המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.3.2008
3/3/2008

מה חדש? סיכום יומי 3.3.2008

 

בתקציר: כווית אסרה הפגנות מול הפרלמנט *  הוויכוח על הפסגה הערבית בדמשק *  חוקר לבנוני: ישראל לא תתקיים *  תגובות להצבת המשחתת "קול" מול לבנון * חזבאללה: מנהיגי ערב שותפים לאירועי עזה *  נכדתו של ח'ומיני מזהירה את המשטר באיראן * כווית ומצרים דורשות מעיראק להחזיר חובות *  מנהיג הזרם הצדרי השיעי מחוסר הכרה ומאושפז באיראן

 

דיווח: שווייץ חדלה לבטח סחר חוץ של איראן

אתר האינטרנט האיראני תאבנאכ דיווח מפי מקורות מערביים, כי שווייץ חדלה לבטח סחר חוץ של איראן וכי הצעד ששננקט עוד בטרם התקבלה החלטת הסנקציות השלישית, יקפיץ את מחירי הביטוח של המטענים הנשלחים לאיראן, ויגרום לה לנזקים כלכליים.

תאבנאכ (איראן), 27.2.08

 

האם יקום אופ"ק גז?

שגריר איראן במוסקבה אמר כי איראן, רוסיה,קטר ואלג'יר, דנות בנושא הקמת אופ"ק גז.

תאבנאק (איראן), 29.2.08

 

דיווח: תא של אל-קאעדה מגרב נחשף במאלי

מקורות ביטחוניים באלג'יריה דיווחו כי בצפון מאלי, בין הערים באמאקו וטימבקטו, נעצרו ארבעה אנשים שהיוו תא של אל-קאעדה מגרב. מן הדיווח עולה, כי בין העצורים נמנה אדם המכונה אבו אוסמה, טרוריסט ותיק אשר התחיל דרכו עוד בג'יהאד האפגאני ושימש מפקד בכיר בקבוצה האסלאמית החמושה (GIA) בזמן מלחמת האזרחים באלג'יריה.

אל-וטן (אלג'יריה), 2.3.08  

 

איראן: המשטר קובע כללי סיקור בנושאים של סדר היום

בהוראת 'המועצה העליונה לביטחון לאומי' באיראן, העביר משרד התרבות וההדרכה האסלאמית  לעורכי העיתונים וסוכנויות הידיעות במדינה, הוראות מדויקות בדבר אופן הסיקור של משבר הגרעין; המו"מ עם ארה"ב על עתיד בעיראק, והבחירות למג'לס. לדברי מנהל של אחת מסוכנויות הידיעות, רשימת ההוראות היא חסרת תקדים בחומרתה.

רוז (איראן), 2.3.08

 

[בעקבות התקיפה הישראלית בעזה; הדמות מימין: אולמרט]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 2.3.08

 

כווית: איסור על הפגנות מול רחבת הפרלמנט

על רקע המתיחות בכווית, בעקבות עצרת האבל לזכרו של עמאד מע'ניה, הורה שר הפנים הכוויתי, ג'אבר אל-ח'אלד, לאסור כל הפגנה והתקהלות בהן מונפים שלטי "חזבאללה הכוויתי" וכל הפגנה של גורמים זרים ברחבה שמול הפרלמנט. בעקבות ההוראה, התפרסו כוחות הביטחון בסביבה ומנעו אפשרות להתקרב לאזור הרחבה.

אל-ג'רידה (כווית), 2.3.08

 

מוות של ילדים בתקיפות ישראליות [בעזה]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-איאם (בחריין), 1.3.08

 

המכחול הדני

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 1.3.08

 

חבר פרלמנט סורי: העברת הפסגה הערבית מדמשק - התאבדות

במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל הליגה הערבית עמר מוסא, הודיע שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, כי הפסגה הערבית תתכנס במועד שנקבע. חבר הפרלמנט הסורי, מחמד חבש, אמר ליומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט, כי העברת הפסגה הערבית מדמשק תהיה התאבדות ואסון לסולידאריות הערבית. לדבריו, קיימת אפשרות שאיראן תוזמן אף היא לפסגה.

תשרין (סוריה), 2.3.08 ; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.3.08

 

השגרירות הסעודית בבירות ממליצה לנתיניה לעזוב את לבנון

השגרירות הסעודית בבירות המליצה לנתיני הממלכה, בפרט למשפחות, לעזוב את לבנון בשל חוסר היציבות הביטחונית במדינה. זאת לאחר שדיפלומט סעודי נקלע (29.2.08) לחילופי יריות שבהם פגע כדור במכונית בה נסע עם משפחתו. שגריר סעודיה בלבנון, הד"ר עבד אל-עזיז ח'וג'ה, מסר כי לדיפלומט ולמשפחתו שלום וכי גורמים לבנוניים וסעודיים בודקים האם הירי כוון אל הדיפלומט.

אל-חיאת (לונדון), 2.3.08

 

מותם של עשרות וביניהם ילדים בהתקפות מתמשכות [ישראליות] על עזה;

קונדוליסה רייס אומרת: "ששששש..."; על השלט כתוב: "פלסטין"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ), 1.3.08

 

החוקר הלבנוני אניס אל-נקאש: מזה"ת ללא ישראל- עובדה קיימת

החוקר הלבנוני, אניס אל-נקאש, אמר בהרצאה כי הדיבורים על מזרח תיכון חדש ללא ישראל מצביעים על עובדה שתתקיים בעתיד וכי הניצחון הבא קרוב ובו יושמד צבא ישראל.

אל-נהאר (לבנון), 2.3.08

 

תגובות להצבת המשחתת "קול" מול חופי לבנון

תגובות להצבת המשחתת האמריקאית "קול" מול חופי לבנון: חזבאללה טען, בגילוי דעת, כי הצעד מעיד על כישלונה של ארה"ב להתערב בנעשה בלבנון בדרכים אחרות וכי "קבוצת השלטון" הלבנונית שיתפה עימה פעולה במהלך זה; "כוחות ה-14 במרץ" טענו כי  איראן אחראית להצבת אוניות זרות מול חופי לבנון בשל רצונה בעימות עם ארה"ב בלבנון וכי חזבאללה הפך את לבנון לזירה של מאבקים חיצוניים; שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, אמר כי בהצבתה את המשחתת, מכשילה ארה"ב את הפתרונות המוצעים למשבר בלבנון וכי הפגנת כוח מצידה לא תביא ליציבות באזור. לדבריו, המשחתת היא מסר נגד מאמצי עמר מוסא והליגה הערבית לפתרון המשבר וההסתמכות של חלק מהלבנונים על הפגנת כוח זו -  היא כושלת; סגן יו"ר המועצה האסלאמית השיעית העליונה בלבנון, השיח' עבד אל-אמיר קבלאן,הזכיר את מה שקרה למרינס ולסטי"ל הישראלי [במלחמה ב-2006] ואיים כי "המשחק באש ישרוף לא רק את אצבעותיו אלא גם את ישותו."

תשרין (סוריה), אל-מסתקבל (לבנון), 2.3.08 ; http://www.ghaliboun.net/ , אל-אח'באר (לבנון), 1.3.08

 

הצבא התורכי נסוג מצפון עיראק

צבא תורכיה נסוג מצפון עיראק, בתום התקפה נרחבת נגד מורדי ה- PKK, שהחלה ב- 21.2.08. בהודעה המטכ"ל התורכי נאמר: "מטרותינו הושגו וכוחותינו שבו לבסיסיהם הבוקר". עוד נאמר שההחלטה לסגת התקבלה בלא כל לחץ, חיצוני או פנימי, וכי תורכיה הוכיחה לארגון הטרור הכורדי שצפון עיראק אינו מקלט בטוח עבורו וצבאה ישוב לשם אם יתעורר מחדש הצורך להילחם במורדי ה- PKK. ממשלת חבל כורדיסטן בירכה על הנסיגה התורכית והביעה תקווה לפתיחת שלב חדש באזור ונכונות לביסוס קשרי ידידות ושכנות טובה עם תורכיה.

"אל-לואא' (בירות), 1.3.08 ; www.alnajafnews.net , 2.3.08

 

[המשחתת] "קול" באזור; האמריקאי אומר לאסד :"הפתענו אתכם, הלא כן?!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-מסתקבל (לבנון), 1.3.08

 

אחמדי נז'אד מבקר בעיראק

נשיא איראן, אחמדי נז'אד, הגיע הבוקר (2.3.08) לביקור רשמי בבגדאד, ע"פ הזמנת נשיא עיראק, ג'לאל טאלבאני. השניים דנו בשת"פ בין שתי המדינות בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה והתרבות וכן דנו במלווה האיראני המוענק לעיראק בתנאים נוחים. שני הנשיאים הביעו תקווה לפתיחת דף חדש ביחסי שתי המדינות, לאור הקשרים ההיסטוריים שהיו ביניהן, וציינו כי הפגישות מתנהלות באווירה חיובית. לדברי טאלבני, עמדות שני הצדדים קרובות וצפויה הכרזה על השגת הסכם ביניהם.

www.pukmedia.com , 2.3.08  

 

הרש"פ: חמאס מתנערת מאחריותה להגן על מוסדות דת נוצריים בעזה

ראש הלשכה המדינית של החמאס, ח'אלד משעל תקף את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס בטענה שהוא  מעניק גיבוי ל"תוקפנות" בעזה; מנגד האשימה נשיאות הרש"פ את משעל ואת החמאס בהפצת שקרים ובהתנערות מאחריותם לפגיעה במוסדות נוצריים בעזה.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 2.3.08

 

הוויכוח בסודאן על פתיחת משרד של 'צבא שחרור סודאן' בישראל

הודעת ראש ארגון מורדי דארפור ('צבא שחרור סודאן'), עבד אל-ואחד מחמד אל-נור, על פתיחת משרד של הארגון בישראל, מסעירה את סודאן. דובר מטעם הממשלה אמר שהארגון מונע מאינטרסים זרים ומשרת את הלובי היהודי. ראש שבט הפור, הקבוצה האתנית המרכזית בחבל דארפור, צלאח אל-דין מחמד אל-פצ'ל, הסתייג מן המהלך, וטען שהוא לא נעשה על דעת השבט. מאמר מערכת בעיתון הפרו-ממשלתי אל-ראי אל-עאם, תהה האם המוסד הישראלי עומד מאחורי המהלך, והכריז שהצעד מסמן את ראשית נפילתו הפוליטית של  עבד אל-ואחד מחמד אל-נור. חוסיין אבו-שאראטי, דובר מטעם פליטי דארפור, דחה את הביקורת על פגיעה באסלאם ותהה מדוע לא נשמעה אותה מחאה כאשר צבא סודאן ומיליציות הג'נג'וויד הרסו יותר מ-7,000 מסגדים, שרפו מיליוני ספרי קראן והרגו יותר מ-10,000 אנשי-דת. לדבריו, אנשי דארפור תומכים בהתקרבות לנוצרים וליהודים, וכי ארגונים נוצרים ויהודיים מסייעים רבות לפליטים בדארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 1.3.08; אל-ראי אל-עאם (סודאן), 2.3.08; Sudan Tribune (צרפת), 3.3.08

 

מזכ"ל 'חזבאללה איראן': להקים רפובליקות אסלאמית לכיבוש העולם

מזכ"ל ארגון 'חזבאללה-איראן', מוחמד באקר ח'ראזי, המקורב לאחמדי-נז'אד, הצהיר כי "מטרת כל איראני השייך לארגון 'חזבאללה-איראן' צריכה להיות [הקמת] איחוד של רפובליקות אסלאמיות לכיבוש כל העולם, כיוון שהאל ברא את האיראנים על מנת לכבוש את כל העולם."

רוז (איראן), 2.3.08

 

המשחתת "קול": תגובה מזלזלת באיראן; היערכות בסוריה

בתגובה לדיווחים על שיגור המשחתת האמריקאית "קול" לחופי לבנון, טען מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, כי כיום קל בהרבה לפגוע במשחתת זו מאשר באוקטובר 2000, עת נפגעה ע"י פעילי אל-קאעדה מול חופי תימן. מקורות צבאיים סוריים דיווחו כי חיל הים הסורי נמצא החל מאתמול (2.3.08) בכוננות עליונה, וכי הוא צמצם שבעים אחוז מן החופשות של כוחותיו. עוד דווח כי מתבצעות עבודות חירום כדי להכשיר את כלי הטורפדו הסורים, וכי כל סוללות טילי היבשה-ים מסוג  C-802, שסוריה קיבלה מאיראן ורוסיה בשנתיים האחרונות, נמצאות בכוננות עליונה.

 ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 2.3.08;  http://syriatruth.org, 3.3.08

 

יומון איראני: הסנקציות אינן יעילות נגד איראן

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי התוספת היחידה המוצעת לסנקציות הקיימות, היא בקשת חיפוש במטענים איראניים ממדינות שבשטחן עובר המטען. לטענת היומון, נוסח הטיוטה אינו מגביל את יציאותיהם של אישים איראנים הקשורים לתוכנית הגרעין לחו"ל, אלא רק דורש פיקוח על תנועתם, ואין אזכור חדש למניעת יצוא נשק איראני. לדברי היומון, אם יוטלו סנקציות חדשות, "על המערב להבין שאיראן תשתמש בכלים הרבים העומדים לרשותה." איראן לא תסייע לאמריקה לצאת מהבוץ העיראקי כשזו מהדקת את הלחץ עליה בנושא הגרעין, הזהיר היומון.

כיהאן (איראן), 1.3.08

 

נכדתו של ח'ומיני: נפתח "תיקים אפלים", אם יימשכו ההתקפות על אחי 

התקפת כלי תקשורת באיראן על עמדותיו הרפורמיסטיות של עלי אשראקי, נכדו של מייסד משטר המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'ומיני, עוררה את זעמה של אחותו זהרא. זו אמרה כי "לסבלנותה של משפחתה יש גבול," ואם האתרים המקורבים לנשיא אחמדי-נז'אד לא יחדלו לכתוב נגד אחיה, תפתח המשפחה לעיני הציבור "תיקים אפלים רבים." בינתיים חזר בו עלי אשראקי,  מכוונתו להתמודד בבחירות למג'לס.

אפתאב (איראן), 1.3.08; סרמאיה (איראן), 2.3.08

 

כווית ומצרים דורשות מעיראק לפרוע חובות מימי מלחמת המפרץ הראשונה

חברת התעופה הכוויתית חידשה את תביעתה מעיראק לתשלום פיצויים בסך 1.2 מיליארד דולר -  שנקבעו בצו של בית הדין למסחר בבריטניה בשנת 2004 - בגין גניבת מטוסים וציוד השייכים  לה בידי חברת התעופה העיראקית, במהלך הפלישה לכווית בשנת 1990. לטענת כווית, על אף קביעתה של עיראק כי אין ביכולתה להחזיר את החוב, היא רוכשת עתה מטוסים בשווי ששה מיליארד דולר. חברת התעופה הכוויתית תובעת מכל מדינה שדווח לה על הצו, לעקל מטוסים עיראקיים הנכנסים לתחומה עד להחזר החוב. קודם לכן, דרשה מצרים מממשלת עיראק לשלם לה 462 מיליון דולר עבור המחאות של אזרחים מצריים שעבדו בעיראק לפני הפלישה לכווית.

www.alnajafnews.net, 3.3.08 ; אל-זמאן (לונדון), 27.2.08

 

מנהיג הזרם הצדרי השיעי מחוסר הכרה ומאושפז באיראן

איש הדת השיעי ומנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, הועבר לפני כמה ימים בחשאי מעיראק לאיראן, לצורך אשפוז, כשהוא שרוי בחוסר הכרה. נמסר כי ההידרדרות במצבו חלה בשל אכילת מזון מורעל. אל-צדר מטופל בידי צוות רופאים מומחים איראניים וכן רופאים רוסיים, שהובאו כדי לסייע לאיראנים לנקות את גופו  מהרעל.

אל-סיאסה (כווית), 3.3.08

 

תגובות לארועי עזה בחזבאללה ובאיראן

בהודעת גינוי לאירועים בעזה, תקף חזבאללה את שתיקתם של המשטרים הערבים נוכח המתרחש והאשימם בשותפות ברורה למתחולל בעזה. היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה הלבנונית, טען אף הוא כי האירועים בעזה הם תוצאה של השתיקה הערבית והאשים את המנהיגים הערבים בשותפות לא ישירה לאירועים. את שר החוץ הסעודי האשים העיתון כי הוא אינו טורח לנצל את קרבתה של סעודיה לארה"ב, כדי לשים קץ לשפיכות הדמים. מאמר המערכת של היומון טהראן טיימס שכותרתו: "שואה בעזה" קבע כי "מה שמתרחש בעזה הוא תוצאה של התפשרות של הרש"פ עם המשטר הציוני." היומון הזהיר כי המשבר לא יוגבל לשטחי הפלסטינים ויגלוש גם למזה"ת כולו.

http://www.ghaliboun.net/ 1.3.08 ; אל-אח'באר (לבנון), טהראן טיימס (איראן), 3.3.2008

 

דיווח: "מיני פסגה" ערבית במצרים תדון בדחיית הפסגה בדמשק

מקורות דיפלומטיים ערביים בירדן אישרו כי קיימת הצעה לכנס בקהיר או בשרם אל-שיח' פסגה ערבית מצומצמת בהשתתפות שמונה ממדינות ערב עוד לפני הפסגה הערבית הצפויה בסוף החודש בדמשק. על פי הדיווח המדינות שישתתפו ב"מיני פסגה"  הן סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, כווית, עומאן, תימן, מצרים וירדן והמועדים האפשריים לכינוסה הם: ה- 9.3.08 או ה-16.3.08. המקורות ציינו כי בכינוס ידונו המדינות בהצעה לדחות את מועד הפסגה הערבית בדמשק, כדי לאפשר ללבנונים להגיע להסכמה על בחירתו של מישל סולימאן לנשיאות.

אל-חיאת (לונדון), 3.3.08

 

פת"ח: לפטר את שר ההסברה שהאשים את החמאס בארועי עזה

בכירים בפת"ח דורשים לפטר את שר ההסברה והממונה על ענייני החוץ ברש"פ, ריאצ' אל-מאלכי, משום שהטיל על החמאס את האחריות לפעילות הישראלית בעזה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.3.08

 

יומון איראני: סעודיה מחמשת קבוצות לבנוניות

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי האשים את סעודיה כי ב"שלב החדש של התערבותה בענייני הפנים בלבנון," היא מחמשת קבוצות לבנוניות, במטרה להחליש את חזבאללה ולהציב את כוחות ה-14 במרץ בשלטון. לדברי היומון, סעודיה שלחה ללבנון מאות מחייליה, כדי להכין את כוחות ה-14 במרץ למלחמת אזרחים. היומון אף טען כי סעודיה מנהלת 'קשרים חמים' עם קבוצות טרור בעיראק.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 3.3.08

 

דיווח: סוריה דחתה בקשה של עמר מוסא לדחות את פסגת דמשק

היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח כי מזכ"ל הליע"ר עמר מוסא ביקש מההנהגה הסורית לדחות את כינוס הפסגה הערבית בדמשק בשל החשש שחלק מהמדינות יחרימו אותה. סוריה דחתה בקשה זו וטענה כי לפחות תשע מדינות הודיעו שהן תשתתפנה ברמת המנהיגים. היומון הלבנוני אל-נהאר דיווח כי סוריה דחתה גם את הבקשה המצרית-סעודית שהציג  עמר מוסא, שהיא תלחץ על בעלי בריתה בלבנון לקיים את הבחירות לנשיאות במהירות.

אל-חיאת (לונדון); אל-נהאר (לבנון), 3.3.08

 

אחמדי-נז'אד בעיראק: ארה"ב איננה רצויה באזור

נשיא איראן אחמדי-נז'אד המבקר בעיראק, אמר כי ביקורו הוא "דף חדש בהיסטוריה של יחסי שתי המדינות". לדבריו, האומה האיראנית והאומה העיראקית "תמיד יעמדו האחת לימין השניה." בהתייחסו לטענת ארה"ב כי איראן מלבה אלימות בעיראק אמר: ארה"ב צריכה להכיר בעובדה  שעיראק איננה רוצה בנוכחותה באזור. סגן שר החוץ האיראני, עלי רזא שיח' עטאר, אמר כי איראן הציעה לעיראק הלוואה בסך מיליארד דולר לצורך שיקומה. נציגי שתי המדינות דנו בפרויקט להקמת שני כורי חשמל ע"י איראן, והפעלת קו העברת חשמל מאיראן לעיראק. נמסר כי איראן מסרבת להכניס תיקונים בהסכם אלג'יר, הקובע את הגבולות בין שתי המדינות.

טהראן טיימס (איראן) אל-שרק אל-אוסט (לונדון), רוז (איראן) 3.3.08

 

דובר הג'יהאד האסלאמי: "החלה הספירה לאחור להיעלמות ישראל"

דובר ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, דאוד שהאב, אמר כי החלה הספירה לאחור להיעלמותה של ישראל.

www.paltoday.com,  3.3.08