המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אנשי דת באיראן: נגיף הקורונה - חילוני ונועד לפגוע בדתיים; רק הנשים חייבות לעטות מסיכה
5/8/2020

 

אנשי דת באיראן: נגיף הקורונה הוא חילוני ונועד לפגוע בדתיים; נשים הן המפיצות מחלות ולכן רק הן חייבות לעטות מסיכה

 

הקדמה:

איש הדת השיעי בדרגת חוג'ת אל אסלאם, סייד עבאס מוסוי מוטלק, מרצה בסמינרים דתיים ומומחה לענייני דת, נשא דברים לפני תפילת יום שישי בקום, ב-24.7.20. לדבריו, נגיף הקורונה הוא נגיף חילוני שהופעל על מנת לפגוע בדתיים, להרחיקם מהדת ולהוביל את החברה לחילוניות.

 

איש דת נוסף בשם איתאללה עבאס תבריזיאן, המתנגד למדע הרפואה המערבי, ומכנה עצמו 'אבי הרפואה האסלאמית,' פרסם ב-17.7.20 פוסט בדף הטלגרם שלו הנחיות הנגזרות מן האסלאם לגבי השימוש במסכה למיגור מגפת הקורונה. תבריזיאן קבע כי נשים מחויבות בכיסוי הפנים מן ההלכה האסלאמית משום שהן לא מחויבות בפרנסת המשפחה ושעותיהן מחוץ לבית מעטות, בעוד הגברים, הנאלצים לשהות מחוץ בית לפרנסת המשפחה, אינם יכולים להסתובב שעות ארוכות עם מסכה בשל הצטברות גז פחמן דו-חמצני על פניהם, דבר שנזקו עולה על התועלת. בנוסף, הסביר תבריזיאן כי הדבקה במחלות היא ייחודית לנשים, ולכן נוסף לדרישה המוסרית שיעטו מסכה על פניהן זו חובה הלכתית.

כשבוע לאחר פרסום הדברים טען איתאללה תבריזיאן כי הדברים פורסמו ע"י תלמיד ולא על דעתו.

 

להלן עיקרי דברי שני אנשי הדת:

 

חוג'ת אל אסלאם סייד עבאס מוסוי מוטלק: "הנגיף המרושע הזה הוא מעשה ידי אדם ומזימה נגד האנושות"

להלן עיקרי דרשת חוג'ת אל אסלאם סייד עבאס מוסוי מוטלק לפני תפילת יום השישי בקום ב-24.7.20:

 

"הנגיף המרושע הזה [קורונה] הוא מעשה ידי אדם והוא מזימה נגד האנושות. ח'אמנאי הגדיר את הקורונה כרוע בשל כמה סיבות. הסיבה העיקרית היא שהנגיף הזה הוא חילוני. כלומר אחת מהשפעותיו ההרסניות היא שינוי בתרבויות ובמיוחד בתרבויות דתיות עמוקות, קרי בנוסף להיות נגיף פוליטי וכלכלי, [מטרתו] היא שינוי התרבויות הדתיות והובלת החברה לעבר החילוניות...

 

חוג'ת אל אסלאם סייד עבאס מוסוי מוטלק בדבריו בקום [1]


 

אויבי הדת והמהפכה שאפו ל[בצע] פרויקט סגירת [המקומות הקדושים] אך הפרויקט הזה נכשל. [הם] שאפו ועודם שואפים לסגור את המקומות הקדושים, מקום הקבורה של נביאים, המסגדים... בזמן שהסטטיסטיקה הרשמית מראה שפחות מחצי אחוז [מהאנשים] עשוי היה להיחשף להדבקה [בקורונה] במקומות הקדושים האלה..."[2]

 

ראו גם קליפ ממרי טי וי מדרשתו ב-25.7.2020 בקום:


 

איתאללה תבריזיאן: "אצל גברים אין העברה או הדבקה [במחלות] מהאוויר או מאדם לאדם. זה ייחודי לנשים"

להלן עיקרי הפוסט שפרסם איתאללה עבאס תבריזיאן, איש דת איראני המתנגד למדע הרפואה המערבי, ומכנה עצמו 'אבי הרפואה האסלאמית,' ב-17.7.20:

 

"כיום, בכל החברות האנושיות, המאבק בנגיף הקורונה הוא אחד החששות העיקריים של הממשלות. מה שמראה בבירור את חוסר היעילות של הרפואה המודרנית הוא שיעור התמותה [מן המגפה] הגובר בעולם.

 

הרפואה האסלאמית, על תורתה המדעית, הצליחה להציע את הדרך הטובה ביותר לטיפול במחלות השונות, והחוויות, התצפיות והסטטיסטיקה של החודשים האחרונים מוכיחות טענה זו ... אל מול הנגיף הרע הזה החלטנו להתייחס לדברי 'אהל-בית' [באסלאם השיעי כינוי לצאצאי הנביא מוחמד וחסידיו השיעיים] שהיו חזקים מאוד, כדי להשתמש במסכה ולעקוב אחר הוראותיהם. המאמר שלהלן מבקש לענות על השאלה מסיפורי אהל אל-בית, האם יש צורך להשתמש במסכה בכל השכבות של החברה [האיראנית]?

 

כדי להסביר זאת, נעיין תחילה במצוות הקפדניות של האסלאם לכיסוי הראש ואחר כך בחוכמתו הסודית. בדת האסלאם והשריעה הקדושה, לבישת החיג'אב מלכתחילה ראויה למניעת מחלות שונות כמו כולרה ודוגמאותיה, הקורונה. באסלאם, כיסוי ראש מומלץ ולעיתים חובה לגברים ונשים, מכיוון שחובה על נשים ללבוש חיג'אב ולכסות את ראשן במפגש חברתי [הכולל גברים זרים] או במפגש לא פרטי, ולגברים, חבישת טורבן, כלומר כיסוי הראש, הוא המלצה במיוחד במקומות מזוהמים כמו שירותים. (כמו כן, חובה או מומלץ לנשים ללבוש נקאב, ובפרשנות של ימינו, חובה ומומלצת עטיית מסכה ביציאה מהבית, ויש לה היתרון של מניעת מחלות וכולרה).

 

ההסבר לחוכמה מתקדמת זו בשריעה באסטרטגיה של מערכת הבריאות האסלאמית עשוי להיות כדלקמן:

מכיוון שמיקרואורגניזמים פתוגניים מסתובבים באוויר, הם מתיישבים תחילה על ראש האדם וזקיקי השיער ואז מועברים דרך הפה והאף לגוף וגורמים למחלות. לכן, למניעת מחלות שונות, כולרה ודוגמאותיה, ניתן באופן כללי, להשתמש בתורת הדת, בעיקר כיסוי ראש במקומות מזוהמים. לכן כיסוי הראש הכרחי ונחוץ לגברים ולנשים למניעת מחלות שונות וכולרה.

 

הנקודה החשובה היא ... שמירת [הכלל של לבישת] החיג'אב לנשים וכיסוי שערן וראשן, בציבור ומחוץ לבית, בנוסף להיותם פסיקת השריעה, הם בעלי חוכמה נסתרת אשר בטיעון הנ"ל, שומרים על בריאות החיים, ונפש וגוף האישה. אולם אצל הגברים, העובדה שהאסלאם מדגיש את לבישת הטורבן או כיסוי הראש, בעצמה מאששת את האינטרס האלוהי בשמירה על בריאות הגברים.

 

השאלה הבאה שעשויה להיראות כחשודה היא כדלקמן​: מדוע האסלאם אינו מבחין מהותית ב[שאלת] כיסוי הראש בין גבר לאישה, אך ממליץ בהחלט שנשים יכסו את הפנים במסכה, ולא ממליץ או מחייב את הגברים [במסכה], אלא אפילו אוסר עליהם לכסות את פניהם, כלומר [עטית מסיכה היא דבר] מגעיל?

 

בעיון בדברי אהל אל-בית והתבוננות במציאות התשובה ברורה למדי: בשל הצורך בפרנסה עבור המשפחה, גברים בדרך כלל מבצעים פעילויות רבות מחוץ לבית, ואם הם מכסים את פניהם ונדרשים לעשות כן, הם משתמשים בהרבה גז CO2 שמצטבר מאחורי המסכה לזמן ארוך יותר, מה שיגרום לנזק ולמחלות. במילים אחרות, פעולה כזו עלולה לגרום יותר נזק מתועלת, ולכן היא נחשבת מגעילה בשריעה הקדושה.​ נשים, לעומת זאת, בדרך כלל אינן אחראיות לפרנס [את המשפחה] ומבלות את רוב זמנן בבית, ולכן אין מניעה שנשים ישתמשו במסכה מחוץ לבית וזה רצוי.

 

התוצאה היא:

 

עיון קצר באסכולת ההתגלות [בדברי האמאמים בשיעה] מוביל אותנו לנקודה החשובה שהוראותיהם ניתנות לביצוע והם פותרים [את הבעיות] עד אחרית הימים, ודבריהם הם באמת אוניברסליים, על-זמניים ועל-מרחביים.

 

אולי ניתן לומר שאצל גברים לא קיימת כלל העברה או הדבקה [במחלות] מהאוויר או מאדם לאדם. זה ייחודי [רק] לנשים והעברת [מחלות] מנשים לגברים מתממשת במקרה של קשר קרוב. כך שאם רק הנשים ישתמשו במסכות, כנראה שזה מספיק כדי למנוע את התפשטות הקורונה, וגברים לא צריכים להשתמש במסכות.

 

אם בשריעה הומלץ שנשים יכסו את הפנים והודגש שגברים לא יכסו את פניהם, הרי שבנוסף לאינטרס המוסרי דבר זה גם תואם לחלוטין את מערכת הבריאות האסלאמית...

[על החתום] לשכת איתאללה תבריזיאן."[3]

 

הכחשת לשכת איתאללה תבריזיאן

לאחר שעורר הדים, פרסמה לשכת איתאללה תבריזיאן ב-26.7 הכחשה לדברים המצוטטים בשמו ובחשבונו בה נטען כי הם פורסמו ע"י תלמיד שלו:

 

"יקירים, שימו לב, המאמר שפורסם לאחרונה בערוץ הלשכה בשם 'המסכה והקורונה' ... הועלה על ידי אחד מתלמידיו ... ואינו על דעתו של איתאללה תבריזיאן בשום דרך."[4]

 


 

[1]  תסנים (איראן), 25.7.2020

[2]  תסנים (איראן), 25.7.2020

[3]  ערוץ הטלגרם של איתאללה תבריזיאן, https://t.me/DaftareAyatollahTabrizian/ 17.7.2020 

[4]  ערוץ הטלגרם של איתאללה תבריזיאן,  https://t.me/DaftareAyatollahTabrizian/ 26.7.2020