המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי ערבי ישראלי: מחובתנו לאמץ אסטרטגיה של דו קיום בין הערבים ליהודים בישראל
14/5/2021


עיתונאי ערבי ישראלי: חובתנו לעצור את הידרדרות היחסים בין הערבים ליהודים במדינה ולאמץ אסטרטגיה של בניית גשרים ודו קיום

 

על רקע העימותים האלימים בין אזרחים יהודים לאזרחים ערבים ברחבי ישראל בימים האחרונים, פרסם ד"ר צאלח נוג'ידאת, בעל טור באתר העיתון הערבי-ישראלי "כל אל-ערב", וחבר במרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי (מעל"א)[1], מאמר בו קרא לעצור לאלתר את הידרדרות היחסים בין היהודים לערבים במדינה, הפוגעת בשני הצדדים. לדבריו, האינטרסים של שני העמים קשורים זה בזה בצורה הדוקה, ולכן יש לפעול לשיפור היחסים ולאמץ אסטרטגיה של בניית גשרים ודו קיום, על מנת להבטיח שהאזרחים הערבים והיהודים ייהנו משוויון מלא, מביטחון ושלום. נוג'ידאת קרא לאזרחי המדינה, לזנוח את האמוציות, את הסיסמאות המזויפות ואת הפופוליזם ולהתמודד עם האתגרים בצורה רציונלית, באומץ ובראש פתוח, תוך הצבת את האינטרס של החברה ועתיד ילדיה לנגד עיניהם.

 

ד"ר צאלח נוג'ידאת[2]


 

להלן תרגום מאמרו:

 

"היחסים בין הערבים ליהודים [בישראל] מדאיגים מאוד והגיעו לשלב מסוכן בימים אלה. הקיצוניות בחברה היהודית וממשלת הימין הקיצונית שמפגינה עוינות כלפי האזרחים הערבים, תוך התעלמות מהיותם אזרחי [המדינה] ומהפגיעה במקומות הקדושים להם, העמיקו את התהום [שנפערה] בין שני העמים היהודי והערבי. מדיניות ההסתה, האפליה הגזענית ודיכוי המפגינים הערבים ביד ברזל רק הגבירו את המתיחות ביניהם. להערכתי, אם היחסים בין שני העמים יישארו [מתוחים כל כך], הם ידרדרו מדחי אל דחי, וללא ספק, יובילו, בסופו של דבר, להתנגשויות עקובות מדם בין שני העמים. מי שיפסיד מכך ללא ספק יהיו שני העמים – העם היהודי והעם הערבי.

 

[לכן], אין מנוס מעצירת ההידרדרות הזו ביחסים ולאמץ אסטרטגיה ברורה - הפוכה מהמדיניות של ממשלת הימין הקיצונית – [שתתבטא] בבניית גשרים עם החברה היהודית, שיפור היחסים [בין העמים], תמיכה בדו קיום ואימוץ מדיניות נבונה וגמישה של הימנעות מריב. האינטרסים של שני העמים קשורים זה בזה בצורה הדוקה, ולכן אין מנוס מנקיטת יוזמות לשיפור היחסים בין שני העמים, כדי שכולם ייהנו משוויון, ביטחון, הגנה, שלווה ושלום ויש לפעול להשגת שוויון מלא בין האזרחים הערבים והיהודים.

 

לבסוף, עלינו להפיק לקחים מהמתרחש לנגד עינינו, לחשוב בהגיון ולראות לנגד עינינו את האינטרס של החברה שלנו ואת עתיד ילדינו. עלינו לשמור על המשכיות הקיום שלנו, לזנוח את החשיבה האמוציונלית, את הסיסמאות המזויפות ואת הפופוליזם, ולהתמודד באומץ ובראש פתוח עם האתגרים המסוכנים הניצבים בפני החברה שלנו, לנוכח הנסיבות הקשות שעוברות על האזור."[3]



[1] לפי האתר של המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי (מעל"א), המרכז הינו ארגון לא ממשלתי ללא מטרות רווח, שקם בישראל בשנת 2000, במטרה לייצג את האינטרסים והצרכים האמיתיים של האוכלוסייה הערבית-פלסטינית בישראל בתחומי התכנון, הקרקע, הדיור, הצמיחה והפיתוח. הקמתו קיבלה את ברכת הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות, וועדת המעקב העליונה לענייני האוכלוסייה הערבית וגורמים ציבוריים ופוליטיים, המייצגים את הציבור הערבי בישראל.

[2] www.alarab.com , 1.7.2019

[3] www.alarab.com , 11.5.2021

תגיות