המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתונאי פלסטיני: הסכמי השלום האחרונים עם ישראל עשויים להשיב את הפלסטינים אל הטרור
2/10/2020


עיתונאי בריטי-פלסטיני בכיר: הטליבאן הוכיחו כי הפיגועים הם הדרך להבסת המערב; הסכמי השלום עם ישראל עשויים להחזיר את הפלסטינים לדרך זו


ערב חתימת הסכמי השלום בין איחוד האמירויות ובחריין לבין ישראל, פרסם העיתונאי הפלסטיני עבד אל-בארי עטואן, עורך היומון הלונדוני הבינערבי המקוון ראי אל-יום, מאמר בו טען כי ההסכמים הללו עשויים להשיב את הערבים בכלל, ואת הפלסטינים בפרט, לדרך ההתנגדות והטרור, משום שהסכמים אלו נחתמו, לדבריו, למורת רוחם של רוב עמי ערב ומשרתים את האינטרסים האמריקאים.

 

בהתבססו על התיאוריה שהגו בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין, טען עטואן כי ניתן להשיג ויתורים מהמערב ומישראל רק בדרך טרור ושימוש בכוח, כמו חטיפת מטוסים ותקיפת שגרירויות וצורות אחרות של מאבק מזוין, כפי שעושים כיום ארגונים כדוגמת תנועת הטליבאן באפגניסטאן, תנועת 'אנצאר אללה' החות'ית בתימן.

 

בהתייחסו לתנועת הטליבאן המנהלת בימים אלו מו"מ בדוחה עם ממשלת אפגניסטן בהשתתפות ארה"ב, טען עטואן כי התנועה הצליחה בכלים צבאיים פרימיטיביים, באורך רוח ובנחישות, לנהל מלחמה בלתי מתפשרת בכיבוש האמריקאי ונראה כי עתה היא "קרובה מאוד אל הניצחון" שכן היא מנהלת עם המעצמה האמריקאית "מו"מ מעמדת כוח" ומאלצת אותה להיכנע לכל דרישותיה, עד כדי כך ששר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, "עומד מושפל יחד עם קבוצת המוג'אהידין האפגנים נציגי תנועת טליבאן."

 

על תנועת 'אנצאר אללה' החות'ית בתימן אמר עטואן, כי זו הציגה מודל דומה כאשר באמצעי לחימה פרימיטיביים יחסית הצליחה לשנות את כל המשוואות הצבאיות ולהעביר את הסכסוך אל הערים, אל שדות התעופה ואל מתקני הנפט של יריבותיה המחזיקות בנשק חדיש מתוצרת המערב.

 

עטואן הסיק אפוא  כי "מצב זה של תבוסה ערבית משפילה ומבזה השורר באזור הערבי", שבו ממשלות ערביות רצות לנרמל את יחסיהן עם ישראל, "עלול להוביל לניצחון המודלים הטליבאני והחות'י" כאמצעי לשיקום כבודם הלאומי של הערבים והפלסטינים.

 

עבד אל-בארי עטואן[1]


להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"ד"ר ודיע חדאד, אחד המפקדים הבכירים של החזית [העממית] לשחרור פלסטין וחברו לדרך של ג'ורג' חבש מנהיג החזית, האמין בתיאוריה לפיה המערב, וישראל כמובן, הם 'רציונליים', כלומר נוטים ל'שכלתנות', ל'היגיון' ול'חישובים מדויקים' וכדי להביסם עלינו להיות ההיפך מהם, כלומר 'לא-רציונליים' ולהילחם בהם בדרך 'מנוגדת', קרובה יותר ל'טירוף' ול'העדר ריאליזם' ולא לתוכניות 'ארוזות בקופסה' ו'הגיוניות'. לפיכך, הוא [ודיע חדאד] וחבורתו נטו לעבר שיטות ודרכי לחימה שהמערב לא לקח בחשבון, ובראשן חטיפת מטוסים ותקיפת שגרירויות. בשעתו המערב הגדיר את [דרכי הלחימה האלה] כ'טרור', עשה דמוניזציה להן ולמבצעיהן והפעיל על אש"פ לחץ בלתי הוגן המלֻווה בפיתויים כספיים, כדי לשים להן קץ, תוך שהוא מנופף בפתרון בדרכי שלום שיוביל [להקמת] למדינה פלסטינית.

 

נזכרתי בתיאוריה זו כאשר עקבתי אחר המו"מ בין ארה"ב והטליבאן שמתנהל [בימים אלה] בדוחה וראיתי איך מייק פומפאו, שר החוץ האמריקאי הדגול ביותר בהיסטוריה, עומד מושפל לצד קבוצת המוג'אהידין האפגנים נציגי תנועת טליבאן ובהם מולא מוחמד נבי [עומארי], שהיה מעצורי כלא גואנטנמו, והבנתי שהוא [פומפאו] לא העז אפילו לבקש להרחיקו מן המשלחת.

 

תנועת הטליבאן, שרבים מהערבים 'המתונים' מאשימים אותה בנחשלות ומתארים את מפקדיה כשוכני מערות בהרי 'הינדו-כוש' ו'טורה בורה', הצליחה להיות יריב שווה ערך לאמריקאים במשך 19 שנים, שבמהלכן התעמתו [לוחמיה] עם הכיבוש [האמריקאי] באמצעות הכלים הצבאיים 'הפרימיטיביים' שלהם, באורך רוח ותוך נחישות לנצח, יהיו אשר יהיו הקורבנות. נראה כי עתה הם קרובים מאוד אל הניצחון, לאחר שהממשל האמריקאי נכנע לכל דרישותיהם, ובראשן הדרישה לחידוש שלטון האמירות האסלאמית באפגניסטן - שהופל בידי הפלישה האמריקאית [לאפגניסטן] לאחר אירועי ה- 11 בספטמבר - תמורת נסיגה שקטה של הכוחות האמריקאיים [משם].

 

תנועת 'אנצאר אללה' החות'ית בתימן הציגה מודל דומה, בדרך זו או אחרת, ולאחר כשש שנים של עמידה איתנה בעימות עם קואליציה של סעודיה ואיחוד האמירויות - שברשותה מטוסים ונשק חדיש ומפותח ביותר מתוצרת התעשייה הצבאית האמריקאית והבריטית ובראשם מטוסי F16  וְ F15 - הצליחה לשנות את כל המשוואות הצבאיות ולהעביר את הסכסוך אל הערים, אל שדות התעופה ואל מתקני הנפט של יריבותיה. בסופו של דבר, היא ללא ספק תשיג, את מה שהשיגה תנועת טליבאן, אם לא יותר מכך. מי היה צופה שהתנועה הזו, שיריביה היו מבזים אותה באומרם כי היא שוכנת במערות [העיר] צעדה, תהווה איום ממשי על מדינות הקואליציה הזו, הטובעות בעושר מופלג ושלממשלותיהן יש טריליוני דולרים בקרנות הון ממשלתיות ושהעולם המערבי והתקשורת שלו עומדים לצידן[?].

 

מצב זה של תבוסה ערבית משפילה ומבזה השורר באזור הערבי - שבמסגרתו עטות ממשלות ערביות על הנורמליזציה עם מדינת הכיבוש הישראלית ומדינות אחרות ממהרות לברכן ולתמוך בהן, תוך הנפת דגל הכניעה למערב ולישראל... - עשוי להוביל לניצחון המודלים הטליבאני והחות'י ולעלייתם בָּאזור מתוך אפר הנורמליזציה הזו והנפילה [של מבצעיה] אל מתחת לרגלי האויבים ללא תמורה, באופן שהרגיז את הרוב המכריע של העמים הערבים.

 

כפי ש'אי הרציונליות' הפלסטינית שנבעה מתוך הצטברות התבוסות של 1948 ו-1967 הביאה להשבת העניין הפלסטיני לכותרות הראשיות בכל העולם, איני מוציא מכלל אפשרות שמה שמכונה הסכמי השלום שייחתמו בבית הלבן מחר [15 ספטמבר 2020] יוביל לשובם של הערבים בכלל, ושל הפלסטינים בפרט או של חלקם, אל התיאוריה של ד"ר [ודיע] חדאד [קרי, אל הטרור], באופן זה או אחר, במוקדם או במאוחר.

 

תנועת הטליבאן, שמנהלת [בימים אלה], בדוחה, מו"מ מעמדת כוח [עם ממשלת אפגניסטן, בשיתוף ארה"ב], אילצה את המעצמה האמריקאית להיכנע לכל דרישותיה. היא השיגה את ההישג הזה משום שהציגה לאזרח האפגני והפשטוני[2] המהווים את בסיס התמיכה שלה, תכנית חלופית שמשיבה להם את כבודם הלאומי ומנהלת נגד הכיבוש התנגדות אכזרית. זאת, בעוד שהתוכנית האפגנית האחרת, שאותה אימצו הנשיא אשרף ר'ני ויריבו עבדאללה עבדאללה [יו"ר המועצה האפגנית העליונה לפיוס לאומי[ נולדה מרחם הכיבוש הזה והיא מנוגדת לערכים האפגניים האסלאמיים והלאומיים ונשענת על ההגנה והכספים האמריקאיים.

 

ההסכמים שיחתמו איחוד האמירויות ובחריין מחר, יום שלישי [15.9.20, עם ישראל], עלולים להניב תוצאות הפוכות ולהפוך בעתיד הנראה לעין לסכנה קיומית ולתקופה של חוסר יציבות עבור ישראל ובעלות בריתה החדשות, לא רק משום שהם [הסכמים אלו, ייחתמו] ללא תמורה, אלא משום שהם משרתים אינטרסים אמריקאיים וישראליים והופכים אותן [את המדינות שחתמו עליהם] לחזית עימות עם איראן ותורכיה.

 

תנועת הטליבאן ניצחה משום שלמנהיגיה אין מטוסים פרטיים ולא רכבי ארבע על ארבע מפוארים ביותר, והם אינם לובשים חולצות ועניבות משי, ואני אומר זאת מניסיון בשטח. הוא הדין לגבי עמיתתה, תנועת 'אנצאר אללה' [החות'ית] בתימן. בוודאי שההנהגה הפלסטינית הבאה תלך באותה הדרך, באופן כזה או אחר, שכן ההשפלה והביזוי כבר הגדישו את הַסְּאָה."[3]

 



[1] www.raialyoum.com, 14.9.2020

[2] פשטונים (פתאנים) – קבוצה אתנית ממוצא איראני שחיה באפגניסטן.

[3] www.raialyoum.com ,  14.9.2020