המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אסמאעיל קאא'ני, מחליפו של סולמאני, ביום השנה השני לחיסולו: "אנחנו שיעים ויודעים לנקום"
20/1/2022

ביום השנה השני להריגת מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, מצהיר מחליפו אסמאעיל קאא'ני: "אם ישנם אנשים חכמים באמריקה  שיתעמתו בעצמם עם רוצחיו של סולימאני, זה יעלה להם פחות מאשר שילדי חזית ההתנגדות ינקמו [באמריקה]... אנו שיעים ויודעים לנקום"


מאת א. סביון


הקדמה:

המשטר האיראני ציין בראשית ינואר 2022 את יום השנה השני להריגת מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בעשרות טקסים ונאומים. בכירי המשטר האדירו בטקסי ההנצחה את דמותו ואת פעולותיו בשטח ליישום חזון "יצוא המהפכה" ולהרחבת ההשפעה הפוליטית והצבאית של משטר המהפכה האסלאמית של איראן במדינות השונות במרחב האזורי.

 

הדוברים השונים חזרו בדבריהם על הבטחת הנקמה הקשה בנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, ובכירי ממשלו שהורו על הריגתו של סולימאני. אולם, המכה הכואבת שספג המשטר האיראני עם הריגתו של סולימאני הותירה את המשטר האיראני בבעיה: מחשש לתגובה אמריקאית מסיבית אם ייהרגו חיילים אמריקאים כתוצאה מפעולת תגמול איראנית כפי שהזהיר הנשיא טראמפ במפורש שארה"ב תפגע ב-52 מטרות באיראן, הסתפק המשטר האיראני בתגובה סמלית של שיגור טילים על הבסיס האמריקאי בעיראק "עין אל-אסד" ב-8.1.2019, וגם זאת רק שהודיע מראש על כוונתו זו לאמריקאים באמצעות ממשלת עיראק. בעקבות זאת, נקט הצבא האמריקאי אמצעים כדי למנוע אבידות בנפש ואכן, שיגור הטילים הסתיים ללא הרוגים. ראו בעניין זה דוח ממרי מה-10.11.2021 (באנגלית)

The Iran-U.S. Crisis, Part III: Iran's January 2020 Strikes On U.S. Ayn Al-Asad Airbase – The Roars Of A 

Fearful Paper Tiger

 

בדברי ההספד שנשא מחליפו של סולימאני בתפקיד מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאא'ני, בראשית החודש הוא תירץ את חוסר יכולתו של המשטר האיראני לנקום בטראמפ באמירה כי למשטר האיראני "סגנון משלו" בכל הנוגע לביצוע הנקמה בטראמפ. הוא הטיל על גורמים אמריקאים מבית את משימת הנקם בטראמפ ואף הוסיף כי דרך זו עדיפה לארה"ב כי אם איראן תפעיל את חזית ההתנגדות על אדמת ארה"ב הנקמה תהיה קשה יותר.

 

בינתיים נראה כי ההבטחה של בכירים איראנים לנקום בנשיא לשעבר טראמפ יכולה להתבצע רק בסרטוני אנימציה, שם מפגינים האיראנים ובראשם המנהיג העליון ח'אמנאי גבורה רבה. ב- 12.1.2022 פרסם ח'אמנאי באתרו סרטון אנימציה בו נראה איראני מתנקש בחיי טראמפ באחוזתו מאר א-לאגו בפלורידה באמצעות רכב שמופעל מרחוק ופורץ את מחסומי האבטחה. באישור ח'אמנאי נורה הקליע לעבר טראמפ. ראו סרטון ממרי טי וי:



חוסר היכולת להיפרע מארה"ב והחשש מתגובתה גרם לדוברי המשטר לטעון מאז כי הנקמה האיראנית תהיה גירוש ארה"ב מעיראק (המקום בו נהרג סולימאני), או כי בזכות ההתנגדות האיראנית היא גורשה בבושת פנים מאפגניסטן.[1]

 

משום המכה הקשה שספג המשטר האיראני עם הריגת סולימאני, המוציא לפועל של חזון ההתפשטות האזורית של איראן האסלאמית, מנסים בכירי המשטר לקבע בתודעת הציבור את הטענה כי במותו, כשהיד, גברה והתחזקתה השפעתו של סולימאני, יותר מהישגיו כמצביא בעודו בחיים. דמותו של סולימאני משמשת כעת את המשטר האיראני כסמל וככלי אידיאולוגי להשרשת ערכי המהפכה האסלאמית, בקרב הדור הצעיר, בדמות השהאדה וביצוע ג'יהאד והשגת היעד של הפיכה ל"שהיד." זאת, בין היתר כדי להצדיק את המשאבים הכספיים והאנושיים העצומים שבחר המשטר האיראני להשקיע בפרוייקט ההתרחבות האזורית לנוכח הביקורת מבית על כך.

 

יחד עם זאת, פסל בדמותו של סולימאני הועלה לאחרונה באש בעיר שהר-י כורד בדרום איראן, במחאה כנגד המשטר, וזאת שעות לאחר שנחנך.[2]

 

דוח זה יתמקד בכמה נאומים של דוברים בולטים לציון יום השנה השני להריגתו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני:

 

מפקד כוח קודס קאא'ני: "הסיסמה של 'שחרור ירושלים' היא מטרה עכשווית והמטרה הסופית שלנו בשלב הזה היא להגיע לשלטון עולמי של המהדי [המשיח בשיעה]"

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאא'ני, אמר בטקס ההנצחה המרכזי ב-4.1.22: "דרך השהידים שלנו היא דרך הכבוד והגאווה, והשהיד [סולימאני] רם המעלה הניף את הדגל שלהם. אנו השיעים גאים בכך שכל מנהיגינו הפכו להיות שהידים. כדי להמשיך את דרכם עלינו לבחון כיצד התגברו השהידים על [אינטרסים] חומריים וכיצד ויתרו עליהם. עלינו לחיות בסגנון השהידים כדי להמשיך בדרכם.

 

הסיסמה 'להגיע לכרבלא' [בעיראק] או הסיסמה של 'שחרור ירושלים' היא מטרה עכשווית והמטרה הסופית שלנו בשלב הזה היא להגיע לשלטון עולמי של המהדי [המשיח בשיעה]."

 

בפנייה לאמריקאים שהורו על הריגת סולימאני: "אתם קטנים מכדי לדעת מה טמון בתרבות העשירה של האסלאם והשיעה. אינכם יודעים מהי המשמעות של השהאדה. אינכם מבינים את ההגנה, הג'יהאד וההפיכה לשהיד. האם אתם חושבים שדרכם של השהידים תיעצר על ידי הפיכתם לשהידים? האם הבנתם איזו טעות עשיתם? ביצעתם את הפשע הגדול ביותר על פי הכללים הבינלאומיים. אולם, השהיד סולימאני חזק יותר [במותו] מהגנרל סולימאני [החי], ו הואהולך בדרך האמת בעולם ומתקדם מיום ליום.

 

כיבוד גנרל סולימאני פירושו הוא כיבוד כל השהידים של חזית ההתנגדות. האויב חשב שעם הפשע והמעשה השפל ביותר שביצע תיעצר דרכו של שהיד סולימאני. הפשע של טראמפ ושותפיו הגלויים והמסתתרים ברור לנו. איש לא השפיל את [מזכיר המדינה] פומפאו הפושע כמו השהיד סולימאני. פומפאו חשב שהשפלתו תסתיים עם מותו של גנרל סולימאני. חשבתם שפגעתם [בסולימאני] וזה נגמר? נשיא אמריקה לשעבר הפושע טראמפ וכל אלה [שהשתתפו] בגלוי ובסתר ברצח סולימאני נמצאים תחת זכוכית המגדלת של כל האנשים שוחרי החופש בעולם. החברה האסלאמית ומעבר לה – המוסלמים, כלומר שוחרי החופש של העולם, יתנקמו בכם בצורה כזו שלא תשכחו זאת כל שארית חייכם.

 

נסיגת אמריקה מהאזור הייתה אחת המטרות [שלנו] והיא כמובן גורשה [מעבר למשמעות של] יציאה [מהשטח]. תושבי עיראק והאזור לא יסבלו את אמריקה. אנו ננקום בכם, כמובן שיש לנו סגנון משלנו. אין לנו סגנון [נקמה] של פושעים אך יש לנו סגנון משלנו. דרך ההתנגדות נמשכת וחרב ההתנגדות מסירה את האויבים מן הדרך."[3]


קאא'ני: "ננקום במתנקשי סולימאני בטקטיקה שלנו והסגנון והקצב שלנו שונים משיטות האויב... בכל מקום שיהיה צורך, נספק קרקע לנקמה באמריקאים מתוך בתיהם ותוך [שיתוף פעולה של] הסובבים אותם מבלי שנהיה נוכחים"

ב-6.1.2022 נשא קאא'ני דברים בקונגרס הבינלאומי של חזית ההתנגדות 'אנדרטת השהידים של מגיני המקומות הקדושים [בסוריה]' ואיים על אמריקה בנקמת דמו של סולימאני. לדבריו, איראן תספק את הקרקע לנקמה קשה זו מתוך בתי האמריקאים. להלן עיקרי דבריו:

 

"חזית ההתנגדות מתקדמת מדי יום וזהו מסר לאויביה, לישראל ולאמריקה שהסלימו את הפשע. הפכנו את מזימות האויב להזדמנויות הודות לתרבות האסלאמית הן בתקופת האמאם [מייסד המשטר האסלאמי באיראן, איתאללה רוחאללה] ח'ומייני והן בתקופת המנהיג [ח'אמנאי]. חזית ההתנגדות מתקדמת מדי יום. פעם אויבינו רצו להיות בבתים שלנו, אולם היום הילדים שלנו נלחמים בהם מחוץ לגבולות [איראן].

 

אמריקה נכנסה לאזור במטרה לפגוע במשטר האסלאמי, אחרת מה הייתה אפגניסטן עבורם שהשקיעו כל כך הרבה [בה]? האמריקאים השקיעו כל כך הרבה בעיראק, מה הם חיפשו? הם רק ביקשו להכות במחשבה במדינה האלוהית הזו [איראן] שמייצרת התנגדות ומייצאת אותה למדינות אחרות...

 

אמריקה נואשת לאסוף את כוחותיה מאפגניסטן היום, ובמקרה של עיראק, היא משקרת שהיא צמצמה את כוחותיה בעיראק ל-2,500 ושהם יועצים... הספינות [האמריקאיות] הללו שחוקות וכיום המצב הוא כזה שלחזית הנשקפת [מול האמריקאים] יש נשק ש[יכול] לתקוף את הספינות האמריקאיות בכל מקום בו תראה אותן במדינות התנגדות...

 

מפקד כוח קודס קאא'ני [4]

 


ננקום במתנקשי סולימאני בטקטיקה שלנו והסגנון והקצב שלנו שונים משיטות האויב. אין צורך שנהיה נוכחים בכל מקום באופן ישיר. בכל מקום שיהיה צורך, נספק את הקרקע לנקמה באמריקאים מתוך בתיהם ותוך [שיתוף פעולה של] הסובבים אותם מבלי שנהיה נוכחים. אם ישנם אנשים חכמים באמריקה שיתעמתו בעצמם עם רוצחיו של סולימאני, זה יעלה להם פחות מאשר שילדי חזית ההתנגדות ינקמו [בארה"ב], אכן, הנקמה הזו כבר החלה.[5]

 

אנו שיעים ואנו יודעים לנקום. האויבים ייעקרו לחלוטין מהאזור. אם [האמריקאים] חכמים הם חייבים לעזוב את עיראק אחרת, חזית ההתנגדות תעשה משהו שיציאתם מעיראק תהיה משפילה יותר מיציאתם מאפגניסטן."

 

פנה לאמריקאים: "העלבתם את המצפון המתעורר ובוודאי שתותקפו. השהידים לימדו אותנו שלעולם אל לנו להגיע למבוי סתום בדרך ההתנגדות, והשהידים הללו ומשפחותיהם, בכל פעם שהם מגיעים אלינו הם מבקשים לנקום בפושעים שהעליבו את חזית ההתנגדות והנקמה הזו בוודאי תתממש".[6]

 

חבר המועצה לשמירת האינטרס של המשטר ויועץ המנהיג ח'אמנאי, עלי אכבר נאטק נורי: "ההתעקשות [האיראנית] לשמור על סוריה ולהבטיח את ביטחונה היה הצעד החכם ביותר שנקט המנהיג [עלי ח'אמנאי] כדי לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של ארצנו"

באירוע לציון שנתיים להריגת סולימאני ב-4.1.2022, אמר חבר המועצה לשמירת האינטרס של המשטר ויועץ המנהיג ח'אמנאי, עלי אכבר נאטק נורי, כי: "השהיד הנעלה הזה [סולימאני] מילא במות הקדושים שלו תפקיד מיוחד בהפצת האסכולה השיעית ובהגנה על האידיאלים של האמאם [ח'ומיני], המהפכה [האסלאמית] והמנהיג [ח'אמנאי] וזה מראה עד כמה יכול האדם להגיע לצמיחה ולשלמות רוחניים.

 

האל קורא לאדם נזר הבריאה כי האדם הזה גדל בגלל האוטונומיה הזו עד שאין גבול לצמיחה, והדוגמה האובייקטיבית של אדם כזה בימינו היתה שהיד חאג' קאסם סולימאני שהצליח להגיע למעמד הזה."

 

חבר המועצה לשמירת האינטרס של המשטר ויועץ ח'אמנאי, עלי אכבר נאטק נורי [7]

 


נאטק נורי מתח ביקורת על החוגים באיראן שמתנגדים לנוכחות כוחותיה בסוריה ואמר: "האנשים האלה לא מבינים את התוכניות של הצרפתים, הבריטים והאמריקאים בתקיפת סוריה! לסוריה אין משאבי נפט כאלה [גדולים] ואין לה עושר מיוחד, אולם היא חשובה בגלל מעמדה ביחס לאיראן וללבנון. ההתעקשות [האיראנית] לשמור על סוריה ולהבטיח את ביטחונה היה הצעד החכם ביותר שנקט המנהיג [עלי ח'אמנאי] כדי לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של ארצנו. זו דוגמא לראיית הנולד ולתכנון נבון, אחרת היינו צריכים להילחם בדאעש מאחורי הגבולות שלנו עכשיו.

 

המנהיג חש בתבונה שהם [ארה"ב ובעלות בריתה] יצרו את דאעש כדי לדכא את ציר ההתנגדות וכדי לשבור את הגשר [היבשתי] בין זרמי ההתנגדות. הרוע של דאעש נהדף הודות לתבונת המנהיג [ח'אמנאי] ובזכות כושר ההמצאה והאינטליגנציה שלו הצליחו לוחמי ההתנגדות ובראשם השהיד סולימאני, בנוכחותם בשטח בזמן ובאומץ ליבם, לסכל את מזימותיהם של האמריקאים והצרפתים.

 

במה היתה שונה סוריה ממדינות אחרות שהצרפתים והאמריקאים הפעילו כל כך הרבה לחץ להפיל את [נשיאה] אסד? כי הם רצו לנתק את הגשר בין איראן לבין חזבאללה בלבנון ולבין קבוצות ההתנגדות בפלסטין וכאשר סוריה וקו התקשורת שלנו מנותקים וחזבאללה בלבנון נצור, אזי קל מאוד לרסק את פלסטין.

 

על פי אמונתנו ועל פי תורת הדת והחוקה, עלינו להגן על כל המוסלמים והמדוכאים. ההגנה על פלסטין, לבנון וסוריה היא למעשה ההגנה על שלמותה הטריטוריאלית וסמכותה של איראן וסולימאני עמד בגבורה והגן על שטחי האסלאם."[8]


יועצו הבכיר של ח'אמנאי, רחים צפווי: "הנקמה המינימלית על דם סולימאני היא נסיגת אמריקה והיהירות העולמית מהאזור"

בנאום בכנס זיכרון שנערך בתאריך 8.1.2022 בארגון התעשיות הביטחוניות, טען רחים צפווי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון ח'אמנאי, שדם השהידים כמו סולימאני יביא תבוסות רצופות עבור אמריקה וכי נקמת הדם המינימלית על הריגת סולימאני היא נסיגת אמריקה מהאזור. להלן עיקרי הדברים:

 

"הנקמה המינימלית על דמו של סולימאני היא נסיגת אמריקה והיהירות העולמית מהאזור, דבר שיתממש על ידי הצעירים המוסלמים ופעילי הג'האד באזור. היינו עדים לבריחתה המשפילה של אמריקה מאפגניסטן וכל אלה הם סימנים לשקיעת אמריקה ולהגשמת המטרות הגדולות של האסלאם.

 

למרות שדמו של השהיד סולימאני ושל מגיני המקומות הקדושים [בסוריה] נשפך בידי הגרועים שבאויבי האל, דמם של שהידים אלו יביא תבוסות רצופות לאמריקה. דמם של שהידים אלה מבשר את הניצחונות הבאים של המהפכה האסלאמית ומבטיח את התבוסות הרצופות של אמריקה ושל הממשלות העברית, הערביות והריאקציוניות באזור..."[9]

 

יועצו הבכיר של ח'אמנאי, רחים צפווי [10]



מפקד הצבא, עבד אלרחים מוסוי: "השהיד סולימאני הפך לפטיש עולמי שמכה מדי יום על מוחה של אמריקה הפושעת"

מפקד הצבא, עבד אלרחים מוסוי, אמר ב-11.1.22 כי "במהלך חייו המבורכים היה סולימאני הטופר של המהפכה האסלאמית שעצר את נשימת המשטר של אמריקה ושל והמשטר הציוני. טראמפ ושותפיו הטפשים ממנו, חיסלו אותו בפנטזיה שלהם כדי לשחרר את עצמם, אולם השהיד סולימאני הפך לפטיש עולמי שמכה מדי יום על מוחה של אמריקה הפושעת.[11] השהידים הלכו בדרך האל והתמידו במטרות האל, לא ויתרו בשל שום מכשול או בעיה, השיגו הצלחות גדולות במהלך חייהם וסללו את הדרך לתנועת האומה [האיראנית והמוסלמית] בדמם."[12]


מפקד הצבא, עבד אלרחים מוסוי [13]



סגן מפקד כוח קודס, מוחמד רזא פלאח זאדה: "אמריקה ברחה מאפגניסטן בזכות מאמציו של חאג' קאסם"

סגן מפקד כוח קודס, מוחמד רזא פלאח זאדה, אמר בשיחת וידאו לציון שנתיים להריגת סולימאני כי הודות ל"שירותים תרבותיים וחברתיים [של סולימאני] ואחדות השיעים והסונים ב[מחוז] סיסטאן ובבלוצ'סטן גרמו לאויב לא להצליח להפוך את האזור המזרחי של המדינה לחסר ביטחון ואם היום אמריקה נאלצה לברוח מאפגניסטן ומהאזור למרות כל המחיר [שהשקיעה], הרי שזה בזכות המאמצים והיוזמות של חאג' קאסם..."[14]

 

סגן מפקד כוח קודס, מוחמד רזא פלאח זאדה [15]

 


ראש הארגון המשפטי של הכוחות המזויינים, אחמד רזא פור ח'אקאן: "לו ידע האויב שבזכות השהאדה של גנרל סולימאני תתאחד האומה האסלאמית נגד היהירות [המערב בהנהגת ארה"ב] הוא לעולם לא היה עושה טעות כל כך גדולה"

ראש הארגון המשפטי של הכוחות המזויינים, אחמד רזא פור ח'אקאן, אמר באותה שיחת וידאו ב-4.1.22 כי "לו ידע האויב שבזכות השהאדה של גנרל סולימאני תתאחד האומה האסלאמית נגד היהירות [המערב בהנהגת ארה"ב], הוא לעולם לא היה עושה טעות כל כך גדולה [ומחסל אותו]. ייתכן שהסכנה עבורם בעצם קיומו של חאג' קאסם הייתה פחותה בהרבה מהשהאדה שלו."[16]


ראש עיריית טהראן, עלי רזא זאכאני: "דרכה של אמריקה תיכשל ודגל "אללה אכבר" ו"אין אל מבלעדי אללה" יתנופפו מעל הארמונות בעולם"

ראש עיריית טהראן, עלי רזא זאכאני, אמר בטקס זיכרון לסולימאני ב-4.1.22 כי "כאשר כונתה הדת אופיום להמונים, המהפכה האסלאמית [של איראן] נכנסה לזירה. המזרח והמערב לא יכלו לעמוד בפני פיצוץ כזה של אור המהפכה וניסו בכל כוחם לכבותה אולם, האסכולה של חאג' קאסם [סולימאני] לא אפשרה לאויב להגיע ליעדו. האסכולה של חאג' קאסם היא של אדם שהוא עבד האל ואוהב העם והמקריב עצמו למען העם הזה. אסכולת חאג' קאסם היא אסכולה של ציות [להוראות] המנהיג [ח'אמנאי] ושירות העם.

 

האויב רצה לבצע פשעים בשם האסלאם באזור, אך אסכולת חאג' קאסם לא אפשרה זאת. הזרם האסלאמי הטהור באזור נוצר במאמציו של חאג' קאסם ובאחדות השיעים והסונים, והאויב הובס על ידי זרם האמת.

 

השהידים זורחים כמו השמש לנצח. תוצאת [שפיכת] דמו של השהיד סולימאני ושל שהידים אחרים הייתה שהאומות באזור התאחדו לגרש את "השטן הגדול" [ארה"ב] מהאזור. דמם של חאג' קאסם וחבריו מקל על הדרך שבאמצעותה תשגשג החברה האנושית. עלינו לעמוד לצד הדגל שהחזיקו השהידים כדי שדרכם תימשך. דרכה של אמריקה תיכשל ודגל "אללה אכבר" ו"אין אל מבלעדי אללה" יתנופפו מעל הארמונות בעולם."[17]

 

ראש עיריית טהראן, עלי רזא זאכאני [18]



[2] אירנא (איראן) , 6.1.2022

[3] איסנא (איראן), 4.1.2022

[4]  איסנא (איראן), 6.1.2022

[5] מקורות איראנים טענו כי נקמו את מותו של סולימאני כשהרגו קצין אמריקאי, ג'יימס סי. וויליס, מפקד טייסת חה"א האמריקאי וקצין ישראלי, שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל במתקפת כטב"מ על בסיס מוסד בכורדיסטן, עיראק, בספטמבר 2021. אולם, השניים מתו בנסיבות אחרות: מפקד הטייסת האמריקאי וויליס נמצא מת ביוני 2021 בבסיס עודיד בקטר ומפקד חטיבת הנח"ל, אסמן, מת מדום לב באימון פיזי בבסיס במרכז ישראל, בתחילת יולי 2021.  ראו דיווח בתקשורת האיראנית: פארס (איראן), 22.9.2021 "Resistance Front Takes Revenge from US, Israeli Army for Assassination of General Soleimani"

[6]  איסנא (איראן), 6.1.2022

[7] איסנא (איראן), 4.1.2022

[8] איסנא (איראן), 4.1.2022

[9]  איסנא (איראן), 8.1.2022

[10]  איסנא (איראן), 8.1.2022

[11] רמיזה למתקפת הטילים על בסיס עין אל-אסד בעיראק שבו הנפגעים האמריקאים דיווחו על פגיעות מוחיות מעוצמת הטילים שנחתו על הבסיס.

[12] איסנא (איראן), 11.1.2022

[13]  איסנא (איראן), 11.1.2022

[14] איסנא (איראן), 4.1.2022

[15]  איסנא (איראן), 4.1.2022

[16] איסנא (איראן), 4.1.2022

[17] איסנא (איראן), 4.1.2022

[18] איסנא (איראן), 4.1.2022