המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב סעודי: עלינו לשנות את תוכניות הלימוד כדי לחסן את הצעירים מפני הרעיונות של דאעש
25/3/2021


בעל טור סעודי: עלינו לשנות את תוכניות הלימוד כדי לחסן את הצעירים מפני האידיאולוגיה של דאעש

 

עלי אל- שרימי, בעל טור ליברלי סעודי, פרסם מאמר ביומון אל-וטן בו הציע דרכים למאבק נגד גיוס צעירים על ידי ארגון דאעש ובראשן, שינוי תוכניות הלימוד, ובפרט אלו בנושא הדת. לשיטתו תוכניות אלו, במתכונתם הנוכחית, אינן מחסנות מבחינה אידיאולוגית את הצעירים, מפני הרעיונות הקיצוניים, והופכות אותם למתגייסים פוטנציאלים לשורות ארגוני הטרור.

 

אל-שרימי הציע, בין היתר, לבחון מחדש את מונח הג'יהאד בתוכניות אלה, להטמיע רעיונות כמו פלורליזם דתי, זכויות אדם ורעיון מדינת הלאום ואף להוסיף מקצועות לימוד נוספים כמו ההיסטוריה של הדתות בכל הכיתות. כל זאת כדי למנוע אוירה קיצונית ואלימה ולעודד את הצעירים לאמץ חשיבה עצמאית וביקורתית.

 

עלי אל-שרימי [1]


 

להלן תרגום קטעים מהמאמר:

 

"מנגנון ביטחון המדינה הכוויתי עצר ב-22.12.20 ששה צעירים שהיו בקשר עם ארגון הטרור דאעש. הסתבר שהוא פיתה אותם לאמץ את האידיאולוגיה שלו, ואף נמצא נשק ברשות כמה מהם. כמו כן הופקעו מהם כמה מחשבים שכללו תכתובות ותיאום עם ארגון הטרור. אחד מהצעירים הודה במהלך החקירה כי אדם יצר עמו קשר באמצעות אחד ממשחקי המחשב... יש לשאול: מה הסיבות לכך שדאעש מגייס צעירים לשורותיו?

 

ראשית, גיוסם של בוגרים קשה יותר מזה של צעירים. בני הגילאים הבוגרים זקוקים לאימונים אינטנסיביים כדי לשטוף את מוחם, בניגוד לצעירים שפחות מתנגדים לאידיאולוגיות קיצוניות; אותם קל יותר להרגיל לראות סוגי רצח והוצאות להורג [בדרכים] שונות ולהפכם לפצצות אנושיות, במיוחד משום שלא חושדים בהם.

 

שנית, המאמצים המפרציים והערביים הצליחו לכתוש את דאעש ולנוכח האבדות הרבות בשורותיו פנה [הארגון] לגיוס צעירים. יהיה זה יעיל להקים מועצה מפרצית למאבק בקיצוניות ובטרור, שאליה יהיו מסונפות מועצות לאומיות עצמאיות בכל מדינה לשם מאבק בקיצונית ובטרור. [על מועצות אלה] לכלול מומחים בתחום זכויות האדם, החינוך, ו[מומחים] מהמגזרים הצבאיים, הממשלתיים והארגונים הלא ממשלתיים, שיעבדו בשיתוף פעולה כדי לחסל את הטרור במפרץ.

 

הכי חשוב הוא [להקים] מועצות [למען] המשפחה במפרץ, שכן פעילי דאעש מצליחים לנצל את התפוררות המשפחה שיוצרות הרשתות החברתיות ולחדור לחלל זה... לפי מחקרים מדעיים וסטטיסטיקות, ילדות ללא ביטחון חינוכי היא אחד הגורמים המשמעותיים להתהוותם של קיצוניים, אשר הופכים ל[יעד] אסטרטגי חשוב ביותר עבור ארגוני הטרור.

 

כמו כן, משרדי החינוך במפרץ ומנגנוניהם השונים מחוייבים כיום לבחון מחדש את תוכניות הלימוד בנושא הדת ולנקותם מכל ה[תכנים] הלקויים, הסותרים את ערכי זכויות האדם, [ערכים] בהם תומכת דת האסלאם. דוגמא ל[תוכן] לקוי כזה הוא הקיצוניות הדתית שבאה לידי ביטוי בעיוות עיקרי [הדת], בריקון פסקי הדין ההלכתיים מתוכנם והתרחקות ממטרותיה של הדת. דוגמא נוספת ל[תוכן] לקוי היא שנאת השונה בדת או באסכולה. יש לבחון מחדש את מונח הג'יהאד ולהתייחס אליו במבט מחודש. הג'יהאד הוא נגד הנחשלות והבורות, ולפיכך, אני סבור כי חשוב מאוד להטמיע את רעיון הפלורליזם הדתי אצל האזרח שכן, דתות אבסולוטיות הן הגורם האחראי המרכזי לקיום אווירה חברתית קיצונית ואלימה. כמו כן, חשוב ללמד ידע [כללי] ואומנויות בכל הכיתות, כגון: ההיסטוריה של הדתות והאסכולות ההשוואתיות, כדרך ראויה ליצירת אישיות ביקורתית ועצמאית שלא תיגרר אחר הטפה מכל סוג שהוא.

 

ה[דבר] הכי חשוב הוא להכניס לתוכניות הלימוד [תכנים] של  אזרחות, זכויות האדם, ולהשריש את הרעיון של השתייכות למדינת הלאום... משום שרק המדינה מסוגלת להביא לביטחון כללי מתוך הנחה שההתנהגות האזרחית נובעת מהחוקים החלים על כולם, ללא הבחנה של צבע, גזע, אזור או אמונה:"[2]



[1] www.elaph.com , 21.1.2020

[2] אל-וטן (סעודיה), 28.12.2020