המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותב סעודי: קטר, התומכת בחשאי בחזבאללה, שותפה לאחריות לפיצוץ בנמל ביירות
10/8/2020


כותב סעודי: כמי שתומכת בחשאי בחזבאללה, קטר שותפה לאחריות לפיצוץ בנמל ביירות; הונאה היא סימן ההיכר של מדיניות החוץ של קטר

 

סלמאן אל-דוסרי, העורך לשעבר של היומון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט", פרסם ב- 7.8.20 ביומון זה מאמר, בו הציג את ה"תפקיד המפוקפק" שממלאת קטר בלבנון ביחד עם חזבאללה, וטען כי תמיכתה הכספית והצבאית בארגון, עושה אותה שותפה לאחריות לפיצוץ שאירע בנמל ביירות ב- 4.8.20. לדבריו, קטר נוקטת "מדיניות של ניגודים": מצד אחד היא מעניקה אכסניה לבסיס האמריקאי הגדול ביותר במזה"ת ומכריזה על התנגדותה לטרור; מנגד, היא תומכת בחשאי בארגוני טרור דוגמת חזבאללה ובליבוי מחלוקות ומהומות במדינות ערביות שונות ובהן לבנון, בחריין ותימן, במטרה לקדם בהן את  האג'נדה שלה. לפיכך טען אל-דוסרי, אין הבדל בין התמיכה האיראנית בחזבאללה לבין התמיכה הקטרית בו, זולת העובדה שאיראן עושה זאת בגלוי וקטר בחשאי ולכן לשתיהן יש יד באסון הפיצוץ בנמל ביירות.

 

סלמאן אל-דוסרי[1]


 

להלן תרגום קטעים מן המאמר:

 

"ממש ביום בו ניסתה ההנהגה הקטרית להראות את הפָּן האנושי שלה באמצעות שיגור סיוע רפואי ללבנון בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, חשף ערוץ 'פוקס ניוז' את מעורבותה במימון 'חזבאללה' - שנראה כי הוא עצמו אחראי לפיצוץ הנמל - במסגרת מה שכינה הערוץ תכנית קטרית נרחבת למימון הטרור[2]. [על פי פוקס,] תפקידה של קטר לא מסתכם רק במימון ההתחמשות של חזבאללה, אלא מעבר לכך, שכן שגרירה באיחוד האירופי ניסה לתת שוחד במטרה להסתיר את התפקיד שמילאה ארצו [בלבנון], לאחר ששתי אגודות צדקה קטריות העניקו סכומי כסף [לחזבאללה] במסווה של מזון ותרופות. [3] זוהי הדרך הפתלתלה... המבהירה את האידיאולוגיה שעל פיה נוהג השלטון הקטרי במדיניות החוץ שלו ואת התערבותו בענייניהן של מדינות [אחרות]. מדיניות זו חמורה בהרבה מהמימון הישיר של בעלי בריתה, או מהפגנת עויינות [מצידה] כלפי יריביה, שכן  הונאה היא סימן ההיכר של מדיניות החוץ של קטר, יהיו אשר יהיו התוצאות..

 

מדיניות של ניגודים היא משחק קטרי מובהק: [מצד אחד, קטר] מארחת בשטחה את הבסיס האמריקאי הגדול ביותר [במזה"ת] ומתחנפת לנשיא [ארה"ב] באופן גלוי ו[מצד שני] היא מסיתה נגד הממשל האמריקאי בכלי התקשורת שלה ובאמצעות [הערוצים] הדיפלומטיים שלה ותומכת בחות'ים [בתימן] כספית וצבאית; בו בזמן, היא מסווה את עצמה באמצעות השתתפות בקואליציה הערבית [נגד  החות'ים], טרם סילוקה ממנה ביוני 2017; היא חתמה על אמנת או"ם האוסרת על מדינות לתמוך בטרור או לממן אותו; אחר כך הייתה מעורבת בתמיכה בארגוני טרור לאחר שהחליטה לשלם כופר נפש בסך מיליארד דולר לארגון טרור עיראקי[4]. בגלוי, טען חמד בן ג'אסם [ראש ממשלת קטר לשעבר], כי קטר תיווכה בבחריין במהלך אירועי 2011[5], בעוד שבחשאי הוא דרש מאגודת אל-ויפאק [ארגון פוליטי אסלאמי-שיעי-בחרייני] ללבות את המחאות של מחוללי המהומות ברחובות. אלו הן רק דוגמאות אחדות מתוך עשרות עמדות [קטריות] מנוגדות שהפכו לחלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה הפוליטית של המשטר הקטרי.

 

המעורבות הקטרית במימון חזבאללה אינה חדשה. השבועון הגרמני 'דה-צייט' חשף בעבר שערורייה חדשה שרודפת את קטר עקב אחריותה לתמיכה בחזבאללה, אך לא רק בו, אלא גם במפלגות וארגונים רבים [במדינות נוספות] שאינם בשלטון, מתוך שאיפה [מצידה] להעביר [להם] את האג'נדה הקטרית, בדרכים רשמיות ובלתי רשמיות. במקרה הלבנוני, הדבר [האחרון] שהיה חסר ללבנונים הוא מישהו שיתערב בענייניהם ויתמוך בארגון שלמעשה כבש את לבנון ושולט בה בכוח הנשק [קרי, חזבאללה], שהוא בעצם מקור הבעיה. ואז באה מדינה, כל מדינה, כדי לחזק את מדיניותו של ארגון זה ולתמוך בו כספית וצבאית, דבר שגורם לכולם לתהות: מה ההבדל בין התמיכה האיראנית בחזבאללה לבין התמיכה הקטרית בו? [התשובה היא]: אין הבדל בין שני המקרים, מלבד העובדה שאיראן עושה זאת לעיני כל ואילו קטר עושה זאת בחשאי, על בסיס סטנדרט כפול וביהירות משונה.

 

כמו כן, הדבר האחרון שלבנון והלבנונים מצפים לו מגורם [חיצוני] כלשהו, הוא שיעודד את המחלוקת הפנימית, יתמוך בצד אחד כנגד צד אחר ויחזק גורמים לא רצויים לחלוטין. [אלא ש]קטר מֵעֵזה, ללא בושה, להתמיד בתפקידה המפוקפק בליבוי חילוקי הדעות בתוך מדינות [אחרות] מבלי להתחשב בתוצאות מעשיה. לפיכך, אם חזבאללה הוא האחראי הישיר לנפילתם של אלפי הרוגים ופצועים ולקיומם של 300 אלף חסרי בית לאחר בפיצוץ בנמל ביירות, הרי שגם קטר אחראית לכך, כמוה כמו איראן, שכן לכל מי שתמך, מימן וסייע לחזבאללה  יש יד באסון הזה שפגע בכל הלבנונים."[6]

 

 



[2]  www.foxnews.com, 6.8.2020

[3]  על פי פוקס ניוז, נמסר כי עבד אל-רחמן בן מוחמד סלימאן אל-ח'ולייפי, שגריר קטר בבלגיה ובנאטו  [וגם באיחוד האירופי] ניסה לשלם לקבלן אבטחה פרטי 750 אלף יורו, כדי להסתיר את התפקיד שמילא משטר קטר באספקת כסף ותחמושת לחזבאללה.

[4] הכוונה לדיווחים על כך שקטר שילמה כופר של מיליארד דולר לארגוני טרור בעיראק תמורת שחרורם של 28 קטרים המשתייכים למשפחה השלטת שנחטפו כשערכו מסע ציד בעיראק ב-2015. על כך ראוwww.bbc.com/arabic, 17.7.2018  ו- www.mobtada.com 30.3.2019.

[5] הכוונה לסדרה המחאות העממיות שהיו בבחריין ב- 2011, על רקע גל המחאות שהיו בארצות ערב בין השנים 2010–2012 ובעקבות המהפכות בתוניסיה ובמצרים.

[6] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 7.8.20