המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ביקורת בחוגי המשטר באיראן על ח'אמנאי: שחרר את כספי הקרנות שלך למען הציבור הנואש
23/4/2020

 

ביקורת בחוגי המשטר האיראני על המנהיג העליון ח'אמנאי: שחרר את כספי הקרנות שלך בנות מיליארדי הדולרים למען הציבור הנואש

 

הקדמה:

הנהגת איראן דוחקת בשבועות האחרונים בקהילה הבינלאומית לספק לה סיוע כספי על מנת להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה במדינה. במרץ 2020 הגישה איראן בקשה לסיוע מקרן המטבע הבינ"ל בסך חמישה מיליארד דולר למאבק בקורונה.

 

ב-7.4.20 אישר המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, את בקשת נשיא איראן, חסן רוחאני, לשחרר מיליארד דולר מקרן הפיתוח הלאומי של איראן לטובת המאבק בקורונה.[1] יצוין כי קרן הפיתוח הלאומי שנוסדה בשנת 2011 חולשת על הון של כ-90 מיליארד דולר מכספי יצוא הנפט והגז של איראן.[2]

 

על רקע הקושי הכלכלי המשמעותי של החברה האיראנית הנתונה לסנקציות קשות בשל מדיניות המשטר, ובשל מחדליו בניהול משבר הקורונה, נשמעה ביקורת בחוגי המשטר האיראני על כך שקרנות הרווחה והצדקה של המשטר שבקופתן מיליארדי דולרים לא נחלצות לסייע לציבור הרחב שנפגע קשות. מסיח מוהאג'רי, עורך היומון ג'ומהורי-י אסלאמי,[3] מוצטפא תאג' זאדה בכיר רפורמיסטי, וציר המג'לס בהראם פרסאי, קראו למנהיג העליון של איראן ח'אמנאי לשחרר מיידית מיליארדי דולרים המצויים בקרנות עליהן הוא חולש, לרווחת הציבור כדי להתמודד עם משבר הקורונה ועם הקשיים הכלכליים.

 

הדוברים מתחו ביקורת על כך שכספי הציבור האלה שנועדו מלכתחילה לשפר את חייהם של העניים והחלשים בחברה אינם מיועדים להם כלל. יש לציין כי כספים אלה משרתים שכבה צרה ונהנתנית של עושי דברו של מנהיג איראן, ח'אמנאי, ואת פרויקט יצוא המהפכה שלו – מימוש ההתפשטות האזורית של איראן ברחבי המזה"ת והשקעותיה במדינות אחרות כגון סוריה ועיראק. ראו גם דוח ממרי על מחאת מאה אנשי אקדמיה ופעילים פוליטיים באיראן למנהיג העליון ח'אמנאי: "אתה האחראי מס' 1 לאסון הלאומי"

 

דוח זה יסקור את הביקורת מתוך חוגי המשטר על כך שח'אמנאי נמנע מלהפשיר כספים מקרנות הפיננסיות עליהן הוא חולש לרווחת העם האיראני המתמודד עם משבר כלכלי וחברתי קשה:

 

הקרנות בשליטת מנהיג איראן ח'אמנאי

בין הקרנות הנתונות לשליטת ח'אמנאי ציינו הדוברים את ה-סתאדThe Execution of Imam Khomeini's Order (EIKO) ((Executive Headquarters of Imam's Directive - Setad, שלפי רויטרס נאמד הונה בשנת 2013 בכ-100 מיליארד דולר,[4] קרן המדוכאים והנכים ((Mostazafan Foundation הנחשבת לאחת הקרנות הגדולות של המשטר ונכסיה הן מרכוש שהוחרם ע"י המשטר וכזה שננטש. הקרן, אמר מוחמד סעידי-כיא, העומד בראשה, בריאיון לתאבנאכ ב-28.3.2018, היא "בעלת נוכחות חזקה בתעשיות המדינה" וכי "איש אינו יודע מהו הונה." לדבריו, "הערכה כזו תארך כשנתיים". הוא גם ציין כי הכנסותיה השנתיות עמדו על 26 טריליון תומאן [כ-6 מיליון דולר].[5] בין יתר קרנות הצדקה של המשטר האיראני שמנו הדוברים האיראניים צוינה גם קרן אסתאנ-י קודס רזוי, (AQR) המנהלת את נכסי קבר האמאם רזא מהעיר משהד והמהווה קונגלומרט המנהל נכסים בשווי מיליארדי דולרים, באיראן ומחוצה לה.


קרנות אלה שרובן נוסד לאחר כינון משטר המהפכה האסלאמית מתוך מטרה לחלק מחדש את העושר לעם, ולסייע לעניים ולוותיקי המלחמה, הפכו למעשה מכשיר להעברת כסף ציבורי לידיים פרטיות ואין עליהן פיקוח. בהזאד נבוי, מבכירי מיניסטריון המודיעין, שר רפורמיסטי לשעבר וסגן יו"ר המג'לס, אמר בריאיון לאתר האיראני, אלף, ב-21.9.2019 כי "בארצנו יש ארבעה מוסדות השולטים על ששים אחוזים מההון הלאומי. אלה כוללים את ה-סתאד - המטה לביצוע דברי אמאם ח'ומיני, ח'אתם אל-אנביאא [הארגון הכלכלי של משמרות המהפכה], אסתאנ-י קודס [רזוי] וקרן המדוכאים והנכים [המוסתעזפין]. לאף אחד מהמוסדות האלה אין קשר לממשלה או למג'לס."[6] 

 

מוהאג'רי, עורך היומון ג'ומהורי אסלאמי: "אם [הקרנות] לא יוציאו את הכסף שברשותן להצלת המדוכאים איך יוצדק קיומן?"

מסיח מוהאג'רי, עורך היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי (הרפובליקה האסלאמית), מתח ב-12.4.20 ביקורת על המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, וקרא לראשי הקרנות עליהן הוא שולט להוציא מייד את הכספים שברשותם לשימוש החלשים בחברה האיראנית שנפגעו ממשבר הקורונה, אחרת הם מועלים בייעודם:

 

"הנקודה שיש לציין ... היא שלא משנה עד כמה נפוץ הסיוע הניתן לעם, הוא לא יכול לענות על הצרכים שנוצרו בגלל המיתון הכלכלי שנגרם על ידי הקורונה. עזרה זו יכולה לרפא חלק מהפצעים, אך היא אינה יכולה לפתור את כל הבעיות.

 

על מנת לפתור את הבעיות באופן סופי, חייבים להגיע לזירה כוחות כלכליים גדולים, שיכולתם רבה מאוד ורכושם שייך לעם. סמכויות כספיות אלה כוללים את ה-סתאד - מטה האמאם, הקרן למען המדוכאים ו[קרן הצדקה] אסתאנ-י קודס רזווי. בעזרת המתקנים והמשאבים הפיננסיים הנרחבים העומדים לרשותם של מרכזים אלה, אם יועברו לעזרת החלקים הנגועים בקורונה, הבעיות של מרכזים אלה ייפתרו בזמן הקצר ביותר ובאופן מוחלט. [קרנות] אלה שייכות לעם, ודווקא במצבים כאלה יש להשתמש בהן כדי לפתור את בעיות הציבור.

 

אנו יודעים כי הצוות המנהל את מטה האמאם [ה-סתאד] נוקט צעדים, בתרומה של מתקנים או מזומנים. זה עוזר, אך זה מאוד לא משמעותי בהשוואה לאמצעים הפיננסיים של מרכזים אלה, וזה לא נחשב כלל [כעזרה]. על מרכזים אלה להגיע לקדמת הבמה בזרועות פתוחות וללא כל מגבלות, ובלי לבזבז זמן, כדי לענות על כל צרכי האנשים הנמצאים במצוקה קשה בתנאים הכלכליים הקשים הנוכחיים.

 

כאשר אנו שומעים את דברי האחראים על המרכזים הללו, על צעדיהם לסייע לשכבות הנפגעות [כתוצאה מהקורונה], מסקנתנו היא שאו שהם לא יודעים מה ההיקף המדויק של הנזק שנגרם לאנשים במצב זה, או שהם לא רוצים לבזבז את הכסף שיש להם כדי לעזור להם.

 

לוגו היומון ג'ומהורי-י אסלאמי (הרפובליקה האסלאמית)


 

אנשים שאינם מקבלים מימון מן הממשלה או מהמוסדות והארגונים מהווים יותר משני שליש מאוכלוסיית המדינה. למעטים מהם יש אמצעים כספיים משמעותיים להתמודד עם המצב הנוכחי, והשאר, דהיינו הרוב, הפכו לעניים וחסרי כל. חלק גם איבדו את מקום עבודתם והתהליך המסוכן הזה נמשך. גם הממשלה אינה יכולה לענות על צרכיהן של השכבות שנפגעו מקורונה בשל הבעיות הכספיות הרבות שעומדות בפניה בשל הסנקציות והירידה בהכנסות, ומצד שני עליה להוציא כסף רב כדי לרסן את הקורונה.

 

זו גם אחריות ממשלת [רוחאני] להגן על בריאותם ורווחתם של האזרחים, והיא אינה יכולה להיות לוותר על המגבלות שנקבעו במסגרת [תקציב המדינה]. קשה מאוד להבין את תנאי [המגפה] הללו כראוי, אלה המחייבים שמרכזי הכוח הפיננסיים השייכים לעם יגיעו לקדמת הבמה ויבצעו את שליחותם ההיסטורית. אם הם לא יוציאו את הכסף שברשותם להצלת המדוכאים [קרי העניים והחלשים], איך רוצים להצדיק את קיומם?"[7]


הבכיר הרפורמיסטי לשעבר, תאג'זאדה: הגיע הזמן להוראה מיידית של ח'אמנאי לחוש לעזרת העם

מוצטפא תאג' זאדה, מבכירי הרפורמיסטים שכיהן כשר בממשלת ח'אתמי, ציר מג'לס ואף היה אסיר פוליטי, צייץ בטוויטר ב-18.4.20:

"סנקציות, קורונה וכעת קריסת מחירי הנפט גרמו לכך שהממשלה מתמודדת עם אתגרים עוצמתיים בקופה ריקה. הגיע הזמן שבהוראה מיידית של המנהיג [ח'אמנאי], הקרן למען המדוכאים, המטה לביצוע דברי אמאם ח'ומיני- ה-סתאד, וקרנות הצדקה של ארגוני הדת יחושו לעזרת הנפגעים והמקופחים שבעבר נקראו הבעלים של המהפכה ו[זכו] לברכת האחראים."[8]

 


ציר המג'לס פרסאי: על הקרנות להעניק את נכסיהן לעם

ציר המג'לס, בהראם פ'ארסאי, נציג העיר שיראז במג'לס, קרא בישיבת המג'לס ב-7.4.2020 ששודרה בטלוויזיה האיראנית כי "על המוסדות והארגונים שתמיד נהנו מפריבילגיות מיוחדות ומפטורים מסוימים [למשל מתשלום מיסים] כגון ארגון המדוכאים [המוסתעזפאן], ה-סתאד - המטה לביצוע [הוראותיו של ח'ומיני], קרן  אסתאנה-קודס [רזוי] וקרנות צדקה, כולם צריכים לשרת את העם [האיראני למשך] חודשיים, על כולם לבוא ולהעניק את כל נכסיהם לציבור."[9]

 

[10]ציר המג'לס בהראם פרסאי  


                                               



[1] סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, הודה לח'אמנאי על אישור בקשת רוחאני מה-26.3.20. פארס (איראן), 7.4.2020

[3] היומון ג'ומהורי-י אסלאמי היה עיתונו של האשמי רפסנג'אני, יד ימינו של מייסד משטר המהפכה איתאללה רוחאללה ח'ומיני, נשיא איראן לשעבר, עמד בראש כמה מועצות של המשטר האיראני והיה ממבקרי מנהיג איראן ח'אמנאי.

[4]  דוח רויטרס בעניין נכסי ח'אמנאי https://www.reuters.com/investigates/iran/#article/part1  על היקף האחזקות והנכסים של ה-סתאד ר' דוח הממשל האמריקאי:

Department of Treasury. Treasury Targets Assets of Iranian Leadership. June 4, 2013

https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/pages/jl1968.aspx

[5] תאבנאכ (איראן), 28.3.2018

[6] אפתאב ניוז (איראן), 21.9.2019

[7] ח'בר און ליין (איראן), 12.4.2020

[9] /www.icana.ir  7.4.2020

[10] icana.ir/ , 7.4.2020