המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
קמפיין של חזבאללה נגד ארה"ב מאיים לחסל את השפעתה בלבנון ולפגוע באינטרסים שלה
24/11/2021


חזבאללה מנהל קמפיין נגד ארה"ב ומאיים בחיסול השפעתה בלבנון:

"אנו יודעים כיצד להכאיב להם ולאיים על האינטרסים שלהם"

ח. ורולקר


הקדמה

מזה כמה חודשים, במקביל להחמרת המשבר הכלכלי בלבנון, מנהל ארגון חזבאללה בתוך לבנון, קמפיין נגד ארה"ב, במסגרתו הוא מאשימה באחריות לכל הצרות המתרחשות במדינה, ובכללן באחריות למשבר הכלכלי הקשה ולמחסור במוצרי דלק ובחשמל; בהתערבות במערכת המשפט ובפרט בחקירת הפיצוץ בנמל בירות (אוגוסט 2020); בהפעלת סוכנים מקומיים, בהתערבות בפוליטיקה הלבנונית ומימון ארגוני חברה אזרחית במדינה; ואף באחריות לשחיתות הפושה בה. למעשה, מדובר בהבניה של שיח מסית נגד ארה"ב במשך חודשים רבים, כאשר כל פעם מוסיף הארגון עוד ועוד האשמות כלפי ארה"ב. בכירי חזבאללה - החל מהמזכ"ל חסן נאסרללה ועד לזוטרים שבהם – שבים וחוזרים על המסרים הללו בכל אירוע, פגישה או כינוס בהשתתפותם. מסרים אלה שבים ומהדהדים גם במאמרים המתפרסמים באתרים השייכים לארגון או מקורבים אליו, כדוגמת אתר אל-עהד והיומון אל-אח'באר.


ההאשמה הראשונה של חזבאללה היא כי ארה"ב מנהלת מלחמה כלכלית מכוונת נגד העם הלבנוני במטרה להשפילו, להכניעו ולהביא לקריסתו. לדברי חסן נאסרללה, "האמריקאים מרעיבים [את הלבנונים] כדי שיוותרו על כבודם, ריבונותם, וזכויותיהם הלאומיות...". לטענת בכירי חזבאללה, המלחמה הכלכלית שמנהלת ארה"ב נגד לבנון מתבטאת בהטלת סנקציות על המערכת הבנקאית במדינה ועל בכירים לבנונים; בחוק קיסר - האוסר כל סחר ופעילות כלכלית עם המשטר הסורי ובכך פוגע בכלכלה הלבנונית; באיסור על מדינות שונות להעביר לה סיוע וכספים; ואף באיומים שמפעילה ארה"ב על ראשי המדינה הלבנונית, לבל יעזו לקבל סיוע כלכלי ממדינות המזרח ובראשן רוסיה, איראן וסין. לדבריהם, ארה"ב אחראית לכך שלבנון הגיעה לפשיטת רגל ולכך ששמונים אחוזים מעמה נמצאים מתחת לקו העוני ובנוסף היא מעודדת שחיתות של פוליטיקאים לבנונים.


חזבאללה מאשים את ארה"ב גם בהתערבות במערכת המשפט הלבנונית, ובפרט בניסיון להטות ולסלף את החקירה המתנהלת סביב הפיצוץ שאירע בנמל בירות באוגוסט 2020, כדי להביא לכך שהאשמה תוטל על הארגון. בחודשים האחרונים ניכר כי עם התקדמות חקירת הפרשה ולנוכח בקשותיו של השופט האמון עליה, טארק אל-ביטאר, לזמן לחקירה בכירים המקורבים לחזבאללה ולבעלי בריתו הפוליטיים, חש הארגון כי הטבעת מתהדקת סביב צווארו. לפיכך, החל הארגון להאשים את אל-ביטאר בחוסר אובייקטיביות ובניהול החקירה באופן פוליטי ולדרוש מהממשלה, מהנשיא וממערכת המשפט להדיחו מתפקידו. לטענת בכירים בחזבאללה, ארה"ב מעוניינת לחסל חשבונות פוליטיים עם הארגון ולכן היא מתערבת בהתנהלות החקירה וכופה את תכתיביה עליה, בניסיון להוביל להפללת הארגון ובעלי בריתו.


הפגנה שארגנו חזבאללה ותנועת אמל בעלת בריתו ב-14.10 בשכונת אל-טיונה בבירה ביירות, בדרישה להדיח את השופט אל-ביטאר, התפתחה לכדי עימותים שכללו ירי באש חיה בין פעילי חזבאללה ואמל לבין פעילי המפלגה הנוצרית "הכוחות הלבנונים" בראשות סמיר ג'עג'ע, הידועה בהתנגדותה לחזבאללה. בעימותים נהרגו 7 לבנונים, 6 מהם פעילי תנועת אמל, וחזבאללה מיהר להאשים את ארה"ב באחריות לדם שנשפך, בטענה שהיא עומדת מאחורי אירועים אלה. לטענת בכירי הארגון, ארה"ב הסיתה את פעילי מפלגתו של ג'עג'ע, שהם לטענתם סוכנים המשרתים את האג'נדה שלה, לבצע את האירועים הללו וזוהי, לדבריהם, רק "חוליה אחת בשרשרת האירועים שמנהלת ארה"ב [בלבנון]", כאשר המטרה האמריקאית היא לחסל את חזבאללה, גם במחיר של מלחמת אזרחים, שפיכות דמים וחורבן המדינה.


טענות אלה מצטרפות לטענות נוספות של חזבאללה, כי ארה"ב מתערבת במצב הפוליטי בלבנון, במיוחד לקראת הבחירות לפרלמנט הצפויות בשנה הקרובה וכי בנוסף לג'עג'ע ומפלגתו, היא מממנת גם ארגוני חברה אזרחית שונים, כדי שישתתפו בבחירות, יביאו לשינוי המאזן הפוליטי במדינה ויתעמתו עם הארגון.


את שגרירות ארה"ב בביירות מציגים בכירי חזבאללה, כמוקד המרכז ומארגן את הפעילות החתרנית האמריקאית במדינה וכ"שגרירות לקשירת קשר נגד העם הלבנוני", כדברי נאסרללה. לא אחת נשמעות גם האשמות ספציפיות נגד השגרירה האמריקאית דורות'י שֶיי.

לאחרונה הסלים השיח נגד ארה"ב ועבר משלב של הטחת האשמות והסתה, לשלב של איומים. כמה מבכירי חזבאללה ומקורביו איימו כי הארגון יפתח במערכה לחיסול ההשפעה האמריקאית בלבנון והבהירו כי הארגון יודע כיצד להכאיב לארה"ב ולפגוע באינטרסים שלה.



דוח זה יציג את השיח המסית של חזבאללה נגד ארה"ב בחודשים האחרונים ואת האיומים מצד בכירי הארגון לפעול לסילוק השפעתה מלבנון ולהכאיב לה.


חסן נאסרללה: ארה"ב מרעיבה את הלבנונים; שגרירותה קושרת קשר נגדם ופועלת להצית מלחמת אזרחים

כאמור מזכ"ל הארגון, חסן נאסרללה, ממלא תפקיד מרכזי בהפצת המסרים המסיתים נגד ארה"ב, כאשר במהלך נאומיו הרבים בחודשים האחרונים, הוא שב וחוזר עליהם. כך, בנאום שנשא ב-17.8.21 אמר נאסרללה, כי ארה"ב מנהלת "מלחמה כלכלית כדי להכניע את העם הלבנוני ואת ההתנגדות וכי היא "רוצה שלבנון תהיה כנועה ומושפלת", משום שהיא חלק מהציר שהביסה לא פעם. הוא הוסיף: "מה שמתרחש כיום זו מלחמה אמיתית כלכלית ופיננסית... שתוכננה מראש [על ידי ארה"ב] כדי להביא את האנשים [בלבנון] ואת המדינה למצב של קריסה... האמריקאים מרעיבים [את הלבנונים] כדי שיוותרו על הכבוד, הריבונות, והזכויות הלאומיות...". לדבריו, המלחמה הכלכלית של ארה"ב נגד לבנון החלה קצת לפני אוקטובר 2019, כאשר ארה"ב החלה לממן ארגונים לא ממשלתיים בלבנון, שיש להם קשר ישיר עם השגרירות האמריקאית בבירות, שמספקת להם כספים.[1]


יומיים לאחר מכן, בנאום נוסף, חזר נאסרללה על דבריו, באומרו כי "ארה"ב מנהלת מלחמה כלכלית נגד לבנון שמשרתת את ישראל", וכי "השגרירות האמריקאית היא זו שמנהלת את המלחמה הכלכלית וההסברתית נגד לבנון ואחראית להסתה [נגדה]". לדבריו, זו איננה נציגות דיפלומטית אלא "שגרירות לקשירת קשר נגד העם הלבנוני" והיא תיכשל כפי שנכשלה בעבר.[2] בנאום נוסף מה-23.8, שב והסית נאסרללה נגד שגרירות ארה"ב, באומרו, כי היא "מתערבת בכל דבר, אפילו בנושא הבנזין, הדלק והתרופות, ואפילו בעניינים מוניציפליים". הוא הוסיף: "השגרירות האמריקאית רוצה שלבנון תגיע למצב של כאוס, לפגיעה בחברה הלבנונית, באדם הלבנוני, בכבודו ובמשפחתו", כדי להביא את לבנון כמדינה וכחברה להתמוטטות וקריסה, ולא רק את חזבאללה. עוד טען כי ארה"ב אוסרת על מדינות זרות להגיש סיוע כלכלי ללבנון.[3]


בנאום שנשא ב-27.8, טען נאסרללה, כי ארה"ב מטילה מצור קשה על לבנון מזה שנתיים. לדבריו, היא "אילצה מדינות [שונות] למשוך את פיקדונותיהן מהבנק המרכזי [הלבנוני]" והיא מונעת מהן להשקיע בלבנון וכן לתת לה סיוע, מענקים והלוואות, תוך שהיא מאיימת עליהן בסנקציות. עוד טען, כי ארה"ב מאיימת גם על הבכירים בלבנון, באומרה: "'אם תסכימו לקבל השקעות מסין, מרוסיה או מ[כל מדינה אחרת] מהמזרח נטיל עליכם סנקציות...'" הוא הוסיף: "האין משמעות הדבר הזה מצור?". בנוסף אמר, כי חוק קיסר המטיל סנקציות על סוריה, הוא חלק מהמצור על לבנון וכי הוא "פגע פגיעה קשה בכלכלה הלבנונית", במנעו מלבנון ומחברות לבנוניות להשקיע בסוריה ולסייע בשיקומה, מה שהיה מחזיר את החיים לכלכלה הלבנונית. נאסרללה גם הטיל על ארה"ב את האחריות למשבר האנרגיה הקשה ממנו סובלת לבנון וטען כי בשנים האחרונות היא מנעה מלבנון לייבא גז מצרי וחשמל מירדן. [4]


בנאום שנשא ב-11.10, שב והתייחס נאסרללה למשבר החשמל המחמיר במדינה, וטען כי ארה"ב מטילה וטו האוסר על ממשלת לבנון לקבל סיוע ממדינות אחרות כדי לפותרו. בפנייה לבכירי ממשלת לבנון הוא אמר: "ישנן הצעות [סיוע] רבות ממדינות שונות בעולם, מהמזרח ועד המערב. אתם לא רוצים [סיוע] מהמזרח? בסדר אז [השיגו סיוע] מהמערב, אלא אם כן יש וטו אמריקאי [שאוסר זאת]. אם האמריקאים מונעים מכם [לקבל הצעות סיוע ממדינות שונות לפתרון משבר החשמל], אמרו בכנות לעם הלבנוני: אנחנו מפחדים ולא מסוגלים להביא חברות אירופאיות משום שהאמריקאים יתרגזו עלינו והם מונעים זאת מאיתנו...".


בהתייחסו להצעה של שה"ח של איראן, להקים שני מפעלים לייצור חשמל בלבנון במימונה, הוא תהה: "האם [הבכירים הלבנונים] החזירו לו תשובה?... מבחינתנו ארה"ב היא אויב... אך מבחינתכם היא חברה, בעלת ברית וידידה יקרה. אם כך, בקשו מהחברה והידידה הזו שלכם שאתם בוטחים בה וסבורים שיש בה אנושיות, ערכים, מוסר וזכויות אדם –פטור [מסנקציות על שת"פ כלכלי עם איראן]. עיראק קיבלה פטור [כזה], אפגניסטן זכתה לו בתקופת הממשלה הקודמת ... מדינות נוספות באזור קיבלו פטורים, בקשו גם אתם".[5]


לצד האשמת ארה"ב בניהול מלחמה כלכלית נגד לבנון, טען נאסרללה בנאומיו במהלך החודשים האחרונים, כי ארה"ב מתערבת בחקירת הפיצוץ בנמל ביירות בניסיון להפיל את האשמה על חזבאללה ובעלי בריתו. כבר בנאומו ב-27.8, טען נאסרללה כי החקירה מתנהלת באופן שרירותי ופוליטי.[6] בנאום ב-11.10 נאסרללה תקף בחריפות את השופט טארק אל-ביטאר האמון על החקירה, שב והאשימו בניהול החקירה בצורה פוליטית ושרירותית, וטען שהוא שם על הכוונת גורמים פוליטיים מסוימים. לדבריו, "השופט הזה מתנהל כפוליטיקאי, הוא מנצל את דם השהידים והפצועים ואת האסון והטרגדיה בשירות מטרות פוליטיות".[7] בנאומו ב-19.10, הזהיר נאסרללה כי יש ניסיון לפגוע בחזבאללה פוליטית ותקשורתית וניסיון להאשים גורמים פוליטיים שהם "בעלי הברית שלנו וחברינו" וכי ההתנהלות הבעייתית לכאורה של השופט נעשית בשירות ארה"ב ותחת הפחדה מצידה. הוא הוסיף כי"מיום האירוע [קרי, הפיצוץ] יש הפחדה ואיומים על אנשים כי ייכנסו לכלא", יש לחצים מצד "ארה"ב, צרפת והמערב" וכי יש מי שמנסה להפיל על חזבאללה את האחריות לפיצוץ בביירות, כיוון ש"זה רצונם של ארה"ב, ישראל וכוחות מערביים ואזוריים". הוא הוסיף: "כשמישהו [מאיתנו] מבקש להחליף את השופט, [ארה"ב] רואה בכך איום, אך במקביל היא מאיימת [על הבכירים הלבנונים] בהפסקת הסיוע אם יחליפו את השופט. גורמים בצרפת שאינני יודע מי הם אומרים לבכירים ללבנונים שאסור להתקרב לשופט הזה [קרי, להדיחו מתפקידו], ומקורות סמכות דתיים ופוליטיים במדינה מגנים עליו. השופט הזה עוד יהפוך לדיקטטור..." [8]


נאסרללה האשים את ארה"ב גם במימון מפלגת הכוחות הלבנונים בראשות סמיר ג'עג'ע, כדי שתקדם את תוכניותיה, גם במחיר הצתת מלחמת אזרחים במדינה. כך, בהתייחסו לאירועים האלימים שהיו באל-טיונה ב-14.10, האשים נאסרללה את מפלגת הכוחות הלבנונים וראשה, סמיר ג'עג'ע, באחריות לאירועים האלימים ולמותם של ההרוגים וטען כי הם פועלים "בשירות מדינות זרות שיש להן תוכניות ואינטרסים בלבנון". לדבריו, "אין להם בעיה לחולל בצורה מלאכותית [ומכוונת] אירועים גם אם הם יתפתחו לכדי עימותים עקובים מדם, וגם אם יהיה ירי, שהידים וקורבנות משני הצדדים משום שזה משרת את המטרה. [אין להם בעיה] גם אם זה היה מתפתח לעימות צבאי נרחב ואף למלחמה... התוכנית האמיתית של מפלגת הכוחות הלבנונים היא [הצתת] מלחמת אזרחים" והם עושים זאת בשירות ארה"ב, ישראל וגורמים נוספים שמעוניינים בכך.[9]


חסן הצראללה בנאומו [10]


בכירי חזבאללה: ארה"ב אחראית למשבר הכלכלי, מתערבת בלבנון ומפעילה בה סוכנים

כאמור, ההאשמות ודברי ההסתה נגד ארה"ב נשמעים בחודשים האחרונים לא רק מצד נאסרללה, אלא גם מצד בכירים רבים בארגון ומקורביו. הללו הקפידו להטיל את האחריות למשבר הכלכלי החמור במדינה על ארה"ב. לטענתם, הסנקציות שהטילה ארה"ב על חזבאללה, על בכירים לבנונים המקורבים לו ואף על סוריה, נועדו לפגוע אנושות בכלכלה ובחברה הלבנונית על מנת להחליש את המדינה ולהכפיפה לרצון ארה"ב.


כך למשל, סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, אמר בנאום שנשא ב-9.10.21 בדאחיה הדרומית, מעוז חזבאללה: "ההתערבות של ארה"ב [בלבנון] יחד עם השחיתות של השכבה השלטת, הן שתי [הסיבות] להידרדרות המצב הכלכלי והחברתי... תפקידה של ארה"ב בשיתוק הכלכלה הלבנונית הוכח בבירור, הדבר אינו נסתר עוד מאיש. הם [האמריקאים] אלה שהטילו את הסנקציות [על בכירים לבנונים ובנקים בלבנון], הם הכשילו את המערכת הבנקאית ומנעו [ממנה] לקיים קשרים עם מדינות רבות חרף הנסיבות הקשות בהן אנו חיים. הם אישרו את חוק קיסר [המטיל סנקציות על] סוריה ומנעו [ממנה] לקיים קשרים ושת"פ כלכלי עם שכנתה הטבעית לבנון... הם הובילו את המדינה למצב שבו שמונים אחוזים מהחברה נמצאים תחת קו העוני..."[11]


גם חבר המועצה המדינית של חזבאללה, מחמוד קמאטי, הטיל את האחריות לרעב בלבנון על ארה"ב. בדברים שנשא ב-18.9, הוא אמר: "המשוואה שניסו לשתול במוחו של העם לבנוני, לפיה ההתנגדות [קרי, חזבאללה] ונשקה הם הסיבה לרעבכם, לכאבכם, למחסור בחשמל קרסה... ההתנגדות הוכיחה כי מי שמונע מהעם הלבנוני מים, תרופות ונפט, ומי שמרעיב ומצמיא אותו זאת ארה"ב ומדיניותה באזור."[12]


המופתי השיעי אחמד קבלאן המקורב לחזבאללה אמר ב-1.10.21, במהלך דרשת יום השישי: "אין זה נכון שלבנון היא מדינת חסות איראנית. אדרבא, מבחינה היסטורית היא מדינה חסות אמריקאית שנחשפה לשחיתות, לגזל ולפשיטת רגל בגלל נותן החסות האמריקאי ובעלי בריתו המוכרים לכל..." קבלאן קרא לממשלה לקבל את הצעות הסיוע של איראן וסין ולא להאמין לארה"ב. הוא אמר: "לבנון היום שחוקה מאוד וזקוקה לנפט, להצעות [סיוע] שיצילוה, לתשתית, למפעלי חשמל ולמסילת רכבת. האיראנים והסינים מציעים [לנו] כיום את כל אלה בנדיבות, ועל הממשלה להתייחס להצעה זו ברצינות [ולראות בה מענה] לצורך לאומי דוחק. אם וושינגטון באמת דואגת ללבנון אז שתפעל [למענה], הימים יוכיחו לנו את מידת כנותה".."[13]


ארה"ב מנסה לסלף את חקירת הפיצוץ בנמל ביירות ולהפיל את האחריות על חזבאללה

רבים מבכירי חזבאללה טענו בדומה לנאסרללה, כי ארה"ב מתערבת בכל עניין בלבנון, ובפרט בחקירת הפיצוץ של נמל ביירות, ושהיא מנסה להפיל את האחריות לאסון על חזבאללה, במטרה לחסלו פוליטית. מה שבעיקר עורר את זעמם של בכירי הארגון היתה הודעה שפרסמה הוועדה לקשרי חוץ של הסנאט האמריקאי ב-1.10.21, שהביעה הערכה כלפי השופט אל-ביטאר, הביעה דאגה מהניסיונות של חזבאללה לעכב את החקירה וקראה לממשלת לבנון להבטיח שהשופטים והחוקרים במדינה יוכלו לבצע את תפקידם בבטחה. גם דובר משה"ח האמריקאי, נד פרייס, אמר כי ארה"ב מתנגדת לאיומים של חזבאללה על מערכת המשפט.[14]


ערוץ אל-מנאר שבבעלות חזבאללה טען בכתבה ששידר, כי שגרירת ארה"ב בביירות, דורות'י שֶיי מתערבת בכל פרט בפוליטיקה הלבנונית, ובכלל זאת בנושא מהימנותו ומקצועיותו של השופט אל-ביטאר וכי זו היא שביקשה מוועדת קשרי החוץ בסנאט האמריקאי לפרסם את ההודעה המביעה דאגה מניסיונות חזבאללה לעכב את החקירה.[15]


חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם סיעת חזבאללה, חסן פדלאללה, טען כי הודעה זו של הוועדה לקשרי חוץ בסנאט האמריקאי "מהווה פגיעה בוטה בריבונות לבנון והתערבות גלויה בחקירות הללו, במטרה לכפות תכתיבים על ההחלטות המשפטיות... העמדה האמריקאית המוצהרת לגבי התפתחות החקירות ותפקידו של השופט החוקר [טארק אל-ביטאר] מאשרת שיש התערבות אמריקאית ישירה בנושא הזה, במטרה לנצלו לצורך חיסול חשבונות אמריקאים בתוך לבנון, לאחר כישלון המלחמות והמצור להכנעתה... "[16]


חבר פרלמנט נוסף מטעם חזבאללה, אבראהים אל-מוסוי, גינה את "הפגיעה האמריקאית הבוטה [בעצמאות] מערכת המשפט בלבנון" והוסיף: "הממשל האמריקאי פועל לפי היגיון של תכתיבים. ההתערבות האמריקאית הבוטה בלבנון הגיעה לרמות הגבוהות ביותר שלה והיא מחלחלת בכמה מישורים, לנוכח שתיקה מצד כמה [גורמים לבנונים] על ההפרות האמריקאיות [הללו]".[17]


חבר הפרלמנט מטעם חזבאללה, חסן עז אל-דין, התנגד "לכל ניסיון לפברק [את תוצאות חקירת הפיצוץ בנמל בירות], לתת אופי פוליטי לצדק, או להעביר את האשמה מצד אחד לאחר..." לדבריו, "האמריקאים עדיין סבורים שחקירת הפיצוץ בנמל [ביירות] היא אמצעי שהם יכולים... לנצלו ולהשתמש בו בבחירות [הפרלמנטריות הקרובות בלבנון] נגד יריביהם, בניסיון לשנות את המשוואה הפרלמנטרית הקיימת בפרלמנט לטובת בעלי בריתם ואלו התומכים בהם שמכונים חברה אזרחית, אגודות וכיוצא באלה".[18]


גם מוחמד רעד, יו"ר סיעת חזבאללה בפרלמנט, יצא נגד התייצבות ארה"ב לצד השופט אל-ביטאר, באומרו: "כשאנחנו רוצים להחליף את השופט החוקר [את פיצוץ נמל ביירות] אז זה [מבחינתם] טרור, אך כשהשגרירה האמריקאית [דורות'י שֶיי] איימה לבל יגעו בו [קרי, שלא יחליפוהו] אז זה לא טרור, אלא [רק] עצה... איננו רוצים את הסטנדרטים הכפולים הללו..."[19]


פאטמה סלאמה האשימה במאמר שפרסמה באתר אל-עהד של חזבאללה, את ארה"ב בהתערבות במערכת המשפט הלבנונית, בניסיון להטות את חקירת פיצוץ נמל ביירות. כך כתבה: "...וושינגטון מפעילה את כל כובד משקלה על מערכת המשפט הלבנונית כדי להשיג את כל מה שהיא לא הצליחה להשיג ב[אמצעים] אחרים. היא מנצלת את הנושא של פיצוץ נמל בירות כדי להשיג מטרות ידועות במסגרת תוכניתה העיקרית להפצת חורבן בלבנון... וושינגטון לא תומכת ב[שופט טארק] אל-ביטאר כאדם [פרטי], אלא [בשל] סגנונו המשפטי, המבוסס על סלקטיביות ומוסר כפול. היא מעדיפה לשחזר את התסריט של שנת 2005 [הכוונה לחקירת רצח ר"מ לבנון רפיק אל-חרירי, שבו הואשמו חזבאללה ומקורביו] על ידי זיוף האשמות ועדויות שקריות כדי שתוכל לבצע את התוכנית הפוליטית שהיא חולמת לבצע זה שנים רבות."[20]


ארה"ב מפעילה חלק מהלבנונים כסוכניה; היא אחראית לשפיכות הדמים באל-טיונה

בעקבות העימותים האלימים שהיו באל-טיונה ב-14.10 במהלך הפגנה של תומכי חזבאללה ואמל נגד השופט אל-ביטאר, ואשר במסגרתם נהרגו 7 מפגינים, האשימו בכירי חזבאללה את ארה"ב באחריות לדם שנשפך, בהסתת הלבנונים למלחמת אזרחים וטענו כי היא מפעילה את מפלגת הכוחות הלבנוניים בראשות סמיר ג'עג'ע כסוכניה וכסוס טרויאני בתוך לבנון.


המופתי השיעי אחמד קבלאן המקורב לחזבאללה, פרסם באותו יום הודעה בה נכתב, כי "כל [מקרה של שפיכות] דם, מלחמת אחים, איום על הסדר הציבורי ואנרכיה ביטחונית שקרה היום נגד המפגינים הלא חמושים [שהפגינו בדרישה להחליף את השופט אל-ביטאר] או שיקרה [בעתיד], הוא באחריות שגרירות ארה"ב והשופט טארק אל-ביטאר שיש להדיחו, לעצרו ולדרוש ממנו בתוקף דין וחשבון, וכן [באחריות] גיסות הטרור האמריקאי..."[21]


יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אל-דין, אמר במהלך הלוויית ההרוגים בביירות: "אנחנו ניצבים למול טבח ופשע טהור של רצח בכוונה תחילה שביצעה מפלגת הכוחות הלבנוניים... המחזה שראינו אתמול [קרי, אירועי הירי באל-טיונה] הוא חוליה אחת משרשרת האירועים שמנהלת ארה"ב [בלבנון] ושחלק מהערבים מממנים... על כולם בלבנון לדעת שיש במדינה גורם ומפלגה שפועלים לטובת האמריקאים ולטובת גורמים ערבים ורוצים לגרור את המדינה למלחמת אזרחים. על כולם לנקוט עמדות בעניין זה".[22] בהתבטאות נוספת שלו ב-23.10, הוא אמר: "הכוחות הלבנונים העמידו עצמם בשירות התוכניות של אויבים ו[ככלי] למימוש מטרותיהם שהן יצירת מלחמת אחים וקרע במדינה. האמריקאים והישראלים רוצים [לחולל] מלחמת אחים בלבנון... כל מי שפועל בשירות התוכניות האמריקאיות והמטרות של שגרירותה, פועל להחרבת המדינה ועתידה... הקבוצה הזו הפכה עצמה לסוס טרויאני בשירות תוכניות נפשעות..."[23]


סגן יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, השיח' עלי דעמוש, אמר במהלך דרשת יום שישי, ב-15.10: "מה שקרה אתמול הוא מעשה נפשע, מכוון ומתוכנן שביצעה מפלגת הכוחות הלבנוניים בהסתה אמריקאית, כדי לנקום במי שחשפו את המזימה שלהם [קרי של האמריקאים] נגד לבנון, נגד ההתנגדות שלה ובעלי בריתה, ובמי שחשפו את ממדי הפוליטיזציה בתיק חקירת פיצוץ נמל [ביירות]..."[24]


גם אבראהים אל-אמין עורך היומון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, טען כי גורמים לבנונים, בהם ארגוני חברה אזרחית, מפלגת הכוחות הלבנונים בראשות ג'עג'ע, השופט טארק אל-ביטאר ועוד גורמים, הם סוכנים של ארה"ב בלבנון. בכמה מאמרים שפרסם כינה אותם אל-אמין "אפרוחי השגרירויות [הזרות]" שמאז הפיצוץ בנמל ביירות, אוגוסט 2020, פועלים כדי למוטט את המדינה לפני ההנחיות של "התרנגולת האמריקאית הגדולה". לדבריו, "המשוגעים שבהם, והם רבים, הרחיקו עד לכדי... הטלת האחריות על פיצוץ [נמל ביירות] על ההתנגדות [קרי חזבאללה]". במאמר נוסף שפרסם בעקבות העימותים באל-טיונה, הוא כתב כי "האמריקאים, הצרפתים, הבריטים, הגרמנים, הסעודים והאמירתים" כולם "שותפים מלאים" שיש להם חלק "באחריות הישירה" לאירועים ותהה אם הם חושבים שהם לא ישלמו את המחיר על כך.[25]

האשמות כלפי ארה"ב ו"סוכניה" בלבנון פורסמו גם בטוויטר על ידי תומכי חזבאללה. כך למשל, העיתונאי הלבנוני חוסיין מורתדא המזוהה עם חזבאללה צייץ בעקבות אירועי אל-טיונה תמונה של סמיר ג'עג'ע, השופט אל-ביטאר ושגרירת ארה"ב בלבנון דורות'י שֶיי בליווי הכיתוב: "שגרירת החורבן האמריקאי התערבה בעניינים."[26]


הציוץ של חוסיין מורתדא[27]


בכירי חזבאללה שבים וטוענים כי בנוסף לג'עג'ע, ארה"ב מממנת גם ארגוני חברה אזרחית על מנת שיתעמתו עם חזבאללה וישנו את המאזן הפוליטי במדינה בבחירות הצפויות לפרלמנט. כך למשל, סגן יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, השיח' עלי דעמוש, אמר ב-24.9.2021: "...כל הלחצים שהפעילו האמריקאים [על לבנון] נכשלו והם הפסידו בפוליטיקה כמו שהם הפסידו בשטח. [כעת] הם מחפשים סוכנים פוליטיים חדשים שיציגו את עצמם כמושיעים נגד השחיתות... האפשרויות של האמריקאים בשלב הבא יהיו ארגונים לא-ממשלתיים שנתמכו על ידם כספית ומורלית, וכעת הם מכשירים להם את הקרקע להשתתף בבחירות לפרלמנט כדי ליצור רוב פרלמנטרי ושכבה פוליטית חדשה שתניף את סיסמת טוהר הכפיים. בפועל הארגונים הללו גרועים מן השכבה הפוליטית המושחתת שהרי הם קשורים לשגרירויות באופן ישיר ובחוצפה גדולה. הם מציגים עצמם כמטיפים לחירות, ריבונות וטוהר כפיים, בזמן שאיש לא יודע מה היקף הכספים שהם קיבלו לאחר תקרית נמל [ביירות]..."[28]


גם סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, טען בנאום שנשא ב-9.10.21 בדאחיה הדרומית, כי האמריקאים מתערבים בלבנון באמצעות כמה ארגוני חברה אזרחית הנאמנים להם. לדבריו, "גורמים אלה אוגרים כספים רבים כדי להחריב את המדינה ולשנות את האווירה הציבורית וכדי להתעמת עם ההתנגדות. הם עושים את כל זאת גם במחיר שזה עלול להביא לחורבן והרס [בלבנון]..."[29]


בכירים בחזבאללה ומקורביו: ארה"ב אויב עוין; נדרש מרי לאומי נגדה

כמה בכירים בחזבאללה ומקורביו אף איימו לאחרונה בפתיחת מערכה לחיסול ההשפעה האמריקאית מלבנון והבהירו כי הארגון יודע כיצד להכאיב לארה"ב ולאיים על האינטרסים שלה במדינה.


כך, בפגישה עם אסיפת חכמי הדת המוסלמים בלבנון ב-5.10.21, אמר סגן מזכ"ל הארגון, נעים קאסם, כי להתנגדות יש זכות להשתמש בכל האמצעים הלגיטימיים כדי להגן על לבנון ועמה וכדי להתמודד עם "המצור" האמריקאי. הוא הוסיף: "לא נסכים שאף אחד יתקוף אותנו מבלי שנגיב. לא נסכים [לדבר] אלא לכך שנהיה חזקים ומוכנים לכל האתגרים בכל הרמות..."[30]


יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה האשם צפי אל-דין היה ספציפי יותר כשאיים ב-3.10.21, כי הארגון יפתח במערכה לסילוק אנשיה של ארה"ב ממוסדות המדינה וציין כי באמתחתו יש כמה מהלכים לפגיעה באמריקאים ובאינטרסים שלהם בלבנון. בנאום שנשא בעיירה בינת ג'ביל שבדרום לבנון, הוא אמר: "האמריקאים משפיעים בלבנון במישורים הביטחוני, הפוליטי, הכספי והכלכלי. יש להם נוכחות חזקה בלבנון והרבה [השפעה] בתוכה. עד כה לא נכנסנו למערכה להוצאת ארה"ב ממנגנוני המדינה, אך כאשר יגיע היום המתאים וננהל את המערכה הזו, הלבנונים יהיו עדים למשהו אחר. לא עשינו זאת [עד כה] משום שאנו מודעים לכוח הסבל של המדינה הזו. ארה"ב היא אויב עוין לא פחות מישראל ולפעמים אף יותר ממנה. אנו [כל הזמן] רואים ושומעים [את המתרחש] ומבצעים הערכה לגבי היכולת של הלבנונים לשאת [מערכה כזו] או לא...


המערכה שנפתחה [על ידי חזבאללה] בנושא הדלק [כוונתו לייבוא הדלק האיראני ללבנון על ידי הארגון בהתעלם מן הסנקציות הבינ"ל האוסרות זאת] היא קפיצת מדרגה בהתמודדות [שלנו] עם המצור המקפח שהטילו ארה"ב והמערב על לבנון. אין זה המהלך האחרון ומי ייתן שלא נזדקק למהלך השני והשלישי, שכן יש באמתחתנו מהלכים רבים שביכולתנו לבצע, שיביכו ויסבכו אותם [קרי, את האמריקאים] וייתכן אף שהמחיר [שהם ישלמו עליהם] יהיה גבוה יותר... אנו יודעים כיצד להכאיב להם וכיצד לאיים על האינטרסים שלהם ולא בהכרח באמצעות נשק..."[31]


מאמר שפורסם באתר חזבאללה אל-עהד ב-19.10, הדהד את דבריו של צפי אל-דין. במאמר נטען כי דבריו של נאסרללה בנאומו מה-19.10 כי ברשות חזבאללה מאה אלף לוחמים מהווים מסר לארה"ב וישראל שאם הן תמשכנה לדחוף את לבנון לעבר מלחמת אזרחים, תיפתח המערכה של חזבאללה לחיסול ההשפעה האמריקאית בלבנון. במאמר נכתב: "לראשונה ובאופן מפתיע במדיניות של חזבאללה, חשף סיד חסן נאסרללה מספר הנוגע למערך הצבאי של חזבאללה... המספר הוא 100 אלף לוחמים... תוכן המסר הזה [של נאסרללה] הוא שההתעקשות [מצד ארה"ב וישראל] לדחוף את הטיפשים [קרי, ג'עג'ע ותומכיו] לחולל מלחמת אזרחים [בלבנון] תהיה הצעד האחרון [שיוביל] לחיסול ההשפעה האמריקאית בלבנון, או כפי שאמר יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אל-דין: 'טרם נכנסנו למערכה על חיסול ההשפעה האמריקאית במוסדות המדינה הלבנונית'. לפיכך, התעקשות [מצד ארה"ב וישראל] לדחוף [למלחמת אזרחים] תהיה בבחינת שעת האפס של תחילת המערכה הזו..."[32]


גם המופתי השיעי השיח' אחמד קבלאן המקורב לארגון, קרא לסלק את ההשפעה האמריקאית מלבנון הוא אמר: "לא מתקבל על הדעת להשאיר את המדינה במצב הזה של שיתוק וקריסה כוללת... המדינה נכנסת לשלב הטביעה, העניים הופכים לקורבנות... ובמקביל לבנון מוכרזת כפושטת רגל באופן שמרצה את ארה"ב... מה שנדרש זה [לבצע] מרי לאומי נגד ארה"ב ולקבל את הצעת [הסיוע] האיראנית, הסינית או הרוסית. כל מי שמעדיף את [אופציית] האֲפֵלה, העוני והטביעה על פני ההצעה האיראנית, הסינית או הרוסית, בוגד בזכותו של העם העשוק הזה". קבלאן קרא "להסיר את החסות האמריקאית מעל המדינה משום שהמשכה פירושו לרושש את לבנון, הרעבת עמה, התפרקות המדינה וחדלונה".[33]




[1] https://www.alahednews.com.lb/, 17.8.2021 , אל-אח'באר (לבנון), 18.8.2021

[16] https://www.alahednews.com.lb/, 3.10.2021

בהתבטאות נוספת שלו ב-13.10.21 אמר פדלאללה כי התערבות משרד החוץ האמריקאי פעם נוספת בנושא חקירת אסון הפיצוץ בנמל ביירות שבאה לידי ביטוי בהבעת תמיכה במדיניותו של השופט טארק אל-ביטאר היא "ניסיון גלוי להפחיד את הבכירים הלבנונים כדי למנוע מהם להשיב את החקירות למסלולן החוקי ולהוציאן ממעגל הפוליטיזציה". https://www.alahednews.com.lb/, 13.10.2021

[18] אל-אח'באר (לבנון), 10.10.2021

[19] אל-ג'ומהוריה (לבנון), 25.10.2021

[25] אל-אח'באר (לבנון), 11.10.2021, 15.10.2021, 16.10.2021