המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
גרסאות אלטרנטיביות לפלאי תבל החדשים
13/7/2007

 

בעלי טור ערביים מציעים גרסאות אלטרנטיביות לפלאי תבל החדשים

 

לרגל בחירת "שבעת פלאי תבל החדשים" שנערכה בליסבון ב-7 ביולי 2007, התפרסמו בתקשורת הערבית שלושה מאמרים סרקסטיים בהם הוצגו רשימות פלאי תבל אלטרנטיביות.

 

המאמרים תקפו את הנושא מנקודות מבט שונות: בעל טור סורי הכתיר את "פלאי תבל של הפוליטיקה הבינלאומית", כאשר בין הזוכים נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חוויאר סולאנה וראש ממשלת ישראל לשעבר, אריאל שרון. לעומתו, ניצלו בעלי טור ליברליים את המאורע כדי למחות על מצב העולם הערבי והאסלאמי, כאשר ברשימת "פלאי תבל" שהציעו נכללים מקומות כמו הצ'אחיה בביירות ואמירות חמאס בעזה. להלן קטעים מהמאמרים:       

 

בעל טור סורי: ג'ורג' בוש מתעלה על כל פלאי תבל

אסעד עבוד, בעל טור קבוע ביומון הסורי הממסדי "אל-ת'ורה", הציע פלאי תבל כדלקמן:

 

"...[האישים] הסובבים את הנשיא האמריקאי והעובדים עמו מהווים לבדם יותר משבעה פלאי [תבל], שמופלאותם הולכת לפניהם מקצה העולם ועד קצהו. הנשיא האמריקאי מתעלה, כמובן, על כל פלאי תבל ועל כל מוזרויות הזמן והמקום. מזה שש שנים וחצי... מציג איש זה לעולם את מה שלא ציפה לו קוסם, לגלגן או פסימיסט. הפלאים [שחולל] בעיראק, פלסטין ולבנון מרשימים ומדהימים יותר מהפירמידות של מצרים, מהגנים התלויים בבבל, מפטרה, מתדמור ואפילו מהחומה הסינית האדירה. גם המרחפים [בעולם הדמיון] לא דימו בחזיונותיהם [הפרועים ביותר] כי יעלה בידו של האיש להותיר בעולם רושם כזה של מוות, הרס, רצח ושריפות. הוא קורא ואף אחד לא מאמין לו - קורא לדמוקרטיה?! האם יש בתבל דבר מופלא מן הדמוקרטיה שלו?!

 

טוני בלייר נמנה [אף הוא] על פלאי [תבל]. האיש שלא הסתיר מעולם את איבתו למזרח, לערבים ולפלסטין, יהיה שליח שלום [המתווך] בינם לבין ישראל. זהו פלא של ממש.

 

[פלאו של בלייר] לא נופל מפלאו של [באן] קי-מון. איש זה רושם שיא בשתיקתו ובחזרתו על דבריהם של האחרים, כאילו אין לו דעה [משל עצמו], עד כדי כך שעולה התחושה כי לאו"ם בעידן האמריקאי אין מזכ"ל.

 

[עוד] אחד מפלאי תבל הוא חוויאר סולאנה, סוציאליסט ספרדי לוחם, שהצליח לעבור לצד הנגדי [ולשמש] מנהיג לוחם בברית נאט"ו. ניכר כי הלה מבלה את חייו בדילוגי פתע בין גדה זו לאחרת.

 

פלא תבל [נוסף] הוא הדאגה העולמית לגלות מי רצח את [ראש ממשלת לבנון לשעבר] רפיק אל-חרירי...

 

אסיים בפלאו של אריאל שרון. הלה נרקב כשהוא תלוי בין חיים למוות במשך חודשים ושנים, בעוד מלאך המוות מסרב ליטול את נשמתו המטונפת".[1]

 

ליברל סעודי על פלאי תבל של העולם הערבי והאסלאמי

במאמר שפורסם ביומון הלונדוני  "אל-שרק אל-אוסט",  הזהיר הליברל הסעודי, משארי אל-ד'אידי, כי כל העולם הערבי והאסלאמי עלול להפוך לאחד מפלאי תבל. להלן כמה מפלאי תבל שהציע:

"...המסגד האדום באסלאמאבאד, בירת פקיסטן: המקום שימש בתחילה כמסגד גדול ומוקד של חינוך דתי... לאחר מכן, הוא יצא משליטה והפך למקלט עבור הנמלטים מידי הממשלה, אשר חלקם היו מעורבים בניסיון ההתנקשות בנשיא [פקיסטאן, פרבז] מושרף, כגון מולאנא מסעוד אזהר, מנהיג ארגון 'צבא מחמד' ...  אמאם המסגד, מולאנא עבד אל-עזיז, הצהיר בגלוי כי הוא דורש ליישם את השריעה על פי המרשם של הטאליבאן החל בסביבה [הקרובה] של המסגד, ותלמידיו ותלמידותיו החכמים היו עורכים פשיטות [באזורים] השכנים ושבים עם שלל...   

אזור השבטים בגבול פקיסטאן-אפגניסטן, או מה שמוכר בתור אזור 'וזיריסטאן': לפי הסברה הרווחת, שם מסתתרים מנהיג ארגון 'אל-קאעדה', אסאמה בן-לאדן וסגנו, אימן אל-ט'ואהרי, יחד עם יתר מנהיגי אל-קאעדה... אזור זה הוא פקיסטאני ולא פקיסטאני גם יחד, אפגאני ולא אפגאני, שבטי ולא שבטי ופונדמנטליסטי ולא פונדמנטליסטי. זוהי כברת ארץ מופלאה הנמצאת מחוץ [לחוקי] הזמן והמקום.

הצ'אחיה בביירות: אזור זה כפוף לחלוטין לשליטה הביטחונית, הצבאית, הכלכלית והחברתית של המפלגה השיעית הפונדמנטליסטית, 'חזבאללה', כלומר, זוהי 'מדינת חזבאללה'...

אמירות חמאס בעזה: זהו פלא הפלאים. המצב בפלסטין בכללותו מופלא ומוזר... חמאס המחזיקה בסיסמאות ידועות כגון '[פלסטין] מהים עד הנהר' ו'פלסטין וקף אסלאמי', קיבלה לידיה שלטון הנובע ביסודו של דבר מהסכמי אוסלו אותם היא דוחה. היא מעוניינת להישאר עם הסיסמאות המקוריות שלה, ובו בזמן לקיים שלטון הנגזר מהסכם הנוגד את אותן סיסמאות!...

חבל כורדיסטאן העיראקי: ייתכן כי מדובר בפלא הנאה ביותר. זהו החבל היחיד בעיראק שנותרו בו חלק מהמאפיינים של מדינה, והוא לא הפך לזירה יומיומית של פיצוץ, רצח וחורבן, הגם שנפגע מרסיסים של הגשם השחור הזה. [חבל כורדיסטאן] הוא חלק מעיראק ואינו חלק ממנה, הוא בתוך עיראק ואיננו בתוכה..."[2]        

ליברל לבנוני מציג: רשימת הפלאים הערביים שאין לחלום עליהם

במאמר שהתפרסם באתר הליברלי www.elaph.com, מנה בעל הטור הלבנוני, עצאם סחמראני, את פלאי תבל הערביים שלא ניתן אף לחלום עליהם, ביניהם:  

 

"...פלא האחדות [הערבית]; פלא חיסול ישראל; פלא הדיפת הקולוניאליזם; פלא השליטה במשאבי החקלאות, הנפט ומקורות האנרגיה שלנו; ...פלא החירויות הציבוריות מהן אנו נהנים; פלא השוויון [הקיים אצלנו] בין האישה לגבר; פלא כיבוד זכויות הנכים; פלא כיבוד זכויות הילד; פלא חיסול הבערות; פלא בתי הכלא שלנו הריקים מעצורים באשמת הבעת דעה מקרב עיתונאים ואנשי אופוזיציה; פלא הגבולות הפתוחים בין מדינותינו; פלא המטבע האחיד שלנו; פלא התמסרותנו למדע; פלא ההסתפקות העצמית שלנו בכל התחומים; ...פלא הויתור שלנו על הורשת [השלטון] ועל הארכת [שלטונן] של נשיאויות שישלטו [בעולם] הערבי לנצח..."[3]  

 



[1]  אל-ת'ורה (סוריה), 9.7.2007.

[2]  אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.7.2007.