המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר איראני רומז: אבי תכנית הגרעין, פח'ריזאדה, חוסל כיוון שעסק בייצור נשק גרעיני (ב')
4/12/2021

ראש הארגון לאנרגיה אטומית לשעבר של איראן, פרופ' פרידון עבאסי-דוואני רמז שאבי תכנית הגרעין האיראנית, מוחסין פח'ריזאדה, עסק בייצור נשק גרעיני ולכן חוסל – (חלק ב') הריאיון המלא


זהו חלקו השני של הדוח שעוסק בריאיון שנתן ראש הארגון לאנרגיה אטומית לשעבר (2011-2013) וציר המג'לס, פרופ' פרידון עבאסי-דוואני, ליומון איראן במלאות שנה לחיסולו של אבי תכנית הגרעין האיראנית, ד"ר מוחסין פח'ריזאדה. בריאיון שנתן ב-27.11.21 רמז עבאסי-דוואני כי פח'ריזאדה קידם תכנית גרעין צבאי לפיתוח נשק גרעיני ומשום כך חוסל.


"כאשר מדובר בחדשנות ביטחונית," אמר עבאסי-דוואני, נושא שפח'ריזאדה היה מופקד עליו כראש הארגון לחדשנות ביטחונית SPND – הדבר כולל "טווח רחב של מדע וטכנולוגיה. גרעין, טילים, אלקטרוניקה וכו' הם נגזרת הכרחית של חדשנות ביטחונית."


הוא ציין כי "יתכן שיש ספקולציות אצל כמה שמדענים אלה ניסו להשיג פצצת גרעין ולכן היו יעד להתנקשות," אך הוסיף כי "אנו נמנעים מנשק גרעיני בהתבסס על הפתווא המפורשת של המנהיג העליון של המהפכה [עלי ח'אמנאי]. אבל, פח'ריזאדה יצר את המערכת הזו והעניין שלו לא היה רק בהגנה על המדינה שלנו. כי המדינה שלנו היא המשענת של חזית ההתנגדות, וכשנכנסים לנושאים האלה הציונים נעשים רגישים. זה לא היה רק ​​מר פח'ריזאדה. [גם] למנהלים אחרים בקבוצה שלנו יש מאפיינים כאלה. האויב זיהה שלמר פח'ריזאדה יש ​​מאפיינים ש[בגינם] יש לחסלו פיזית. הם גם מחפשים [מדענים] אחרים, ובכל פעם שהם יכולים הם מחסלים את האנשים שלנו."

הוא קבע כי ההתנקשות היא "שיטה שהם [אויבי איראן] משתמשים בה וזה לא ייגמר אלא כשנסכן אותם. כלומר, עלינו לחצות כמה גבולות מדעיים בהקדם האפשרי, להראות את יכולתנו ולהגן על האנשים שלנו..."


דוח זה יתמקד בתרגום דברי עבאסי-דוואני לעיתון במלואם וכן יציג בנספח את דוחות ממרי בעניין הפתווא הגרעינית של ח'אמנאי (שאינה קיימת). להלן תרגום הריאיון של פרידון עבאסי-דוואני ליומון איראן:


עבאסי: "פח'ריזאדה היה המומחה המוביל במדינה באיתור קרינה גרעינית"; בשנות ה-90' ניצח על "הכנת מפת דרכים ראשונית לפיתוח תעשית הגרעין של איראן"

שאלה: אנו יודעים שהיו לך יחסים קרובים וארוכי שנים עם מוחסין פח'ריזאדה ועם מדעני גרעין אחרים שמתו כשהידים. כהקדמה, טוב לדון בקצרה בהיסטורית ההיכרות והעבודה המשותפת שהיו לך עם פח'ריזאדה ויתר עמיתיו

עבאסי: בדצמבר 1987 פגשתי לראשונה את פח'ריזאדה. עבדנו ביחידת ההגנה על הגנה גרעינית. הוא למד פיזיקה גרעינית והוצג על ידי מיניסטריון משמרות המהפכה (משה"מ) דאז [בין השנים 1982-1989 והפך למשרד ההגנה] במטרה לשתף איתנו פעולה. הייתה לו התמדה רבה ותפקידו היה עבודה מדעית ולימוד מקורות זרים. עבדנו יחד כמעט שש שנים והידע והניסיון שלו גדלו כל הזמן. פח'ריזאדה היה המומחה המוביל במדינה באיתור קרינה גרעינית

.

בסביבות שנת 1993 הוא עזב בהדרגה את המעבדה ועבר לפעילות ניהולית. משנת 1994 ניהל את המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת "אמאם חוסיין" [של משה"מ]. בסביבות שנת 1995 החלו פגישות בנוכחות מרצים מאוניברסיטאות שונות, כולל [מדעני הגרעין שחוסלו - מג'יד] שהריארי [מומחה להעשרה שהתנקשו בחייו בנובמבר 2010. עבאסי עצמו פצע בהתנקשות זו] ועלי מוחמדי [מומחה לפיסיקת קוואנטים שהתנקשו בחייו בינואר 2010], בניהולו של פח'ריזאדה.


הפרויקט נמשך כמעט שלוש שנים והביא להכנת מפת דרכים ראשונית לפיתוח תעשיית הגרעין של איראן. מפת הדרכים הזו הראתה מה תפקידם של האוניברסיטאות ושל משרדי [הממשלה] השונים, מהו מעמד האנרגיה הגרעינית ותחום ההגנה [הגרעינית] במדינה ואילו כלים תעשייתיים יש בכוחנו לבנות ולייצר, אם היינו רוצים לעסוק בתעשיה גרעינית.


פח'ריזאדה מונה [כבכיר ב]משרד ההגנה בשנת 1998 ומילא תפקיד מפתח בפרויקט הטרנספורמציה של תעשיית הגרעין [של איראן]. כמו כן, על בסיס העיקרון והרעיון שהכוחות הצבאיים צריכים להשתתף בשיקום המדינה בימי שלום, הוא פעל לתמיכה באנרגיה גרעינית בהיותו מומחה ביחידה המדעית בנושאים כמו קול, לייזר וגרעין.


התמונה שהצגת של שיתוף פעולה של מדעני גרעין היא דימוי חדשני כי נדיר מאוד שמרצים מכמה אוניברסיטאות שונות יושבים זה לצד זה ומנסים לפתור יחד סוגיה מדעית של המדינה. כשפח'ריזאדה ראה שיש אדם חכם ושהגיע לעבוד בארץ, לא היה משנה לו אם הוא קשור לצבא, למשה"מ או למשרד ההגנה. הוא משך אותו ונסה לספק את הבסיס לצמיחתו המדעית. בין האנשים הללו היה שהיד [מג'יד] שהריארי שלפני [חיסולו] עיצב תוכנה חישובית לבעיה שהתעוררה בתהליך ייצור דלק [מועשר לרמה של] 20%.


הפכתי להיות אחראי על [תחום] האנרגיה הגרעינית שלושה חודשים לאחר ההתנקשות ב[שהריארי] והייתי צריך לפתור את הבעיה על סמך החישובים האלה. ביקשתי מפח'ריזאדה עזרה בעניין זה. כוח האדם והציוד שהיה לנו בארגון לאנרגיה אטומית נזקק למיומנות שהייתה לפח'ריזאדה במערכת והודות לנוכחותו העבודה התקדמה וב-2010 או ב-2011 יוצרו מארזי דלק [ברמה של] 20 אחוזים.

פח'ריזאדה התעניין גם בפילוסופיה של המדע ובעזרת חברים שהכירו את הפילוסופיה של המדע הכנו תוכנית לדוקטורט בפילוסופיה של המדע באוניברסיטת "אמאם חוסיין". בבוקר בו חוסל ד"ר עלי מוחמדי (11 ינואר 2010) הוא קיים את המפגש [בנושא] הפילוסופיה של המדע עם פח'ריזאדה כמו בכל יום שני בשעה 0730.


לפח'ריזאדה היה מעמד מדעי גבוה והוא יכול היה לעבוד עם מומחים שונים בתחומים שונים בארץ ולארגן אותם. הוא התמחה הן בגילוי קרינה גרעינית והן בחישובים גרעיניים. בשנים אלו הוא פעל רבות לקידום תעשיית הגרעין במדינה, מילא תפקיד מרכזי ותמך בכל המומחים במדינה בכל האוניברסיטאות. פח'ריזאדה היה אחראי על ההפצה של טכנולוגיה זו בכל האוניברסיטאות וכן על טיפוח והכשרת יחידים ובניית מעבדות שונות

.

עבאסי: "עבדנו יחד ונוצר קשר הדוק בין [ארגון] האנרגיה האטומית לארגון [SPND]. ניסינו להקים סדרה של חברות משותפות. אנחנו הבאנו מומחים, הגיעה הקבוצה הצבאית והממשלה גם נכנסה דרך [הארגון] לאנרגיה אטומית"

שאלה: מטבע הדברים, ההשפעות הללו הפכו אותו למטרה עבור הפרויקט המרושע של ההתנקשות. האם הניסיון להתנקש בחיי פח'ריזאדה היה חסר תקדים בהתחשב בהיסטוריה של חיסולי מדעני הגרעין?

עבאסי: האפשרות של חיסולו נידונה מאז 2009 בערך. ב-2008 רצו לחסל אותי ואת פח'ריזאדה ועוד אדם שהיה פעיל ב[עיר] אספהאן. כמובן, העדיפות שלהם הייתה פח'ריזאדה. מכאן ואילך הגנו עליו אנשי כוחות הביטחון. עד כדי כך ששינו את מקום מגוריו ואפילו אני לא ידעתי היכן הוא גר עד ש[חוסל] למרות כל הנסיעות המשפחתיות שהיו לנו. הוא היה תחת אבטחה במשך 12 שנים והיה לו שומר ראש. ניתן לומר שהשומרים הללו הם שהצליחו לעכב את חיסולו. ב- 2008 הגיעה חוליה כדי לפגוע בו. כוחות הביטחון גילו את החוליה וסיכלו את פעולת החיסול.


אבי תכנית הגרעין האיראנית, מוחסין פח'ריזאדה [1]


שאלה: האם חולית החיסול בשנת 2008 היתה שייכת למוסד?

עבאסי: זו הייתה חוליה משולבת. רוב איסוף המודיעין בוצע על ידי [כוחות] המג'אהדין ח'לק והכוחות האנטי-מהפכניים מתוך איראן. גם [סוכנות הביון] ה-MI6 הבריטי היה פעיל מאוד ומילא תפקיד מפתח בזיהוי מדעני גרעין ואף חשף את תפקידו באופן ישיר.

גם ה-CIA, המוסד וקבוצות אנטי-מהפכניות הפועלות בתוך [איראן] שיתפו פעולה בזיהוי האנשים [מדעני הגרעין], זיהוי משרדיהם, מה היה במשרדים שלהם, איפה השולחן שלהם, איפה המחשב שלהם, אילו פרויקטים היו להם, אילו שיעורים הם לימדו ומה ההתמחות שלהם

.

שאלה: למה אתה מתכוון כשאתה אומר שה-6MI חשף את עצמו ישירות?

עבאסי: כלומר, הסוכן שלו היה בא ואומר 'באתי מה-MI6 ואני רוצה לדבר איתך'. כלומר, הם הלכו למעונו של מומחה או איש עסקים איראני בחו"ל והיו שואלים רשמית שאלות על מי שהיה יעד לחיסול.


שאלה: הם דיברו גם איתך?

עבאסי: לא, הם לא דיברו איתי כי לא נסעתי לחו"ל. גם פח'ריזאדה ושהריארי לא נסעו [לחו"ל]. הם [אנשי משרד הביון הבריטי] היו שואלים אנשים שנסעו לכנסים, התגוררו תקופת מה [בחו"ל] או בעלי הזדמנות ללמוד [שם], או שנסעו לראות את משפחותיהם [בחו"ל]. אותן פניות הראו שהם עובדים קשה על [חיסול] פח'ריזאדה. זאת למרות שאפילו עד לאחרונה לא דלפה תמונה של פח'ריזאדה. עם זאת, פח'ריזאדה היה ברשימת הסנקציות. שמי ושמו של פח'ריזאדה הוזכרו בהחלטת מועבי"ט 1747 מאז מרץ 2007 והוטלו עלינו ועל עוד כמה אחרים סנקציות על פי החלטה זו. אמרו לנו אז שיחסלו אותנו. היה ברור לנו שיש מחיר למאבק ולצמיחתה ולקידמה של איראן.


שאלה: כשפח'ריזאדה [חוסל] הוא היה ראש הארגון למחקר ולחדשנות ביטחונית (ספנד SPND). האם שיתפת איתו פעולה בקבוצת "ספנד"?

עבאסי: עד לאחרונה, בכל פעם שלפח'ריזאדה הייתה עבודה חדשה שצריך היה לעשותה במהירות הוא היה שולח אותה אלי. אני הייתי באוניברסיטה והוא היה באוניברסיטת "מאלכ אלאשתר" ובמשרד ההגנה. כשהגעתי לארגון לאנרגיה אטומית ביקשתי ממנו לבוא ולעבוד ביחד והתנאים נהיו כאלה שעבדנו יחד ונוצר קשר הדוק בין [ארגון] האנרגיה האטומית לקבוצה [SPND] הנ"ל. ניסינו להקים סדרה של חברות משותפות. כלומר אנחנו הבאנו מומחים, הגיעה הקבוצה הצבאית והממשלה גם נכנסה דרך [הארגון] לאנרגיה אטומית ויצרנו לכידות ניהולית בנושאים ספציפיים, ניהלנו והזנקנו את המשאבים הפיננסיים, האנושיים והציוד שלנו.

כל עוד הייתי ב[ארגון] לאנרגיה אטומית התקיים הקשר הזה והעבודה נעשתה. אולם בשנת 2013 פח'ריזאדה לא זכה ליחס טוב כשממשלת רוחאני נכנסה לתפקיד ואני עזבתי את [הארגון] לאנרגיה אטומית. עם זאת, הוא הצליח להתנגד ולתחזק את הארגון [SPND] עד למותו.


פרופ' פרידון עבאסי-דוואני, ראש הארגון לאנרגיה אטומית לשעבר וציר מג'לס[2]



שאלה: כלומר, הוא [פח'ריזאדה] המשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם הארגון לאנרגיה אטומית?

עבאסי: לא. הם [אנשי הארגון לאנרגיה אטומית] שיתפו פעולה ועזרו כל עוד הייתי שם [עד לתחילת כהונת רוחאני בשנת 2013]. כשעזבתי, [הארגון] לאנרגיה אטומית כבר לא רצה לעזור לפח'ריזאדה ונכנס למצב של סטגנציה ונוצר קיפאון ב[ארגון] לאנרגיה אטומית. לפח'ריזאדה היו משימות אחרות. למשל, לאחרונה הוא עקב אחר הנושא של הקמת ארגון ביולוגי. לאחר מכן הוא התעסק בזיהוי הקורונה ויצור חיסון [לקורונה]. החיסון [האיראני לקורונה בשם] פח'רא הוא תוצאה של מאמציו באותו מערך מחקר ביטחוני חדש של המדינה.


שאלה: האם הערמת הקשיים ואי שיתוף הפעולה של הממשלה הקודמת [של רוחאני] השליכו על עבודתו ב- SPND?

עבאסי: כן, היו הגבלות, אולם היו תחזיות שההגבלות האלה לא ישפיעו. הם ניסו מאוד להגביל אותו [פח'ריזאדה] כמו הארגון לאנרגיה אטומית. [אולם] תודה לאל, בראש המדינה עמדו והיו אנשים אינטליגנטים שעזרו לתחזק את המערכת הזו, שאחד ההישגים שלה הוא ערכת [זיהוי] לקורונה, ולטעמנו היא טריוויאלית. לומר שפח'ריזאדה התעסק בבניית ערכת [זיהוי] לקורונה זה להמעיט במקצת מערכו.

פח'ריזאדה היה מנהל בולט מאוד במדינה והפן המדעי שלו גבר על הפן הניהולי שלו. כוח המשיכה שלו היה גבוה מאוד והוא הסתדר עם כולם. הם לא הסתדרו יחד. מרצים רבים באוניברסיטה לא הסתדרו זה עם זה אולם, פח'ריזאדה הסתדר איתם. במשך 7 שנים עד 2005 עבדתי איתו באותה קבוצת הגנה [בארגון למחקר וחדשנות ביטחונית].


פח'ריזאדה התעניין בנושאים מדעיים וחקר את נושא הקרינה הקוסמית. לפני שהפכתי לראש [הארגון] לאנרגיה אטומית, משרד ההגנה ביקש מלגה עבור פח'ריזאדה ומשרד המדע העניק לו את המלגה מכיוון שהיה זכאי. הוא [פח'ריזאדה] רצה כמובן להפוך את המלגה ללימוד במדינה והצלחתי לקבל את ההסכמה לכך ממכון המחקר למדע וטכנולוגיה גרעינית ב[ארגון] לאנרגיה האטומית.


כשאמרתי למנהל מכון [המחקר למדע וטכנולוגיה גרעינית בארגון לאנרגיה אטומית] שפח'ריזאדה רוצה להתקבל, הוא אמר שמדובר במדען ברמה גבוהה ושהם גאים שהוא יבוא ללמוד אצלם ועל המקום כתב וחתם על המכתב ושלח אותו למשרד המדע. גם עבודת הדוקטורט שלו הייתה בנושא איתור קרינה גרעינית. יחד עם זאת, כפי שציינת, הוא כבר היה בחדרי המחקר המדעי וקבוצת העבודה ההיא על פיתוח מפת דרכים לפיתוח גרעיני [עבור איראן]

.

פח'ריזאדה שובץ במשרד ההגנה בסביבות 1998 והועבר כעבור כמה שנים. גם אנחנו היינו במשרד ההגנה תקופת מה, אולם גם לימדנו באוניברסיטת "אמאם חוסיין". אני מאמין שהאל הנחה אותנו לגבי מה שנעשה בחדר המחקר המדעי. פעם קראו לי ממשרד המדע ולמרות שלא הייתי מוכן לעבוד בתחום התוכנה כפיזיקאי נפלתי לתחום הזה. זה היה כאילו הייתי צריך להתחיל לעבוד על התוכנה הזו כדי ששהיד שהריארי יזדקק לה מאוחר יותר לעבודת הדוקטורט שלו וזו תהיה העילה להיכרותינו. לולא פגשתי את שהריארי לא הייתי עושה דוקטורט כלל והייתי נשאר באותו תפקיד ניהולי. אני מאמין שיד האלוהים היתה עם קבוצת האנשים שעבדו יחד.


עבאסי:"יתכן שיש ספקולציות שמדענים אלה ניסו להשיג פצצת גרעין ולכן היו יעד להתנקשות"

שאלה: האם החוט של מחרוזת התפילה של פח'ריזאדה שמר על הקבוצה הזו במשך שנים?

עבאסי: אכן, זו בטח הסיבה. לפח'ריזאדה הייתה הכשרון הדרוש למשוך אנשים שונים סביבו, ואחת הסיבות לחיסולו הייתה המומחיות [המקצועית] שלו ובמקביל יכולת הניהול שלו של הנושאים האסטרטגיים. הם [אויבי איראן] זיהו את פח'ריזאדה מאז שנות ה-90.


שאלה: כיצד בוצע הזיהוי הזה?

עבאסי: נראה כי רשמו את שמות המרצים שהופיעו על הלוחות שעל הקיר שהציגו את חדרי המרצים והם נמסרו כמידע לשירותי [הביון] הזרים, דבר שבא לידי ביטוי מאוחר יותר באתרי האינטרנט של המוג'אהדין [ח'לק]. כי רק שמות של שני אנשים שלא היו שלטים על חדריהם לא היו ברשימה.


שאלה: האם הם מסרו את שמות הפרופסורים של אוניברסיטת "אמאם חוסיין [של משה"מ]"?

עבאסי: כן, שכן אלה פעילים במחקר גרעיני. אם זה לא היה המקרה אז לא היה דיון על מחקר גרעיני בכלל. היו גם האזנות לטלפון. למשל, אחד מהם [מאויבי איראן] התקשר ודיבר איתי כדי לקבל מידע. הוא [הציג עצמו] כמזכיר ואני הצגתי [את עצמי] כאדם אחר. הוא אמר שהם רוצים לקיים כנס ושעבאסי ופח'ריזאדה ירצו [ולכן] בקש את הביוגרפיה שלהם. דיברתי איתו ברוגע ואמרתי 'אתם בוודאי מכירים אותם אם אתם רוצים שהם ירצו'. הוא אמר שהם רוצים [את פרטי עבאסי ופח'ריזאדה] בצורה מלאה יותר. כלומר, [אויבי איראן] ניסו לקבל מידע דרך הטלפון בצורה כזו.


פח'ריזאדה הוגדר כ"קופסה שחורה" מכיוון שלא פרסם מאמרים ותמונתו לא פורסמה. אולם הם [אויבי איראן] קיבלו עליו מידע מאנשים אחרים. מרצים כמו עלי מוחמדי ושהריארי שכתבו מאמרים, ניתנים לניתוח מהתמונות ומהמאמרים שלהם

.

לפח'ריזאדה הייתה רמה גבוהה מאוד של ארגון וניהול מדעיים. לא היו מרצים כמותו. בנוסף לתכונות הללו, הוא היה יכול להשיק פרויקטים חדשים ולקדם את העבודה ולהקריב את חייו. הוא היה גם אדם מאוד ממושמע שעסק בנושאים אחרים כמו לימודי פילוסופיה של המדעים, שירה וכו'. הוא היה עם משפחתו משעה שבע בערב ועבד 12 שעות ביום. יחד עם זאת, יתכן שיש ספקולציות אצל כמה שמדענים אלה ניסו להשיג פצצת גרעין ולכן היו יעד להתנקשות.


מי מן המרצים באוניברסיטה ביקש מפח'ריזאדה עזרה בתחומים שונים בפיסיקה, בכימיה, מכניקה, מטאורולוגיה, חשמל ועוד, והוא לא סיפק לו מתקנים ולא הגדיר עבורו פרויקט?

שמו של הארגון ש[נוהל] עד לאחרונה בידי מר פח'ריזאדה היה 'הארגון למחקר וחדשנות ביטחונית' או ['הארגון] למחקר ביטחוני חדש' [S.P.N.D.]. המשמעות היא שאם רוצים לעבוד על חדשנות ביטחונית, יש צורך בטווח רחב של מדע וטכנולוגיה. גרעין, טילים, אלקטרוניקה וכו' הם נגזרת אוטומטית של [חדשנות ביטחונית].


בסופו של דבר ההימנעות שלנו מנשק גרעיני היא ברורה בהתבסס על הפתווא המפורשת של המנהיג העליון של המהפכה [עלי ח'אמנאי] בדבר האיסור המלא על נשק גרעיני. אבל, פח'ריזאדה יצר את המערכת הזו והעניין שלו לא היה רק בהגנה על המדינה שלנו. כי המדינה שלנו היא המשענת של חזית ההתנגדות, וכשנכנסים לנושאים האלה הציונים נעשים רגישים. זה לא היה רק ​​מר פח'ריזאדה. [גם] למנהלים אחרים בקבוצה שלנו יש מאפיינים כאלה. האויב זיהה שלמר פח'ריזאדה יש ​​מאפיינים ש[בגינם] יש לחסלו פיזית. הם גם מחפשים [מדענים] אחרים, ובכל פעם שהם יכולים הם מחסלים את האנשים שלנו.


עבאסי: "[החיסולים זו] שיטה שהם [אויבי איראן] משתמשים בה וזה לא ייגמר אלא כשנסכן אותם. כלומר, עלינו לחצות כמה גבולות מדעיים בהקדם האפשרי, להראות את יכולתנו ולהגן על אנשינו"

אולם, פח'ריזאדה היה בראש סדר העדיפויות שלהם במשך שנים רבות. פח'ריזאדה [היה היעד של אויבי איראן] לפחות מאז 2009 ואני מאמין שאף לפני כן. הוטלו סנקציות עליו משנת 2007. לפי כוחות הביטחון שלנו, הם הקימו צוות התנקשות [בפח'ריזאדה] משנת 2006. האויב זיהה אותו אך לא הייתה לו גישה [אליו]. אולם כשהתרחשה הקפיצה הכוללת של המדינה בנושאי לוויינים, טילים ונשק גרעיני וחצינו את גבולות הידע [בתחומים] השונים, הנושא נעשה חמור יותר עבורם.


מצד שני, בזמן [חיסולו] כמה כלי תקשורת מתנגדים [למשטר] ניסו לומר שהוא לא היה מדען גרעין. אותו זרם שלא רצה להציג [את פח'ריזאדה] כמדען אמר שהוא היה מנהל בדרג משנה במשה"מ. כך הציגו אותו או ש[טענו שהוא עסק בייצור] ערכות זיהוי לקורונה [כדי] להמעיט בערכו. בגלל שהקורונה התפשטה בחברה. להגיד שמישהו ברפובליקה האסלאמית [של איראן] ייצר ערכת קורונה ובגלל זה התנקשו בו, זה מגוחך

.

אינני אומר שאיש לא נרצח בתחום הביוטכנולוגיה. גם שם הסכנה מאיימת על המדענים שלנו. אולם, פח'ריזאדה היה מכשול כי ברור מה הוא עשה, אולם, הם [מתנגדי פח'ריזאדה בקרב הזרם הפרגמטי באיראן] לא רצו שהוא ימשיך [בתכנית הגרעין הצבאי]. הן בסביבות שנת 2003 [על רקע הנוכחות הצבאית של ארה"ב סביב איראן] והן בשנת 2013 [במהלך שיחות הגרעין עם ארה"ב] עימותים מסוג זה התעוררו על כך שהגורמים האלה [פח'ריזאדה ומדעניו] צריכים להתפטר או לעזוב. ההצדקה שלהם [של הזרם של רפסנג'אני ורוחאני] הייתה שהם רצו ללכת לעשות שלום עם העולם וזה [תכנית הנשק הגרעיני] הפריע. כי השם שלהם נמצא בהחלטת [מועבי"ט] והאויב מאיים עליהם, אזי עדיף שהם לא יהיו [בשטח]. אולם, הרציונליות של המערכת [השלטונית] לא אפשרה לדבר כזה לקרות. [אויבי איראן] העלו את תוכנית החיסול על סדר יומם כשלא הצליחו להיפטר מפח'ריזאדה עם יצירת האווירה הפנימית הזו.


שאלה: מדוע חיסלו את מר רזאי-נז'אד [דאריוש, דוקטורנט בהנדסת חשמל ביולי 2011]? בגלל שהיה סטודנט באוניברסיטה [הטכנולוגית] "חואג'ה נסיר [אלדין טוסי]"? מה היה [מיוחד] ברזאי-נז'אד ש[אויבי איראן] התנקשו בו?

עבאסי: רזאי-נז'אד היה קולגה חכם שלנו. הייתה תקופה שעזב את הלימודים והשאיר את התואר השני חצי גמור כי זה לא היה חשוב עבורו. במקום זה הוא בא ועבד והפך למומחה מוביל במדינה.


שאלה: באיזה תחום?

עבאסי: בתחום האלקטרומגנטיות. הוא פיתח שיטות מיוחדות שיכלו לפעול ליצירת מכשירי הדמיה שיכולים לצלם מנוע של מטוס תוך כדי סיבוב. הוא בנה מכשיר הדמיה בקנה מידה קטן באמצעות אלקטרוניקה ואלקטרוניקת כוח שקוראים לה Power Pulse. מר רזאי-נז'אד רכש התמחות כזו במדינה מבלי לצאת לחו"ל. מומחיות זו, בשילוב מומחיות פיזיקת היתוך או פיזיקה גרעינית הופכת למחולל X וניוטרונים. מר רזאי-נז'אד הצליח להכין את הקרקע עבור אחרים בתחום זה, ולאחר מכן עודדו אותו ללכת ללמוד את התואר השני שלו בתחום זה. הוא ידע את כל [חומר] הלימודים ולא היה צריך ללמוד. הוא הניח את התזה שלו על השולחן בתחילת הסמסטר ואמר שאלה החישובים שלו. די היה בשניים-שלושה ניסויים והמורה שלו היה אומר לו לכתוב מאמר והוא היה עושה זאת. מר פח'ריזאדה יכול היה גם לנהל אדם כמו רזאי-נז'אד בתחומו.


שאלה: האם פח'ריזאדה היה בקשר עם מר רזאי-נז'אד?

עבאסי: כן, מר רזאי-נז'אד נהג לומר שהוא אוהב את סגנון הניהול של מר פח'ריזאדה ואני חיבבתי אותו. פח'ריזאדה גם עודד אנשים כמותו לעבוד. לדעתי האויב צריך לפחד הרבה יותר ממה שהוא מפחד מאיתנו עכשיו. מתנקשים באנשינו כדי להחליש אותנו, להפחיד אותנו ולשבור את הארגון שלנו מכיוון שהם יודעים עד כמה אנחנו חזקים, כי הם מאמינים שעדיף לחסל אנשי העילית באיראן מאשר לפגוע במפעל [הגרעין]. זוהי שיטה שהם [אויבי איראן] משתמשים בה וזה לא ייגמר אלא כשנסכן אותם. כלומר, עלינו לחצות כמה גבולות מדעיים בהקדם האפשרי, להראות את יכולתנו ולהגן על האנשים שלנו על ידי שעתוק האנשים [שחוסלו] ושחזור הידע [שלהם] בספרי הלימוד. יש לקחת את המדעים הללו לאוניברסיטאות ולהפיץ אותם ברמת החברה. לפיכך, הוא [הידע הגרעיני] פועל כמו מערכת הפעלה ואיש אינו יכול לכבות אותה על ידי התנקשות באנשים.


שאלה: האם יש לך זכרונות ממר שהריארי או עלי מוחמדי לגבי מר פח'ריזאדה?

עבאסי: מר פח'ריזאדה היה כמו אח עבור אנשים אלו. פח'ריזאדה ושהריארי היו בעלי אישיות כריזמטית. אולם, קנה המידה של הכריזמה של פח'ריזאדה היה גדול יותר ותכונה זו גרמה ליותר אנשים להתאסף סביבו. פח'ריזאדה היה סבלני מאוד וסבל אנשים ומצוקות. הוא תמך בכולם ואמר שהמשטר צריך לתת מקום לכל האזרחים. מאז 2013 הוא [פח'ריזאדה] הוגבל כאשר מרחב הפעילות נלקח ממנו וכו', אולם, מכיוון שהיתה תחזית [שינסו להגביל את כוחו] ונערכו לקראתה [בהצלחה], ההגבלה הזו היתה אפקטיבית רק במעט. אני לא אומר שההגבלות הללו הגיעו לאפס. הם הגבילו אותו במידה מסוימת ואף לקחו אותו לסף פירוק וסגירת הארגון, אך לא הצליחו.


שאלה: האם אתה זוכר מה אמרו לך על כך?

עבאסי: אחד מחבריו סיפר שהוא [פח'ריזאדה] התחיל עבודה חדשה בתקופה שבה היה עליו לחץ רב. הוא באמת יכול היה לעשות משהו מכלום. הסבלנות שלו והעובדה שהוא הבין שמדובר בנושא חשוב, הוא התייעץ עם אחרים, עלי מוחמדי היה יועץ חשוב מאוד עבורו כי הוא היה חזק מאוד מבחינת הידע בפיזיקה והוא עבד בצורה מדויקת.

השהידים מצאו זה את זה ואני רואה בזה את כוח האל. למשל, איך רזאי-נז'אד התוודע לעלי מוחמדי? לגמרי במקרה בחדר שלי. או כיצד הכרתי את מר שהריארי? כשאני נותן את העבודה למר פח'ריזאדה ואומר לו שהתור שלי הסתיים ועכשיו הגיע תורו ואני הולך לשבת בחדרי ולעבוד. פעילות מדעית לא צריכה מידור והיא צריכה אנשים שיתחברו ביניהם ולא יתרחקו זה מזה בעקבות המפגש הראשון. לפח'ריזאדה היה הכוח להביא אנשים ממקומות שונים ולהפיק מהם את המיטב. הוא אפילו ידע היכן לעבוד ולטפח את כולם במקביל."[3]


נספח: הפתווא הגרעינית של ח'אמנאי שאינה קיימת

על הפתווא הגרעינית של ח'אמנאישאינה קיימתראו דוחות ממרי:

· שה"ח זריף חוזר על הטענה השקרית של איראן שקודמה ע"י ממשל אובמה לפיה המנהיג העליון ח'אמנאי הוציא פתוא האוסרת על נשק גרעיני; פתוא כזו לא היתה ולא נבראה


· פרסום קובץ פתוות עדכניות של ח'אמנאי, ללא הפתוא בעניין פצצת האטום

· ממשל אובמה קונה את שקר הפתוא הלא קיימת

· הגרסא הרשמית של איראן בנוגע לפתוא לכאורה של ח'אמנאי נגד נשק גרעינישקרית

· נשיא איראן במאמר ביומון סעודי: מחויבים לפתוא של ח'אמנאי האוסרת פיתוח נשק גרעיני

· הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי: "מברכים ואסירי תודה על העובדה שהמנהיג עליון [ח'אמנאי] הוציא את הפתוא" הלא קיימת האוסרת על נשק גרעיני

· Tehran Again Offers Khamenei's Nonexistent Fatwa In Negotiations As A Guarantee That It Is Not Developing Nuclear Weapon

· המשטר האיראני ממשיך בשקרים וזיופים ביחס לפתוא (הבלתי קיימת) בעניין הנשק הגרעיני של ח'אמנאי

· תובנות בעקבות חשיפת תכנית הגרעין הצבאי של איראן (1): המנהיגות הדתית האיראנית משקרת בנושאים מהותיים לדת האסלאם ומשתמשת באסלאם באופן מניפולטיבי כדי להצדיק את אחיזתה בשלטון ואת התפשטותה האזור




[1] איראן (איראן), 27.11.21

[2] איראן (איראן), 27.11.2021

[3] איראן (איראן), 27.11.2021

תגיות