המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 5.3.2008
5/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 5.3.2008

 

השיעים בכווית סובלים בעקבות עצרת מוע'ניה * קד'אפי מעביר את לוב ל"שלטון העם" *  קרע בזרם הצדרי בעיראק *  עמר מוסא: אין פסגה מצומצמת *  חמאס: אין כניסה לכתבי הטלוויזיה הפלסטינית * שר הביטחון האיראני בסודאן *  עיראק: באיזה יום יוצא "עלי הכימי" להורג?

 

מצרים וסעודיה: למנוע את שידורי אל-מנאר

ערוץ הטלוויזיה האיראני פרס טי וי דיווח כי שרי ההסברה של סעודיה ומצרים פנו בדרישה משותפת לכל מדינות ערב למנוע את שידורי הלוויין של רשת אלמנאר הלבנונית, המזוהה עם חזבאללה. נראה כי הרקע לדרישה היא היריבות המרה בין חזבאללה לגוש הערבי הסוני והמתיחות הגוברת בין סעודיה ומצרים לבין החזבאללה. דווח כי מידע על הדרישה הגיע לעובדי הערוץ והם מחפשים לוויין חלופי להעברת שידורי הרשת, למקרה והדרישה תתקבל.

פרס טי וי (איראן), 4.3.08

 

סעודיה: תומכי אל-קאעדה, "חוזרים בתשובה"
מקור בכיר בוועדת הייעוץ השייכת למשרד הפנים הסעודי ואשר פועלת להחזרת קיצונים סעודיים למתינות, דיווח כי למעלה מ-150אינטלקטואלים ופסיכולוגים הצליחו להחזיר למוטב יותר מ-1,300 קיצונים שתמכו בארגון אל-קאעדה והסיתו צעירים סעודיים. ועוד בנושא: השיח' עבד אל-מנעם בן סלימאן אל-משוח, מנהל "קמפיין אל-סכינה" –  קמפיין אינטרנט למיתון דעות קיצוניות, בפיקוח המשרד הסעודי לעניינים אסלאמיים -  דיווח כי צוות הקמפיין מנהל כרגע דיאלוג עם 25 קיצונים. לדבריו, 695 אנשים מתוך 1,566 עימם התנהל דיאלוג בעבר, חזרו בהם מדעותיהם הקיצוניות.

אל-ריאץ', אל-אקתצאדיה (סעודיה), 5.3.08.

 

חבר פרלמנט כוויתי: שיעים בכווית נרדפים בעקבות עצרת האבל למוע'ניה

חבר הפרלמנט הכוויתי, עבד אל-מחסן ג'מאל, אמר לערוץ הטלוויזיה האיראני "אל-עאלם", כי בעקבות עצרת האבל לזכר עמאד מע'ניה שנערכה בכווית, החלו השלטונות במדינה לעצור שיעים שהיו מעורבים בעצרת ובהם  פוליטיקאים, אנשי דת, אנשי אקדמיה וחברי פרלמנט. לדבריו, היחס לעצורים הוא כאל פושעים. "הם מועברים למקום בלא ידוע ונמנע מהם מזון וביקורי משפחות".

אל-בינה אל-ג'דידה (עיראק), 5.3.08

 

קד'אפי: לא עוד ממשלות בלוב, עוברים ל"שלטון העם"

מנהיג לוב, מועמר אל-קד'אפי הודיע - בנאום לרגל יום השנה ה-31 להכרזת "שלטון העם" - כי נוכח הכשל בתפקודן של כל הממשלות בלוב, תהיה מעתה לוב מדינה ללא ממשלה ועל הלובים לנהל את עצמם בעצמם במסגרת "שלטון העם". הוא כינה המגזר הניהולי בלוב "תמנון הבולע את משאבי העם ואינו מבצע את משימותיו" והוסיף כי ההכנסות ממשאב הנפט יחולקו ישירות לידי העם. דובר הממשלה, עבד אל-מנעם אל-למושי, אמר כי ייתכן ובנו של המנהיג, סיף אל-אסלאם, יקבל סמכות תחיקתית, אך הבהיר ש"שלטון איננו עובר בירושה."

אל-בינה אל-ג'דידה (עיראק), אל-שרק אל-אוסט (לונדון),  www.elaph.com, 4.3.08

 

עיראק: קרע בזרם הצדרי

מנהיג הזרם הצדרי השיעי, מוקתדא אל-צדר, הרחיק שני מפקדים בכירים בזרם שלו - אחמד אל-שריפי ועדנאן אל-שחמאני - בטענה שסטו מדרכו. בהודעה שפרסם, נאמר: "...תאוותיהם הארציות של האנשים הללו גברו עליהם, והם בחרו את דרך הכזב וזנחו את האמת". תומכי הזרם הצדרי בעיראק דרשו מהכוחות האמריקאים לשחרר שני בכירים לשעבר במשרד הבריאות העיראקי, הנמנים עם הזרם הצדרי, לאחר שזוכו מאשמת שחיתות ותכנון פעולות אלימות על רקע דתי.

אל-חיאת (לונדון), 5.3.08

 

סוריה: עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים כורדים

כוחות הביטחון הסוריים התעמתו בעיר קמישלי עם מאות כורדים שיצאו לחגוג את סיום הפעולה הצבאית התורכית בצפון עיראק. על פי הדיווחים, כוחות הביטחון כיתרו את המפגינים, פיזרו אותם באלות ועצרו שלושה מהם.

www.thisissyria.net, 4.3.08

 

הבחירות לנשיאות בארה"ב; יד ימין: "המפלגה הרפובליקנית";

יד שמאל: "המפלגה הדמוקרטית"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 4.3.08

 

הדיסידנט התוניסאי מונסף אל-מרזוקי: להחרים את בחירות 2009

מונסף אל-מרזוקי, מהאופוזיציונרים הבולטים בתוניסיה ויו"ר הוועידה הערבית לזכויות אדם בעבר, קרא להחרים את הבחירות לנשיאות ב-2009. הוא תקף את "המפלגה הדמוקרטית המתקדמת" ומועמדה לנשיאות, אחמד נג'יב שאבי, על נכונותם להשתתף בבחירות שתוצאותיהן נקבעו מראש, "רק כדי לקבל תפקיד של מנהיגות מדומה" באופוזיציה.

www.elaph.com, 5.3.08  

 

איראן: מועמדים רפורמיסטים פורשים מהמרוץ למג'לס

במחאה על פסילת מרבית המועמדים הרפורמיסטים בידי  'מועצת המפקחים', הסירו מספר מועמדים רפורמיסטים את מועמדותם. ראש הקואליציה הרפורמיסטית, עבד אלואחד מוסאוי לארי, דרש משאר המועמדים הרפורמיסטים שלא יסירו את מועמדותם.

רוז (איראן), 5.3.08

 

[בעקבות תקיפת ישראל בעזה]; מיחזור ההיסטוריה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-איאם (בחריין), 4.3.08

 

עמר מוסא: אין פסגה מצומצמת

היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, הכחיש בתוקף את קיומה של פסגה מצומצמת לפני הפסגה בדמשק והדגיש כי הפסגה הערבית תיערך בדמשק במועד שנקבע – בסוף החודש.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 5.3.08

 

עזה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 4.3.08

 

כוחות ה-14 במרץ דחו הצעה סורית לפתרון משבר הנשיאות בלבנון

היומון הלבנוני אל-מסתקבל דיווח כי סוריה העבירה לעמר מוסא הצעה חדשה, בת שלושה סעיפים, לפתרון משבר הנשיאות בלבנון: בחירת נשיא, הקמת ממשלת מעבר ובחירות מוקדמות לפרלמנט תוך שישה חודשים. גורמים בכוחות ה-14 במרץ דחו את ההצעה. שר התקשורת הלבנוני, מרואן חמאדה, טען כי היוזמה היא מלכודת שנועדה למנוע בחירת נשיא עד הפסגה הערבית.

אל-מסתקבל, אל-נהאר (לבנון), 5.3.08

 

הפעולה הסתיימה, על המשלחת הפלסטינית לשוב מייד לשולחן המו"מ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ) 4.3.08

 

חמאס מונעת מכתבי הטלוויזיה הפלסטינית לסקר אירועים 

יו"ר רשות השידור הפלסטינית, באסם אבו סומיה, אמר כי "כנופיות" חמאס מנעו מכתבי הטלוויזיה הפלסטינית, עאדל אל-זענון וסמיר ח'ליפה, לסקר אירועים וטען כי החמאס מקבעת את הפיצול הפוליטי בין הגדמ"ע לבין רצועת עזה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 5.3.08   

 

בעל טור סורי: "טילי ההתנגדות הפלסטינית הם טילים חכמים"

במאמר ביומון הסורי הממסדי, אל-ת'ורה, כתב בעל הטור, ד"ר ג'האד טאהר בכפלוני, כי הטילים שמשגרת ההתנגדות הפלסטינית על ישראל הנם "טילים חכמים", וכי זוהי האופציה היחידה העומדת לרשות הפלסטינים בטווח הנראה לעין. לדבריו, אם ירי הטילים יתפתח, הוא יהווה גורם הרתעה שיאלץ את ישראל לבחון מחדש את מדיניות ההרג שלה כלפי העם הפלסטיני.

אל-ת'ורה (סוריה), 5.3.08

 

על מכסה קופסת הסרדינים: "עזה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  אל-וטן (קטר), 4.3.08

 

עורך כיהאן מציע פעולת תגמול לסנקציות החדשות

עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, הציע כי בתגובה להחלטת הסנקציות החדשות, הכוללת חיפושים במטענים איראנים ברחבי העולם, על איראן לבצע חיפושים באוניות המייצאות נפט ומוצרים אחרים במפרץ הפרסי.

כיהאן (איראן), 5.3.08

 

אחמדי-נז'אד: החלטת הסנקציות חסרת תוקף

נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, הודיע כי איראן לא תנהל יותר משא ומתן עם איש על תכנית הגרעין שלה, מפני שמדובר בעניין שגרתי ונורמאלי. בהתייחסו להחרפת הסנקציות, אמר כי "זאת החלטה חסרת תוקף...והיא לא תפגע באומה האיראנית, אלא רק באמינותה של מועצת הביטחון".

 אירנא (איראן), 5.3.08

 

עיראק: דרישה להוציא את "עלי הכימי" להורג  ביום השנה להפגזת חלבג'ה

לאחר אישרור ההחלטה להוציא להורג את עלי חסן אל-מג'יד ("עלי הכימי") על ידי נשיא עיראק,  דורשים תושבי העיר חלבג'ה להוציאו להורג ב- 16.3.08, יום השנה ה-20 להפגזת העיר בנשק כימי בידי משטר הבעת' הקודם. לדברי ראש "אגודת קרבנות חלבג'ה", תזכירבנושא יישלח לשלטונות.

www.alnajafnews.net , 4.3.08 

  

יומון איראני: הסנקציות מסבות נזק

מאמר המערכת ביומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד קבע כי הצנזורה שמטיל המשטר גורמת להחרפת אי-האמון שחש הציבור כלפי אמצעי התקשורת באיראן. היומון הודה כי הסנקציות מסבות לאיראן נזק מדיני וכלכלי.

אפתאב-י יזד (איראן), 5.3.08

 

שר הביטחון הסודאני: מתנגדים לסנקציות על איראן

שר הביטחון האיראני, מצטפא מחמד נג'אר, הגיע אתמול לביקור בן ארבעה ימים בסודאן ונפגש עם עבד אל-רחים מחמד חוסיין, עמיתו הסודאני. במסיבת עיתונאים בתום הפגישה הכריז חוסיין כי סודאן מתנגדת בתוקף להטלת הסנקציות על איראן בידי מועצת הביטחון של האו"ם, וכי ארצו עומדת לצד איראן וניסיונותיה להשכין שלום ויציבות במזרח התיכון. חוסיין הוסיף כי היחסים בין איראן לסודאן הם מופתיים.

אל-איאם (סודאן), 05.03.08