המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ירחון מדעי ממסדי מצרי: הלוחמה הביולוגית של ארה"ב וישראל
2/12/2001


ירחון מדעי ממסדי מצרי על הלוחמה הביולוגית של ארה"ב וישראל

 

הירחון המצרי "אל-עלם" עוסק בנושאי מדע ויוצא לאור על ידי בית ההוצאה של היומון הממסדי "אל-גומהוריה". עורכו של אל-גומהוריה, סמיר רגב, הוא גם עורכו הראשי של "אל-עלם", ויו"ר מועצת המנהלים של הירחון הוא השר המצרי לחינוך גבוה, מופיד שהאב.

 

בגיליון נובמבר של הירחון, התפרסמה כתבתה של ד"ר חוסניה חסן מוסא, מרצה ב'מרכז הלאומי למחקרים', תחת הכותרת: "מלחמת המיקרובים, 52 אוניברסיטאות ומעבדות סודיות מייצרות חיידקים קטלניים באמריקה - בריטניה השיבה את מחלת האבעבועות לחיים, עם תכונות ייחודיות! - מחלה מוזרה פוגעת באפגאנים וגורמת להם לחום, כאבי ראש, ושטפי דם - ד"ר ג'אנט שילמה בחייה עבור ניסוייה השטניים."[1]

 

בכתבה, סוקרת ד"ר מוסא את ההיסטוריה של השימוש בנשק ביולוגי וכימי ברחבי העולם, תוך שהיא מסתמכת על תחקירים מדעיים ועיתונאיים מערביים. בסקירתה, היא משלבת עובדות עם טענות שלא סביר שנכללו באותם תחקירים ודו"חות. להלן קטעים מן הכתבה:

 

"...הופעת מקרי הפגיעה בחיידק האנתראקס בארה"ב קרתה במקביל לתחילת המלחמה האמריקאית באפגניסטאן. בידיעות המגיעות מאפגניסטן נמסר על תופעות של מחלה מוזרה הפוגעת באזרחים וגורמת לעלייה בחום, כאבי ראש, ושטפי דם.

 

הדבר החזיר אותנו לגילוייה של תוכנית הריגול האמריקאית נגד אזורי התעשייה של מזרח הרי אוראל ברוסיה, שחשפה... מפעל לנשק ביולוגי... לעומת זאת, חשפו הסובייטים את הפעילות האמריקאית בתחום הרסני זה ואת עובדת מותם של מדענים אמריקאים שעבדו בתחום תעשיית החיידקים. תעשיה זו כוללת מעבדות חשאיות השייכות למשרד ההגנה. מדענים מ-52 אוניברסיטאות משתפים פעולה עם הפנטגון בהכנה למלחמה [ביולוגית]... ארה"ב לא הסתפקה במכונים ובאוניברסיטאות המדעיות שלה, היא גם חתמה על חוזים עם כמה אוניברסיטאות בחו"ל, כולל בישראל, כדי שיעבדו למענה... הטילים שארה"ב סיפקה לברית נאט"ו נושאים כלי נשק ביולוגיים. דברים אלה אושרו על ידי הבית הלבן..."

 

בהמשך, מצטטת ד"ר מוסא מתוך דו"ח שכתב "ד"ר ג'וזף" מיונסק"ו לפיו קוריאה, סין וויטנאם הותקפו בנשק ביולוגי וממשיכה: "לא היה זה המקרה הראשון מסוגו. לבנות הברית [של מלחמת העולם השניה] יש היסטוריה מוכרת בתעשיית החיידקים. לאחר פריצת מלחמת העולם השנייה, ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, קיבל איגרת סודית מיועצו המדעי, לורד שירויל, שקרא לו לבקש חיידקי אנתראקס ממעבדות משרד ההגנה האמריקאי, כדי להשתמש בהם נגד הגרמנים, משום שזהו נשק יעיל במלחמה, המשמיד את בני האדם ואת בעלי חיים של משק הבית בכמויות גדולות... לבסוף, הוחלט לייצר נשק ביולוגי בבריטניה במקום לייבא פצצות אנתראקס מארה"ב..."

 

בהמשך המאמר, סוקרת ד"ר מוסא את ההיסטוריה של שימוש במחלות במלחמות וכותבת: "הקולוניאליסטים האירופאים העבירו את מחלת האבעבועות לאינדיאנים באמריקה. במלחמת האזרחים בארה"ב, השתמשו הצדדים הלוחמים בשיטות של זיהום מי השתייה באמצעות פגרי חיות.

בעידן המודרני, נעשה שימוש בנשק ביולוגי בפעם הראשונה כאשר בולגריה הצטרפה בחשאי לאוסטריה כדי להילחם בסרביה. מחלת הטיפוס התפשטה וקצרה בסרבים.

 

בקיץ 1949, התפשטה מחלת הכולירה במצרים, בעקבות הקמתה של מדינת ישראל בשנת 1948. מסמכים מצריים מצביעים על כך שמקור המחלה היה בישראל...

 

כאשר יפן החלה את ניסוייה בתחום, היא הזריקה וירוסים של דבר, אנתראקס, אבעבועות, וכולירה לאסירים. שלושת אלפים אסירים מצאו את מותם כתוצאה מנשק מסוכן זה. מחלת הדבר פוזרה באמצעות מטוסים במהלך מלחמת יפן-סין בשנים 1942-1940. בשנת 1944, התפשטו המגיפות האלה על גבול ברה"מ ושנה לאחר מכן, השתמשה יפן בחיידקים נגד מונגוליה.

 

ארה"ב השתמשה בחיידקים נגד וייטנאם, צפון קוריאה, וסין.... מחקר בנשק ביולוגי מתנהל באוניברסיטאות ישראליות. הם הזריקו חיידקים לציפורים והשליכו אותן מעל ירדן, פלסטין, ותעלת סואץ לפני מלחמת אוקטובר [1973]."

 

ד"ר מוסא מספרת בקצרה גם על תוכנית המחקר הנאצית בתחום הלוחמה הביולוגית ומזכירה, בין היתר, את "ד"ר ג'וזף מנגלה, שהתפרסם בשם 'שופך הדמים', ושמו יצא לפניו כמי שעינה את היהודים כדי לדעת את השפעת סוגי החיידקים עליהם." ואולם, מיד היא חוזרת לארה"ב ולישראל "המחזיקות נשק ביולוגי בבסיסים אמריקאים שאם יעשה בו שימוש, הוא ישמיד חצי מאוכלוסיית האזור המותקף. חלק מן הנשק הזה גורם לנשים להפלות. ארה"ב השתלטה על מדינת אוטווה [כך במקור] כדי לקיים בה ניסויים בנשק ביולוגי קטלני. יתכן שיצר הנקמנות ידחוף אותה לקיים ניסויים בנשקה הביולוגי המתקדם על אויב אמיתי, כדי לדעת מה מידת השפעתו. כמו כן, תיירים יהודיים נגועים באיידס מסתובבים במדינות אסיה ואפריקה במטרה להפיץ את המחלה.

 

אין זה מקרה שארה"ב היא החברה היחידה בא"ם שלא חתמה על ההסכם להטלת עונשים על השמדה קולקטיבית של בני אדם... ישראל ממשיכה להשתמש במלחמת חיידקים כדי להשמיד את העם הפלסטיני באדמתו הכבושה, תוך שהיא קוראת תיגר על הקהיליה הבינלאומית."

 

לקראת סוף המאמר, כותבת ד"ר מוסא כי "כמה רופאים מסרו כי מחלת הפרה המשוגעת התפתחה בבריטניה כתוצאה מייצור מספוא לבעלי חיים שעורבבו בו חיות מעבדה מתות, כולל עכברים וחזירים. לאחר שאלה צורפו למספוא המלאכותי לכבשים ולפרות, הופיעה מחלת הפרה המשוגעת."

 

 



[1] אל-עלם (מצרים), נובמבר, 2001.