המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ארגוני נשים ופמיניסטיות סוריות: ארגוני אופוזיציה אסלאמיים מסיתים נגדנו ומסכנים את חיינו
25/11/2021


ארגוני נשים ופעילות פמיניסטיות סוריות: ארגוני אופוזיציה אסלאמיים הנתמכים על ידי תורכיה מסיתים נגדנו ומסכנים את חיינו

מאת א. פרי


על אף מעורבותן הגדולה של נשים סוריות בהתקוממות נגד משטר אסד מאז 2011, האזורים שנותרו כיום בידי האופוזיציה בצפון סוריה, נשלטים על ידי פלגים חמושים בעלי זיקה אסלאמית המתנגדים למעורבותן של נשים בזירה הציבורית והפוליטית ולשוויון מלא בינן לבין הגברים. פעילות סוריות וארגונים העוסקים בקידום זכויות נשים באזורים אלה מדווחים שהם פועלים בחשאי בשל חששם מהתנכלויות.[1] יתרה מזו, מדיווחים שונים עולה כי בשנה האחרונה התרחשו באזורים אלה לא מעט מקרים של התנכלויות לפעילות נשים. בדוח של הרשת הסורית לזכויות אדם ממרץ 2021 תועדו 67 מקרי תקיפות של נשים בתקופה בין מרץ 2020 ומרץ 2021 באזורים שאינם בשליטת המשטר הסורי.[2]


לאחרונה, התרחשו שני אירועים בעיר אעזאז שבמחוז חלב, מעוזם של פלגים סורים אסלאמיים הנתמכים על ידי תורכיה, אשר שפכו אור על יחסם של ארגונים אלה לנשים והציתו שיח נרחב בנוגע למעמד האישה. אירוע אחד היה דרשה שנשא ב-6.8.21 השיח' אוסאמה אל-רפאעי - נשיא המועצה האסלאמית הסורית שהוקמה ב-2014 באיסטנבול ופועלת משם כמקור סמכות סוני עבור ארגונים אסלאמיים סורים - במסגד הגדול בעיר אעזאז. אל-רפאעי החבר גם באיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים ואשר ב- 20.11 הכריזה המועצה האסלאמית הסורית על מינויו למופתי הכללי של סוריה בעקבות צו של הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד, שביטל משרה זו במדינה, הזהיר בדבריו מפני ארגונים המפיצים רעיונות מנוגדים לערכי האסלאם תחת כסות של סיוע הומניטרי. הוא טען כי "האו"ם וגורמים אחרים" מגייסים לגופים אלה נשים המפיצות בקרב נשים צעירות ערכים נפסדים, סטייה מהאסלאם ורעיונות כמו "שחרור האישה והמגדר".[3] האירוע השני היו דיווחים במהלך חודש אוקטובר 2021, על פתיחת "האגודה לפוליגמיה", גם כן בעיר אעזאז, במטרה לעודד גברים לשאת אלמנות סוריות שבעליהן נהרגו בלחימה נגד המשטר כנשים נוספות.


שני מקרים אלה עוררו תגובות נזעמות מצד ארגונים סורים הפועלים למען זכויות נשים ומצד פעילות חברתיות ונשות תקשורת סוריות. הללו טענו כי מדובר ב"הסתה" של הארגונים האסלאמיים נגד הנשים, יצאו נגד הניסיונות להציגן כנחותות והדגישו את חשיבותה ותרומתה של האישה הסורית לסוריה העתידית. כמה מהם התבטאו בחריפות נגד אנשי הדת וטענו כי הם מעודדים מנטליות פרימיטיבית תחת כסות דתית וכי במקום לטפל בבעיות החשובות של העם הסורי או להעצים את הנשים, הם בוחרים להתמקד בנושאים זניחים המעודדים את תקיפתן ואת המשך הדרתן מהחברה.


נשים סוריות מפגינות נגד המשטר הסורי[4]

דוח זה יסקור את ההתבטאויות של גורמים אסלאמיים נגד נשים ואת התגובות לכך.


גורמים אסלאמיים בסוריה מסיתים נגד נשים ומעודדים פוליגמיה

כאמור, שני אירועים מרכזיים שהתרחשו בחודשים האחרונים הציתו את הוויכוח על מעמד האישה באזורי השליטה של האופוזיציה הסורית בצפון המדינה ואת חששותיהן של פעילות נשים סוריות. האירוע הראשון התרחש באוגוסט 2021, כאשר השיח' אוסאמה אל-רפאעי, נשיא המועצה האסלאמית הסורית הפועלת מתורכיה כמקור סמכות סוני עבור ארגונים אסלאמיים סורים הנלחמים במשטר אסד, הגיע לביקור באזור צפון סוריה בשטחים שתחת שליטת הפלגים האסלאמיים. במהלך הביקור נשא השיח' אל-רפאעי, דרשה במסגד בעיר אעזאז בצפון מחוז חלב שבה תקף בחריפות ובבוטות ארגוני חברה אזרחית ובעיקר את הנשים הפעילות בהם.


אל-רפאעי יצא נגד הפעילות של ארגונים אלה והגדיר אותם כ"מרכזים הכפופים למדינות הקולוניאליזם, הכפירה והסטייה מדרך הישר וחותרים להפיץ סטייה מהאסלאם בקרב הדור הצעיר והנשים". לדבריו, ארגונים הפועלים תחת סיסמאות של פעילות הומניטארית, חותרים למעשה להפיץ רעיונות של הפקרות מוסרית וסטייה מינית הסותרים את ערכי האסלאם ואת ערכיה של החברה הסורית. אל-רפאעי יצא במיוחד נגד פעילות הנשים בארגונים אלה ואמר: "ישנן נשים, בנות עמנו, מדברות בשפתנו ונמנות עם אנשי ערינו, שמגיעות [לסוריה] לאחר שגויסו על ידי האו"ם וארגונים אחרים... הן באות ממרכזי ההטעיה והחשיבה כדי להפיץ במיוחד בקרב צעירותינו את מה שהן מכנות שחרור האישה ו[את רעיון] המגדר... הן אומרות לנשים שלנו: 'אתן משועבדות לבעל, לאב או לאח הגדול'... ולאחר מכן הן מחדירות להן מוסר תועה ומתעה, עירום והתפשטות וכל מה שסוטה ממסגרת האסלאם. הן מגויסות על ידי המחלקות הבכירות ביותר במערב כדי להשחית את נשותינו".[5]


נשיא המועצה האסלאמית הסורית, השיח' אוסאמה אל-רפאעי, בדרשתו במסגד באעזאז[6]


האירוע השני התרחש בחודש אוקטובר 2021 כאשר דווח על הקמת "האגודה לפוליגמיה" גם כן בעיר אעזאז במטרה לקדם נישואין של אלמנות סוריות. מנהלת האגודה, אחלאם אל-סעוד, אמרה כי "האגודה עוסקת בזכויות האישה ופועלת לסייע לחברה בתא הבסיסי שלה שהוא המשפחה". לדבריה, "לאישה יש זכות להתחתן ולפתוח בית מחדש לאחר שמשטר אסד הרס את ביתה הראשון, כך שתמשיך להיות לה תקווה והיא תמשיך לחיות". ברוח דבריו של השיח' אל-רפאעי, היא הדגישה כי האגודה "נוטעת את הערכים והעקרונות האותנטיים של החברה שלנו ושוללת את המסורות והמנהגים הזרים והמשחיתים".[7]


הידיעות על הקמת האגודה עוררו תגובות מעורבות. מצד אחד גורמים אסלאמיים המזוהים עם האופוזיציה הסורית הביעו תמיכה במהלך זה. כך למשל, ראש מנהלת ההכוונה המורלית ב"צבא הלאומי הסורי", הכולל פלגים פרו-תורכים וחבר במועצה האסלאמית הסורית, חסן אל-דר'ים, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי האגודה תסייע לאלמנות "ותאפשר לאישה למלא את חובות חייה בצל גבר שאוהב אותה".[8] כמו כן, מומחה להלכה האסלאמית שנחשב לתומך של האופוזיציה הסורית הפרו-תורכית, שיח' אחמד אל-עלואן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי פתיחת האגודה לפוליגמיה היא "צעד מצוין בדרך... למתן פתרונות מתאימים לעלייה במספר האלמנות בחברה. שאללה יגמול לכל אלו המופקדים על כך".[9]


מנגד, ארגוני נשים ופעילים רבים ברשתות החברתיות יצאו נגד הקמת האגודה. בצל הדיון הער בנושא הבהירה המועצה המקומית באעזאז ב- 19.10 כי היא לא העניקה רישיון לאגודה ולא הביעה שום הסכמה לפעילותה, ולכן היא נסגרה.[10]


ארגוני נשים סורים: הצהרות אל-רפאעי הן הסתה נגד נשים; מתחייב שוויון זכויות לנשים בסוריה העתידית

ההצהרות של השיח' אוסאמה אל-רפאעי עוררו זעם בקרב ארגוני זכויות נשים סוריים ופעילות פמיניסטיות אשר ראו בכך הסתה נגד הנשים הסוריות והזהירו כי הדבר עלול להוביל לפגיעה פיזית בהן. כך למשל, "הלובי הפמיניסטי הסורי", ארגון סורי עצמאי הפועל מתורכיה מאז 2014 ודוגל בשוויון זכויות בין נשים לגברים, כתב בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה לדברי השיח' אל-רפאעי: "שיח ההסתה... שמסית חלק מהעם הזה נגד כל מרכיב [בחברה] או נגד אדם, או ארגון על רקע הבדלי דת או אידיאולוגיה, או בשל השקפותיהם או פעילויותיהם בתחום זכויות האדם, הוא דבר מגונה ולא ראוי, במיוחד כאשר האנשים והארגונים הללו מואשמים בקשר לאג'נדה חיצונית ובריגול, ללא כל בסיס של אמת. זוהי הסתה שעלולה להעמיד את האנשים הללו בסכנה, בייחוד באזורים הנתונים לשליטת ארגונים חמושים שחלקם קיצוניים.


התנועה הפמיניסטית והפעילים והפעילות [הסורים] למען זכויות האדם... מעולם לא היו כפופים או מגויסים [לגורם כלשהו]. אדרבא, הם צמחו מייסורי הנשים ומסבלן ההיסטורי שנגרם כתוצאה מדיכוי חברתי, משפטי ופוליטי והם חלק בלתי נפרד ממאבקו של העם הסורי למען חירותו וכבודו. הצהרות כגון אלה [של השיח' אל-רפאעי] המשמיצות את הפעילוֹת הפמיניסטיות ואת החברה האזרחית אינן משרתות את האינטרס של כלל החברה הסורית. אדרבא, הן מחריפות את הסכסוך בין הזרמים האידיאולוגים הרבים שבה ומשרתות רק את האינטרס של המשטר והתעמולה שלו. לא ניתן להשיג זכויות אלא באמצעות השתתפות הנשים [בחיים הציבוריים והפוליטיים]. חירות האישה וכבודה ומתן שוויון [זכויות] לה, הם חלק בלתי נפרד מסוריה העתידית שאליה חותרים כל הסורים והסוריות המאמינים כי יש להיאבק בעריצות על כל צורותיה."[11]


בדומה לכך, הפעילה הפמיניסטית מוזנה דורייד, שהגיעה במהלך המלחמה בסוריה לקנדה כפליטה ועוסקת מאז במתן סיוע לפליטות סוריות לצד היותה קצינה בארגון ההגנה האזרחית הסורי "הקסדות הלבנות", הדגישה את הסכנה שנשים עלולות להיחשף אליה נוכח השיח הדתי נגדן. היא אמרה: "מדוע הוא [השיח' אל-רפאעי] נשא דרשה זו? מהם מניעיו? אנו הנשים הולכות בדרך הנכונה, למרות שהשינוי קשה ולוקח זמן רב. דרשתו של אל-רפאעי היא הוכחה ברורה להתקדמות שחלה [בכל הנוגע למעמד האישה], אשר מדאיגה את הגברים... [השיח הזה] מעמיד את חיי הנשים בצפון סוריה בסכנה חמורה והוא בבחינת קריאה מפורשת, מגובה בקריאה דתית, להתחיל לפגוע בנשים העובדות במרחב הציבורי... דבריו של אל-רפאעי מחזירים אותנו מאות שנים אחורה – לא למה שהיה לפני המהפכה, אלא למה שהיה לפני שנות החמישים של המאה הקודמת."[12]


ארגון "מוסאווה" [בעברית: שוויון] לקידום זכויות נשים והעצמתן, גינה גם כן את דברי השיח' אל-רפאעי בהדגישו כי "המלחמה העזה שמנהלים הכוחות הקיצוניים נגדנו אינה חדשה לנו. הם עושים זאת תוך שימוש באמצעים רבים להטלת דופי במאבקנו, ביעדינו ובדרישותינו ותוך [ניסיון] לשכנע את הציבור כי מטרת [מאבקנו] היא לערער את יציבות החברה, להרוס את [מוסד] המשפחה ולהתנער מכל עקרונות המוסר... לעולם לא נסכים להיות מואשמים בבגידה בידי גורם כלשהו. לכל ידוע שנטלנו חלק פעיל במהפכה של עמנו, נאבקנו נגד העריצות ושילמנו מחיר יקר - אם בהפעלת לחץ [עלינו], אם במאסר ואם בגירוש - ועודנו פועלים כדי לסייע לכל הנשים הסוריוֹת בתוך סוריה, לעקורות ולפליטות. אנו מגישים להן את שירותינו, נאבקים באלימות נגדן וחותרים להעצימן כדי שתהיינה חברות פעילות בַּחֶברותיהן... אנו מצפים ממי שנאבק בשלטון העריצות, דרש חירות וצדק ותמך במהפכה של עמנו שיתמוך בכל דרישה צודקת השומרת על זכויות הגברים, הנשים והילדים".[13]


"האגודה לפוליגמיה – דבר מגונה"; "האם העצמת האישה והגנה על כבודה נעשות באמצעות פוליגמיה?!"

גם ההכרזה על הקמת האגודה לריבוי נשים בעיר אעזאז עוררה תגובות לעג וגינויים מצד ארגונים ופעילים סורים. כך, ארגון אופוזיציה סורי בשם אל-ראפד כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "באעזאז נפתח משרד של האגודה לפוליגמיה כדי לתמוך באישה!!!... האם העצמת האישה והגנה על כבודה הן באמצעות פוליגמיה? במאה ה-21 נעלמו כל הפרויקטים היצרניים והתחומים הכלכליים, הטכנולוגיים והמחשבתיים לתמיכה באישה, ופוליגמיה נותרה הדבר הצודק והמעצים ביותר שלה... בכל פעם שאנו אומרים שהגענו לתחתית, אנו מגלים שיש תחתית שלא הגענו אליה. הקמת האגודה הזו היא דבר מביש ומגונה..."[14]

בנוסף, הפעילה Manar Azzady צייצה בטוויטר: "האגודה לפוליגמיה באעזאז בסוריה היא ההשפלה הגדולה ביותר של האישה, של זכויותיה וחירותה. כאילו שהאישה היא סחורה שנמכרת ונקנית. שיקולל כל מי שסוחר בעניינינו ובגופינו לטובת כל ארגון פוליטי או דתי".[15]


היו גם שלעגו לעיתוי פתיחת אגודה זו בזמן שבו הסורים סובלים מקשיים משמעותיים יותר. פעילה סורית בשם Amna ali צייצה בסרקזם בטוויטר: "השבח לאל, סוריה במצב טוב, המלחמה הסתיימה, הציפורים מצייצות... כל הבעיות שלנו נפתרו והאנשים החלו לקנא בנו על חיינו. נותרה לנו רק בעיה אחת והיא [מימוש] הפוליגמיה. לכן האחות [אחלאם אל-סעוד] החליטה להקים אגודה לפוליגמיה כדי לפתור את הבעיה הגדולה הזו שמציקה לנו".[16]


פעילים סורים: ההתמקדות בפעילות נגד נשים, היא הוכחה לכישלון הזרם הדתי ולהגיונו המעוות

ברשתות החברתיות נמתחה ביקורת נוקבת על אנשי דת מוסלמים, ובפרט על התמקדותם בפעילות נגד נשים, במקום לנסות לסייע לסורים שסובלים ממשבר כלכלי וביטחוני קשה.


הפעיל הסורי, אחמד אל-חראכי, צייץ בטוויטר: "האזנתי לדרשה של השיח' אוסאמה אל-רפאעי בעיר אעזאז ב- 6 באוגוסט 2021 והלוואי שלא הייתי מאזין לה. הו שיח', [חלפו להן] עשר שנות מלחמה, שבהן היה האזרח הסורי עד לצביעות של כולם ובפרט של הפלגים האסלאמיים ואתה מזהיר מפני הסכנה הנשקפת לצעירים מארגוני [הנשים וזכויות האדם] ומהנשים בפרט. במבחן [המציאות] הסורית נכשלו כולם ובראשם הזרם הדתי."[17]


המנהל הביצועי של "ארגון היום הבא" הסורי שתומך בהפיכת סוריה לדמוקרטיה, מועתצם אל-סיופי, כתב בחשבון הפייסבוק שלו, בעקבות פתיחת האגודה לפוליגמיה בעיר אעזאז כי "הדבר הנורא הוא שאחד מאנשי הדת שתומכים במיזם הזה אמר שמטרתו היא לשמור על כבוד אלמנות השהידים ולאפשר לאישה לקיים את חובות החיים שלה. איזה היגיון מעוות ואומלל! היגיון שמנוגד לערכים האנושיים הבסיסיים ביותר! יש לשמור על כבוד הנשים ולחזק את תפקידן בחיים הציבוריים, ללא כל קשר למעמדן החברתי והמשפחתי. היות האישה נשואה או לא נשואה זהו עניין של חירות אישית שאין לקשור אליו שום כבוד או תפקיד. מי שדואג לאלמנות השהידים שיפעל להגן עליהן ולהעצימן ברמת החינוך, הכלכלה והחוק במקום לנצל את הטרגדיה שלהן..."[18]


מנהלת האגודה לפוליגמיה בעיר אעזאז, אחלאם אל-סעוד[19]


כותבים סורים: הגורמים האסלאמיסטיים באזורים המשוחררים מסיתים נגד האישה ומנצלים אותה

ביקורת דומה הופיעה גם בכמה מאמרים של אנשי אופוזיציה סורים. הכותבת והמשוררת הסורית, רשא עמראן, כתבה במאמר שפרסמה ב- 22.8: "השיח' אוסאמה אל-רפאעי לא אמר שום דבר חדש בדרשתו האחרונה, הוא רק חזר בטון שקט על הנרטיב של דפוס החשיבה של חכמי הדת [המוסלמים] אשר אינם מדברים על שום דבר הקשור לכבודם של חסידיהם - כמו הבטחת חיים בכבוד עבורם, מציאת פתרונות למצבם הכלכלי והביטחוני העלוב או לעתיד בניהם - ואינם מציגים שום תוכניות מעשיות אפקטיביות. כל מה שהם עושים זה להסית לאלימות נגד מי שחולק עליהם, ובראש ובראשונה נגד הנשים כמובן, בהיותן [ישות ה]מעוררת יצרים מיניים... כאילו שהאישה אינה יסוד מרכזי בחברה הסורית ומעולם לא הייתה חלוצה במהפכה הסורית. האם השיח' אוסאמה אל-רפאעי יודע שהנשים הגרמניות הן אלה שבנו את גרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה? מדוע הם מתעקשים להמעיט בערכו של תפקיד האישה הסורית ואף מנסים להפסיק לחלוטין את פעילויותיה באמצעות הסתה נגדה בדרשה פופוליסטית יצרית?"[20]


הכותב הסורי, סאמר אל-סלימאן, כתב במאמר שפרסם ב-20.10 בעקבות הדיווחים על פתיחת האגודה לפוליגמיה: "לפני כמה חודשים השיח' אוסאמה אל-רפאעי ביקר בעיר אעזאז [שבצפון סוריה] ופתח במתקפה חריפה נגד נשים העובדות בארגוני החברה האזרחית, או מטיפות למען שוויות זכויות [הנשים] לאלו של הגברים וכעת נפתח [באעזאז] משרד [האגודה לפוליגמיה]... לא די בהסתתרות מאחורי הטקסטים הדתיים כדי להצדיק את הפוליגמיה... הבעיה טמונה בניצול ובפוליטיזציה של נושא הפוליגמיה באמצעות פתיחת המשרד וסיפוק תאווֹת הגברים... ובעידוד המנטליות הפרימיטיבית תחת שמות המתיימרים להיות דתיים... הבטחת הזדמנויות עבודה ועסקים קטנים, הקניית מודעות לנשים על זכויותיהן ותמיכה בהן, מתן טיפול פסיכולוגי להן ועידודן לקחת חלק בחיים הפוליטיים באזורים שמחוץ לשליטת המשטר [הסורי] – אלו [רק] חלק מהנושאים שיש לפעול למענם ולא לנצל את המחסור של האישה ולספחה לגבר שלא יתייחס אליה מלבד [לצרכי] הנאה ו[הבאת] ילדים... פתיחת משרד לפוליגמיה היא הדבר הגרוע ביותר שאישה עשויה להתמודד עמו שכן הוא מגביר את נחיתותה ואת הדרתה [ומחזק את התפיסה לפיה] ייעודה בעולם הוא ללדת ילדים, לספק את הגבר ולבשל.


חייהם של האנשים באזורים המשוחררים היו אמורים להיות מפותחים יותר מאלו של האנשים החיים באזורים שבשליטת המשטר [הסורי], אולם... האזורים המשוחררים אינם מציגים שום דוגמה או מודל לתוכניות אטרקטיביות עבור יתר הסורים החיים תחת שליטת המשטר, שכן הם נשלטים בידי שליטים שוחרי מלחמה וסכסוכים אלימים בין הפלגים ובידי אסלאמיסטים שאינם עסוקים כלל בענייני החברה... לפני שיחול שינוי במצב הכלכלי והחברתי, אגודה זו נחשבת לפעילות מסחרית טהורה, לניצול סבל האישה ולסיפוק תאוות בעלי ההשפעה באעזאז ובמקומות אחרים. הדבר החמור ביותר הוא שמדובר בניצול של החקיקה הדתית ובסילוף של תנאי הפוליגמיה"[21]



[1] www.alhurra.com, 13.8.2021

[2] sn4hr.org, 8.3.2021; בדוח של מכון אוניברסיטת ג'ורג'טאון לנשים, שלום וביטחון האמריקאי מאוקטובר 2021, שבחן את מצב האישה לפי מדדים של שילוב בחברה, אפליה ורמת ביטחון, דורגה סוריה במקום השני מהסוף מתוך 170 מדינות. www.enabbaladi.net, 23.10.2021

[3] www.almodon.com, 14.8.2021

[4] www.syria.tv, 22.8.2021

[5] www.alhurra.com, 13.8.2021

[7] www.syria.tv, 19.10.2021

[12] www.rozana.fm, 14.8.2021

[19] www.syria.tv, 19.10.2021

[20] www.syria.tv, 22.8.2021

[21] www.syria.tv, 20.10.2021