המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הסיבוב השביעי בשיחות הגרעין בווינה: איראן – ארה"ב 0:1
20/12/2021


הסיבוב השביעי בשיחות הגרעין בווינה: איראן – ארה"ב 0:1

 

מאת: א. סביון וי. כרמון

 

הקדמה:

השיחות בסיבוב השביעי למו"מ המתנהל בווינה בין איראן לקהילייה הבינ"ל סביב החזרה להסכם הגרעין ה- JCPOA מ-2015 הסתיימו בניצחון איראני, לאחר שהמשטר האיראני החליט להפסיקן ללא סיבה נראית לעין וולא הסבר.

 

שופר המשטר, כיהאן, סיכם במאמר המערכת שלו מה-20.12.21 את הסבב השביעי של השיחת כדלקמן: 

"איראן היא המנצחת הגדולה ביותר בשיחות בווינה, בין אם המו"מ הזה יצליח או ייכשל, זאת בהתחשב בהתמקדות איראן בדיפלומטיה כלכלית ובבריתות סחר אזוריות ובינ"ל והיד של ציר ההתנגדות בהתפתחויות האזוריות, שהיא על העליונה. אם אמריקה תקבל את התנאים והדרישות החוקיים והלגיטימיים של איראן להסרה מוחלטת של הסנקציות, משמעות הדבר ניצחון גדול לאומה האיראנית! ולא, ע"י נטרול הסנקציות ושיפור המצב הכלכלי תמשיך איראן בתוכניתה הגרעינית ותגדיל את העשרת האורניום מ-60% ל-90% במידת הצורך ותהפוך למעצמה גרעינית עולמית, ומשמעות הדבר היא תבוסה גדולה עבור אמריקה!..."[1]

 

איראן השיגה את יעדיה:

ואכן, בסבב שיחות זה, זכתה איראן בניצחון בנושאים מהותיים ופרוצדורליים כאחת:

 

התחום המהותי – השגת יעדי ביניים:

·        ארה"ב נכנעה לדרישה האיראנית שלא לכנס את מועצת הנגידים של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) כדי שלא תימתח עליהשם ביקורת פומבית, שעלולה להסתיים בגינוי של איראן במועצת הבטחון של האו"ם (מועבי"ט).

 

איראן רגישה מאוד לביקורת בינלאומית ומשקיעה מאמץ מיוחד במניעת ביקורת כזו. איראן רואה עצמה כצד הנפגע וכבעלת עמדה מוסרית העומדת מעל לעמדת יריבותיה. היא מייחסת לעמדה זו חשיבות פוליטית ממדרגה ראשונה ומבקשת להשיג באמצעותה הישגים מדיניים. מסיבה זו גם דרש המשטר האיראני וקיבל גיבוי של סבא"א לחקירה האיראנית של החבלה במתקן הצנטריפוגות בכרג' בחודש יוני האחרון.

 

·        איראן אמנם הסכימה להתקנת המצלמות בכרג' אותה מציג המערב כהישג שלו, אולם התקנת המצלמות איננה בעלת משמעות מעשית משום שהמשטר האיראני מתמיד בסירובו לאפשר לסבא"א – הגוף המפקח – לצפות בחומר המצולם.

יתרה מזו, עפ"י ההסכם בין איראן לבין סבא"א החומר המצולם יישאר בידי איראן (הארגון לאנרגיה אטומית של איראן) ואיראן אף תבדוק את המצלמות של סבא"א בטענה חסרת היסוד שהן סייעו לפעולת החבלה במפעל הצנטריפוגות בכרג' בחודש יוני האחרון.[2] בכך הסכים המערב למעשה שאיראן תפקח על סבא"א שהיא גוף הפיקוח מטעם האו"ם בתחום הגרעין.

זאת ועוד הסכמת המערב לעמדה האיראנית ניתנה למרות שסבא"א התלוננה על העלמות מצלמה וממצאי הצילומים שהיו בידי איראן.[3]


מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי מציג מצלמת מעקב של סבא"א בעקבות

טענת איראן כי המצלמות סייעו לחבל במתקן בכרג' ביוני 2021[4]



התחום הפרוצדורלי – שליטה איראנית מוחלטת בניהול המו"מ

·        ארה"ב ממשיכה להסכים להדרתה מן המו"מ ונציגיה נמצאים "בעונש" מחוץ לחדר המו"מ

 

·        המשטר האיראני הוא שקבע את מועדי פתיחת המו"מ וסיומו והוא גם יקבע את מועד פתיחת הסבב השמיני

 

·        מסמך העמדה שהציג המשטר האיראני למו"מ, מסמך שאותו הגדירו גורמים במערב כ- non starter התקבל ע"י המעצמות כבסיס לדיון במו"מ הגרעיני

 

סיכום

משיכת המו"מ ע"י איראן מנטרלת את האפשרות היחידה לעת עתה של המערב (המעדיף עפ"י הודעותיו להגיע להסדר באמצעות דיאלוג) לכפות על איראן הפסקה ולו זמנית של הפרותיה בתחום הגרעין.

 

מצב זה מאפשר לאיראן ליהנות מכל העולמות: גם להיחשב כמי שמקיימת מו"מ וגם להתקדם בתוכניתה הגרעינית ללא מעצור.

 

ממשל ביידן ומדינות ה- 3EU מקיימים מו"מ ריק מכל תוכן, בתהליך שאינו מאפשר להגיע ליעדים שהוצגו בראשית כהונת הנשיא ביידן. יודגש כי איראן לא התחייבה לחזור להסכם ה-JCPOA מ-2015 גם אם תתקבל דרישתה להסרת כל הסנקציות ולתשלום פיצויים מצד ארה"ב.



[1] כיהאן (איראן), 20.12.20121

[2]  ראו הודעת סבא"א על הגעה להסכם עם איראן לגבי החלפת מצלמות המעקב בכרג', מה-15.12.2021

IAEA and Iran Reach Agreement on Replacing Surveillance Cameras at Karaj Facility

[3] ראו דברי מזכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, שהגדיר היעלמות המידע שהיה במצלמת המעקב של סבא"א שנהרסה בחבלה בכרג' ביוני 2021 כ"מוזרה ביותר". סבא"א,  17.12.2021 www.unmultimedia.org  

[4]  www.unmultimedia.org 17.12.2021