המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבת בחריינית: פורום הנגב חותר לפתרון הסוגיה הפלסטינית. ראוי שעוד מדינות יחברו אליו
7/8/2022


עיתונאית בחריינית בכירה: פורום הנגב מקדם את הפתרונות הטובים ביותר עבור הפלסטינים – מצפה שעוד מדינות יצטרפו אליו

 

ב-27.6.2022 נועדו באל-מנאמה בירת בחריין דיפלומטים בכירים מארה"ב וישראל ובכירים ממשרדי החוץ של איחוד האמירויות, בחרין, מרוקו ומצרים במסגרת כינוס ראשון של ועדת ההיגוי של פורום הנגב. פורום זה נוסד בפסגת הנגב שהתקיימה בשדה בוקר ב- 27-28 במרץ 2022 בהשתתפות שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים.

 

בהודעת הסיכום של מפגש ועדת ההיגוי בבחרין נכתב כי המדינות הסכימו על הידוק שיתוף הפעולה, על קיום פגישות שנתיות בדרג שרי חוץ, ועל הקמת קבוצות עבודה בתחומי האנרגיה הנקייה, החינוך, הדו קיום, הביטחון התזונתי ובתחום המים, בריאות, בטחון אזורי ותיירות. המשתתפים הדגישו תמיכתם בהסדר מדיני לסכסוך הפלסטיני-ישראלי ובחתירה לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים באמצעות מו"מ "כחלק מן המאמצים המושקעים לכינון שלום וצודק, קבוע וכולל"[1].

 

עוד נכתב כי קבוצות העבודה נועדו לקדם שיתוף פעולה לרווחת עמי האזור ובכלל זה יוזמות שיחזקו את הכלכלה הפלסטינית וישפרו את איכות חייהם של הפלסטינים. במסיבת עיתונאים בעקבות הכינוס אמר תת שר החוץ הבחרייני לענייני מדיניות עבדאללה בן אחמד אאל ח'ליפה, כי מטרת פורום הנגב היא לבנות מסגרת אזורית להרחבת שיתוף הפעולה והתיאום בין המדינות החברות.[2]

 

הוא הוסיף כי פורום הנגב יהיה פתוח להשתתפות של עוד מדינות באזור, והדגיש כי אין מדובר בפורום צבאי אלא בפורום שהוקם למען שיתוף הפעולה בין ממלכת בחריין, מצרים, ישראל, מרוקו, איחוד האמירויות וארה"ב כדי לפתח את האזור. לדבריו, "יש מחויבות משותפת של שש המדינות לניצול הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה במטרה לממש את האינטרסים המשותפים ולקדם פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי [שאפשר] יהיה להגיע לשלום כולל". גם הוא הדגיש כי הפורום נועד לשפר את איכות חייהם של הפלסטינים[3].

 

על רקע כינוסה של ועדת ההיגוי של הפורום, פרסמה אשת התקשורת הבחרינית עהדיה אחמד אל-סיד, שכיהנה בעבר כנשיאת איגוד העיתונאים במדינה, מאמר ביומון האמירתי אל-אתחאד שבו הביעה תמיכה בהתכנסות הוועדה בבחריין.

 

עהדיה אחמד אל-סיד, הידועה בתמיכתה בשלום עם ישראל, ציינה כי בניגוד למי שסוחרים בסוגיה הפלסטינית, פורום הנגב מחבר בין מדינות ערב לישראל ולארה"ב, שואף להעניק לפלסטינים חיים של רווחה ושגשוג ומקדם את השלום בינם לבין ישראל. אל-סיד קראה לעוד מדינות להצטרף לפורום כדי שיהווה גרעין לברית אזורית חזקה בכל המישורים.

 

הדיפלומטים הבכירים שהשתתפו בוועדת ההיגוי של פורום הנגב בבחריין[4]

 

להלן תרגום קטעים מן המאמר הנ"ל:

"ביום שני שעבר [27.6.2022] התקיים בבחריין כינוס חשוב של הוועדה המתאמת מטעם פורום הנגב שהתקיים במארס האחרון [בישראל] בהשתתפות ארה"ב, איחוד האמירויות, בחרין, מצרים, מרוקו וישראל.

 

בהודעת הסיכום של הכינוס הוכרז על הקמת שש קבוצות עבודה במגוון נושאים: כלכלה, חברה, פוליטיקה, סביבה, חינוך, בריאות ועוד. ההודעה מדגישה כי פורום הנגב הוא כאן כדי להישאר וכי הנושאים שבהם יעסקו קבוצות [העבודה] הללו נוגעים לעמים ולצרכיהם הישירים. [קבוצות אלה] פועלות למען פיתוח והבטחת ביטחון ויציבות, ולמען שגשוג ועתיד טוב יותר לדורות הבאים. אנו מניחים את היסודות לכך כעת. התחלנו בהסכמי שלום אשר מחזקים את היציבות במזרח התיכון ומבטיחים מדינות ברות קיימא החיות בכבוד.

 

הקבוצות הללו פועלות על פי לוח זמנים ונושאים מוגדרים, והפתרונות וההחלטות שלהן יהיו לבטח רציניים ומועילים הרבה יותר [מבעבר].

 

דבר נוסף שצד את עיניי הוא ההצהרה של תת שר החוץ הבחרייני השיח' ד"ר עבדאללה בן אחמד אאל ח'ליפה כי הדלת להשתתפות בפורום הנגב פתוחה בפני כל המדינות כי פורום הנגב אינו [פורום] צבאי. הוא קרא למתוח אלף קווים מתחת למילה זו [צבאי], שכן לעמי המזה"ת נמאס מהסכסוכים והם שואפים לחיים טובים יותר, [חיים] של כבוד, ושגשוג. עוד ניכר במסיבת העיתונאים [שבה דיבר סגן השר] הצורך לדחוף לעבר סיום הסכסוך הפלסטיני-ישראלי ולהביא ל'שיפור איכות חייהם של הפלסטינים'...

 

כאן המקום להדגיש כי המדינות שחתמו על הסכמי השלום עם ישראל מעולם לא זנחו ולעולם לא יזנחו את העם הפלסטיני. זוהי התגובה החזקה ביותר נגד שכירי החרב וסוחרי הדם שתוקפים ומטילים ספק ברצינותם של ההסכמים הללו ואשר התפרנסו במשך שנים מסחר בענייני הערבים. שיפור איכות חייהם של הפלסטינים משמעותו שהם יחיו כיתר העמים – בביטחון, בשלום, בפיתוח וברווחה; שהעם הפלסטיני [יהא זה] שיפיק תועלת מן הכספים שמוּצאים ולא קומץ אנשים שסוחרים בסוגיה [הפלסטינית] אשר מתפיחים את היתרות בחשבונות [שלהם] בעוד הפלסטינים סובלים מהקפאת שכרם או מחפשים מקור פרנסה.

 

הפתרונות המוצעים על השולחן בעקבות הסכמי השלום, טובים יותר ומוצלחים בהרבה עבור הפלסטינים מאשר הניסיונות הכושלים בעשרות השנים שעברו שהובילו רק להגברת הסכסוך והסבו לפלסטינים [רק] עייפות, סבל ואובדן...

 

באופן אישי, אני מצפה שעוד מדינות יצטרפו לפורום הזה, ושהוא יהיה גרעין של ברית חזקה מאוד בכל המישורים שתוביל לעתיד טוב יותר, לשלום ולרווחה..."[5]

 



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.6.2022, https://www.state.gov/, 27.6.2022

[3] אל-וטן (בחרין), 28.6.2022

[4] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.6.2022

[5] אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 30.6.2022