המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.3.2008
4/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 4.3.2008

 

בתקציר: מנכ"ל "אל-ערביה": סוריה מאחורי ההסלמה בעזה *  יומון איראני: ירדן וסעודיה מרגלות למען ישראל *  הוויכוח סביב פסגת דמשק *  56 אנשי אל-קאעדה נלכדו בסעודיה

 

ציר מג'לס באיראן: לא ניתן לסמוך על רוסיה

חבר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, רזא טלאי ניכ, אמר כי "זו טעות גדולה לבטוח ברוסיה בסוגיית הגרעין ובסוגיות האזוריות והעל אזוריות". לדבריו, סייעה רוסיה לארה"ב בהחלטה על הסנקציות הקודמות והפקירה את איראן למרות התחייבויותיה. הוא טען כי על אף זאת, יכולה איראן לעשות שימוש באינטרסים של רוסיה לצרכיה.

אפתאב-י יזד (איראן), 3.3.08

  

שבועון איראני: בוש מגיע לעיראק בחשאי; אחמדי-נז'אד – מוזמן רשמית

בלעגו על ארה"ב, טען מאמר בשבועון משמרות המהפכה האיראניים צבח-י צאדק, כי בעוד בוש מגיע לביקורים בעיראק בחשאי ובאופן בלתי צפוי, מגיע לשם אחמדי-נז'אד במסגרת ביקור רשמי ומתוכנן מראש. לדעת המאמר, הדבר מלמד על עוצמת השפעתה של איראן על עיראק.

צבח-י צאדק (איראן), 3.3.08

 

מנכ"ל ערוץ אל-ערביה: סוריה מאחורי ההסלמה בעזה

עבד אל-רחמן אל-ראשד, מנכ"ל ערוץ אל-ערביה, טען כי סוריה שלחה את חמאס למלחמה בישראל כדי להסיט מסדר היום הציבורי את משבר הנשיאות בלבנון ולהכשיל את יוזמת הליגה הערבית לפתרון משבר זה. לדבריו, תגובת ישראל להתגרות החמאס, מאפשרת לסוריה להאשים את המדינות המתכוונות להיעדר מן הפסגה הערבית בדמשק בסוף החודש, בבגידה בעניין הפלסטיני. גם היומון הלונדוני אל-חיאת ציטט מקורות ערביים שטענו כי סוריה מנצלת את האירועים בעזה כדי לכפות את עמדתה על הגורמים המבקשים לדחות את הפסגה הערבית בדמשק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.08 ; אל-חיאת (לונדון), 4.3.08

 

לאריג'אני: צפויה אינתיפאדה חדשה

עלי לאריג'אני, נציגו של המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ב'מועצה העליונה לביטחון לאומי', אמר כי "הטבח שנעשה בפלסטינים יגרום לפריצתה של אינתיפאדה חדשה."

אירנא (איראן), 3.3.08

 

יומון איראני: ירדן וסעודיה מרגלות למען ישראל

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, תקף את "הפסיביות המחפירה" של הערבים נוכח תקיפות ישראל בעזה. לדברי המאמר, ישנם סימנים המעידים ש"כמה משטרים ערבים  – בראשם סעודיה וירדן -  מרגלים למען ישראל ומסייעים לה למוטט את החמאס והג'יהאד האסלאמי."

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 4.3.08

 

הנשיא [האיראני] אחמדי-נז'אד בביקור היסטורי בעיראק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 3.3.08

 

איראן: נאסר על פעילת נשים לצאת לשבדיה לקבלת פרס

שלטונות איראן מנעו את יציאתה של פעילת תנועת הנשים, העיתונאית פרווין ארדלן, ממייסדות הקמפיין "מליון חתימות לשינוי החוקים המפלים נשים" לשבדיה, לקבלת פרס מקרן 'אולוף פאלמה.' בכנס באוניברסיטת טהראן (1.3.08), לרגל יום האישה הבינ"ל, טענו פעילות תנועת הנשים כי החוק המתיר לשאת אישה שנייה, ללא ידיעת האישה הראשונה הופך את הנשים לנחותות מבעלי חיים.

רוז (איראן), 4.3.08

 

נמשך הוויכוח סביב פסגת דמשק

מקורות סוריים הכחישו את הידיעה על קיום פסגה ערבית מצומצמת לפני כינוס הפסגה בדמשק בסוף החודש. סמיר ג'עג'ע, מכוחות ה-14 במרץ, קרא להחרים את הפסגה הערבית, אם סוריה תמשיך להכשיל את יוזמת הליע"ר לפתרון המשבר בלבנון. מקור סעודי רשמי מסר כי סעודיה מסכימה "מבחינה עקרונית" להשתתף בפסגה, אולם לא ציין באיזה דרג. מקור רשמי במפרץ אמר כי סעודיה ושאר מדינות המפרץ מתנות את השתתפותן בפסגה, בהשתתפותה של לבנון.

אל-וטן (סעודיה), 4.3.08; אל-אח'באר, אל-מסתקבל (לבנון), 4.3.08

 

מפקד צבא לבנון: נפעל נגד כל התקפה ישראלית

מפקד צבא לבנון, מישל סולימאן, הנחה את מטה צבא לבנון ואת קציניו הבכירים להיות בכוננות גבוהה עקב ההתפתחויות באזור. הוא אמר כי הצבא, העם הלבנוני וההתנגדות נכונים  להדוף בכל האמצעים כל התקפה ישראלית חדשה. היומון הלבנוני אל-אח'באר, דיווח כי תושבי דרום לבנון מצטיידים בדרכונים ובבנזין מחשש למלחמה נוספת בין לבנון לישראל.

אל-ספיר, אל-אח'באר (לבנון), 4.3.08

 

על השלט כתוב: "עזה"

אל-דסתור (ירדן), 3.3.08

 

דיווח: דו"ח ההתנקשות במוע'ניה יפורסם לאחר הפסגה הערבית

מקור סורי המקורב לחקירת חיסול עמאד מוע'ניה, מסר כי תוצאות החקירה לא יפורסמו לפני הפסגה הערבית הצפויה להתכנס בסוף החודש בדמשק. לדברי המקור, המשטר הסורי אינו מעוניין לפרסם מידע שיפגע בגורמים ערביים הקשורים להתנקשות ויביא לפיצוץ הוועידה. מקור ביטחוני ערבי דיווח כי שלטונות סוריה עצרו שני חשודים בהתנקשות במוע'ניה - פלסטיני איש "חמאס" ואזרח עיראקי. השניים עובדים בשגרירות איראן בדמשק ושמרו על מכוניתו של מוע'ניה בהיותו מחוץ לסוריה.

http://syriatruth.org, 4.3.08; אל-ראי (כווית), 3.3.08

 

חכמי דת מוסלמים פועלים למניעת פרסום פסקי הלכה סותרים

חכמי דת וחוקרים מוסלמים מ-95 מדינות, שהשתתפו בכינוס של הפורום הבינ"ל של בוגרי מוסד אל-אזהר שנערך לאחרונה במלזיה, גיבשו תכנית לתיאום בין מוסדות הדת האסלאמיים במטרה לשים קץ לפרסום פסקי הלכה סותרים, המעוררים בלבול בקרב החברה המוסלמית.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.3.08

 

השתיקה הערבית הרשמית [נוכח תקיפת ישראל] בעזה

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ), 3.3.08

 

מאמר בסוריה מזהיר פגיעה במשחתת "קול"

במאמר ביומון הסורי הממסדי, אל-ת'ורה, טענה בעלת הטור, נאדיא דמיאטי, כי הפגנת הכוח האמריקאית לאורך חופי לבנון תערער את יציבות האזור במקום לחזקה, והזהירה מפני פעולות התנגדות נגד המשחתת "קול" כדוגמת הפעולה שהיתה בשעתו נגד המשחתת "ניו-ג'רזי" [ברמז לפיגוע שהתבצע נגד הנחתים האמריקאים בביירות ב-1983].  

אל-ת'ורה (סוריה), 4.3.08

 

[בעקבות הצבת המשחתת "קול" מול חופי] לבנון

תשרין (סוריה), 3.3.08

 

56 אנשי אל-קאעדה נלכדו בסעודיה

משרד הפנים הסעודי חשף כי חוליית הטרור שנתפסה בחודש דצמבר שעבר, שייכת לארגון אל-קאעדה ואחד ממפקדיה הונחה על ידי מספר שתיים בארגון – אימן אל-ט'ואהרי. החוליה שמנתה 28 חברים, התכוונה לבצע פיגועים במהלך החג'. חקירת אנשי החוליה הובילה ללכידת 28 חברים נוספים בארגון שהודו כי מטרתם היתה "לבנות מחדש את תשתית אל-קאעדה בסעודיה ולפתוח בקמפיין טרוריסטי בתוך הממלכה". דווח כי החוליה השתמשה בהודעה מוקלטת של אימן אל-ט'ואהרי, לצורך גיוס כספים לפעילותה, אף כי ההודעה קראה לתרום למשפחות אסירים ושהידים בפקיסטן ובאפגניסטן.

אל-וטן; אל-ריאץ' (סעודיה); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.3.08