המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כללי נהיגה לנשים ב"מדינת עיראק האסלאמית"
1/4/2007


כללים והוראות לנהיגת נשים ברכב ב"מדינת עיראק האסלאמית"

 

"מדינת עיראק האסלאמית", שהוקמה על ידי ארגון אל-קאעדה ב- 15.10.2006, ואשר מורכבת מכמה ארגוני ג'יהאד סונים עיראקיים, מנסה להציג באינטרנט את פעילותה כפעילות של מדינה ריבונית.

 

כך, למשל, הודעותיה הרשמיות מתפרסמות באמצעות "מיניסטריון" ההסברה שלה. ב- 13.2.2007 מחה מיניסטריון זה על כך שבדיווחים על נטילת אחריות של מדינת עיראק האסלאמית לפעולות צבאיות, מייחסים כמה מערוצי הלוויין את נטילת האחריות ל'ארגון אל-קאעדה בעיראק' ולא למדינת עיראק האסלאמית ודרש: "אנו במיניסטריון ההסברה דורשים מכל ערוצי הלוויין לדבוק בכללי [האתיקה] המקצועית של העבודה התקשורתית שאחד [הכללים] הבסיסיים בהם הוא לא לזייף את העובדות ולא לשנות שמות אלא להקפיד על דיוק"[1].

 

בניגוד לסעודיה, האוסרת נהיגת נשים לחלוטין, מדינת עיראק האסלאמית מתירה לנשים לנהוג, אולם במגבלות. ברוח זו הופץ באתרים האסלאמיים ב-14 בפברואר מסמך ובו המלצות שהגישה מועצת השורא אל  "ראשות לשכת ראש הממשלה" [של מדינת עיראק האסלאמית] בנושא "כללים והוראות לנהיגת נשים ברכב". להלן עיקרי הוראות אלה:

 

"גיל הנהגת לא יהיה פחות מ-30; [דרושה] הסכמה של האפוטרופוס שלה לכך שהיא תנהג; [על הנהגת] להשיג רישיון מהמרכז ללימוד נהיגה לנשים; הנהגת תהיה לבושה בצניעות ולא תשתמש בשום [תכשיט או איפור]; מותר לה לנהוג בתוך העיר בלבד... לא בכפרים ולא בפרברים; בימים שבת עד רביעי שעות הנהיגה המותרות לה הן משבע בבוקר ועד שמונה בערב ובימים חמישי ושישי משעה שתים עשרה בצהריים עד שמונה בערב; עליה לשאת עמה טלפון [נייד] למקרה חירום; במקרים של חריגות, בעיות או תקלה ברכב [עליה] להתקשר למרכז התנועה לנשים; במעמד קבלת הרישיון, ישולם סכום כספי שנקבע מראש... עבור תיקון הרכב.

 

הגופים האחראים: יש להקים מחלקת תנועה לנשים... יש להציב בתוך העיר מרכזי תנועה לנשים שעליהם יפקחו גורמים דתיים בכירים... רישיון הנהיגה יחודש מידי שנה... על נציג [מחלקת] התנועה [הכללית] להזעיק את [מחלקת] התנועה לנשים כדי שתרשום לנהגת קנס ואל לו לדבר עמה כלל; כל מי שיפר את הכללים הללו ייענש, ללא יוצא מן הכלל, שכן הפרת כללים אלו פירושה פגיעה בכבוד [הנשים] ובביטחון המדינה. 

 

כללי הענישה: מי שידבר עם הנהגת יקבל עונש של לא פחות מחודש ימי מאסר וקנס כספי; מי שיוכח לגביו כי ניסה להתגרות, לרדוף או להקניט נהגת יקבל עונש של לא פחות משמונה חודשי מאסר וקנס כספי.

 

אשר לנהגת - אם יוכח שהנהגת ביצעה דבר מה שיש בו משום הפרת המוסר והחוק בפעם הראשונה, היא תיענש כדלהלן: רישיונה יישלל ממנה לתקופה של לא פחות משישה חודשים, יוטל עליה קנס כספי של 500 עד 1,000 ריאל והיא תתחייב בפני ראשות [מחלקת] תנועת הנשים לא לעשות זאת שוב; תימסר הודעה רשמית לאפוטרופוס שלה."[2]