המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.3.2008
7/3/2008
 

מה חדש? סיכום יומי 7.3.2008

 

בתקציר: מוקתדא אל-צדר הודיע על פרישה מתפקידו * שת"פ כלכלי בין איראן לעיראק *  יומונים בלבנון וסוריה: הפיגוע בי-ם – מעשה גבורה *  ויכוח על יוזמת השלום הערבית עקב אירועי עזה *  לבנון: איומים על חיי איש דת שיעי המתנגד לחזבאללה *  נשיא עיראק מבקר בתורכיה

 

אתר משמרות המהפכה: מצרים ירדן וסעודיה מנוהלות בידי אמריקה וישראל

הניתוח השבועי באתר 'משמרות המהפכה', בסירת, שיבח את התנהלותה של איראן במשברים בלבנון, בפלסטין ובעיראק וטען כי איראן מנהלת את המשברים באמצעות סיוע והגנה שהיא מושיטה לחזבאללה בלבנון, ולחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברש"פ. עוד נטען כי המדיניות האיראנית מסייעת לנטרל את מאמצי הטרויקה – מצרים, סעודיה וירדן – הנשלטת בידי אמריקה וישראל.

בסירת (איראן), 5.3.08

 

אתר רג'אניוז: שטחי איראן בקווקז יוחזרו אליה בעתיד

המומחה באיראן לענייני דרום הקווקאז, עארף מוחמדזאדה, פרסם באתר האינטרנט רג'אניוז, המזוהה עם תומכי אחמדי-נז'אד, מאמר על "הסכם תורכמנצ'אי והאסון הלאומי בהיסטוריה של איראן", במלאת 180 שנה להסכם זה. המאמר טען כי בשל ההסכם "המביש והמחפיר" אותו כפתה על  איראן, השתלטה רוסיה על שטחי הקווקאז - בהם 17 מחוזות קווקאזיים ומיליוני מוסלמים שהיו בחזקתה של איראן. עוד נאמר כי כשם שנפלה ברית המועצות, כך גם יקרסו גם אמריקה וישראל, וכן יפתח "פרק חדש" בו ישוחררו האדמות האיראניות בקווקאז.

רג'אניוז (איראן), 5.3.08

 

חילופי האשמות בין נציגי סוריה ולבנון בישיבת שרי החוץ הערבים

היומון הלבנוני אל-נהאר דיווח על ויכוח שפרץ בישיבת שרי החוץ הערבים בקהיר (5.3.08) בין שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם לבין ממלא מקום שר החוץ הלבנוני, טארק מתרי. מתרי האשים את סוריה ואיראן שהן מתערבות בענייני לבנון במטרה להביא לחיסולה; בעידוד גורמים מסוימים במדינה להתמרד ולהביא לשיתוקה של לבנון ובחימושם של גורמים אלה. בתגובתו האשים אל-מועלם את "כוחות ה-14 במרץ", בהזמנת המשחתות האמריקאיות אל חופי לבנון ובקריאה להתערבות זרה במדינה. לדברי היומון אל-חיאת,טען אל-מועלם כי נוכחות הצי האמריקאי תערער את היציבות באזור והאשים את השגרירות האמריקאית בהתערבות בענייני לבנון. מקורות סורים הכחישו את דבר הוויכוח וציינו כי אל-מועלם רק "הגיב בתקיפות" להאשמות הנציג הלבנוני.

אל-נהאר (לבנון), 6.3.08 ; אל-חיאת (לונדון), 7.3.08

 

[הדרך החסומה] לפסגת דמשק; על עץ הארז כתוב: "המשבר בלבנון"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 6.3.08

 

מוקתדא אל-צדר הודיע על פרישה מתפקידו

מנהיג הזרם הצדרי השיעי בעיראק, מוקתדא אל-צדר, כתב באגרת אל אנשיו כי הוא פורש מתפקידו, מתרחק מאנשים ומתרכז בלימודים, משום שכשל במילוי צוואתו של אביו לשחרר את עיראק מן הכיבוש ולהפוך את אנשיה למוסלמים נאמנים. לדבריו, המשך הכיבוש, התרחקותם של רבים מדרך האמת ופנייתם לפוליטיקה ולענייני העולם הזה, הניעו אותו להתבדל מחברת האנשים, כדי למלא את חובתו כלפי אללה ולא להוסיף חטא על פשע. אל-צדרי קרא לאנשיו לציית לוועדה לניהול ענייני הזרם הצדרי ולכל גופי הזרם ונציגיו הנושאים את השם "משרד אל-סיד אל-שהיד" -  על שם אביו, מוחמד צאדק אל-צדר, שנרצח ב-1999 ע"י משטרו של סדאם חוסיין.

www.elaph.com , 6.3.08   

 

[ולדימיר] פוטין והנשיא הרוסי החדש [דימיטרי] מדוודב

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 6.3.08

 

התקשורת העולמית [לנוכח התקפת ישראל בעזה]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 6.3.08

 

שת"פ כלכלי בין עיראק לאיראן 

עיראק ואיראן חתמו על 11 הסכמי שת"פ כלכלי ביניהן, הכוללים פתיחה הדדית של משרדים ומרכזים מסחריים. שר המסחר העיראקי, עבד אל-פלאח אל-סודאני, הביע את רצונה של ממשלתו בהרחבת חלקה של איראן במיזמי הבינוי החדשים בעיראק וביבוא מזון. ראש ארגון פיתוח המסחר האיראני אמר כי איראן נכונה לבצע פרויקטים בתחומי התשתית בעיראק ולסייע לה בידע טכנולוגי.

www.alnajafnews.net , 7.3.08

 

לבנון: איומים ברצח אל איש דת שיעי המתנגד לחזבאללה

איש הדת השיעי הלבנוני, מחמד עלי אל-חוסייני, אמר כי הוא קיבל איומים על חייו וציין כי בכוונתו להגיש תלונה לתובע הכללי בבירות. במכתב האיומים שקיבל, בחתימתה של קבוצה המכנה עצמה "הנוער השיעי של ההתנגדות", נכתב כי אל-חוסיני פתח בפני עצמו את שערי הגיהינום כאשר תקף את ההתנגדות ואת הישגיה. יצוין כי אל-חוסיני מתח ביקורת על חזבאללה ואף הציע את עצמו כמחליף לחסן נאסרללה, בסדרת ראיונות שהעניק./al-www.arabeya.net 7.3.08

 

אמין אל-ג'ומיל: יש קבוצה בלבנון ששואפת לחולל הפיכה

אמין אל-ג'ומיל, ראש מפלגת "הפלנגות" המהווה חלק מ"כוחות ה-14 במרץ", אמר כי בלבנון מתנהל מאבק פנימי מסוכן בו מבקשת קבוצה מסוימת לחולל הפיכה נגד החוקה ונגד הסכם אל-טאאפ ולהקים משטר חדש שמאפייניו אינם ידועים. לדבריו, על העם הלבנוני לעמוד איתן מול מגמה זו.

אל-נהאר (לבנון), 7.3.08

 

התמיכה הערבית בעזה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ראיה (קטר), 6.3.08

 

דעות מנוגדות ביחס להמשך יוזמת השלום הערבית לאור אירועי עזה 

מאמר ביומון הסורי הממסדי אל-ת'ורה טוען כי איומי "הישות הישראלית" להמשיך במלחמה נגד תושבי עזה מחייבים את הערבים לנקוט בצעד שהוא חריף יותר מביטול היוזמה הערבית לשלום שישראל ממילא איננה מייחסת לה חשיבות רבה. מנגד, טען מאמר המערכת של היומון הלבנוני אל-מסתקבל, כי החלטת שרי החוץ הערבים לבחון מחדש את היוזמה הערבית נועדה להביך את מדינות ערב השוקלות להחרים את הפסגה שתיערך בדמשק בסוף החודש.

אל-ת'ורה (סוריה), אל-מסתקבל (לבנון), 7.3.08

 

דובר משה"ח המצרי: ההפגנות באיראן נגד מצרים מעיבות על יחסי המדינות

משה"ח המצרי דרש ממיופה הכוח האיראני במצרים הבהרות, לאחר ששלטונות איראן אפשרו את קיומה של הפגנה מול מטה הנציגות המצרית בטהראן, בה נשמעו סיסמאות נגד מצרים. דובר משה"ח המצרי אמר כי הדבר מעיב על עתיד היחסים בין מצרים לאיראן.

אל-אהראם (מצרים), 7.3.08

www.alarabiya.net , 7.3.08

 

עיראק: כ-30 אלף מקציני הצבא הקודם ישרתו בצבא עיראק החדש

מזכירת "הועדה למעקב ולביצוע פיוס לאומי" בעיראק, ד"ר באסמה אל-סעדי,  אמרה כי המדינה הציעה לעובדי מנגנוני הביטחון והתעשייה הצבאית של המשטר הקודם, לבחור בין חזרה לשירות, קבלת תפקיד אזרחי או פרישה. לדבריה, למעלה מ- 32 אלף קצינים מדרגת רס"ן ומטה, ששירתו בעבר בצבא סדאם חוסיין, שבו אל הצבא החדש.

www.alnajafnews.net , 7.3.08

 

"קבוצת השהיד מוע'ניה" נטלה אחריות לפיגוע בי-ם

סוכנות הידיעות האיראנית 'מהר' טענה, על-פי דיווח מערוץ אל-מנאר של החזבאללה, כי "גדודי החופש של הגליל - קבוצת השהיד מוע'ניה ושוהדא עזה"  נטלו אחריות לביצוע הפיגוע בירושלים.

 מהר (איראן), 7.3.08

 

נשיא עיראק מבקר בתורכיה

נשיאות תורכיה הודיעה כי נשיא עיראק, ג'לאל טאלבאני, יגיע היום (7.3.08) לביקור בן יומיים במדינה, במטרה לקדם שת"פ בין שתי המדינות. תורכיה סירבה להגדיר את הביקור "ביקור רשמי" והתעקשה להגדירו "ביקור עבודה", נטול טקסים רשמיים. דובר ממשלת תורכיה אמר כי תורכיה רואה בטאלבאני נציג של הכורדים העיראקים ולא נציג של מדינת עיראק והדגיש כי תורכיה תשמור על קשר "עם כל שכבות העם העיראקי בצפון, במרכז ובדרום". הדובר הוסיף כי במרכז השיחות עם טאלבאני תעמוד סוגית ה- PKK, והדגיש כי סוגיית הטרור לא צריכה למנוע שת"פ בין שתי המדינות.

www.alnajafnews.net , 7.3.08

 

יומונים לבנוניים פרו-סורים: הפיגוע בירושלים- מעשה גבורה

היומון הלבנוני אל-ספיר הגדיר את הפיגוע בישיבת מרכז הרב בירושלים כ"פעולת גבורה על פי כל הקריטריונים", שגרמה לשלטונות הביטחון הישראליים לחוש כי אחד הסיוטים החמורים ביותר התגשם. היומון הלבנוני אל-אח'באר תיאר את הפיגוע כ"פעולה איכותית" שהוכיחה ללא ספק שההתנגדות הפלסטינית עדיין מחזיקה את היוזמה בידיה ומסגולת להכאיב בלב ישראל.

אל-ספיר, אל-אח'באר (לבנון), 7.3.08

 

עמר מוסא: להפסיק את חברותה של ישראל במועצות האו"ם

מזכ"ל הליע"ר עמרו מוסא העביר איגרת למזכ"ל האו"ם, באן קי מון, ובה דרישה של הליע"ר למנוע מישראל להיות חברה במועצת הביטחון של האו"ם. הצעד בא בעקבות החלטה שהתקבלה בפגישת שרי החוץ של הליע"ר (5.3.08) בקהיר. מוסא ציין כי הליע"ר פתחה בקמפיין שנועד למנוע מישראל חברות במועצות המרכזיות של האו"ם כדי לשלול ממנה השפעה על החלטות הקהילה הבינ"ל.

אל-וטן (סעודיה), 7.3.08