המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 28.2.2008
28/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 28.2.2008

 

מעצרים בכווית של תומכי מוע'ניה * נחסם אתר אינטרנט נשי באיראן * סוריה: נעצר עיתונאי שמתח ביקורת על המדינה * קטר רוצה בהידוק יחסים עם איראן * הוויכוח באלג'יריה על כהונה שלישית לבוטפליקה * לבנון תחרים את יריד הספרים בצרפת * איראן מגנה את סולאנה 

 

עמר מוסא: אין הצעה להעביר את הפסגה הערבית למקום אחר

מזכ"ל הליגה הערבית, עמר מוסא, אמר בראיון ליומון הלונדוני, אל-חיאת, כי ישנן מדינות הרואות בקיומן של הבחירות בלבנון תנאי להצלחת הפסגה הערבית בדמשק בחודש הבא. ואולם, לדבריו,  אין הצעה לדחות את מועד הפסגה או להעבירה למקום אחר.

אל-חיאת (לונדון), 28.2.08

 

נשיא תימן: על סוריה לסייע בבחירת נשיא בלבנון

בפגישתו (27.2.08) עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, קרא נשיא תימן, עלי עבדאללה צאלח, לסוריה לסייע בקיום הבחירות לנשיאות לבנון כדי להבטיח את הצלחת הפסגה הערבית במרץ ואת נוכחותן של משלחות ערביות רמות דרג בפסגה. צאלח ציין כי תימן עומדת בקשר עם בכירים סורים בנושא זה.

אל-חיאת (לונדון), 28.2.08

 

ראש המודיעין העיראקי: איראן פועלת נגד "מועצות ההתעוררות"

ראש המודיעין העיראקי, מחמד עבדאללה אל-שהואני, פרסם אתמול גילוי דעת בו טען כי למודיעין העיראקי יש מידע לפיו המודיעין האיראני פועל נגד "מועצות ההתעוררות" - כוחות סונים עיראקיים הנלחמים באל-קאעדה - בכל רחבי עיראק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08

 

מעצרים בכווית בעקבות עצרת אבל למוע'ניה

כוחות הביטחון בכווית עצרו יותר מ-1500 אזרחים מכווית וממדינות ערביות אחרות לחקירה בגין 'השתייכות לחזבאללה ואיום על ביטחון המדינה', בעקבות מעורבות בעצרת האבל לזכר עמאד מוע'ניה שהיתה בכווית. מקורות דיפלומטיים בכווית מסרו כי בכוונת השלטונות להרחיק מכווית עשרות אזרחים מלבנון, איראן ובחריין.

אל-אח'באר (לבנון), 28.2.08

 

מימין: "קהיר"; משמאל, על הפצצה: "לבנון"; הראש המתנדנד: "[עמר] מוסא"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 27.2.08

 

 איראן: נחסם אתר האינטרנט של תנועת הנשים
כחודש לאחר סגירת ירחון תנועת הנשים 'זנאן', הורתה ממשלת אחמדי-נז'אד לחסום את אתר האינטרנט של תנועת הנשים, 'מדרסה פמיניסטי', שהופעל ע"י פעילות הקמפיין "מליון חתימות למען שינוי החוקים המפלים נגד נשים". בהודעה מטעם האתר נאמר כי חסימתו ערב יום האישה הבינ"ל (ב-8 במרץ), מעיד על צמצום נוסף במרחב ההכרחי לפעילותה של תנועת הנשים.

מדרסה פמיניסטי (איראן), 28.2.08

 

סוריה: עיתונאי נעצר בעקבות מאמר ביקורת

הארגון האשורי הדמוקרטי (של העדה האשורית) דיווח כי מנגנוני הביטחון הסורים עצרו את העיתונאי האשורי, אוסאמה אדור מוסא, בעקבות מאמר שפרסם בכמה אתרי אינטרנט, בו קרא להחלפת שלושת הלאווים של ח'רטום בשלושה לאווים חדשים: "אין לנו לא גז, לא מזוט ולא חשמל".

www.damdec.org, 27.2.08 

 

בכיר איראני מזהיר מפני מדיניות החוץ של אחמדי-נז'אד

בוועידה למדיניות בטהראן, תקף חסן רוחאני, המקורב להאשמי רפסנג'אני, יריבו הפוליטי העיקרי של אחמדי-נז'אד, את מדיניות החוץ של אחמדי-נז'אד והזהירו כי זו גורמת לבידוד איראן בזירה הבינ"ל. לדבריו, איראן זקוקה למדיניות חוץ החותרת להבנות הדדיות עם שאר העולם, במקום התרברבויות ואמירות בוטות. לדברי האתר אנתח'אב, המזוהה עם תומכי רפסנג'אני, טען רוחני כי התבטאויותיו הקיצוניות של אחמדי-נז'אד נגד ישראל, גוררות את איראן לעימות מול הקהילייה הבינ"ל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08; אנתח'אב (איראן), 27.2.08

 

רה"מ הקטרי: מעוניינים בהידוק יחסים עם איראן

ראש ממשלת קטר, השיח' חמד בן ח'ליפה אאל ת'אני, אמר במהלך ביקורו באיראן, כי הוא מעוניין בהידוק היחסים עם איראן והוסיף כי לשתי המדינות השקפות דומות בנוגע לסוגיות לבנון וסוריה, פלסטין ותיק הגרעין האיראני.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון) 28.2.08

 

ארה"ב: כהונה שלישית לבוטפליקה מחייבת "דיון אמיתי"

סגן מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, דייוויד ולצ', אמר במסיבת עיתונאים באלג'יר שארה"ב מעוניינת לפתוח בדיון אמיתי עם אלג'יריה בנושא התיקון המוצע בחוקה שנועד לאפשר לנשיא בוטפליקה לרוץ לתקופת כהונה שלישית. עוד אמר כי הסגרת האסירים האלג'יראים בגוואנטנמו לארצם מותנית בקבלת ערבויות שהם לא יחזרו לפעילות טרוריסטית.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 28.2.08  

 

ההתנחלויות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 27.2.08

 

התנועה התרבותית הבֶרבֶרית: מנדט שלישי לבוטפליקה – מגלומניה

גילוי דעת של התנועה התרבותית הבֶרבֶרית באלג'יריה תוקף את התוכנית להכנסת תיקון בחוקה כדי לאפשר לנשיא בוטלפיקה לרוץ לעוד קדנציה. התנועה גינתה את "הממשלה האלג'יראית המגייסת כל וסליה כדי להעניק מנדט שלישי לבוטפליקה, [נשיא] שהמגלומניה שלו אינה יודעת גבול". היא גם חזרה על דרישתה הקבועה להכיר בשפת התמאזיע'ת כשפה רשמית במדינה.

אל-וטן (אלג'יריה), 28.2.08

 

תוניסיה: 21 צעירים נידונו למאסר בגין טרור

שני בתי משפט בעיר תוניס דנו 21 צעירים לתקופות מאסר של בין שנתיים ל-12 שנה בגין השתייכות לארגון טרור בתוניסיה ויצירת קשר עם אל-קאעדה במגרב האסלאמי. הצעירים נעצרו בקיץ 2006.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08 

 

נכשל הניסיון לקבוע מועד לוועידת הפיוס בעיראק

עוזרו של מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד בן חלי, הודיע כי משלחת של הליע"ר בראשותו שביקרה בעיראק וקיימה פגישות עם בכירים עיראקים לא הצליחה לקבוע מועד ומקום לכינוס ועידת הפיוס הלאומי העיראקי. בן חלי ציין כי הוא ייפגש עם נציגים של פלגי ההתנגדות העיראקית בסוריה ובירדן בניסיון לצרפם לפרויקט הפיוס הלאומי.

אל-חיאת (לונדון), 28.2.08

 

לבנון תחרים את יריד הספרים בצרפת, המציין ששים שנה לישראל

משרד התרבות הלבנוני הודיע כי לבנון לא תשתתף השנה ביריד הספרים בצרפת בשל החלטת מארגני האירוע להעניק לישראל תואר של "אורחת כבוד" לרגל יום עצמאותה ה-60. נראה שההודעה הלבנונית באה בעקבות קריאתו של "ארגון הועידה האסלאמית לחינוך, מדעים ותרבות" למדינות המשתתפות באירוע, להחרימו מאותה סיבה. 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08

 

ג'ומהורי-י אסלאמי: הפלסטינים מכתיבים את סדר היום מול ישראל

מאמר המערכת ביומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי, טען כי הפלסטינים מכתיבים כעת את סדר היום מול ישראל. המאמר קבע כי הצבת כוחות נאט"ו ברצועת עזה תשרת את ישראל, וגינה את אבו מאזן ופת"ח שתמכו במהלך זה. היומון הזהיר כי פעולה ישראלית בלבנון או בעזה כמוה "כהתאבדות", וגינה את הצטרפותה של גרמניה לגורמים המבקשים להחליש את  חזבאללה בלבנון.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 27.2.08

 

הכנות לפסגה הערבית בדמשק

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ע'ד (ירדן), 27.2.08

  

איראן מגנה את סולאנה

איראן גינתה את שתיקתו של הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, בנושא דו"ח סבא"א וטענה כי זו "תפגע במאמציו" ליישב את נושא הגרעין האיראני. שגריר איראן בספרד דאוד צאלחי אמר כי טהראן מצפה מסולאנה להיות פעיל יותר ולהביע דעתו באופן מפורש.

אירנא (איראן), 28.2.08

 

ראש הכנסייה הפרוטסטנטית יגורש מאלג'יריה

ראש הכנסייה הפרוטסטנטית באלג'יריה, היו ג'ונסון, אישר שהוא קיבל הוראה משלטונות אלג'יריה  לעזוב את המדינה עד ל-11.3.08. ההודעה לא פירטה את סיבות גירושו, אך הוא העריך שהדבר קשור לקמפיין ציבורי שמנהלים שני ארגוני עולמאא נגד האוונגליזם באזור קביליה – פעילות אשר ג'ונסון מכחיש כל קשר אליה. ג'ונסון מתגורר באלג'יריה זה 45 שנה, ועומד בראש הכנסייה הפרוטסטנטית מאז 2006.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08 

 

המו"מ הפלסטיני-ישראלי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עמאן (עמאן), 27.2.08

 

השגריר הרוסי באו"ם: על איראן להקפיא העשרת האוראניום בהקדם

השגריר הרוסי באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר כי רוסיה תתמוך בהטלת סנקציות נוספות על איראן, אם זו לא תקפיא את העשרת האוראניום כבר בימים הקרובים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.2.08