המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
משבר הקורונה באיראן: מאה אנשי אקדמיה ופעילים פוליטיים: ח'אמנאי אחראי לאסון הלאומי
2/4/2020

 

מחשבות על העידן שלאחר הקורונה:

מאה אנשי אקדמיה ופעילים פוליטיים באיראן למנהיג העליון ח'אמנאי: "אתה האחראי מס' 1 לאסון הלאומי"

 

הקדמה

מאה אנשי אקדמיה ופעילים פוליטיים וחברתיים באיראן פרסמו מכתב מחאה ב-29.3.2020, בו הכריזו שהמנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, הוא האחראי הראשי להפיכת משבר הקורונה באיראן לאסון לאומי. המכתב פורסם באתר kaleme.com, המזוהה עם תומכי מיר חוסין מוסוי, ממנהיגי התנועה הירוקה הנתון במעצר בית מאז 2011 בשל ביקורתו על התנהלות ח'אמנאי ובכירי משטרו בדיכוי המחאה הירוקה וזיוף הבחירות לנשיאות ב-2009.

 

חותמי מסמך המאה מנו שורת מחדלים עליהם אחראי ישירות ח'אמנאי ובכירי משטרו, בהם הסתרת המידע מן הציבור על התפרצות הנגיף ואי נקיטת צעדים לבלימתו, זאת משיקולים פוליטיים ודתיים. לדבריהם, במקום לפעול להצלת בני עמו, מתרץ השליט היחיד של איראן, ח'אמנאי, את המצב בתיאורית קונספירציה של טרור ביולוגי, בפעילות של שדים שמסייעים לאויב ואף מונע הגשת סיוע הומניטרי אמריקאי או אחר לעם האיראני בעוד הוא ובכירי משטרו זוכים לטיפול רפואי. הם טענו עוד כי הנשיא רוחאני שותף לאסון בשל שיתוף הפעולה שלו עם המנהיג ח'אמנאי וחלקו בהסתה והטלת האחריות למשבר על האויב.

 

החותמים קבלו עוד על כי מנגנוני המשטר עליהם חולש ח'אמנאי – בין אם כלכליים ובין אם תקשורתיים אינם מופעלים לשרת את העם אלא שכבה צרה ונהנתנית של עושי דברו. הקרנות הפיננסיות הגדולות משרתות את פרויקט יצוא המהפכה של המשטר, כוחות הביטחון שמדכאים כל מחאה דלה אינם פועלים לפי הנחיות מומחי הבריאות לצמצם את תנועת הציבור ברבים כדי להקטין את ממדי המגפה, ורשות השידור ואמצעי התקשורת אחראיים להסתרת המידע והאשמת הציבור עצמו באחריות למצב.

 

גם חברת המג'לס היוצא, פרואנה סלחשורי, מתחה ביקורת על התנהלות המשטר שנחשפה במשבר הקורונה, בראיון ליומון ג'האנ-י צנעת, ב-15.3.2020. היא אמרה שהרשויות הסתירו את האמת לגבי המגפה מן הציבור, סירבו לנקוט צעדים לבלימת הנגיף מלכתחילה, ברחו מאחריות ובמקום לסייע לציבור הם מעלים  קונספירציות כאילו מקור הנגיף הוא באויבי איראן: ארה"ב וישראל. 

 

דוח זה יציג עת עיקרי מכתב האקדמאים נגד המנהיג ח'אמנאי ואת עיקרי הריאיון של חברת המג'לס היוצא, פרואנה סלחשורי:

 

מחאת מאה האקדמאים: "ח'אמנאי, אתה האחראי מס' אחת... לאסון הלאומי"

להלן עיקרי מכתב מאה האקדמאים מה-29.3.20:

 

"מר ח'אמנאי, אתה האחראי מס' אחת בהפיכת מגפת קוביד 19 לאסון לאומי!

 

עפ"י דברי הבכירים במשרד הבריאות של איראן כמעט בכל דקה אדם אחד נדבק בנגיף הקורונה ובכל עשר דקות אחד מת. הרופאים באיראן וכן צמרת ארגון הבריאות העולמי מעריכים שמספר הנספים הרשמי [באיראן] קטן מאוד מהמספרים האמתיים. עפ"י הראיות פנינו לאסון לאומי.

 

כעת כולם יודעים שההסתרה הראשונית שנעשתה ע"י המשטר וכוחות הביטחון שלו נטלה הזדמנות פז מהעם האיראני לרסן את הנגיף המסוכן הזה. כולם יודעים כיצד העובדה שהקריבו את חיי האזרחים האיראנים בחוסר אחריות ובאופן לא אנושי למען האינטרסים הפוליטיים של המשטר: בפנים המדינה – כגון מצעד ה-11 בפברואר [לציון יום המהפכה], הבחירות למג'לס [ב-21.2.20] ואי הטלת סגר על העיר קום [מוקד ההתפרצות הראשון בשל הקשר הממוסד שלה לסין], ומחוץ למדינה – כגון המדיניות הקשורה לסין [השארת קו הטיסות של חב' מהאן אייר פעיל גם לאחר שהתבררו ממדי המגפה], הנחיתה מכות נוראיות עלינו אזרחי איראן.[1] כולם יודעים כיצד הטיפול חסר האחריות של המשטר בריאקציונריות המסורתית סייע להתפרצות המואצת של נגיף זה וכו'.[2]

כעת אנו עדים לכך שהאיש החזק והבכיר ביותר במשטר [המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי], האיש שמחליט את כל ההחלטות החשובות, משתמש בתאוריה המגוחכת של טרור ביולוגי כדי להגן על ההשקפה מבוססת הקונספירציה שלו וכדי לתרץ את החלטתו הטיפשית לדחות כמה מקרי סיוע בינ"ל.[3] בשיא משבר זה בזמן שהמנהיג [חאמנאי] מערב גם את השדים כדי לצרפם לאויביו התמידיים,[4] דוחים את הסיוע של רופאים ללא גבולות. בנסיבות שטקסי הלוויה נאסרו על כל האזרחים, אנשי הצבא הנמצאים תחת פיקודו של המנהיג עורכים טקס הלוויה לגנרל של משה"מ שמת מקורונה, הם מכנים אותו שהיד ופוגעים בהבנתם של האזרחים ובמרמה מושלמת אומרים שההלוויה היתה ספונטנית.

חייהם שכל אחד ואחד מאזרחי איראן נתונים כעת בידי המנהיג, יועציו וכוחות המשטרה והביטחון. גם ממשלת [רוחאני] הצייתנית פועלת עפ"י מדיניות זו ולא מבצעת את הפעולות הנחוצות, חרף כל האזהרות הניתנות ע"י האחראים במערכת הרפואה וההיגיינה. בתוך כך, אזרחי איראן והצוות הרפואי מוסר הנפש במדינה משלמים את מחיר הטיפשות וחוסר היכולות האלו. יש לומר שגם השכבות בעלות ההכנסה הנמוכה לא קיבלו בינתיים דבר זולת הבטחות .

בכל מקום בעולם הפוליטיקאים מקשיבים לדבריהם ולהכוונתם של מומחי [הרפואה], אך באיראן שלנו מומחי [הרפואה] הם אלה שחייבים לציית לפקודות ולהנחיות הבכירים, הפוליטיים והצבאיים! ... 

 

כעת יותר מכל זמן אחר ניצב מר ח'אמנאי מול השאלות של דעת הקהל האיראנית:

 

-          האם הקרן לפיתוח לאומי (הקרן לחיסכון מט"ח) ששייכת לכל האזרחים האיראנים, אך נמצאת בשליטת ולי פקיה [ח'אמנאי] אמורה להתבזבז רק על כוח קודס [של משה"מ שאחראי על ההתפשטות האזורית של איראן] ואין להוציא ממנה עבור העניין החיוני - בריאות הציבור - כדי שנוכל להכין את התנאים לצמצם את תנועת הציבור למינימום אפשרי, לצייד את בתי החולים [ולסייע] לשכבות בעלות הכנסה נמוכה כדי שלא יהפכו ליותר מסכנים?

 

-          האם המשטר שמדכא המחאות הציבוריות הקטנות ביותר אינו יכול למזער למינימום את התחבורה הפנים עירונית והבין עירונית?

 

-          האם ההון והאמצעים הרבים של הארגונים העצומים שבשליטת ח'אמנאי (כגון אגודת קבר אמאם רזא, קרן המדוכאים עלי אדמות, המטה לביצוע הוראת ח'ומיני – הסתאד, וכו'), שלמעשה כולם שייכים לעם האיראני, אמורים להתבזבז רק על צעדת הארבעין[5] ועבור ההוצאות הנרחבות של לשכת המנהיג, ולא בנושא הלאומי החשוב [של המאבק בקורונה?[

 

-          מדוע בעוד ח'אמנאי (ושאר בכירי המשטר) הנמצאים בתנאי בידוד הטובים ביותר מונעים את הסיוע הבינ"ל מהעם האיראני באנוכיות, בעקשנות ובתואנות מצחיקות[6]? מדוע ברעש האדמה בעיר בם [במחוז כרמאן ב-2003] הסכימו לסיוע של האמריקאים ולנוכחותם באותו אזור ובית חולים השדה שהם הקימו נתן את שירותיו במשך תקופה ארוכה וכעת  מגרשים אף את הכוחות של ארגון רופאים ללא גבולות המהימן מאיראן?

 

-          מדוע המנהיג [ח'אמנאי] וכוחות הביטחון והרשות השופטת הנמצאים תחת פיקודו מתעקשים ומכשילים את שחרור כל האסירים הפוליטיים? מדוע אפילו בנסיבות כאלו עוצרים את מי שמסייע בהפצה החופשית של מידע?

 

-          מדוע רשות השידור האנטי לאומית והצייתנית לח'אמנאי עסוקה בהסתרה, בהנחלת אמונות טפלות והצגת הציבור כאשם, במקום לנהוג בשקיפות בנושא החיוני הזה וליידע באופן מדויק, מועיל ומתואם כדי להרחיב את שיתוף הפעולה הלאומי במאבק בקורונה?

 

-          ​מדוע בפרשת ייקור הדלק שהיתה אמורה להטיל בעיות תקציביות על הציבור, ח'אמנאי  נכנס לזירה מייד אישית וסתם את פיהם של כל המבקרים כולל את פוסקי ההלכה המזוהים עם ממשלת [רוחאני], אך במשבר בו חיי הציבור הם המטרה, מנהיג המשטר אוחז בשתיקה אופורטוניסטית נוכח בעלי האמונות הטפלות ונוכח הריאקציונריות המסורתית שבזבזו את הזדמנות הפז להטיל סגר על העיר קום [המוקד הראשוני והעיקרי של המגפה] ולהפסיק התקהלויות במשך שבועות?

אין צורך לבטא את הביקורת השורשית על ההסתרה והשקרים הראשוניים (והרצופים) כי זו כבר ידועה לכל.

לדעת החתומים על הצהרה זו, ח'אמנאי הוא האחראי המרכזי בהפיכת המשבר הנוכחי לאסון לאומי. כמו כן [הנשיא] חסן רוחאני שותף להגברת תהליך זה בשל התיאום שלו עם ח'אמנאי, בהסתה ושיוך משבר הקורונה למזימות האויב.

לסיום כמה מילים לבני ארצנו הערניים, העמוסים אך הדואגים והמצויים בסכנה:

בני מולדת יקרים!​

בהעדר שלטון אחראי, יעיל ודובר אמת רק המומחים והעובדים ברפואה והיגיינה במדינה מגינים במסירות נפש על האזרחים נוכח נגיף זה. והם יכולים להיות המקור לאזרחים ליצירת התנהלות יומיומית חרף כל המגבלויות..."[7]


חברת המג'לס לשעבר: "הרשויות הסתירו את התפרצות הנגיף והודיעו לציבור רק אחרי ששיא המחלה הגיע"

שבועיים קודם לכן, באמצע מרץ 2020, מתחה פרואנה סלחשורי, חברת המג'לס היוצא, ביקורת דומה על התנהלות המשטר במשבר הקורונה, בראיון ליומון ג'האנ-י צנעת, ב-15.3.2020. היא אמרה שהרשויות הסתירו את האמת לגבי המגפה מן הציבור, סירבו לנקוט צעדים לבלימת הנגיף מלכתחילה, ברחו מאחריות ובמקום לסייע לציבור הם מעלים  קונספירציות כאילו מקור הנגיף הוא באויבי איראן: ארה"ב וישראל.

להלן תקציר מדבריה:

 

"... אין לשכוח שבאיראן הניהול אינו בידי ארגון אחד [מרמזת שבנוסף לרשות המבצעת – הממשלה, קיימים גופים רבים אחרים כמו לשכת ח'אמנאי, משה"מ ולהם יש ארגונים מקבילים]. כרגיל, בשנים האחרונות האחראים מתחמקים מקבלת האחריות המוטלת עליהם. הם מעבירים  את התפקידים שלהם מהאחד לשני. לאחרונה קוראים למאבק בקורונה 'טרור ביולוגי' ואת האחריות הסופית [למיגורה] הטילו על כתפי הכוחות המזוינים...

 

במדינתנו נפוצים שלושה עניינים חשובים: האחד, הסתרת האמת, השני ,השקר, והשלישי, מתן פן פוליטי לדברים שונים. כלומר, אם הרשויות לא מצליחות להסתיר את המציאות ולשקר והעניין עדיין בראש סדר היום אז מציעים קונספירציות והופכים את [העניין] לעניין פוליטי.

 

החולשה המנהלית הקיימת במדינתנו היא כמעט יחידה במינה בעולם. כל הגורמים האלה יחד יצרו מצב שלא רק [הערים] טהראן, קום וגילאן אלא מרבית המחוזות באיראן נפגעו מתופעת הקורונה. ואכן, הציבור כבר אינו מאמין ברשויות ובכלי התקשורת כבעבר. אי האמון של הציבור במערכת הוא הדבר המסוכן ביותר ואף מסוכן יותר מהקורונה ... נראה שיש מחסור אמתי במידע במדינה, דבר המאפשר לרשות השידור לנהל משחק דואלי עם הציבור, כלומר מצד אחד אומרים לציבור להישאר בבית ומצד שני, מסתירים ממנו את עומק האסון...

 

לדעתי אי אפשר להטיל סגר על הבירה [טהראן], אך הרשויות יכלו להטיל סגר על העיר קום [בה פרצה המגפה] מהתחלה במקום להסתיר את המציאות. כך יכלו לפעול שהנגיף לא יתפשט לערים האחרות. אותם אלה שמנעו את הטלת הסגר על קום צריכים לתת את הדין בפני הציבור ובפני האל.

 

במדינה אחרת במשבר כזה היו בוודאי מכירים בחברת התעופה [הלאומית של איראן] מאהאן כגורם העיקרי להתפרצות מחלה זו בשל רשלנותה [החברה המשיכה בטיסות לסין גם לאחר התפשטות המגפה בערי איראן] והרשות השופטת היתה בוודאי מבקשת ממנה לתת את הדין. אך במדינה שלנו עוצרים את אלה שאכפת להם מהנושא [והתריעו על התפרצות המגפה]... 

 

חברת המג'לס היוצא, פרואנה סלחשורי [8]


 

בימים אלו כולם אומרים: 'הישארו בבית'. בזמן שחלק מהציבור יוצא בלית ברירה מביתו הבטוח כדי להביא פרנסה הביתה, על הממשלה להקצות חבילות סיוע לפרנסת האנשים העניים כדי שחיים של פחות אנשים יהיו בסכנה. מזה זמן רב שכלכלת המדינה שלנו הרוסה ולכן אין בכוחם של הממשלה או ארגון אחר לנהל את הטלת הסגר על טהראן. הטלת סגר אפשרית אם רק ישתמשו באותם 200 מיליון יורו שהמג'לס הקצה למשמרות המהפכה לפני זמן קצר, וזה בתנאי שמשמרות המהפכה [אכן] ירצו להשתמש בכסף זה לסיוע לציבור ואמנם חובה עליהם להשתמש בכסף זה למען הציבור... בשל הניהול הלא יעיל אין לנו שום תוצאה חיובית. מהתחלה הרשויות הסתירו את התפרצות הנגיף והודיעו לציבור רק אחרי ששיא המחלה הגיע ולכן כעת העבודה היא קשה עבור כולם ... 

 

באיראן הבכירים נדבקו בקורונה לפני העם. הדרך היחידה לשלוט על נגיף זה היא הטלת סגר, אך אין אפשרות כזו למדינה שלנו ... משמעות הטלת הסגר היא שעל הממשלה להביא מוצרי מזון לכל הבתים, אך האם יש יכולת כזו לממשלה שלנו? לכן הפתרון היחיד הוא לשמור על עקרונות היגיינה אישית ועל הציבור להישאר בבית ככל הניתן, אך איננו יכולים להורות לאותו פועל – שצריך להיות ברחוב עבור כיכר לחם אחת –

להישאר בביתו מפני שאיננו יכולים לתמוך בו ..אין בזיון יותר גדול מזה שהציבור במדינה שטובעת בנפט סובל מרעב ומעוני.. [9]"

 

 



 2[] רמזים לכך שבכירי המשטר סירבו להטיל סגר על העיר הדתית קום ולמנוע את מנהגי העלייה לקבר. ראו קליפ ממרי על ליקוק הקברים שהתפארו בו פעילי דת שיעיים. Iranians Lick Shiite Shrines in Defiance of Coronavirus Threats; Iranian-Islamic Medicine Expert: I Will Cure It

[5] צעדה פוליטית-דתית מאיראן לכרבלא בעיראק שייסד המשטר האיראני לציין את יום הארבעים למותו של האמאם השלישי בשיעה, חוסין בן עלי, נכדו של הנביא מוחמד, בכרבלא ב-680 לספירה. המשטר האיראני מנסה להפוך את הצעדה הזו למתחרה לחג' במכה שבסעודיה.

6]] הכוונה היא לגירוש משלחת הסיוע של רופאים ללא גבולות וסירוב לסיוע הומניטרי שהוצע ע"י ארה"ב

[7] כלמה (איראן), 29.3.2020

[8] iran-emrooz.net, 15.03.2020

[9] ג'האנ-י צנעת (איראן), 15.3.2020