המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ממשלת ראיסי באיראן מקשיחה עמדות במו"מ הגרעיני
30/8/2021


ממשלת ראיסי באיראן מקשיחה עמדות במו"מ הגרעיני

 

מאת: א. סביון

 

הקדמה:

נוכח דרישת המערב מאיראן לשוב לאלתר לשולחן המו"מ בווינה ולחדש את שיחות הגרעין כדי להחזיר את המשטר האיראני להגבלת העשרת האורניום שנקבעו בהסכם ה- JCPOA, גוברת ההערכה כי ממשלת ראיסי תשוב לשולחן המו"מ כשהיא מקשיחה עמדות, הכוללות הפעם את יישום החוק להסרת כלל הסנקציות האמריקאיות, שהתקבל במג'לס בדצמבר 2020.

 

באוגוסט 2021 פרסמה הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) דוחות הקובעים כי איראן ממשיכה בהעשרת אורניום ל-60% תוך שימוש בקסקדות של צנטריפוגות מדורות מתקדמים (4-IR ו- 6-IR), דבר המהווה הפרה כפולה של ההסכם שהתיר לה להעשיר אורניום ל-3.67% בלבד ותוך שימוש בצנטריפוגות מדורות מוקדמים. הסוכנות ציינה שרמה זו מקרבת את איראן לרמת העשרה של 90% הדרושה לייצור נשק גרעיני. זאת ועוד, צוין בדוח סבא"א כי איראן התקדמה במאמציה לייצור מתכת אורניום המשמש לבניית נשק גרעיני והצליחה לייצר 200 גרם ממנו.

 

המשטר האיראני, כך נראה, אם יגיע לשולחן המו"מ, דורש להסיר את כל הסנקציות האמריקניות – כדרישת המנהיג העליון עלי ח'אמנאי – לא רק את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ גם את אלה שהטיל הקונגרס האמריקאי על איראן בשל תמיכתה בטרור ובשל הפרות זכויות האדם – כשהוא מאיין בפועל את תנאי הסכם הגרעין. למעשה, מציב המשטר האיראני מציאות חדשה בפני המערב: דרישה לקיים את מסגרת הסכם הגרעין שתוכנו לא מתקיים עוד למעשה.

 

יתרה מכך, אם התקבל הרושם במערב כאילו הנשיא ראיסי, מבכירי המחנה האידיאולוגי, מתנגד להסכם הגרעין ומבקש יחד עם ממשלתו השמרנית-קיצונית לבטלו הרי שעתה ברור כי המשטר כולו ובמיוחד האגף האידיאולוגי דבק במסגרת ההסכם – שנבנה כך שלמעשה לא ניתן לבטלו בהיותו מעוגן בהחלטת מועבי"ט – ואף מנסה לשדרג את מעמדה של איראן שתוכר כ"מדינת סף" גרעינית.[1]

 

יש להדגיש כי האיראנים נקטו במו"מ מהלכים שכבר עתה הנחילו להם הישגים ניכרים. הם הצליחו להגיע להישג כפול על האמריקאים ועל המערב:

-          הם מפרים את הסכם הגרעין כמנוף לחץ על האמריקאים כדי להשיג את היעד של הסרת כלל הסנקציות האמריקאיות מעליהם, זאת כדי שהכלכלה האיראנית תוכל להיחלץ מהמשבר וכדי למשוך השקעות מערביות לאיראן (השקעות שאינן  יכולות להתממש כל עוד הסנקציות בגין טרור והפרת זכויות האדם  שהטיל הקונגרס בתוקף)

-          והם גם מאיצים את התקדמותם בשטח הגרעין שלהם בלי כל מגבלות – לא מבחינה טכנית ולא מבחינת הפיקוח עליהם – תוך פריצת הסכם הגרעין לחלוטין ומבלי לשלם על כך מחיר.

באיראן הבינו כי ממשל ביידן רואה בדיפלומטיה את כלי ההשפעה העיקרי, אם לא היחיד, להתמודדות מולם בסוגית הגרעין האיראני וכך קוטף המשטר האסלאמי של איראן הישג משמעותי בדרכו הארוכה ליעד ההכרה הבינלאומית בו כמדינת-סף גרעינית. אם לא יוסרו מעליו כל הסנקציות שהוטלו עליו למן כינונו, הוא לפחות ישיג את המשך הפעילות הגרעינית ללא מגבלות וללא פיקוח.

 

דוח זה יסקור את האסטרטגיה שמאמץ הנשיא ראיסי בתחום הגרעין, חוק המג'לס לפיו הוא פועל וסרטון הסוקר את עמדת המנהיג העליון ח'אמנאי ביחס לשיחות מול ארה"ב בסוגית הגרעין האיראני:

 

המנהיג העליון ח'אמנאי עם הנשיא הנבחר ראיסי  [2]


נור ניוז: יישום החוק "פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני" יהיה המרכיב העיקרי בקביעת סדר היום החדש של המשא ומתן מול המערב

מאמר המערכת של האתר נור ניוז, המקורב למשמרות המהפכה, דן ב-10.8.21 במדיניות שעל ממשלת ראיסי לאמץ מול ארה"ב ואירופה בשיחות הגרעין בוינה. המאמר הטיל את האחריות לכשלון השיחות על ארה"ב ומדינות אירופה בשל סירובן למלא את התחייבויותיהן בהסכם וסירובן לקבל את עמדת איראן בששת הסבבים הקודמים של המשא ומתן. נור ניוז קבע כי ממשלת ראיסי תיישם את החוק – "פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני", שאושר בדצמבר 2020 במג'לס כמרכיב העיקרי בקביעת סדר היום החדש של המו"מ בוינה. המועצה העליונה לביטחון לאומי תמשיך להתוות את מדיניות הגרעין של איראן.

 

המאמר קבע כי כשלון ששת סבבי המשא ומתן הקודמים מחייב "בחינה כללית לקביעת סדר יום חדש לחידוש המשא ומתן.

 

מבחינת איראן, יישום המסגרת המוזכרת בחוק שכותרתו "פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני" ושאושר על ידי המג'לס [בדצמבר 2020] יהיה המרכיב העיקרי בקביעת סדר היום החדש של המשא ומתן [מול המערב].

 

למרות שלחילופי הממשלות יש השפעה מוגבלת על האופן שבו הממשלה תיישם את מטרות מדיניות החוץ של איראן ובהתחשב בקביעת האסטרטגיות של המדינה בתחום מדיניות החוץ על ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי כגוף שלטוני, המעקב אחר נושא הגרעין וקביעת אסטרטגיות חדשות בשיחות וינה יהיו ללא ספק במסגרת המדיניות המובהקת שהודיעה עליה איראן ובפיקוחה של המועצה."[3]


חוק המג'לס "פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני" – הבסיס לשיחות מול המערב

איראן מיישמת בפועל בחודשים האחרונים את הוראות החוק שמיועד לסייע למשטר האיראני להסיר את הסנקציות האמריקאיות מעליו. החוק, שהתקבל בדצמבר 2020, מתווה את קצב הגברת העשרת האורניום לרמה גבוהה ככל הניתן – העומדת כעת על 60% וכן מגדיר את מערך הצנטריפוגות מדורות מתקדמים לצורך זה – תוך הפרת הסכם הגרעין. כמו כן מוסדרת הדרישה לייצור אורניום מתכתי ששימושו העיקרי – כדברי נציגי מדינות אירופה – הוא לנשק גרעיני. הפעלת לחץ נוספת על המערב המעוגנת בחוק היא הסירוב לאפשר פיקוח של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית- סבא"א על מתקני הגרעין של איראן ובכך מציב המשטר האיראני עובדה מוגמרת למערב בדבר המשך הפעילות הגרעינית באיראן. חוק המג'לס שכותרתו "פעולה אסטרטגית להסרת הסנקציות והגנה על האינטרסים של העם האיראני" קובע כי:

 

"כדי לעמוד בתשעת התנאים של המנהיג העליון ח'אמנאי בנוגע להסכם הגרעין [ראו דוח ממרי מאוקטובר 2015 לגבי מכתב ההנחיות של המנהיג העליון ח'אמנאי לנשיא רוחאני בעניין JCPOA מעמיד תשעה תנאים המבטלים את נוסחו המקורי כפי שהוסכם והוצג ב-14.7.15]

 

הארגון לאנרגיה אטומית של איראן מחויב לנקוט את הצעדים הבאים:

-          לייצר אורניום מועשר ברמה של 20 אחוזים למטרות שלום ולאחסן לפחות מאה ועשרים ק"ג [ממנו] בשנה במדינה...

-          על מנת לממש את קיבולת 190 אלף SWU [יחידות תפוקה בצנטריפוגות מדור 1, תכנית שהיתווה ח'אמנאי  - ראו סעיף 6 בתנאי ח'אמנאי, לעיל] הארגון חייב להגדיל את כושר ההעשרה וייצור האורניום המועשר לרמת ההעשרה הדרושה לכל אחד מהשימושים לצורכי שלום בחמש מאות קילוגרמים בחודש לפחות ולצבור חומר מועשר במדינה.

-          הארגון לאנרגיה אטומית מחויב להתחיל בהתקנה, הזרקת גז, העשרה ואחסון חומרים עד למידת ההעשרה הנדרשת עם לפחות אלף צנטריפוגות מתקדמות מדור שני (IR-2M) בתקופה מקסימלית של שלושה חודשים לאחר אישור חוק זה. כמו כן בתוך תקופה זו  על הארגון להתחיל בפעולות העשרה, מחקר ופיתוח בלפחות [קסקדה] של 164 צנטריפוגות מדור שישי (6-IR) ולהגדיל את מספרן לאלף מכונות בתוך שנה...

-          הארגון לאנרגיה אטומית חייב להפעיל מפעל לייצור אורניום מתכתי באצפהאן בתוך חמישה חודשים ...

-          ממשלת איראן מחויבת להשעות את הפיקוח [של סבא"א על פעולותיה הגרעיניות של איראן], כולל את היישום מרצון של 'הפרוטוקול הנוסף', חודשיים לאחר כניסת החוק לתוקף, אם המדינות שבהסכם ה- 4+1 (גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה) לא ימלאו אחר התחייבויותיהן, אם היחסים הבנקאיים [עם איראן], לא יחזרו לקדמותם, ואם לא יוסרו באופן מלא [המכשולים] המונעים את ייצוא ומכירת הנפט ולא יוחזרו [לאיראן הכספים] כתוצאה ממכירת הנפט..."[4]


זוהרה אלהיאן, חברה בוועדה לבטחון לאומי ומדיניות החוץ של המג'לס: "ראיסי מסכים להמשך ההסכם... יהיה מודל חדש במו"מ"

ב-19.8.21 התייחסה זוהרה אלהיאן, החברה בוועדת המג'לס לביטחון לאומי ומדיניות חוץ, לעמדת הנשיא ראיסי שלה שותף שר החוץ בממשלת ראיסי, אמיר עבד אללאהיאן, ואותה הציג בפני הוועדה:

"עתיד הסכם הגרעין הוא עניין שבכירים במשטר צריכים להחליט לגביו. כמובן שהנשיא סבור כי אין לשחוק את המו"מ ותפיסתו של עבד אללאהיאן לגבי המו"מ תואמת את תפיסת המנהיג [ח'אמנאי] והנשיא [ראיסי], שהיא תפיסה חיובית ובונה. כמובן שעבד אללאהיאן הדגיש כי יש לחפש מודל חדש במשא ומתן, כלומר, אסור לשחוק את המו"מ והמו"מ צריך להניב תוצאות. 

 

למרבה הצער, המו"מ בממשלת רוחאני נמשך ללא תוצאות. וודאי שלא נראה את התהליך הזה בממשלה החדשה. יהיה מודל חדש במשא ומתן."[5]

 

זוהרה אלהיאן, חברה בוועדה לביטחון לאומי ומדיניות החוץ של המג'לס [6]



הפרשן והעיתונאי אבשנאס: ראיסי ינהל מו"מ עם ממשל ביידן רק כדי להסיר את הסנקציות

הדהוד לדברים ניתן לראות גם בדברי הפרשן הפוליטי ועורך "הדיפלומטיה האיראנית", עמאד אבשנאס, שהסביר ב-30.7.2021 בריאיון לערוץ אמירתי, כי ראיסי ינהל מו"מ עם ממשל ביידן רק כדי להסיר את הסנקציות ולא כדי לפתור בעיות ושיקף את עיקרי מדיניות החוץ שממשלת ראיסי תאמץ כלפי המערב וכלפי אסיה. ראו קליפ ממרי:


סרטון עמדת המנהיג ח'אמנאי ביחס לניהול שיחות עם ארה"ב בסוגית הגרעין

המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, פרסם ב-1.8.21 סרטון ובו הביע את עמדתו ביחס לשיחות עם ארה"ב בנוגע למו"מ הגרעיני. ח'אמנאי מביא בסרטון את השגותיו ביחס לאמריקנים בכמה הזדמנויות, מ-2012 ועד 2021. לדבריו, לא ניתן לסמוך עליהם, הם שקרנים ומפרי הבטחות וכל רצונם הוא "לזמום מזימות, לחבל ולמנוע התקדמות." בנאומו האחרון, מה-28.7.21, הוא סיכם כי תקופת כהונתו של הנשיא היוצא רוחאני הוכיחה שלא ניתן לסמוך על המערב. ראו קליפ ממרי:

 



[1] על היותו של פרויקט הגרעין האיראני פרויקט לאומי ועל רצון המשטר לשדרג את מעמד איראן ל"מדינת סף" גרעינית - ראו דוח ממרי מפברואר 2021 איראן מפעילה 'לחץ מקסימלי' על ממשל ביידן כדי להשיג הסרת הסנקציות ולהגיע למעמד מוכר של "מדינת סף" גרעינית ועל בסיס זה להשיג מאזן אימה גרעיני

[2]  אקתצאד ניוז 24.6.2021

[3] נור ניוז (איראן), 10.8.2021

[4] אתר המג'לס (איראן), 8.12.2020 

[5]  מהר (איראן), 19.8.2021

[6]  מהר (איראן), 19.8.2021