המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חשש ברש"פ מ"טאליבאניזציה" של עזה
26/6/2007

 

    חשש ברש"פ מהפיכת עזה לאמירות אסלאמית במתכונת הטאליבאן

 

הקדמה

במהלך ההפיכה הצבאית שביצעה תנועת החמאס ברצועת עזה השמיעו אנשי חמאס הצהרות תמיכה בשלטון האסלאם ובניצחון דת האסלאם על הכופרים וקראו להקים מסגד במקום משרדי הרש"פ ולהתיר את דמם של אנשי הפת"ח. כמו כן פגעו אנשי חמאס במנזר ובבית ספר לנזירות. אנשי הפת"ח ובראשם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, האשימו את החמאס בניסיון להפוך את העימות מלאומי-פוליטי לדתי-עדתי ובהתרת דמם של אנשי הפת"ח. חלקם אף הביעו חשש מהקמת מדינה במתכונת של הטאליבאן בתמיכת איראן וסוריה.

 

להלן תרגום קטעים מן ההתבטאויות:

 

בכיר בחמאס: תם עידן החילוניות בעזה

בכיר בחמאס, נזאר ריאן, הצהיר כי ישא דרשה במטה הנשיאות בעזה וכי מטה מנגנוני הביטחון  יהפוך למסגד גדול. "בתוך שעות יסתיים עידן החילוניות בעזה ולא יישאר ממנה דבר... היום תסתיים הכפירה והיום המערכה היא בין האסלאם לכופרים והיא תסתיים בניצחון הדת. חמאס תפתח את זרועותיה בפני אנשי מנגנוני הביטחון כדי שיחזרו בתשובה. הדת המוסלמית מגלה רוחב לב לכופרים [החוזרים בתשובה]. אנו אנשי האמת והם אנשי השקר... כיצד לא נילחם באלה המחללים את קדושת אללה, מוציאים להורג אנשי דת ומוכרים את הבעיה הפלסטינית?! אלה שכפרו בבתי אללה, הציתו מסגדים, ספרי קוראן ומוסדות חינוך, והוציאו להורג לוחמי ג'יהאד, איתם אין לחמאס דיאלוג אלא באמצעות קני הרובים."[1]

 

חששות מרדיפת הנוצרים בעזה

הביטוי החמור ביותר למגמת האיסלאמיזציה בעזה הוא ההתנכלויות לנוצרים ואלה התבטאו בהצתת מנזר "אל-ורדייה" Rosary systers וספריה בכנסייה בעזה וכן תלישת תליון עם צלב מצווארו של נוצרי תושב עזה.

 

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, גינה את גדודי עז אל-דין אל-קסאם ואת 'הכוח המבצע' של החמאס בעזה על שתקפו את המוסדות הנוצריים, שדדו והציתו אותם. הוא תאר זאת כפשע ומעשה ברברי העלול להוביל לתוצאות הרות אסון לגבי אחדות העם הפלסטיני. "הצתת המנזר היא אחד מפירות הבאושים של ההפיכה השחורה שביצעו [אנשי] המיליציות של החמאס שהקנאות סימאה את עיניהם... הנה הם העוברים על החוק [מפירים] את קדושתם של המקומות הקדושים ובתי התפילה של הנוצרים בני עמנו". עבאס קרא לפלסטינים "לעמוד נגד אלה המעוניינים להטביע את עמנו בים של דם ואפלה ולהעתיק את מלחמת האחים והפילוג מן המישור הפוליטי הלאומי אל המישור הדתי והעדתי, להרוס את אחדות העם על כל רבדיו ועדותיו, ולכפות תרבות של טינה ותכפיר."[2]

 

בכיר ברשות השידור הפלסטינית, יוסף אל-קזאז, חשף במאמרו כי "הידיים המגואלות בדמם של אנשי הפת"ח ושל גורמי הביטחון הציתו ספריה באחת הכנסיות בעזה."[3]

 

בעקבות תקיפת מנזר "אל-ורדייה" בעזה הביעו תושבים נוצרים חשש כי ייפגעו. אחד מהם שסירב להזדהות בשמו אמר: "אנו חוששים שיתנכלו לנו... אם תהיה לי הזדמנות לצאת מהארץ לא אהסס לעשות זאת. אחד מאנשי "הכוח המבצע" של החמאס תלש בכוח מעל צווארי תליון עם צלב ואמר: 'זה אסור' ואחר כך הוסיף: 'האסלאם הוא הפיתרון'."[4]

 

חשש מהקמת אמירות אסלאמית "טאליבאנית" בעזה

בכירים בפת"ח ובעלי טורים ביומוני הרש"פ הביעו חוסר אמון בהתבטאויות מנהיגי החמאס כי אין בדעתם לכפות את האסלאם על התושבים. הם טענו כי הריסת אנדרטאות ופגיעה בנוצרים לצד קריאות של אנשי החמאס להקים אמירות אסלאמית משקפות מציאות של מדינה טאליבאנית.

בכיר ברשות השידור הפלסטינית, יוסף אל-קזאז, השווה בין החמאס לטאליבאן: "אנשי הממשלה הקודמת הרסו את פסל החייל האלמוני בדיוק כפי שעשו הטאליבאן כאשר הרסו אתרים ארכיאולוגיים ומונומנטים באפגניסטן."[5]

 

בכיר בפת"ח, סמיר משהראוי, אמר בראיון ליומון הלונדוני "אל-חיאת", כי "מטרת החמאס היא הקמת מדינונת ברצועת עזה במתכונת של הטאלבאן באפגניסטן".[6]

 

בעל טור ביומון הרש"פ "אל-איאם", חסן ח'צ'ר, כתב: "כעת עוקבות מדינות באזור ובעולם אחר הסכנה שרצועת עזה תהפוך לאמירות אסלאמית ובפרט כאשר דוברי החמאס אינם נרתעים להזין את החששות הללו, כך למשל אמר דובר בשם החמאס כי 'הגיעה תקופת הצדק ושלטון האסלאם'".[7]

 

עבד אל-נאצר אל-נג'אר, אף הוא בעל טור ביומון הרש"פ "אל-איאם", כתב: "כיצד תנהל המדינונת של הטאליבאן החדשים את ענייני הרצועה נוכח מצור בין-לאומי חונק... האם ייושמו חוקי האסלאם על-פי השקפת הטאליבאן החדשים ברצועה?... מדינת האסלאם הפוליטי של החמאס בצורתה הטאליבאנית הפכה למציאות בעזה, אך תושביה ברובם אינם אנשי חמאס... במישור הבין-לאומי, מדינה או שתיים, סוריה ואיראן, יכירו במדינונת הזאת ואולי אף אחת מהן לא תכיר בה, אך היא תזכה לסיוע מהן כל עוד הדבר משרת את האינטרסים שלהן."[8]

 

בעל טור ביומון הרש"פ "אל-חיאת אל-ג'דידה", עמר חלמי אל-ע'ול, טען שאין כיסוי להבטחת מנהיגי החמאס כי לא יכפו את התרבות האסלאמית על התושבים, [שכן] "מי שרוצה להגן על המרקם הלאומי והחברתי ועל חירות התושבים והגורמים הפוליטיים ועל התרבות - אינו מנתץ אנדרטאות. אנדרטת החייל האלמוני איננה פסל לצרכי פולחן אלא סמל למאבק הלאומי. האם אין אנדרטאות באיראן, בפקיסטן ובמדינות ערביות ואסלאמיות אחרות?! העובדה שניתצתם את אנדרטת החייל האלמוני מובילה את העם ברצועת עזה למקום שאליו כיוון נזאר ריאן כאשר הצהיר... כי ברצונו להקים אמירות אסלאמית... מדוע הצתתם מנזר? האם זו מדיניות המשקפת רוח של שמירה על המרקם הלאומי והחברתי?"[9]  

 

"תמונות אסלאמיות שחורות"

במאמר שכותרתו "תמונות אסלאמיות שחורות", תאר בעל טור ביומון הרש"פ "אל-חיאת אל-ג'דידה", בכר אבו בכר, כמה אירועים שפגעו באסלאם כולל תפילת אנשי החמאס במטות מנגנוני הביטחון שנכבשו ע"י החמאס בעזה. האירוע הראשון הוא הקריקטורות בדנמרק נגד הנביא מחמד. האירוע השני הוא ההמון המשמיע תרועות ניצחון של שיעים בהוצאתו להורג של סדאם חוסיין.  האירוע השלישי הוא הילד האפגאני הצוחק שערף את ראשו של בן המערב כשהוא שמח, ובכך נתן דוגמה מהו "האסלאם המפואר". האירוע הרביעי – ההפיכה בעזה - מתואר כך: "הניצחון שניסו אנשי זרם הדמים בתנועת החמאס להציג לצופים באמצעות תחנת הטלוויזיה של החמאס, כאשר רצחו 18 מוסלמים חפים מפשע במטות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, שאותה הם מכנים 'הרשות הכופרת ומשתפת הפעולה'. הם התפללו שם. אינני יודע מדוע הם מודים לאללה ומדוע הם מתפללים... תמונת רעולי הפנים בשחור, אנשי הדמים המאשימים את האחר בכפירה מתפללים במטה מנגנון הביטחון המסכל, היא מראה מביש עד כדי כך שאחד מידידי בעזה התבטא כי הוא מתבייש להיות שייך לפלסטין, לערבים ולמוסלמים כאלה".[10]     

 

בעל טור ביומון הרש"פ, עמר חלמי אל-ע'ול כתב: "נעשו שגיאות וליקויים וקיימת שחיתות ברש"פ ובמנגנוני הביטחון ואפילו בתנועת הפת"ח, אך השאלה היא כיצד מטפלים בתופעה? האם באמצעות עימותים? בהאשמת הלוחמים הלאומיים בכפירה? האם ע"י טפילת שקר והפצת מלחמת אחים? האם בהסתה שחורה בתקשורת [הקוראת] לפלסטיני להרוג פלסטיני [אחר] בשם הדת? היכן גן העדן שעליו הם מדברים? האם לא מבישים הם דבריו של חבר במועצה המחוקקת מטעם החמאס שאמר: 'אנו רוצים שהמערכה היא שתשפוט בין המאמינים לבין אלה שהעניקו את נאמנותם ליהודים' והוא ממשיך בהסתה אפילה: 'אנו מריחים ניחוח של גן העדן והניצחון'. היכן הניצחון? האם יש מנצח בפשע של מלחמה פנימית?"[11]

 

בתגובה לדבריו של נזאר ריאן, שתם עידן החילוניות, כתב בכר אבו בכר: "לו היו כל המוסלמים והמנהיגים כמוך הייתה הדת נמחקת מזמן... שיערבו לתנועת החמאס מנהיגים אשר כופים על עמם תרבות של 'תכפיר' ו'תח'וין' [האשמת האחר בכפירה ובבגידה]."[12]

 



[1] אל-איאם (רש"פ), 15.6.2007

[2] אל-איאם (רש"פ), 18.6.2007

[3] אל-חיאת אל-ג'דידה(רש"פ), 20.6.2007

[4] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 20.6.2007

[5] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 19.6.2007

[6]  אל-חיאת (לונדון), 136.2007

[7] אל-איאם (רש"פ), 15.6.2007

[8] אל-איאם (רש"פ), 16.6.2007

[9] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 19.6.2007

[10] www.amin.org (16.6.2007)

[11]  אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 13.6.2007

[12] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 17.6.2007