המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אתר סעודי מזהיר: איראן תפעיל מיליציה שיעית אזרית נגד אזרבייגן ואינטרסים ישראליים
17/10/2021

אתר אל-ערביה: חוסיניון – מליציה שיעית אזרית הנתמכת ע"י איראן עלולה לפעול בהנחייתה נגד המשטר האזרי ונגד אינטרסים ישראלים באזרבייג'ן


ב-3.10.2021 פרסם אתר Al-Arabiya.net שבבעלות סעודיה, כתבה על תנועת ההתנגדות האסלאמית האזרית –חוסיניון, בראשה עומד Tawhid Ibrahim Begli  מתנגד תקיף למשטר האזרי, שלו קשרים עם המשטר האיראני. על פי הדיווחים, את התנועה הקים קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשה"מ האיראנים שחוסל בתקיפה אמריקאית ב-3.1.2020, זאת כחלק ממערך של מליציות שיעיות שמקימה איראן בשנים האחרונות במדינות רבות ברחבי האזור, במסגרת חתירתה לייצא את המהפכה ולהשתלט על מדינות אלה.

 

בכתבה, המבוססת בעיקרה על דיווחים בתקשורת האזרית, נטען כי איראן עלולה להשתמש בתנועה זו כדי לאיים על יציבות המשטר האזרי ולפגוע באינטרסים ישראלים במדינה. זאת, על רקע המשבר שהתגלע ביחסים בין איראן לאזרבייג'ן לאחרונה, עקב התעקשות אזרביג'אן, בתמיכת תורכיה, ליצור מסדרון יבשתי בשטח ארמניה (מסומן בחץ ירוק במפה) המחבר את המובלעת האזרית – נחיצ'באן אל אזרביג'אן. יצירת מסדרון זה – זנגזור – היא תוצאת תבוסתה של ארמניה במלחמת נגורנו קראבך השנייה בשנת 2020 לאזרביג'אן. איראן שאיבדה בשל כך את הגישה היבשתית הישירה והחופשית אל ארמניה, בעלת בריתה, ואת השליטה בנתיב מעבר, סחר והברחות חשוב זה, התנגדה למה שכינתה שינויי גבול בדרום הקווקז.  

 

אזור נגורנו קרבאח שנתפס ע"י אזירבג'אן במהלך המלחמה נגד ארמניה ב-2020

 


בתגובה להצבת מחסומי מכס וביקורת ע"י אזרבייג'ן, שגובה תשלום על כל המשאיות המגיעות מאיראן, קיימה איראן שני תרגילי פתע צבאיים בגבול אזרביג'אן תחת הכותרת "כובשי ח'יבר", במטרה לאיים על אזרביג'אן ואף שיגרה את שה"ח שלה, חוסין אמיר עבד אללהיאן, לרוסיה בניסיון לקבל ממנה גיבוי פוליטי לעמדתה.  

 

איראן טוענת כי אזירבג'אן מאפשרת נוכחות צבאית ישראלית בשטחה, דבר המסכן את ביטחונה והבהירה כי לא תקבל נוכחות כזו.

 

הפובליציסט והמקורב לחוגי משמרות המהפכה, חסן האניזאדה, רמז שאיראן יכולה להשתמש בקבוצות אתניות, אזרים שיעיים וכורדים, נגד אזרבייג'ן.[1]

אחת הקבוצות שאליהן ככל הנראה התכוון היא, תנועת ההתנגדות האסלאמית האזרית - חוסיניון.

 

בכתבה שפרסם אתר אל-ערביה הודגש האיום הפוטנציאלי שמהווה תנועה זו לאזירבג'אן עצמה ולאזור. צוין בה, כי אומנם יש הסבורים שמדובר בקבוצה קטנה, אולם "הניסיון בעיראק, לבנון, תימן וסוריה, הוכיח שכל המליציות החלו כקבוצה קטנה ולאט לאט הוקמה תשתית ארגונית, שבמידת הצורך יכולה להתפתח לכדי ארגון שלם, עם יחידות לוחמות וזרוע פוליטית, בדומה לאופן בו הוקם חזבאללה בלבנון." הכתבה ציינה כי ייתכן שמטרת הקמת הקבוצה היא להשפיע על הרחוב האזרי כדי לערער את השלטון מבפנים, במידה ותחול הידרדרות נוספת ביחסי המדינות, וכן לפעול נגד הנוכחות הישראלית במדינה. כך דווח כי ב"חשבונות ברשתות החברתיות השייכים למשה"מ" נכתב כי קבוצה זו מאיימת על שגרירות ישראל" בבאקו וכי קבוצה זו עלולה לפעול למען אינטרסים איראנים בקרב קהילות שיעיות אזריות ברוסיה, בקווקז, תורכיה ואירופה.   


התפתחות הקבוצה

מנהיג התנועה הוא Tawhid Ibrahim Begli  מתנגד חריף לממשלה האזרית, ובעל קשרים עם המשטר האיראני. מוצאה של משפחתו מהעיר לנכראן (Lankaran), עיר באזרבייג'ן לחופי הים הכספי, כ-32 ק"מ צפונית לגבול עם איראן. לאחר מכן עברה המשפחה להתגורר בעיר משהד במזרח איראן.



בכתבה דווח כי בתחילת 2016 הכריז ביר'לי בפני 14 אזרים שלמדו במוסדות דת בקום ובמשהד, כי בכוונתו להקים את "חטיבת חוסיניון," כדי להשתתף בלחימה נגד דאעש בסוריה. הקבוצה נסעה לסוריה "לאחר יום אימונים אחד בלבד", שם חברה ליחידה צבאית איראנית ליד דמשק. עם הגעתו לסוריה, הודיע ביר'לי על כוונתו לבצע גם פעילות צבאית באזירבג'אן. למרות דיווח זה, חלק מחברי הקבוצה נלחמו לצד כוחות ממשלת אזירבג'אן במלחמת נגורנו קרבאך בשנת 2020.

כן דווח כי קאסם סולימאני הוא שנתן לקבוצה את שמה "תנועת ההתנגדות האסלאמית האזרית – חוסיניון".

בדומה למליציות שיעיות Iranian-backed  אחרות, סמל התנועה ודגלה דומים לאלה של חזבאללה-לבנון. 


סמל התנועה האזרית מימין, משמאל – דגל חזבאללה (מבוססים על דגל משה"מ)

 

ביר'לי פועל בקרב הקהילות האזריות באיראן ומנסה לבסס מעמד בקרב המשטר האיראני. על פי הכתבה, בשולי כנס שנתי שנערך באיראן, הוא נפגש עם המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מנאא'י, ושוחח עימו על מצב האסירים המוסלמים בבתי הכלא באזירבג'אן. בכתבה לא צוין באיזו שנה היה מפגש זה.

בשנת 2020 ביקרו חברי התנועה בקברו של קאסם סולימאני בכרמאן וכמו כן ביר'לי שלח איגרת ברכה לאבראהים רא'יסי לרגל בחירתו לנשיא איראן בשנת 2021.[2]

 

דגל התנועה על קברו של קאסם סולימאני[3]

 

ב-6.1.2021 פרסם אתר שיעי פרו-איראני בשפה האזרית כתבה המאששת פרטים שהופיעו בכתבה באל-ערביה. בכתבה צוטט ראיון שערך ערוץ טלוויזיה איראני בשפה האזרית עם  mohammad reza asadbeygi, סגן מפקד כוח קודס בקווקז,  במהלכו אמר כי אחת הקבוצות השיעיות שהשתתפה בקרבות בסוריה, היתה גם קבוצה המכונה '-חוסיניון', שכללה שיעים אזרים ושיעים דוברי אזרית מרוסיה, מדינות הקווקז, תורכיה "ואפילו מדינות אירופאיות." הגנרל הדגיש  כי "למרות שהקבוצה לא היתה גדולה מאוד, היא הצליחה לבסס את נוכחותה בסוריה" ולהשפיע על המצב בשטח ולמלא תפקיד חיובי. לדבריו, הוטל איפול תקשורתי על נוכחותם בסוריה "כדי לשמור על ביטחונם".

 

לדברי הגנרל, קאסם סולימאני נפגש עם הקבוצה בסוריה והיה מאוד מרוצה מפעילותה. הגנרל הבהיר כי הוא מנע צירוף לוחמים נוספים לקבוצה ונמנע מלשלוח אותם לחזית מאחר ש"אם ישארו בסוריה זמן רב, עלולה להיות בעיה ביטחונית." לדבריו, סולימאני זעם על כך ואמר לו שאין לו זכות למנוע זאת מהם והורה לסייע להם. הכתבה כללה

גם תמונות של מנהיג התנועה תוחיד אבראהים ביע'לי עם קאסם סולימאני.[4]

  

   



[1] איסנא (איראן), 7.10.2021 

[2]  www.alarabiya.net, October 3, 2021.

[3]  Telegram.me/Soleimani_Qasem, October 5, 2021

[4]  Ar-rad.org, January 6, 2021.  הנ"ל מבוסס על תרגום לערבית של הכתבה.