ם: סוריה מאחורי "פתח אל-אסלאם"

 

במכתב חריף ששלח לאחרונה ראש ממשלת לבנון, פואד אל-סניורה, למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ולמזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, הוא טען כי מחקירות של  עצורים מארגון "פתח אל-אסלאם" עולה כי מנהיגי "פתח אל-אסלאם" עמדו בקשר ישיר עם קצינים מהמודיעין הסורי. אל-סניורה ציין עוד כי רוב פעילי "פתח אל-אסלאם" הגיעו ללבנון דרך הגבול עם סוריה באופן בלתי חוקי. בחלק השני של מכתבו התייחס אל-סניורה לתופעת ההתחמשות של קבוצות פוליטיות רבות בלבנון וטען כי סוריה העבירה כמויות רבות של נשק לתומכיה בלבנון, במהלך המלחמה בשנה שעברה ואחריה.

 

בתגובה למכתבו של אל-סניורה שלחה סוריה מכתב לבאן קי מון בו הגדירה את טענותיו של אל-סניורה כ"שקרים", "עיוות של האמת" ו"האשמות שקריות שאינן ראויות לתגובה". עוד נטען במכתב הסורי כי הוכח כבר שגורמים בממשלת לבנון תמכו חומרית ומוראלית בפעילי "פתח אל-אסלאם".

 

"פתח אל-אסאלם" חתר להפלת הממשלה

להלן תרגום עיקרי המכתב ששלח ראש ממשלת לבנון, פואד אל-סניורה, למזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, ולמזכ"ל האו"ם, באן קי מון[1]:

 

"לאחר קרבות קשים שנמשכו יותר מ-15 שבועות הצליח הצבא הלבנוני לחסל את כנופיית 'פתח אל-אסלאם' שהפכה את מחנה הפליטים נהר אל-בארד לבן ערובה, במטרה להפיץ במדינה אנרכיה. [בנוסף ישנם] דיווחים וחששות בקרב ממשלת לבנון ואזרחיה בנוגע לכך שקבוצות פוליטיות ומפלגות לבנוניות משקיעות את כל מרצן באימונים צבאיים ורוכשות נשק וציוד מלחמתי. לאור כל זאת, ברצוני להחליף עמכם מידע ודעה בנוגע להברחה של נשק ושל חמושים לתוך לבנון. זאת, במיוחד לאור העובדה שממשלת [לבנון] ערכה ב-24 בספטמבר [2007] ישיבה מיוחדת כדי לדון ולטפל בנושא זה. [במהלך הישיבה] הוצגו דו"חות שערכו כוחות הביטחון וגורמי המודיעין בנוגע לשני נושאים אלה – האימונים ורכישת הנשק.

 

כבוד המזכ"ל, הנך יודע שהנושא הזה וההתעסקות של הממשלה בו עולים לקראת הבחירות לנשיאות, שנראה כי עננים מרחפים מעליהן בשל האירועים הביטחוניים. דבר זה כולל את החשש לחיי חברי הפרלמנט מטעם הרוב הפרלמנטארי אשר הושמו כמטרה לרצח, חלק מהם אף נרצח, והאחרון בהם - חבר הפרלמנט, אנטואן ע'אנם. כמו כן יש אפשרות שתימנע בחירתו של נשיא חדש בדרך של הפצת אנרכיה וחוסר יציבות...

 

א. "פתח אל-אסלאם":

  1. מן המידע שעולה מאירועי נהר אל-בארד ומהאירועים שאחריהם – ובכלל זה מידע שהתקבל מהחקירות עם העצורים חברי ארגון "פתח אל-אסלאם", מידע שעלה דרך האינטרנט ומשיחות שהאזנו להן - עולה כי התכנית או המזימה של כנופית 'פתח אל-אסלאם' מגיעה למימדים מסוכנים וכוללת השתלטות על אזור נרחב בצפון לבנון, הפצת מהומות בכל המדינה, פיצוץ מוסדות ממשלתיים ופרטיים ואף תקיפת הכוחות הרב-לאומיים בדרום לבנון על מנת להפחיד את המדינות המשתתפות בכוחות אלה ולאיים על המשך הישארותם של כוחות אלה שהגיעו [ללבנון] מתוקף החלטה 1701 ולצורך יישומה.

 

  1. המידע מלמד גם כי חלק מהמטרות של כנופית 'פתח אל-אסלאם' היו להפיל את הממשלה הלבנונית שקמה באופן דמוקרטי וזוכה לאמון הפרלמנט, למנוע את קיומן של הבחירות לנשיאות [לבנון] בצורה דמוקרטית ואף ליצור נסיבות שיכשילו את הקמת בית הדין הבינ"ל שישפוט את רוצחי ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, ואלה שנרצחו אחריו.

 

  1. מתוך החקירות של העצורים מכנופיית 'פתח אל-אסלאם' התברר כי חלק מהם דוגלים בג'יהאד וחשבו שהם מתאמנים על מנת לנסוע לעיראק. רוב לוחמי הארגון שאינם לבנונים נכנסו [ללבנון] דרך הגבולות עם סוריה ובדרכים לא חוקיות. ישנה קבוצה קטנה מתוכם, שלא ידוע על פעילות שהיתה להם בעבר, שהגיעה דרך שדה התעופה של בירות. הסברה היא שבעקבות הלחצים הקשים שהופעלו על סוריה מצד האחים הערבים ומצד האירופאים והאמריקאים [על מנת לאלצה] להפסיק לשלוח את לוחמי הג'יהאד לעיראק, נשלחו חלק [מלוחמי ג'יהאד אלה ע"י סוריה] אל לבנון תחת המעטה של 'פתח אל-אסלאם', ובהנהגתו של שאכר אל-עבסי. זאת, לאחר שאל-עבסי שוחרר מהכלא הסורי יחד עם כמה מחסידיו באורח מוזר ומוקדם מדי [ממה שהיה אמור להיות].

 

  1. אלה שהגיעו ללבנון מסוריה באופן לא חוקי הסתננו דרך מחנות צבאיים השייכים ל'חזית העממית - המפקדה הכללית' [בהנהגת] אחמד ג'בריל, וכן דרך מחנות צבאיים של ארגון 'פתח אינתיפאדה'. מחנות אלה נמצאים על הגבול בין סוריה ללבנון, מן הצד הלבנוני. ידוע כי שני הארגונים הללו הקימו להם מחנות צבאיים על הגבול מן הצד הלבנוני וכי הם מקבלים את המימון, הנשק והתחמושת שלהם מסוריה באופן ישיר ויומיומי. חברי 'פתח אל-אסלאם' לא רק עברו דרך שני המחנות הללו, אלא הם גם אומנו שם.

 

  1. נסיבות שחרורו של שאכר אל-עבסי מן הכלא הסורי, הדרכים בהן הוא ולוחמי כנופית 'פתח אל-אסלאם' עברו אל לבנון, [הסיוע] שהם קיבלו מ'פתח אינתיפאדה' בסוריה [ובמעבר] מסוריה ללבנון, ובתוך לבנון, וההשתלטות השקטה [של 'פתח אל-אסלאם' על 'פתח אינתיפאדה'] שבעקבותיה ארגון 'פתח אינתיפאדה' הפך על מרכזיו והכנסותיו לכנופיית 'פתח אל-אסלאם' -  כל אלה מאשרים כי היתה תכנית שהוכנה כהלכה, שלא ייתכן שהיא נרקמה ללא ידיעת המנהיגים של 'פתח אינתיפאדה' ושל אלה הנותנים חסות ל'פתח אינתיפאדה', כלומר המודיעין הסורי. מהחקירות של עצורים מכנופיית 'פתח אל-אסלאם' התברר כי היו קשרים ישירים בין חלק ממנהיגי 'פתח אל-אסלאם' לבין קצינים במודיעין הסורי. הדבר מלמד כי המודיעין הסורי השתמש בכנופיית 'פתח אל-אסלאם' או בחלק מחבריה למטרותיו הפוליטיות והביטחוניות בלבנון.

 

  1. הודאותיהם של פעילים מכנופיית 'פתח אל-אסלאם', שהם הניחו חומר נפץ בשני אוטובוסים בסמוך לכפר עין עלק בצפון-מזרח בירות, מאשרות כי לרוב הפעולות של ארגון זה ולמטרותיו אין כל קשר לג'יהאד. יתרה מכך, העובדה שפעילים מכנופיית 'פתח אל-אסלאם' רצחו חיילים לבנונים שעה שלא היו בתפקיד ואף כמה אזרחים חפים מפשע, וכן פעולות הגניבה והשוד בכמה מוסדות מסחר ובנקים, כל זה אינו עולה בקנה אחד עם מטרות הג'יהאד שהארגון הזה טוען להן. דבר זה הביא לכך שכמעט כל הארגונים הפלסטינים הרחיקו עצמם מארגון חדש זה, ממעשיו ומהתנהגותו, והם אף גינו את פעולות הטרור הללו. העצורים המואשמים בביצוע הפיגוע בעין עלק, אמרו בהודאותיהם שהם קיבלו הוראות לבצע את הפיצוצים  במיוחד בערב יום השנה לרצח רפיק אל-חרירי, ב-14 בפברואר [2007 בשל] ההפגנות והתהלוכות שהתקיימו ביום זה. הדבר מוכיח כי לאנשים אלה היו מניעים ומטרות פוליטיות ולא אידיאולוגיות מאחורי פעולות רבות של כנופית 'פתח אל-אסלאם'.

 

  1. הודאות העצורים הראו גם שפעילי הארגון הגיעו משני מקורות עיקריים. המקור הראשון –מחוץ ללבנון. רוב הפעילים הם סורים ופלסטינים המתגוררים בסוריה וכן בעלי אזרחויות אחרות. על חלק מהם הוטל לבצע משימות מחוץ לנהר אל-בארד, כמו למשל הפיצוצים בשני האוטובוסים בעין עלק. המקור השני הוא גורמים מתוך מחנה נהר אל-בארד. פעילים אלה היו תחת מצור בתוך מחנה נהר אל-בארד, ללא אפשרות לפעול מחוצה לו. דבר זה עולה בקנה אחד עם האופי הכפול של הארגון עצמו: [מצד אחד] היו הפעילים הקיצוניים בעלי המטרה המוגדרת ו[מצד שני] הפעילים האחרים מתוך מחנה הפליטים שנוצלו למטרות אחרות.

 

  1. צבא לבנון וכוחות הביטחון הצליחו לחסל את לב הארגון שישב במחנה נהר אל-בארד. אך, ישנו מידע מהימן לפיו ישנם קשרים בין הארגון לבין קבוצות קיצוניות אחרות ברחבי לבנון. ממשלת לבנון וכוחות הביטחון והצבא שלה נמצאים בדרגה הגבוהה ביותר של ערנות כדי לרדוף אחר חברי כנופיית 'פתח אל-אסלאם' שעדיין חופשיים ואחר הפעילים האחרים שייתכן והם עומדים עימם בקשר. אין ספק כי העובדה שמנגנוני [הביטחון] הלבנונים הרשמיים אינם יכולים לפקח על כל השטחים הלבנוניים ולרדוף ולעקוב [אחר המבוקשים] גם שם, ובמיוחד בתוך מחנות הפליטים הפלסטינים שכוחות הביטחון הרשמיים יצאו משום בשנת 1969, רק מקשה מאוד על היכולת לפעול לשם כך.

 ב. האימונים וההתחמשות של קבוצות פוליטיות לבנוניות:

  1. נוכח השמועות הרבות והרושם הכללי, שנפוצו על כך שקבוצות ומפלגות פוליטיות עורכות אימונים צבאיים ומתחמשות, התברר למנגנוני הביטחון והצבא כי [אכן], קבוצות פוליטיות לבנוניות מתחמשות ובכמה אזורים במדינה מתנהלים אימונים לשימוש אישי בנשק.

 

  1. כתוצאה מכך, ככל הנראה יתר הקבוצות הפוליטיות עורכות אימונים של הגנה [עצמית] וביטחון כאמצעי של נקיטת זהירות. קיים מידע לפיו כוחות האופוזיציה מחלקים נשק [לפעיליהם] ועורכים אימונים לשימוש בנשק. ככל הנראה חלק מהקבוצות [של האופוזיציה] מקבלות [אימונים ונשק] מחזבאללה. כמו כן קיים מידע ודו"חות לפיהם כמויות גדולות של נשק הגיעו מסוריה במהלך המלחמה ביולי 2006 וייתכן שגם לאחר סיום המלחמה ונשק זה חולק בקרב קבוצות בעלות קשר הדוק עם סוריה.

 

  1. ממשלת [לבנון] קיבלה את הדיווחים הללו על ההתחמשות והאימונים ממנגנוני הביטחון והמודיעין במידה רבה של תשומת לב ודאגה. הממשלה ביקשה מכל מנגנוני הביטחון להתנגד לתופעות אלה ולשים להן קץ, עד כמה שהם יכולים ובגבולות החוק. זאת, כדי למנוע אווירה של מאבקים מזוינים פנימיים. הממשלה גם ביקשה מן המנגנונים המבצעים שלה להתייחס לכל הגורמים הפוליטיים בצורה שוויונית, בבואם ליישם את החוק בכל הנוגע להתחמשות ולאימונים...

כבוד המזכ"ל, אני מקווה שמידע זה יהיה מועיל, בזמן בו הליגה הערבית ומוסדות האו"ם מרכזים [מאמציהם] כדי לסייע ללבנון לשמור על עצמאותה ויציבותה ולהגן עליה מפני הסכנות הפנימיות והחיצוניות. מטרת האיגרת הזו היא להדגיש את החשיבות לפקח על הגבולות הלבנונים ואת ההכרח למנוע את הברחת הנשק לתוך לבנון. דבר זה הוא בסיסי ביותר..."

 

ממשלת סוריה: גורמים בממשלת לבנון תמכו ב"פתח אל-אסלאם"

כאמור, בעקבות המכתב של ראש ממשלת לבנון, פואד אל-סניורה, שלחה סוריה מצידה מכתב תגובה לבאן קי מון בו היא דחתה את ההאשמות שהפנה נגדה אל-סניורה. להלן תרגום עיקרי מן המכתב ששלחה סוריה[2]:

 

"...הדבר שמדאיג ביותר את סוריה... הוא המתיחות השוררת בלבנון שהגיעה לרמות שאינן מקובלות ומאיימת על לבנון בהווה ואף על עתידה של לבנון. בהקשר זה נציין כי ההתערבות הזרה הבוטה והמוכרת [בענייניה של לבנון] מצד מעצמה בינ"ל, שהובילה עד עתה להעמקת המחלוקות בין הלבנונים ומנעה מהם להגיע לפתרון הבעיות..., מהווה סכנה ישירה על ביטחונה של לבנון ועל יציבותה. זאת, מאחר [והמעצמה הבינ"ל הזו] נוטה בבירור לצידו של גורם לבנוני [אחד] נגד גורם לבנוני אחר. דבר זה מלווה [גם] במתקפה תקשורתית מטעה, שמטרתה להטיל את האשמה על גורמים לבנונים אחרים ועל סוריה בכל פעם ש[מעצמה בינ"ל זו] נכשלת בכפיית מגמותיה המפוקפקות על לבנון.

 

בזמן בו סוריה הביעה את מוכנותה לסייע לאחים הלבנונים לגשר על הפער בין עמדותיהם השונות, והדגישה את רצונה העז לכונן את היחסים הטובים ביותר בינה לבין המדינה הלבנונית ברמות השונות, היא חשה כי למרבה הצער חלק מן הלבנונים, בסיוע חיצוני מוכר, נקטו בעמדות קיצוניות שאינן משרתות את כינון היחסים האלה. הדבר הגיע לידי כך שחלק מהבכירים האלה ניצלו את הביקור שערכו לאחרונה באו"ם למטרה אחת - והיא לפגוע בתדמיתה של סוריה, להסית את מועצת הביטחון נגד סוריה ולהעביר לאו"ם ולגורמים נוספים מסרים שאין בהם ולו מידה מינימאלית של רצון, לכונן יחסים טבעיים בין שתי המדינות.[3] גורמים אלה פתחו במתקפות תקשורתיות מטעות, בהן הם עיוותו את העובדות וגרמו נזק ליחסים ההיסטוריים בין העמים בשתי המדינות האחיות - סוריה ולבנון.

 

התנהגויות אלה, שאין בהן ולו שמץ של נימוס מדיני ומוסרי, לא הותירו כל הזדמנות לקיום דיאלוג רציני בין שתי המדינות. במתקפה זו השתתפו בכירים מהדרגים הגבוהים ביותר בממשלת לבנון ומנהיגים של חלק מהמליציות ששפכו את דמם של הלבנונים במהלך מלחמת האזרחים ומיוצגים היום בממשלת לבנון. במסגרת זו בא המכתב ששלח ראש ממשלת לבנון למזכ"ל האו"ם ב-8 באוקטובר 2007, שהיה מלא בכל סוגי ההטעיה והפיכת העובדות על פיהן, במטרה לחפות על כישלונם של ממשלה זו, של הבכירים בה ושל הגורמים העומדים מאחוריהם, לשאת באחריות כלפי השכבות השונות בקרב העם הלבנוני.

 

נוכח דברים אלה התעלתה סוריה ו[החליטה] שלא להגיב על  השקרים ועל מתקפות ההסתה נגדה. סוריה המשיכה לנקוט במדיניותה שבאה לידי ביטוי בעמידתה לצד לבנון - כל לבנון - בפני האתגרים הגדולים הפוקדים את לבנון והאזור...

 

הטינה של ראש ממשלת לבנון הביאה אותו להאשים את סוריה במכתבו האחרון בתמיכה בטרוריסטים מארגון 'פתח אל-אסלאם'. זאת, מתוך ניסיון נואש לחפות על הגורמים הלבנונים המיוצגים בממשלה הלבנונית, שהוכח כי הם העניקו תמיכה חומרית ומוראלית לטרוריסטים מארגון 'פתח אל-אסלאם'. ראש ממשלת לבנון יודע טוב יותר מכולם כי סוריה היא שהעניקה סיוע נדיב לצבא הלבנוני בזמן שהתנגד לטרוריסטים בנהר אל-בארד וכי היא סגרה את גבולותיה [עם לבנון], כתמיכה בפעולות הצבא הלבנוני. בניגוד לשקרים שהופיעו במכתב זה [של אל-סניורה], סוריה הדגישה כי ארגון 'פתח אל-אסלאם' הוא אויב שלה באותה מידה שהוא אויב של לבנון. בהקשר זה אנו מפנים את [תשומת ליבו של] ראש ממשלת לבנון להצהרות של המפקדים הבכירים בצבא הלבנוני, שהדגישו כי ארגון 'פתח אל-אסלאם' הוא שלוחה של ארגון אל-קאעדה ואין לו כל קשר למודיעין הסורי. זאת, כפי שהודיע רמטכ"ל הצבא הלבנוני ב-4 בספטמבר 2007 וכן ראש  המודיעין של הצבא הלבנוני ב-4 בספטמבר 2007 גם כן.

 

לגבי ההערות המופיעות במכתב [של אל-סניורה] בנוגע לנסיבות שחרורו של המכונה שאכר אל-עבסי [מהכלא הסורי], אלה הן האשמות טיפשיות שאינן ראויות לתגובה. ידוע כי כוחות הביטחון הסוריים התנגשו מספר פעמים עם חברי הארגון הזה ['פתח אל-אסלאם'] והצליחו להרוג כמה מהם, בהם סגנו של ראש הארגון המכונה מחמד טיורה, וזאת בקרבת הגבול בין סוריה לעיראק, בזמן שפרצו הקרבות בנהר אל-בארד. בזמן שראש הממשלה הלבנוני קבע את אזרחותם של חלק מהפעילים הטרוריסטים האלה, הרי שהוא לא העז לקבוע את האזרחויות [של יתר הפעילים] שהיוו את רוב הטרוריסטים מ'פתח אל-אסלאם', וזאת מסיבות [הברורות לכולם].[4]

 

ממשלת הרפובליקה הערבית הסורית רוצה להדגיש פעם נוספת כי היא נקטה בכל הצעדים כדי להבטיח שלא תהיינה הברחות דרך גבולותיה עם לבנון. סוריה הכפילה את [מספר] חיילי משמר הגבול מן הצד הסורי. בנוסף לכך, המגעים [המתקיימים] בין הצד הסורי לצד הלבנוני לשם פיקוח על הגבולות המשותפים, לא פסקו ואנו העברנו למזכ"ל [האו"ם] וליו"ר מועצת הביטחון רשימה מפורטת לגבי פגישות אלה. כאשר ראש הממשלה הלבנוני חוזר על ההאשמות שישראל והגורמים העומדים מאחוריה מפנים [כלפי סוריה] לגבי הברחת הנשק מסוריה אל לבנון, הרי שבכך הוא חוזר על העמדות של אויבי לבנון וסוריה, מראה את פרצופו האמיתי ומסיר מעליו את המסכות מאחוריהן הוא הסתתר במשך תקופה ארוכה.

 

בכל הנוגע לנוכחות הפלסטינית בלבנון - ידוע שהיא משותת על הסכמים לבנוניים-פלסטיניים וכי כל העמדות הפלסטיניות בלבנון נמצאות בתוך השטחים הלבנונים. לכן, סוריה אינה אחראית לשום נזק הנגרם עקב הסכמים החתומים בין הצד הפלסטיני לצד הלבנוני, אם קיים נזק שכזה.

 

תזמון שליחת המכתב מאל-סניורה אליך, מכתב הכולל טענות שווא ועיוות העובדות, מגיע בתקופה מכריעה בלבנון, זמן קצר לפני הבחירות לנשיאות שיתרחשו שם. במקום שראש ממשלת לבנון והכוחות אותם הוא מייצג יפעלו כדי לאחד את הלבנונים ולהשיג ביניהם הסכמה על מנת לפתור את הבעיות איתן מתמודדת לבנון, והוא מאמץ באופן מוחלט את העמדות של צד מסוים ומאשים שלא בצדק את סוריה בסיבות לכישלון המדיניות שלו ושל הגורם שהוא מאמץ את עמדותיו.

 

[בתקופה] הקרובה אתה [באן קי מון] אמור להגיש [למועצת הביטחון] שני דו"חות לגבי יישום החלטות מועצת הביטחון 1559 ו-1701. בהקשר זה, סוריה מדגישה שוב כי היא יישמה את כל מה שנוגע אליה [ומופיע] בהחלטה 1559 ע"י הסגת כוחותיה הצבאיים ומנגנוני הביטחון שלה מלבנון. כמו כן, סוריה מדגישה כי בניגוד למה שהופיע בעבר ועלול להופיע בעתיד בדו"חות של שליח מזכ"ל האו"ם, טריה רוד לארסן, הנושאים של כינון יחסים דיפלומטים בין סוריה ללבנון וסימון הגבולות ביניהן, הן שתי סוגיות הנוגעות לריבונות המדינות והן תיפתרנה במסגרת הסכם [שייחתם] בין הממשלה הסורית לממשלה לבנונית שלא תציב עצמה כאויבת של סוריה. כל אלה שהעניין נוגע אליהם בתוך לבנון ומחוצה לה וכל המדינות החברות באו"ם, צריכים לדעת שסוריה מוכנה לחלוטין לכונן יחסים דיפלומטים מלאים עם ממשלה לבנונית המאמינה ביחסי ידידות עם סוריה ושאינה עוינת לה כמו ממשלת אל-סניורה הנוכחית.

 

ההפרות המתרחשות באופן כמעט יומיומי ע"י ישראל להחלטה 1701, ושמועצת הביטחון קיבלה לגביהן עשרות מכתבים לבנוניים, הוכיחו כבר כי ישראל היא זו שאינה מכבדת את החלטה זו ומתעלמת מסעיפיה. סוריה גינתה כבר בעבר באופן נחרץ את ההתקפות שביצעו גורמים פושעים נגד כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון...

 

סוריה מנצלת הזדמנות זו כדי לחזור ולהדגיש את עמדתה הקבועה [הקוראת] לשמור על אחדות אדמותיה של לבנון, על אחדות העם הלבנוני, על עצמאותה של לבנון ועל אי ההתערבות בענייניה הפנימיים. [סוריה מדגישה את] מוכנותה לפעול יחד עם כל הגורמים והצדדים הנאמנים כדי שלבנון תעבור את השלב הקשה הזה בהיסטוריה שלה. [סוריה מדגישה] במיוחד את תמיכתה בכל מאמץ מסור [שמטרתו להביא] לבחירתו של נשיא שיזכה להסכמת [הלבנונים] ושיהיה נשיא של כל הלבנונים. היא מדגישה את שאיפתה לכונן את היחסים הטובים ביותר עם המדינה האחות הזו נוכח האינטרסים המשותפים של שתי המדינות ושל שני העמים האחים".

 

   



[1] אל-נהאר (לבנון) 12.10.2007

[2] תשרין (סוריה) 19.10.2007

[3] כוונת הדברים היא לכך שב-8 וב-9 באוקטובר 2007, נפגשו בניו-יורק יו"ר סיעת אל-מסתקבל, סעד אל-חרירי, וכמה חברי פרלמנט נוספים מסיעתו, עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, וכן עם כמה מעוזריו של באן קי מון, בהם יועצו לעניינים משפטיים, ניקולא מישל, העוזר שלו לענייני השמירה של השלום, ז'אן מארי גהנו וכן עם השליח הבינ"ל האחראי לעקוב אחר יישום החלטה 1559, טריה רוד לארסן. כמו כן, נפגש אל-חרירי עם נציגי חמש החברות הקבועות במועבי"ט. השיחות דנו בדרכים להפסיק את גל החיסולים של חברי פרלמנט ובכירים בלבנון, זירוז הקמת בית הדין הבינ"ל ויישום החלטה 1701 ויתר ההחלטות הבינ"ל הנוגעות ללבנון. שבוע לאחר מכן, ב-16.10.07, נפגש גם המנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, בניו- יורק עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, עם יועצו ניקולא מישל, עם טריה רוד לארסן וכן עם נציגי חמש המדינות הקבועות במועבי"ט, ודן עימם בנושאים דומים.  אל-מסתקבל (לבנון) 9.10.07, 10.10.07, 17.10.07

[4] הכוונה ככל הנראה לרמוז למוצאם הסעודי של חלק מפעילי "פתח אל-אסלאם" .

 

תגיות