המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
איראן בלחץ מקסימלי על ממשל ביידן(2); ח'אמנאי: לו החלטנו להשיג נשק גרעיני, היינו משיגים
23/2/2021


איראן מפעילה 'לחץ מקסימלי' על ממשל ביידן (2) המנהיג העליון ח'אמנאי: "אם הרפובליקה האסלאמית [של איראן] היתה מחליטה להשיג נשק גרעיני, הליצן הציוני [ישראל] וגדולים ממנו [ארה"ב] לא היו יכולים למנוע זאת"


מאת: א. סביון

 

הקדמה:

בהמשך למדיניות הלחץ המקסימלי שמנהלת איראן נגד ממשל ביידן, פרש המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, בפני חברי מועצת המומחים ב-22.2.2021, את מהלכיה הבאים של איראן בתחום הגרעין.

 

ח'אמנאי נשא את נאומו ערב כניסתה לתוקף של החלטת המשטר האיראני בדבר הפסקת יישום 'הפרוטוקול הנוסף' (כך שלא יתאפשרו ביקורות פתע באתרים באיראן) וזאת עפ"י חוק שקיבל המג'לס. ח'אמנאי הדגיש את חובת יישום החוק והבהיר כי אם המשטר האיראני היה מחליט להשיג נשק גרעיני, לא ישראל ולא ארה"ב יהיו יכולות למנוע זאת. יחד עם זאת ציין ח'אמנאי כי איראן אינה מבקשת להשיג נשק גרעיני.

 

זאת ועוד, ח'אמנאי הבהיר כי מעתה בטלה מגבלת העשרת האורניום ל-20% (רמת העשרה המהווה הפרה בפני עצמה של הסכם הגרעין) והודיע על כוונה להעלות את ההעשרה ל-60% - לצורך הנעה גרעינית, ככל הנראה של צוללות.

 

ניתוח והערכה:

יש להדגיש כמה נקודות:

1.      בדבריו אלה על נשק גרעיני ועל תחילת העשרה ל-60% מסמן מנהיג איראן שינוי במדיניות המוצהרת של משטרו, שכן עד כה טען ח'אמנאי כי איראן מתנגדת לפיתוח ושימוש בנשק גרעיני. עתה הוא מציג זאת כאפשרות שלא ישראל ולא ארה"ב יכולות למנוע מאיראן.

 

2.      עד כה נהגו בכירי איראן לטעון כי מה שמונע מהם פיתוח שמטרתו נשק גרעיני הוא פסק ההלכה, הפתווא, של המנהיג העליון ח'אמנאי, המשמש כמנהיג הרוחני שלה וכפוסק הלכה; פתווא האוסרת על ייצור, אחזקה ושימוש של נשק גרעיני. יצוין כי פתווא כזו מעולם לא הוצאה על ידיו, כפי שפרסמנו בעבר בדוחות רבים. ראו בנספח בהמשך.

 

אולם, בדבריו מה-22.2.21 נמנע ח'אמנאי להזכיר במפורש את הפתווא והסתפק רק בתיאור האיסור כ"הגות ועקרונות אסלאמיים" האוסרים על קיום נשק השמדה המונית בידי איראן. ערפול זה הוא תמוה לאור העובדה שבמשך שנים טענו בכירי המשטר כי ח'אמנאי פרסם פתווא מחייבת נגד נשק גרעיני וכפוסק הלכה אין ספק שהוא מכיר את המונח "פתווא" לאור אלפי הפתוות שפרסם עד כה. יוזכר שוב כי באתרי הפתווא הרשמיים שלו הפתווא הגרעינית אינה קיימת.

 

3.      בעבר ציינו בכירים  איראנים כי איראן עשויה להזדקק להעשרת אורניום ברמה של 60% ומעלה לצורך הנעת צוללות. כידוע צוללות אינן משמשות לצרכים מסחריים ואף התקנת כור גרעיני באונית משא אינה מקובלת בעולם. ראו דוחות ממרי:

אוקטובר 2012, טהראן: בכוונתנו להעשיר אורניום ל-90% למטרות צבאיות – צוללות גרעיניות

אפריל 2018, לקראת 'יום הטכנולוגיה הגרעינית' באיראן (9.4): התפתחויות וחריגות ממסגרת ה-JCPOA

 

4.      נראה כי דברי ח'אמנאי המזכירים במפורש את האפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני מבססים את מגמת המשטר, עליה הצבענו בדוח ממרי מה-5.2.21 איראן מפעילה 'לחץ מקסימלי' על ממשל ביידן כדי להשיג הסרת הסנקציות ולהגיע למעמד מוכר של "מדינת סף" גרעינית ועל בסיס זה להשיג מאזן אימה גרעיני, להפעיל לחץ מירבי מצד איראן על הממשל האמריקאי כדי להשיג הכרה בינלאומית במעמד של מדינת סף גרעינית ועל בסיס זה להתקרב להשגת מאזן אימה גרעיני.

 

המנהיג ח'אמנאי: "אנו עשויים להגדיל את ההעשרה ל-60% לצורך הנעה גרעינית או לפעולות אפשריות אחרות"

להלן עיקרי דברי המנהיג העליון עלי ח'אמנאי בנאומו בפני חברי מועצת המומחים:  

 

"הליצן הציוני הבינלאומי אומר ללא הרף 'לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני', בעוד שיש לומר לו שאם הרפובליקה האסלאמית [של איראן] היתה מחליטה להשיג נשק גרעיני, הוא [ישראל] וגדולים ממנו [ארה"ב] לא היו יכולים למנוע זאת [ממנה].


מה שמונע מהרפובליקה האסלאמית [של איראן] לייצר נשק גרעיני הוא הגות ועקרונות אסלאמיים האוסרים על ייצור נשק כזה, ​​בין אם גרעיני או כימי, ההורג אנשים רגילים."


ח'אמנאי הזכיר את "טבח 220,000 איש בהפצצה האטומית של אמריקה" [ביפן במלחמת העולם ה-2] ואת "המצור על תושבי תימן והפצצת השווקים, בתי החולים ובתי הספר בנשק שייצר המערב" והוסיף: "טבח אזרחים וחפים מפשע הוא השיטה של  האמריקאים והמערביים ו[אילו] הרפובליקה האסלאמית [של איראן] לא מקבלת שיטה זו ולכן אינה חושבת על נשק גרעיני. אך אנו נחושים לרכוש יכולות גרעיניות המתאימות לצרכיה של המדינה, ולכן מגבלת ההעשרה של איראן לא תהיה [עוד] 20% והמדינה תפעל בכל מקום בו תזדקק [לכך], למשל, אנו עשויים להגדיל את ההעשרה ל-60% לצורך הנעה גרעינית או לפעולות אפשריות אחרות.

 

כמובן שהושג הסכם רב שנתי [JCPOA] שאם הם יפעלו  [לפיו], גם אנו נפעל [לפיו] במשך אותו מספר שנים [שנקבע בהסכם], אך המערביים יודעים היטב שאיננו מבקשים נשק גרעיני. נושא הנשק הגרעיני הוא תירוץ. הם אפילו מתנגדים שנרכוש נשק קונבנציונלי מכיוון שהם רוצים לקחת מאיראן את רכיבי הכוח."


ח'אמנאי התייחס להעשרה כ"צורך של המדינה" בטענה "שתחנות כוח גרעיניות יהפכו לאחד ממקורות האנרגיה החשובים בעתיד הקרוב לאספקת אנרגיה בריאה, נקייה וזולה יותר," ואמר: "העשרה לא יכולה להתחיל באותו יום [שהצורך בה מתעורר]. צריך להיות מוכנים כבר היום לצרכים של אותה תקופה.


המערביים רוצים שאיראן תזדקק להם ביום שהיא תצטרך את האנרגיה הגרעינית, והם רוצים להשתמש בצורך הזה שלנו כאמצעי לכפייה וסחיטה.

 

הרפובליקה האיסלאמית [של איראן] לא תיסוג בנושא הגרעין כמו [גם] ביתר הנושאים ותתקדם בעוצמה [כפי שיכתיבו לה] האינטרס והצורך של המדינה היום ומחר."[1]

 

הציוצים בטוויטר של המנהיג העליון ח'אמנאי; קליפ הנאום:

ב-22.2.2021 פרסם ח'אמנאי גם בטוויטר את עיקרי דבריו בנאום:

Twitter.com/khamenei_ir/status/1363899581101129731


Twitter.com/khamenei_ir/status/1363894775078879234

 


  Twitter.com/khamenei_ir/status/1363892691025752067


Twitter.com/khamenei_ir/status/1363889654987186178


דברי ח'אמנאי בקליפ ממרי טי.וי:


נספח: הפתווא הגרעינית של ח'אמנאי שאינה קיימת

על הפתווא הגרעינית של ח'אמנאי – שאינה קיימת – ראו דוחות ממרי: 

 

שה"ח זריף חוזר על הטענה השקרית של איראן שקודמה ע"י ממשל אובמה לפיה המנהיג העליון ח'אמנאי הוציא פתוא האוסרת על נשק גרעיני; פתוא כזו לא היתה ולא נבראה

 

Renewed Iran-West Nuclear Talks – Part II: Tehran Attempts to Deceive U.S. President Obama, Sec'y of State Clinton With Nonexistent Anti-Nuclear Weapons Fatwa By Supreme Leader Khamenei 

 

- פרסום קובץ פתוות עדכניות של ח'אמנאי, ללא הפתוא בעניין פצצת האטום 

 

-  ממשל אובמה קונה את שקר הפתוא הלא קיימת 

 

-  הגרסא הרשמית של איראן בנוגע לפתוא לכאורה של ח'אמנאי נגד נשק גרעיני – שקרית 

 

- נשיא איראן במאמר ביומון סעודי: מחויבים לפתוא של ח'אמנאי האוסרת פיתוח נשק גרעיני

 

-  הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי: "מברכים ואסירי תודה על העובדה שהמנהיג עליון [ח'אמנאי] הוציא את הפתוא" הלא קיימת האוסרת על נשק גרעיני 

 

Tehran Again Offers Khamenei's Nonexistent Fatwa In Negotiations As A Guarantee That It Is Not Developing Nuclear Weapon 

 

-  המשטר האיראני ממשיך בשקרים וזיופים ביחס לפתוא (הבלתי קיימת) בעניין הנשק הגרעיני של ח'אמנאי

 

-  תובנות בעקבות חשיפת תכנית הגרעין הצבאי של איראן (1): המנהיגות הדתית האיראנית משקרת בנושאים מהותיים לדת האסלאם ומשתמשת באסלאם באופן מניפולטיבי כדי להצדיק את אחיזתה בשלטון ואת התפשטותה האזור

 



[1] אתר המנהיג (איראן), 22.2.2021